Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

finnarne

LRF Society
  • Innholdsteller

    4 804
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

2 Nøytral

Om finnarne

  • Rang
    Orange is the new green ?

Contact Methods

  • MSN
    faj@bzz.no
  • Website URL
    http://rypeveien.no/index.php?pageID=28
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Grimstad
  • Interests
    Seiling og speider - gjerne i kombinasjon

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bieheia, Grimstad

Nylige profilbesøk

1 994 profilvisninger
  1. finnarne

    Pirke pirke

    Vanskelig å se hvor dette er, ihvertfall for meg.
  2. finnarne

    D2 hoppet ut av cruise control

    Ahh- du flytter ? Med D2, så hadde jeg meldt meg inn her: http://www.thed2boysclub.co.uk/ (dvs jeg er der allerede, men ikke så ofte)
  3. finnarne

    D2 hoppet ut av cruise control

    Slå av tenningen, og på med håndbrekket. Sett spaken i Drive, og dra med endel kraft rett oppover. Da skal den gå lett av. Innbiller meg at du er på vei til kulløya i vest, der er det nok lettere å finne en fungerende en fra ett sted de selger brukte deler.
  4. finnarne

    D2 hoppet ut av cruise control

    Må du trykke inn knappen på girspaken for å flytte fra Drive til Reverse ? Evt til 2 eller 1-gir ? Om ikke, er sannsynligvis låsetappen knekt i bunnen av girspaken. Da kan det hjelpe å bytte den øverste delen av girspaken, låsetappen følger med. Har hatt det problemet på 2-3 biler. Det kan også hjelpe å justere kabelen som går ned til velgeren på nytt. Men de andre filene som er nevnt over, er også sannsynlige... (Det hjelper som regel å bytte til manuell kasse...)
  5. finnarne

    bulbergtreff i danmark/nordjylland

    Ja, når du skal reise så seint på dagen, så.
  6. finnarne

    Elektronisk medlemskort NLRK

    Ler hele veien til banken? Jeg lastet det ned og lagret det i Dropbox, tilgjengelig offline
  7. finnarne

    Elektronisk medlemskort NLRK

    En annen klubb jeg er med i bruker cardskipper.com. Koblet meg av nett nå, og åpnet appen, da dukket medlemskortet opp. Kan også bruke for å sende meldinger eller tilbud til medlemmer, men det gjør de heldigvis ikke så ofte.
  8. finnarne

    Den grønne bie

    Bien har hatt ett stille liv det siste året. Den var en tur utenfor asfalten i fjor høst, sånn midt i oktober. Måtte få løs 2 biler som satt fast, dvs en som satt fast, og en som ikek ville ødelegge bilen sin. Resultatet av det, samt en overivrig (og kanskje litt sløv) sjåfør, var at begge sidespeiselene føyk imellomtrærne, og at passasjervinduet gikk i tusen knas. Så da ble det ny dør på passasjersiden, og nye speil type 300tdi på Bien. Speilene er greie de, men de stikker litt langt ut, selv når de er lagt inn til siden. Det gikk vel ett CV-ledd også den helgen, men sånt skjer. Så var vi en tur i de Smaalandske skoger (i Sverige, ikke på Frosta) i slutten av april. Da gikk det en stikkaksel bak, og etterhvert viste det seg at jeg også tok den ene clutchen på Detroit Lockeren. Vi kjørte hjem med forhjulstrekk. Det fungerer det også, men ikke i terrenget. Det er flere grunner til at Bien ikke har vært i Polen i år, ett par prosjekter i nabolaget har tatt litt tid, og så hadde den behov for litt stell før PKK. Bien burde vært godkjent i god tid før Polen, men så var det en girkasse som måtte byttes en annen bil som trengte hjelp , en tredje bil som måtte ha nye kanaler, og en fjerde som trengte kanaler og litt mere. Bien har jo vært på tur også, en litt varm tur til Lærdal, via Trondheim, og så en tur til Bornholm. Etter LA2018 på Bornholm, var det tid for å begynne på jobben med å klargjøre Bien for PKK. Det gikk stort sett greit, det jeg fikset på var greit. Det var et par ting som jeg ikke fikset på, men som var planen å ta i løpet av denne vinteren. Begge innerskjermene fremme har vært slitne ganske lenge. Det har vært ytterskjermene som har holdt ting sammen, og en stund var det også ytterskjermen, via snorkel som holdt luftfilterboks. Det kan jo ikke gå over lengre tid, men har holdt i 4-5 år, eller noe slikt. Venstre skjerm ble plukket av, og det er lett å være enig i at det er rust her Høyre innerskjerm er noe bedre, men det var mye som måtte fikses også her Men greit å komme til etter at det er ryddet plass Nye deler ankommet fra http://froggatts.co.uk. 25 kg med innerskjerm, levert 3 virkedager etter bestilling
  9. finnarne

