Gå til innhold

DefenderOla

Medlemmer
  • Innlegg

    179
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Svalbard

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Svalbard

Nylige profilbesøk

1 316 profilvisninger

DefenderOla sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Fant denne nettopp:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247312683 Fin bil, men tippa 1 mill nå
  2. Supert. Tilstand på kassen? Noe slakke/play i den? Og alt av pakninger er ok? Tett og fin?
  3. Her kikket på denne, men relativt stiv pris. I tillegg til ønske om noe lavere turtall ved kjøring i 80 sone, så er transeferkassen som sitter på bilen noe sliten. Mye slakke/play og den har en tilnærmet en ulende/hylende lyd når man tipper opp i 80 km/t. Så ønske om en "ny" brukt transferkasse, som er i bra stand, er løsningen jeg går for.
  4. Ønsker å bytte transferkassen slik at det blir litt bedre å ligge i 80 km/t. Den skal sitte på en Defender 2003 td5. Så om det er noen som har ei Lt230 kasse i god stand som de vil selge, så ta kontakt.
  5. Alt går bare en vil det hardt nok Kan også legge til at nesten hele kjøreturen ble unnagjort i et forbanna snøvær. Så blir ei stund til neste langtur.
  6. Liten oppdatering. Som nevnt i tidligere innlegg så ble ny topp fra Turner Engineering kjøpt inn med tilhørende pakninger/deler. Super service og de var veldig raske til å sende varene. Kun 5 dager etter bestillingen, så var de på døra hjemme her på Svalbard. Har ikke et sted å skru innendørs her oppe, så bilen ble parkert ved eller i inngangsdøra for å få mest mulig lys fra inngangslampen. Med -10 grader og vind så var det bare å sette i gang med å skru. Jobben gikk relativt bra. Alt løsnet, ingen knekte bolter ol. Når alt var ute, så byttet jeg vannpumpa og andre småting som var lett å komme til. Skiftet også innmaten i turboen da det var mye slakke på vifta. Deretter ble det et lite ufrivillig opphold pga snøstorm og -15/20 i ca 3 uker. Begynte å få litt dårlig tid ettersom bilen skulle sendes til fastlandet 15 des. Fikk litt mildere vær og det ble skruing. Fikk på plass alt og bilen startet etter noen runder med diesel-lufte-prosedyren. Motoren gikk utrolig mye roligere og hadde en vesentlig bedre gange enn før skiftet. Byttet også dieseltrykksregulator og kobberskiver/pakning på injektorene. Fikk i alt 15 mil med testing her oppe før bilen måtte ned til Bring for klargjøring til fastlandet. Motoren var tett og fin, varmeregisteret fungerte etter litt lufting og ingen spor av diesel i motoroljen. 4 januar hentet jeg bilen ved Bring i Tromsø og begynte kjøreturen ned til Molde der bilen skal fortsette sitt liv. Kjørte kontinuerlig fra Tromsø til Molde, så etter 147 mil og 24 timer var jeg fremme. Og bilen gikk som ei klokke. Eneste problem kom da jeg var ved Steinkjer der de begynte å salte veiene. Spylerdysene til frontruta var tettet med 18 års fint sandstøv fra Svalbard. Fikk omsider åpnet disse med låsespray på boks. Så alt i orden. Så ble det EU kontroll med null hull også en litt lang runde hos biltilsynet, men det løste seg. Så nå er bilen på hvite skilter og fortsetter sitt liv i Molde. Guttungen på 18 år som har fått denne. Nå skal det sies at jeg har skiftet mye deler på bilen, men det blir litt mye å ramse opp. Løsningen på mitt problem var å sette på ny topp med tilhørende deler. Så nå er den klar for mange nye år.
  7. Disse er handlet inn. Leste flere steder hvor folk hadde gått på en smell ved å ikke sette inn nye.
  8. Ser jeg ble veldig ivrig på prisen ja... ble £1398,74
  9. Da har jeg innsett at jeg har levd lenge nok i fornektelsen. Etter å ha rensa ejektorene i ultralydvasker, sjekket om det kommer diesel fra ejektorene opp i toppen hvor de settes inn, nye kobberskiver og o-ringer, skiftet diesel trykksregulator, kjørt motorens med påfølgende olje og filter bytte, så er resultatet nøyaktig som før. Diesellukt fra motorolja, går røft på tomgang ved oppstart, diesellukt fra eksosen osv. Har vært i kontakt med Turner og bestilt ny topp med tilhørende deler til den nette sum av £13.998 Håper det blir bra nå da.
