Jump to content
LRforum

finnarne

LRF Society
  • Content count

    4,587
  • Joined

  • Last visited

About finnarne

  • Rank
    Orange is the new green ?

Contact Methods

  • MSN
    faj@bzz.no
  • Website URL
    http://cm.bzz.no/disco1
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Grimstad
  • Interests
    Seiling og speider - gjerne i kombinasjon

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bieheia, Grimstad

Recent Profile Visitors

1,457 profile views
  1. Rypeveiens D2

    Første utfordring. "bremserør og slanger" samt slave til clutch mangler på donor-bilen. Det er mulig delene ligger på et fjernlager, men det lå ikke sammen med girkasse, og det er ikke på donorbilen. Tess kunne ikke hjelpe, og tvilte på KSH (for de lokale). Men Alltech kunne hjelpe. Så jeg må bare finne ut om jeg skal ha trykkbryter, og om den skal være normalt lukket, eller normalt åpen. Regner med trykkbryteren styrer Cruisecontrollen. Clutch-slave bestilles ny fra England, regner med å ha delene i morgen eller onsdag. Fant ut slave fra D1 passer, men trenger sannsynligvis annen pinne som skal dytte på utløserarmen.
  2. M og s blinker etter 10 meter

    Du må ha av dekselet under girsjalter også, det er poppet fast. Se i tråden min om D2, mulig du ser det der. Hente bildet hit også: Du ser også hvordan kabelbunten ligger ned over girkassen. Der ligger den og gnager.
  3. Rypeveiens D2

    BCU er endret til manuell. Har fått tak i en manuell Ecu til motor. Det er mulig å programmere om ECU også, men ikke med Nanocom.
  4. Oljetrykkslampe lyser på tomgang.

    På 200tdi så byttet jeg oljepumpa, så var problemet løst. På td5 var det lekkasje gjennom bryteren. Byttet bryter, så ble alt greit. På 300tdi har jeg ikke hatt problemet.
  5. Rypeveiens D2

    Girkasse inne, ikke så mye mer på plass, men måtte ha en oppstart for å se om det var mulig. Ville ikke starte i Nøytral, men i park gikk det greit. Ut å jakte på pedalsett og andre nødvendigheter.
  6. Tempføler/måler TD5

    Tempmåleren fra Haydn kan stilles inn til å gi alarm ved (u)ønsket temperatur. I tillegg kan den (i utgaven som jeg har) starte vifte ved en annen temperatur, og så vifte av ved en tredje. Andre kan ha en ekstra temperaturføler for f.eks girkasse, eller noe annet. Og så gir den alarm om oljetrykk mangler om den kobles rett. Perfekt om giver i motor ikke stemmer med instrument i dashbord. De har vel gås en utgave som gir varsel om Kjøleveskenivå blir for lavt.
  7. Rypeveiens D2

    OK julebord i går, så da ble det ikke gjort noe. Idag har jeg snudd clutcplata, måtte se dobbelt diverse steder, siden clutchen som fulgte med ikke var merket med girkasseside. Tor det er rett nå. Har slåss med det røret som ligger i overkant av girkassa.ned mot oljekjøleren på motoren. Det er hele tiden i veien. Endte med å bøye litt på festeørene for å få kassa inn. Men så var det håpløst å få skrudd gjennom boltene der. Til slutt så løsnet jeg hele røret og tok det ut. Ikke helt rett fem det heller, men det kom nå ut. Så nå kan festeører rettes igjen. Det røret ga trøbbel når automatkassa skulle ut også, så hadde spart meg endel trøbbel med å løsne det først som sist. Nå er det snart mat her, så bærer det ut igjen.
  8. Tempføler/måler TD5

    Tempmåler på D2td5 er ikke spesielt nøyaktig nei. Har vurdert den samme som jeg har på Bien, men latt det være foreløpig. Har du tilgang til nanocom, så får du greiere avmålinger med den, men litt knot å kjøre med sånn permanent. Tempmåler Bien: http://rypeveien.no/index.php?artID=130&navB=28
  9. Pomerania Trophy 2018

