Jump to content
LRforum

finnarne

LRF Society
  • Content count

    4,751
  • Joined

  • Last visited

About finnarne

  • Rank
    Orange is the new green ?

Contact Methods

  • MSN
    faj@bzz.no
  • Website URL
    http://cm.bzz.no/disco1
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Grimstad
  • Interests
    Seiling og speider - gjerne i kombinasjon

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bieheia, Grimstad

Recent Profile Visitors

1,825 profile views
  1. Frityr olje og diesel

    Jeg har også kjørt 200tdi på frityrolje. Oljen ble hentet på det lokale gatekjøkkenet i 10-liters dunker. Hentet vel 3-5 dunker i løpet av uken. Kjørte med det fra 2011-2013. I 2012 hadde jeg 29,76% rapsolje, i 2013 hadde jeg 22.37%. Sluttet med det etter at jeg hadde litt problemer i 2013 (eller 14), med at dieseltilførselen tettet seg. Måtte bytte litt mye filter etterhvert. Men når Bien ble ombygd, så viste det seg at det nok var noe annet som var feil. Bien hadde stått og slurpet i seg polsk gjørme/myrvann, som hadde fått godgjort seg i tanken. Hadde jeg fortsatt å kjøre like mye med Bien, så hadde jeg nok fortsatt å kjøre på brukt raps-olje. Planen var å lage 2 tanker. For vinterbruk, tenkte jeg en til ren diesel, og en til 50% raps. For sommerbruk tenkte jeg en til "ren raps", og en til 50%. Mulig jeg hadde holdt meg til en til ren raps, og en til ren diesel. Så var tanken å kjøre på diesel den siste km før jeg kom hjem og parkerte for natten. Har fortsatt en varmeveksler sak liggende om noen er interessert i å teste. Nå kan Bien stå en ukes tid av gangen, og da vil jeg ikke ha raps stående på systemet. Jeg hadde en 10 liters dunk som jeg hadde lagde et hull i bunnen på. Derfra gikk rapsen ned gjennom et par filter som var kjøpt på Clas Ohlson. Filterholder var av denne typen: https://www.clasohlson.com/no/Filterhus/40-9527 2 filterholdere, ett med 50 micron, og ett med 25 micron filtere. Derfra gikk det rett i en reservekanne. En ulempe, er at det er noen skadedyr som liker raps. Det andre er at rapsen trenger litt varme for å gå lett gjennom filtrene. Var på vei til å lage meg et større "produksjonsanlegg", med 2 200 liters fat, men grovfilter, og 2 filter av typen som jeg nevnte over. Men så ble det litt mye stopp langs veien, som sannsynligvis skyldes (myr)vann i dieselen. Traff på en kar som kjørte med ren rapsolje i tanken på en Def td5. Han hadde en liten tank med diesel som han kjørte webastoen på, og på den måten varmet opp rapsoljen han kjørte motoren på. Han hadde ikke problemer.
  2. D2 automatkasse

    Det var bolt til oljepumpen på td5, dvs motoren.
  3. Oljekjøler til disco2 automatkasse

    Har en liggende. Kan hive i posten i ettermiddag, da går den sikkert herfra på fredag, og du har den i begynnelsen av neste uke. 600 inkl porto ? Bestiller britpart du fra England idag, har du den kanskje på fredag for 1500. Regner med min er original, og med oljetempbryter. Den var ikke lekk når den ble plukket ut av bilen.
  4. Vårtreff Elvedalen 9. mai - 13. mai 2018

    Kanskje vi som bilklubb kan få gehør for det, nå som de er kjøpt opp av Canadian Tire
  5. Rust under teppet på førerplassen i D2

    Midtkonsollen mener jeg er festet med 2-4 skruer i cubbyboksen, og 2 skruer helt i forkant av hullet til girspakene. Setene er festet med de 4 torx-skruene som du nevner. Jeg ville tatt ut setene. Teppet er muligens stukket litt under setet. De 2 boksene under førersetet er hjerne til automatgirkasse og forsterker til anlegg. Under passasjersetet fremme ligger CD-veksler. Ja, det kan stemme at de er festet med 2 skruer eller noe slikt.
  6. D2 auto kjølerør o ring

    Flott. Er en mulighet for at du snart må bytte de allikevel, men de holder nok i helgen
  7. D2 auto kjølerør o ring

    Hoppet kjølerøret av der det er skrudd fast i kassa? Det er ikke o-ring i den andre enden, dvs inn på kjøleren. Kan gå ut å måle. Har rør (og kjøler) hengende i garasjen. Men må måle med skyvelær.
  8. D2 automatkasse

    Virker ikke som den trenger tett system. Hopper en slange av, spruter det olje.
  9. Td5 Long motor selges

    Rekker det desverre ikke før 17. Mai, med mindre noen kan hjelpe med transport. Satser pø at @kes trenger den mer enn meg.
  10. D2 automatkasse

    Får du ikke olje inn i en automatkasse, så vil den ikke virke. Rart at oljetrykket er høyt nok om du ikke får fylt mere olje mens motor går, så jeg velger å tro at enten så har du sjekket oljetrykk på feil sted, eller så eller så kommer det inn mere olje. Jeg tappet ned girkasse for olje, og fylte på ny. Startet opp, men fikk ikke fylt på mer. Dvs med motor igang og etter at jeg hadde dratt gjennom girene, så rant det bare ut olje. Skjer det samme hos trådstarter (rtin), så tror jeg enten at oljepumpa ikke går rundt (knekt flexplate/converter), eller at oljepumpa er ødelagt.
  11. "Stallo"

    Se den andre tråden. Men du vil sannsynligvis ikke finne den andre bryteren.
  12. 4 alufelger D2/P38

    Solgt
  13. Discovery 1 300tdi

    Har lett etter hvor tempsensor kan sitte på en LT230. Fant det på splittegningen til LT230 på D2 fra allbrit.de http://www.allbrit.de/UNI.cfm?PAGE=817598&SPRACHE=EN der sitter den på motsatt side av bryteren som du fant (som er bryter til sentersperre). Dvs at den sitter helt oppe på førersiden av transferkassa. Litt bak ryggelysbryter på en manuell kasse. Men det kan være ledningen der som har ligget og gnisset, et sted, om det er gjort klar ledning. Jeg har ikke funnet det på noen biler.
  14. Discovery 1 300tdi

    Trodde ikke det var sensor på temperatur til transferkassa på D1.
  15. Td5 Long motor selges

    2000 høres greit ut. Kjøper gjerne til den prisen.
×