  10. Har hatt en bilmekaniker til å sjekke litt. Og hans umiddelbare reaksjon ved oppstart av kald motoren, var at bilen ikke fyrte på alle sylinderne. Derav den relativt rufsete oppstarten. Dette gir seg etter noen minutter når motoren begynner å bli varm. Han mente dette kunne skyldes at ventilene, og da eksosventilen, ikke tetter fullstendig når motoren er kald. At den henger litt ol. Derav diesellukt fra eksosen og noe stigende oljenivå på motorolja. Hans tips, i første omgang, var å rense dysene for så å kjøre en motorrens med påfølgende olje m/filter bytte. Deretter kjøre motoren god og varm. Dette kan fjerne karbon og annet skitt som har bygd seg opp over tid, men som han sa, en må åpne motoren for å være sikker. Mulig dette et skudd i blinde, men skal nå prøve dette før det blir bytting av toppen. Jeg har vel en følelse av at jeg bør kontakte Frida hos Turner Engineering relativt raskt for å sjekke beholdning av topper og annet som bør byttes når en først er i gang. Takker for alle tilbakemeldinger.
  11. Da er sommerferien historie og man er tilbake til hverdagen. Har sjekket sylinderbalansen på bilen. Varierte veldig ved oppstart, men etter å ha kjørt en liten tur med for å få normal temperatur på motoren, så var variasjonen vesentlig mindre. Samtlige var innenfor -5 til 5. Ser at verdiene går litt opp og ned på samtlige dyser, men ingen av de som skiller seg ut. Bilen har fortsatt litt rufsete tomgang og det lukter fortsatt diesel av eksosen. Skal legges til at bilen stod ubrukt i en lang tid før jeg kjøpte den. Har ikke gått mer enn 20.000 km på de siste 10 årene og nesten ikke vært kjørt i de siste 6-7 årene. Så har nå fått kjørt den litt, fått den skikkelig varm og hatt litt turtall på motoren. Kanskje ønsketenkning, men syns den har kviknet litt til nå vs de første turene. Skal få av toppdekselet ila helga og kjøre luftesekvens for å se om det kommer noe opp fra dysene. Om det ikke gir resultat (ser diesel sive ut), så tenker jeg å få ut dysene og få sendt de til rens/overhalling. Skulle ikke det gi resultater, ja da er det vel kun sprekk i toppen som står igjen :O Noen som har et firma å anbefale ang rens/overhalling av dyser, så motas det med takk. Og om det er noen som har tips eller vært borti lignende problmer jeg har og funnet årsak, så er det topp om dere deler erfaringer.
  12. Har diagnoseverktøy, så skal kunne lese av det der. Men hvilken verdier er innenfor normalen? Eller er det bare å se etter om en av de har vesentlig andre verdier enn de andre?
  13. Har ikke hatt av toppdekselet og kjørt luftesekvens, men det skal jeg gjøre. Takk for tipset. Rennende dyse ja. Regner med at jeg da må kontakte et firma som har riktig utstyr for å få sjekket dette. Bor på Svalbard, så er trolig ikke veldig mange her opp som kan utføre dette. Jeg får sjekke og takk for tipset.
  14. Fikk kjøpt, relativ billig, en Defender 110 Td5 2003 modell som har gått 194.000 km. Var klar over at det var litt å ta tak i og listen på ting som har blitt utbedret er allerede relativt lang, men en hobby skal jo koste litt. Også lærer man jo utrolig mye underveis. Men det er spesielt to ting jeg ser ikke løser seg «enkelt» Ene er at det lukter diesel av motorolja og at nivået stiger. Har skiftet kobberskiver og o-ringer på dysene 2 ganger, men ingen endring. Brukt kun OEM deler. Så jeg mistenker sterkt at det er sprekk i toppen. Har forsøkt å se etter sprekker når dysene har vært ute, men klarer ikke så noe som åpenbart er sprekkdannelser. Vet at noen sprekker ikke kan ses/oppdages før man trykktester eller tar røntgen ol. Og har lest mye på forumet her ang dette, så Turner Engineering må vel kontaktes. I tillegg til dette, så lukter det veldig diesel av eksosen også har motoren en litt røff gange når den går på tomgang. Spesielt ved oppstart. Etter at motoren har blitt varm, så er tomgangen mer normal. Og dette lurer jeg litt på hva kan være. Har skiftet MAF og luftfilter. Har ikke olje i ECU’n og dieseltrykksregulatoren skal visst være skiftet. Har ingen garanti på at den faktisk er skiftet, men tror ikke forrige eier juger om dette. Har også skiftet start solenoiden, så den starter umiddelbart. Går normalt i 5-10 sekunder før den litt røffe gangen begynner. Har sjekket retur på dieselen og den fungerer som den skal. Noen som har hatt opplevd noe lignende? Alle tips og råd mottas med takk.
  15. Hei! Hvordan har det gått med etterforskningen din ang diesel-lukt fra eksosen på bilen din? Har du funnet ut av problemet? Årsak til jeg spør er at jeg har nøyaktig samme problem med min Defender Td5 2003 modell. Min har diesel-lukt fra motorolja, samt at det lukter veldig fra eksosen.
×
×
  • Opprett ny...