    Nå er datoene for Pomerania satt. Som vanlig blir det ett treff på våren og ett på høsten. Vårens treff er 27-29. april. Jeg regner med det stiller minst 3 biler fra Sørlandet. Høstens treff er 5-7. oktober. Det er stadig noen som snakker om at de skal nedover i oktober også, men det er ikke alltid noen fra Norge får det til. Pomerania Trophy er kjøretreff som går over 2 døgn. Det har et preg av konkurranse, men er mest for morro. Allikevel har vi her på sørlandet klart å markere oss med en andreplass i den tøffeste klassen, og en andreplass i den største klassen. Tidliger ble det sagt at det var 30 mil med kjøring fordelt på 2 døgn, ifjor var det vel nærmere 50 mil med kjøring. Du _bør_ (les må) ha vinsj, og kjørebroer/waffleboards/sandtracks. Tror også jeg sterkt vil anbefale snorkel. I tillegg en greit vedlikeholdt bil. Vi har kjørt ned på egne hjul 5 ganger, og hatt bilen på tilhenger 2 ganger. Vi møter alt fra standard seriebiler, via lettere modifiserte Suzuki og andre biler til Bowler (opprinnelig vel en Serie2a?) med bakmontert V8 og Automatkasse fra jaguar, og Volvo 304 6x6. I tillegg arrangerer de Winter Trek 2-4 februar, og Romania mountain trips på sommeren. Det kommer nok mere informasjon etterhvert på http://www.njz.pl/
  10. Rypeveiens D2

    Har hatt anledning til å se litt på dekka på bilen i det siste. Ihvertfall ett av dekka er endel slitt, sannsynligvis ikke så langt unna de siste heller. DVS ett av de er bra, siden det ble byttet ut for et par år siden. Men jeg tror resten av dekka er fra 2010, og har stått på den bilen som stort sett har gått lengst. De første årene på Bien, senere på Discomaten og nå på Humla. Har vært veldig fornøyd med dem, men det er vanskelig å få tak i Yokohama Geolander I/T-S. Så nå blir det utprøving av helt nytt dekkmerke. Mønsteret så greit ut, myke var de også. og prisen var meget grei. http://omni-united.com/tire/rw-5-ice/ 4 stykk i 265∕70R16 kommer på kr 4600 inkl montering og avbalansering.
  11. Rypeveiens D2

    Du snakker om den lille messingsaken i veivakselen ? Del 2 på bildet ? (bilde hentet fra allbrit.de) Den var der fra før. Egentlig litt usikker på hvorfor den var der på en automatgira bil. Smøring av den, ja. Står at en skal bruke fett for å få den ut, men fant ikke noe om hva den skal smøres med.
  12. Rypeveiens D2

    Ingen utfordringer så langt. Fant ut at det var greit å bytte noen pakninger når jeg først hadde muligheten Fikk på plass clutch også. Den får holde til vi får testet at girkassa virker.
  13. "Stallo"

    Vedr. Olje: http://www.dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf Selv bruker jeg http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Full--og-semisyntetisk/Halvsyntetisk-motorolje-10W40-2000022956/
  14. Vindusviskere til D2

    Torshov bilrekvisita
  15. Rypeveiens D2

    Nei, flex-plate er ingen stor sak. Regner med jeg kunne hatt ny original her i morgen for under tusenlappen. Men ødelagt konverter er en større sak. Det er sikkert mulig å sveise på igjen den delen som er knekt av, men det overlater jeg evt til de som kan noe om automatkasser. Jeg har forøvrig den delen som er knekt av. Ny konverter ser ut til å koste ca en halv formue, dvs godt 20' levert fra UK. Regner ikke med at det veldig mye billigere andre steder, og regner med at utvalget av brukte konvertere er sjeldnere enn hønsetenner. Ny brukt automatkasse er jo en mulighet, men det koster fort noen tusen det også. og hvordan tilstanden er på den girkassen er det ingen som vet. Og jeg er mere glad i manuell girkasse. Men jeg registrerer at du har andre meninger om mye, Espen, og det skal du få lov til.
×