    2stk nav (hub) til Disco 2 selges. Oem.

    Usikker på om jeg har noen av de liggende. Men tar gjerne imot. Regner med du skal ha noen kroner for de ? Kan sikkert sendes med guttungen om du er bartebyen innimellom, han bor i Rosenborgbassenget. Skal nok ikek hjem før Jul, men har ingen planer om defekt hjullager heller.
  10. finnarne

    Discovery 1 dumpet automat olje

    Var det ikke i Skarsvåg eller noe slikt det stod en D1 til salgs tidligere i sommer ? Er jo litt nærmere for deg enn for de fleste.
  11. finnarne

    automat til manuell - D2 2003

    Veldig deilig med D2 og manuelt gir. Den rusler veldig greit på rundt 1200 rpm, og du vil ønske at du hadde et 6. gir. Kanskje overdrive er en løsning. hmm. 5-giret brukes fra 50km/t og oppover, Av og til glemmer jeg at det ikke er automat, og ligger i 5-gir når jeg egentlig burde brukt 3-gir.
  12. finnarne

    automat til manuell - D2 2003

    Kikker du i tråden til Rypeveien's D2, så ser du hva jeg gjorde. Jeg var heldig og fant en D2 donorbil med td5 og R380. Jeg brukte clutchhus og svinghjulsensor fra donorbilen. Clutchpedalen ble flyttet over fra donoren, men det ble bestilt ny clutchmaster (og slave?), siden donor'en hadde stått en stund. BCU programmeres med Nanocom eller tilsvarende, men ECU ble hentet fra donor. Etter det jeg har lest, så får du opp blinkende M+S fra om du bruker ECU fra automatbil. Mulig nyere ECU er mulig å omprogrammere. Min er en MY2000, med fastloddet, ikke programmerbar prom. (ikke eprom). Det som manglet på donorbilen, var rørene fra clutch-master(på venstre side), over til trykkbryteren på høyre side, og tilbake igjen. Husker ikke nå om det bare var sinnsvakt dyrt, eller om det var vanskelig tilgjengelig, i tillegg til mye jobb å montere, men jeg fikk lagd en egen slange som går rett fra clutch-masteren til demperen nede ved slaven. Planen er å montere en (bremselys)bryter nede på clutchpedalen, og koble den til der trykkbryteren normalt er koblet, og se om det hjelper på problemet. Sånn det er nå, ruser motoren opp et lite grann når clutchen brukes ved giring. Veldig sjelden det er problem, det er vel bare i forbindelse med akselerasjon i oppforbakke ut av kryss, eller inn på motorvei og slikt som det er merkbart. Selve byttet, med bytte av bunnpannepakning og simmerring på veiva på td5, tok omtrent 10 kvelder + helgedager i adventstiden i fjor. Er bilen heist opp ca 2-3 tommer glir girkasse og transferkasse greit inn og ut av bilen, ihvertfall om du ikke har stigtrinn på den. Husk å løsne og flytte røret som går rundt bak blokka og til dieselkjøleren, så er det letter å få girkasser ut og inn i bilen. Ta og overhal starteren samtidig, så er det gjort, den må ut allikevel.
  13. finnarne

    bulbergtreff i danmark/nordjylland

    Vi er med. Har booket fri, og bestillt fergetur.
  14. finnarne

    Hvor kjøper dere smøremidler?

    Hva bruker du som "one shot" , @Stig
  15. finnarne

    D2-2002mod hugges

    Det ligger en Webasto i garasjen min. Ble tatt ut av D2 når jeg bygde om til manuell kasse. Monterte inn 220v slangevarmer istedet. Tror nok den trenger en service for å starte igjen.
×