Gå til innhold

finnarne

LRF Society
  • Innlegg

    5 002
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    faj@bzz.no
  • Website URL
    http://rypeveien.no/index.php?pageID=28
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Grimstad
  • Interests
    Seiling og speider - gjerne i kombinasjon

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bieheia, Grimstad

Nylige profilbesøk

4 938 profilvisninger

finnarne sine prestasjoner

ENTUSIAST

ENTUSIAST (7/7)

  1. De er fra forrige årtusen, og rister ganske bra i bestemte hastigheter. De stod på en Disco og ristet godt i 70 km/t (men var greie over og under den hastigheten). Nå i det siste så har de stått på tilhengeren min, og da var det håpløst å kjøre i 50. 4 stykk, pris kr 0. De ligger sikkert her en stund til.
  2. Jeg har vurder noe slikt: https://thepajerosport.com/2020/01/17/off-road-camper-build-pt-2/ Men ønsker ikke en henger til på tunet, så det blir å evt lage så camperen kan løftes av, og henger brukes som vanlig henger. Men om jeg først gjør det, så kan jeg jo lage en camper som går bak på Bien. Det ideelle hadde jo vært om jeg kunne bruke samme camper både på henger og bil, men det er jo tvilsomt at jeg får til... Sånn surer hodet mitt innimellom alt det andre. Så foreløpig blir Bien som den er, dvs for tiden i 2 deler. Karosseri på utsiden av garasjen, ramme og drivverk inne i garasjen..
  3. 14 pund/psi er helt greit til kjøring utenfor asfalt i lav fart. Det er vel omtrent det som er foreskrevet som lufttrykk ved offroadkjøring i instruksjonsbokøkene til LandRover. 25 pund/psi høres lavt ut, men er sikkert rett. På våre Discoer har jeg brukt 35 psi som standard på vei. På Ioniqen som får alle kilometrene nå er det 36 psi som gjelder. Men sjekk instruksjonsboka, der står sannsynligvis rett dekktrykk både i PSI og bar. Pleier også å stå i ramma rundt førerdør, eller tanklokk.
  4. Jeg har brukt 13mm tolvkant på de jeg har skrudd på. har også forsøkt meg med kombivarianten til Biltema som skal passe med 1/2" og 13mm (og en ting til), med avrundet bolthode som resultat. Tror jeg ville fått tak i en 13mm tolvkant. Det fantes ikke hos BT når jeg kjøpte, så min er kjøpt hos Tools.
  5. Grimstad. Om du skal så langt sør.
  6. Jeg har nok vindavviser til bakvinduer til overs. Kan sendes for mottakers risiko og kostnad. Usikker på hva jeg har av lister fremme til D1, det er plastlistene som holder teppet på plass du er på jakt etter ? Siden Bien alltid har vært todørs, har jeg bare lister til framdørene isåfall.
  7. På 2000-modellen er det en "mykere" plastlist på midten av de harde plastlistene som skal løftes opp. Under der sitter det skruer. Får ikke lagt bilde direkte inn, pga manglende https, men se her http://new.lrcat.com/img/Cat_1232/K01025.png (hentet fra http://new.lrcat.com/#!/1232/38846/38847/2990)
  8. Kjørte på med Gjenbrukt rapsolje på Bien, en stund for den ble modifisert. Kom så langt at jeg kjøpte noe ventilgreier og forvarme-greier for å bytte automagisk mellom raps og diesel. Har greiene liggende i en eske ett sted, men har sluttet å blande inn raps i dieselen. Bien har ikke kjørt en meter siden august ifjor, siste fylling av drivstoff på den var 15. Juni 2020. Den kommer nok på veien igjen, må bare blir ferdig med diverse andre prosjekter. Men kjører nok for lite til at det blir rapsolje på den. Problemene jeg hadde med å bruke rapsolje, var at det klumpet seg noe når det ble kaldt, samt at filtreringsprosessen i garasjen tiltrakk seg noen uønskede dyr. Bien hadde den gangen en standard 200tdi. Om noen vil sette igang et forsøk med rapsolje, så har jeg kittet til forvarming og kobling fortsatt.
  9. Mer vekt ? Forsøk med mere luft i dekkene, så kommer du langt. Det vanlige er at det går hull i slangene fordi det er for lite luft, og slangen kommer i klem mellom felg og en stein på utsiden av dekket. Alternativt slangeløst oppsett med lite luft i dekkene, men det krever litt mer av felg og dekk, men du verden så deilig når det fungerer. For problemer med giring, anbefales det å sjekke, eller bytte girøre, dvs det som henger mellom giret og ramma. Blir det skjevt, klarer du å justere inn det tyngste og letteste giret, men et sted i mellom så tuller det seg bare til.
  10. Det var vel det som kaltes veier på den tiden. La merke til at det ble kjørt med høye og smale dekke, og det var god fremkommelighet.
  11. Vet ikke hvilke delepushere du har forsøkt, men regner med det er standard salgsvare hos de fleste: https://www.lrdirect.com/PEP102671-Hose-Heaterwater/
  12. Kjørte opp noen liter med parafin på Bien for noen år siden. Blandet det med diesel. Mener det var tollvesenet som jeg snakket med, for å undersøke lovligheten. Da var det samme beskjed som over. Er den fargeløs, er det bare å bruke. Var på samme tiden som jeg kjørte inntil 70% rapsolje på den. Nå har Bien stått stille i ett år, men den kommer på veien igjen. Men ren parafin er ettertraktet blant noen kokeapparatentusiaster. Det ble annonsert på finn til gode priser. Brenner renere enn lampeolje.
  13. Trodde det var mekanisk mellom Forover/bakover/Nøytral/park. Men om bryter og mekanikk ikke var enige, så ble det Limp-home modus, dvs 3djegir med slurekløtsj, revers, eller park/nøytral. Så jeg ville tippet at det var en mekanisk feil. Brudd i kabel ned til girkasse, eller at noe(n) har en skrue løs ? Forresten, vi har vel skrue løs alle mann. Det er lenge siden jeg har hatt hendene borti en automatkasse, heldigvis. Eller litt trist. Bilen jeg bruker til daglig har bare reduksjonsgir/kasse.
  14. Ja, jeg har byttet innmat på ett par turboer, og har også solgt en innmat som jeg hadde på lager til en som var i litt mere nød. Ikke noe stort problem, og det hjelper med ny vifte.
×
×
  • Opprett ny...