Jump to content
LRforum

JEJ

LRF Society
  • Content Count

    546
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About JEJ

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Fredrikstad

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Fredrikstad

Recent Profile Visitors

527 profile views
  1. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Idag kom det et lass med deler igjen, bla ACE removal kit. Ikke det at jeg har noen grunn til å bytte tror jeg, systemet er i hvertfall tett. Men det er snart det eneste som ikke er byttet under bilen. Så spørsmålet er, vil jeg merke noen stor praktisk endring ved å bytte?
  2. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Discoen har fått nye sommertøfler og en etterlengtet kattevask. Så langt fornøyd med dekkene både utseende- og kjøremessig.
  3. Jeg bestilte time. Og det står nå i det nye vognkortet at nytt rammenummer er stanset inn ved høyre framhjul. Da slipper EU-mannen å lete :-)
  4. Jeg har 9,5x19" TSW Hockenheim med 255/55-19 på min D2 og det sporer betydlig mindre en de originale 18 tommerne med 255/55-18. Prøvde også 265/60-18 men 19 tommerne er mye bedre å kjøre på. TSW-felgene stod tidligere på en X5, passet perfekt rett på. JE
  5. Jeg fikk stanset nytt ved høyre fremhjul ved BT Sarpsborg. Helt uproblematisk. Men ta med del 2 av vognkortet, da får du nytt vognkort på stedet. JE
  6. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Takk for det! Litt varmere i været nå så...:-) JE
  7. :-) Livet var ikke så episk sist jeg snakka med deg der du hang under Discoen og slåss med girkassa! Bra den er på track igjen! JE
  8. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Et annet lite sidesprang som har tatt litt energi er ombygging av sykkelen. Det som startet som en relativt original, dog litt matt i pelsen, BMW K100 har oppstått i ny drakt. Siste finpuss, nye dekk og noen små innstillinger gjenstår før sesongen starter... Ble ganske fornøyd med resultatet, såpass fornøyd at et nytt prosjekt er innhandlet så jeg kan bygge en til. Og lyden med det nye eksosanlegger er definitivt frekk :-) Tilbake til D2, neste prosjekt er å få lakkert taket, samt å gå over alle vindusrammene og skjermbredderne. Et sett LR D3 ekstralys er innhandlet, og skal monteres, og jeg ønsker meg et sett BF AT K02 i dimensjonen 255/50-19. Downpipe uten cat er innkjøpt og da hadde det jo vært stas med et komplett eksosanlegg i rustfritt... To be continued... JE
  9. JEJ

