Gå til innhold

Bugfighter

Medlemmer
  • Innlegg

    122
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oppegård, Akershus
  • Interests
    Elektronikk

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oppegård, Akershus

Nylige profilbesøk

657 profilvisninger

Bugfighter sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Veldig bra sjekkliste for de som er på utkikk etter D3/4. Mange av punktene gjelder de fleste bilmerker ikke bare Disco.
  2. Kjøp noe som senere har mulighet for å omregistreres til 5-7 seter personbil ....eldre enn 2013 modell. Da blir den lettere å selge når den tid kommer.
  3. Jeg kjøpte ny turbo til Defender td5 fra island4x4 nå i januar. Lav pris, rask levering, ikke noe tull. Fikk helt original Garret / honeywell turbo i original eske. Har også bestilt en masse andre deler derfra tidligere uten problemer. Men jeg har ikke hatt noen grunn for å reklamere........ så den siden av butikken vet jeg ikke noe om.
  4. Det er definitivt kjøpers marked for tiden, særlig på dyre SUV med diesel motor. Mange sliter med å selge så prutningsmonn burde det være i bøtter og spann.
  5. Montering av speedometer adapter og speed sensor. Adapteren var litt rusten så den måtte pusses og males litt først. O-ringer ble byttet og speed sensor ble vasket. Speedometer sensor montert på huset til bakre utgående aksel. mvh Terje
  6. Tenkte jeg skulle fortsette denne tråden med sammenstilling av transfer kasse..... Sammenstilling av fremre utgående aksel hus. Lager monteres enkelt ved å varme opp huset til ca. 100°C. Da kan man også her bare slippe lageret ned. Låsering klemmes på plass. Ny simring dyttes helt ned til segring. Aksel bankes inn i lageret. Viktig også her å støtte innerste lager ring mens man banker ellers kan kulelageret bli skadet. mvh Terje
  7. Når den først starter og går, har du testet den på veien at den trekker like godt som før?
  8. Finnes ikke noe delenr. på foring...... så det ble hel arm. Clutch release arm delenr. 576137. Koster ca. NOK 300,- mvh Terje
  9. Sammenstilling av bakre utgående aksel hus: Lager monteres enkelt ved å varme opp huset til ca. 100°C. Da kan man bare slippe lageret ned uten banking eller ved bruk av presse.Utrolig hvor mye aluminium utvider seg. Deretter klemmer man ned en segring: Aksel bankes inn i lageret. Denne går ganske trangt så det er viktig å støtte indre ring på lageret når man banker eller så kan lageret bli skadet. Deretter monteres ny simring som presses helt ned til segring. mvh Terje
  10. Sammenstilling av transfer diff: En XXL skiftenøkkel fungerer fint for å skru av den store mutteren som holder delene på diffaksel sammen: Deretter drar man av rullelageret: Så var diffen i deler: Nye planet og solgir ble montert: NB! Husk nye fiberskiver på hvert solgir, Deretter ble hus og lager montert: Lageret kan presses på hvis man har en presse eller som jeg gjorde, banket det forsiktig på med hammer og dor. Nytt tannhjul for høygir med den nye utvekslingen ble montert. Deretter ble nytt lager banket på med hammer og dor. Ny mutter ble skrudd på og låst. Da var transfer diff ferdig. mvh Terje
  11. Fikk pakke fra Aschcroft transmission sist fredag. Nydelig gear set for transfer diff med nye kobberskiver og HD kryss: Gearset for å endre utveksling på høygir fra 1.410 til 1.222: Sammenligning med 1.410 utveksling: Pakningssett og kulelagersett for LT230T: HELE fredagskvelden gikk med til å vaske alle deler før sammenstilling kunne begynne. Dette tok UTROLIG lang tid. Ble ikke ferdig før Lørdag ettermiddag. Vasket innvendige deler med diesel og utvendig deler med whitesprit. Deretter ble alle skruehull, skruer, og pakningsflater renset og avfettet med brakecleaner. Deretter kunne endelig sammenstillingen begynne. mvh Terje
  12. Takk for veldig bra info RolfM. 2800£ + levere bil i London..........ikke så ille. Det er jo knallfint å ta en liten ferie dit. Da kan det hende jeg tar sjansen på å kjøpe en D3 eller D4 alikevel for deretter å kjøre den rett til CAR Solution i London før motoren skjærer seg. mvh Terje
  13. I dag ble det levert noe smågodt for clutchen med FedEx. Så i kveld etter jobb så begynte arbeidet med å montere ny utløsergaffel, støtstang og utløserlager. Deretter banket jeg inn nytt pilot lager (spigot bearing), denne gang originalen i bronse. Deretter ble svinghjulet montert. I følge workshop manual skal alle boltene kryss trekkes med et moment på 42Nm. Deretter skal de trekkes til ytterligere 90 grader. Satte et merke på bolten kl. 12 og dro de til kl. 15, det blir 90. Ny clutchplate montert. Benyttet et sentreringsverktøy jeg kjøpte på e-bay for en tid tilbake. Så kom trykkplata på plass. Denne skal trekkes til med 25Nm. Det var ikke blitt sent på kvelden enda så montering av girkasse på motor stod for tur. Dro girkassa under bilen, bandt den fast i et par stropper, og heiste den opp til passe høyde. Girkassa ble montert uten transfer, da denne fremdeles ligger i 1000 biter i påvente av deler. Ikke lett å drive under å forsøke å trekke kassa mot motor samtidig som den skal så rett som mulig inn. Vinkelen på kjetting fra taljen gjør at girkassa vil trekke seg bakover med ganske stor kraft. Monterte derfor en hjelpestropp som drar kassa mot motor. Litt vigling og justering, deretter sa det "smokk" og så var kassa på plass. Montering av girkassen gikk mye enklere enn forventet. hilsen Terje
  14. Jeg fikk feilmelding på for mange bilder i en post så da poster jeg resten av bildene i denne posten.......... Bytte av simring på inngående girkasse aksel er mye enklere: Lagerhus ble avskrudd: Gammel simring ble dyttet ut og ny ble satt inn. Flatene ble rengjort og pakningsmasse ble forsøkt lagt på. Her er det viktig at gjengene også blir tettet da boltene går rett inn i girkassa. Jeg benyttet locktite gjengetetting for dette. Dele nr. simring inngående girkasse aksel: FTC5303 mvh Terje
×
×
  • Opprett ny...