    Prosjekt DeTo

    3 uker gikk før jeg fikk sett mer på bremsene, og de var ikke akkurat blitt noe bedre av å stå ubrukt midtvinters! Kjørte ganske mange kilometer for å prøve å få slitt de blanke igjen uten suksess, så bestilling på Nye skiver og klosser ble sendt. Denne gang borrede og slissede skiver foran med Ferrodo klosser. Skivene fikk en runde maling før montering... Etterkontroll på PKK gikk nå som en lek! Godkjent for 2 nye år! En liten interessant sak var avgasskontrollen, på skjemaet viste den at bilen avg 1,53 i en eller annen måleenhet. Spurte verkstedet hva som var grensa på denne bilen, 3,0 sa de! Godt innafor! Jeg har kasta EGR innerst i hylla og bilen er remappet. Så at blokkering eller fjerning av EGR tilsier feil på PKK målingen viste seg i dette tilfellet å ikke stemme ihvertfall. EGR arkiveres på ubestemt tid. Deilig å kjøre D2 igjen! og ikke minst er den veldig mye mer praktisk ifbm med husoppussing enn Alfaen!
  10. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Det har vært stille her i det siste, livet har jo en tendens til å ta noen uante vendinger, derimot er det ikke slik at livet med D2 er kjedelig! Tidlig på året var det tid for PKK, og det eneste jeg visste om var at den trengte nye viskere. Komplett sett med viskere og armer ble innkjøpt og montert, kombinert med relativt ny frontrute var det igjen en fryd å kjøre i drittvær.. Glad og fornøyd ble bilen levert på PKK. Tok en kaffe i venterommet helt til mekanikeren ropte og ba meg komme inn i verkstedet. Der stod den inkontinent og markerte for harde livet over hele verkstedgulvet. Bremserøret til høyre bakhjul sprakk på bremserulla! Første gang jeg har fått 3´er feil og kjøreforbud! Men mekanikeren var imponert over det meste annet under og med bilen, ingen andre feil. "Her har du byttet mye!!" var kommentaren. Bilen ble bogsert de få meterene hjem og en rull bremserør og div nipler ble innkjøpt påfølgende dag og den siste meteren eller sånn ble byttet. Men luftingen bød på litt problemer, synes ikke pedalen ble tilstrekkelig fast selvom bilen bremset greit nok. Byttet jo alt av bremser i høst selvom Greenstuff-klossene ikke imponerte nevneverdig... Jaja fikk ikke tid til å forske mer på det med hverdagens mas og kjas, bil måtte man jo ha, så litt på impuls ble det innkjøpt en Alfa 166, mørk blå med beige skinn, akkurat som D2. De matchet hverandre såpass bra at jeg klarte ikke å la være. Planen var jo uansett og la D2 leve et litt mer behagelig liv fremover...
  11. På intervall hakker de seg avgårde i mer eller mindre urytmisk tempo, på kontinuerlig normalhastighet + raskere går de normalt men returnerer ikke til utgangspunktet når de slås av. Hva kan feilen være?
  12. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Takker! Helt 100 blir set jo ikke men tror det blir innafor. Har litt trua på nettingfixen og håper det holder. Og morsomt at det kanskje kan være et tips som andre kan benytte seg av.
  13. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Etter en økt til nærmer det seg montering...
  14. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Neste lille prosjekt var å få fikset en sprekt støtfanger til en forestående EU. Stakk innom det lokale verkstedet og spurte, og de mente det ville fremkalle en toerfeil pga skarpe kanter. 3-4 lapper for en ny plastdel fristet ikke så vi får prøve en mer lommebokvennlig variant først. Første step var å demontere fangeren. Nå skal det gå fint å plukke av del for del om man har en bil hvor skruene ikke sitter dønn fast. Så det ble å ta av hele fangeren i et stykke og heller demontere på gulvet. 3 timer skruing og alle gjenstridige skruer var overvunnet. For å binde sammen de relativt slarkete restene ble det først brukt en del strips og superlim der hvor det var sprekt. Deretter klippet vi til noen biter i tynn aluminiumsnetting, slik som Biltema selger i stylingavdelingen. Varmet med varmluftpistol og bakte inn nettingen i smeltet plast. Avkjølte hurtig med trykkluft mens delene ble trykket på plass. Deretter ble hele plastdelen montert på bilen slik at den ikke skulle vri seg mer enn nødvendig. Første sparkling med langfibret glassfibersparkel, litt puss og et lag til med en variant med kortere fiber. Nå herder det til i morgen før ytterligere pussing, sparkel og til slutt litt lakk. Så får vi se om det holder..:-)
  15. JEJ

    Prosjekt DeTo

    Prosjekt skrangling fortsetter... Det er ikke noen særlig tvil om at håndbrekket er synderen til den evinnelige skranglingen på et visst turtall. Kjøpte inn et, riktignok brukt - dog ubetydelig, og gjorde det klart for montering. Malte trommelen, vasket og renset alle smådeler. Kan forøvrig anbefale JIF ovnsrens, effektiv mot det meste som inneholder fett, om det er i en stekeovn eller under en bil spiller vel ikke så stor rolle... Som det siste bildet viser var det ganske tydelige slitespor på de 6 forhøyningene etter skranglende bremsesko. Boka sa at de 6 forhøyningene skulle smøres... Montert... Hjalp det? Nja... Etter første test var det ingen forbedring. Etter en justering ble det endel bedre, men ikke helt 100 Forøvrig en enkel sak å justere brekket på D2, jekk opp høyre bakhjul og juster justeringsskruen i fremre/nedre del av skjoldet mens man triller/sparker på hjulet med beinet. Justeres til det går tregt, juster tilbake.
×
×
  • Create New...