Jump to content
LRforum

arez

LRF Society
  • Content Count

    1,048
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About arez

  • Rank
    UN BYWYD. BYW FO.

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hernes i Hedmark
  • Interests
    Bil, amatørradio, stående fuglehund, akvarie og dingser

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hernes i Elverum kommune

Recent Profile Visitors

765 profile views
  1. Slitsomt når de rotter seg sammen på den måten. Skjer alltid rett før ferie eller høytider som i utgangspunktet er kostnadsdrivende i husholdningen. Manuell Desperados: Toer på Ace er slettet. Ny søknad avsendt, fristen for godkjenning gikk ut 30.6 og pr. dags dato venter jeg på svar fra SVV.
  2. Manuell Desperados: Fikk telefon og epost fra SVV om at jeg ikke kunne få utsettelse på PKK frist, men om jeg reparerte ACE fikk den toerfeilen slettet, bestilte time for innstansing av nytt ramme nummer og dokumenterte dette i en ny søknad så skulle jeg få utsettelse frem til at de har gjort unna ferien sin i august en gang. Nå er ACE fikset, og den toerfeilen blir strøket i morgen så da blir det en ny runde med søknad. Begynner å bli litt matt på denne føljetongen nå.
  3. Manuell Desperados: Vært på PKK. Det ble med to toerfeil hjem. Lekkasje på Ace sylinder foran og uleselig rammenummer. Gleder meg vilt og hemningsløst til ny runde med de fremoverlente på Statens Vegvesen. Acen lar seg nok fikse da jeg har en sprett ny sylinder liggende. Den navneløse nye: Har blitt litt avoffroadifisert. Snorkel, vinsjfanger, takgrind og steeringguard er demontert. Skjerm uten høl og originalfanger har blitt montert. Bakdørsstige, diff- og paralellstagsbeskyttelse og kanalbeskyttere får bli etter at Manuell Desperados er klarert for to nye år. PS. Manuell Desperados får nå fremføres på veg igjen. Etter at vrakingen ble opphevet, satte SVV bilen (igjen feilaktig) som avregistrert. Dette medførte selvfølgelig at det ble en ringerunde igjen tilsvarende den første da den ble feilaktig vraket. Etterhvert ble floken løst da Vegdirektoratet, Skatteetaten og Trafikkforsikringsforeningen hadde ett møte om bilen min. Her snakker vi svart belte i byråkrati.....
  4. @yarnslayer Nekter å gi meg helt, men stemninger er ikke helt på topp da den elektronisk utfordrede fremdeles står og tar opp plass på tunet. @TuscanDen nye virker alldeles utmerket bortsett fra ett og annet regnskyll innvendig fra ett britisk soltak. Satser på å få tettet i løpet av helga.
  5. Advarsel for langt innlegg. Automagica fra Tryll: Etter å ha sponset det lokale verkstedet og fått motoren i orden bar det avgårde på tur. Trene fuglehund lengst opp i Østerdalen. Turen oppover gikk helt strålende og bilen ble brukt mellom hytte og treningsterreng hele helgen. Helt til på søndag og hjemreise. Da reagerte ikke FOBen når jeg skulle låse opp. Låste opp med nøkkel og slang nøkkel i tenningslåsen for å kverke alarmen som selvfølgelig satte i gang. Ingenting skjedde. Byttet batter i FOB uten at det hjalp. Endte med å måtte forlate bilen og haike hjem. Returnerte neste helg med utskrifter om alarmsystem, nanocom, startkabler og en irritert furie. Koblet startkabler og trykket på nøkkel. Bilen låste seg snillt opp og startet med en gang. Lot den gå en stund og dro noen hundre meter (måtte jo benytte anledningen til å trene hund) og parkerte. Lot bilen stå ulåst og tok en tur. Kom tilbake og skulle starte bilen, så var den helt død igjen. Frem med papirer og Nanocom. Leste EKA kode og vred nøkkel for den store gullmedaljen og klarte på så hvis å få liv i den igjen. Kjørte hjem og tok av minuspolen. En uke senere skulle jeg dra for å skifte luftbelger, satte på strømmen og startet bilen på første forsøk. Dro ned til verkstedet jeg skulle låne og ble med inn på en kopp kaffe før jeg skulle begynne å skru. Når jeg kom ut var bilen død igjen. Nå ville den ikke ta EKA kode heller. Da ble bilfaen dyttet ut og plassert i en krok med minuspolen av igjen. En uke senere gikk kompisen ut, satte på minuspolen og vred på nøkkelen. Da startet dævelskapen igjen, og jeg slang meg i Manuell Desperados og kjørte ned mens Automagica sto og gikk på tomgang. Kjørte hjem og parkerte. Dagen etter var den død igjen. Da ble det bestillt en BCU som jeg skiftet, programmerte nøkkel og ECU og prøvde på nytt. Da virket FOBen, bilen startet og alt var bare skjønt. Det varte i 2.5 døgn så gikk startsperren på igjen. Tok ut sikringsboksen under dashbordet og plukket den fra hverandre og fant kraftige tegn på fuktskader. Ny ble bestillt og montert. Med denne sikringsboksen virket ingenting. Den nektet å koble seg opp mot ny BCU uansett hvor lenge bilen fikk stå med tenningen på. Jeg har hatt andre med større erfaring enn meg på elektromikk til å se på bilen uten at det har ført noe sted. Fikk tips om å bytte både sikringsboks og BCU som kommer fra en og samme bil, men det har jeg ikke lykkes å få tak i. Hadde på gang fra en medforumist, men har ikke hørt noe på lenge. Dette førte til at jeg nå har gitt F i hele bilen og kjøpte en til. Automagica får bli donorbil. Dette har jeg ikke tid til å plundre mer med. Brukbare deler skal brukes på de andre to. Elektronikken (untatt ECU) skal plukkes ut og skytes med hagle for å sikre at det ikke blir gjenbrukt. Da settes punktum for Automagica. Den nye konebilen (foreløpig navneløs) 2001 modell 5 seter og rigget for tur: Vinsjfanger med 12000lbs snelle, snorkel, stige , underbeskyttelse og difflock er montert. Planen er å flytte turutstyret over på Manuell og ta originale deler fra Automagica over på den nye kone bilen. Fanger og underbeskyttelse er fra MP4x4 i Polen og ser ut til å være solide saker. Bilen har fungert bra så langt bortsett fra dryppert fra ei takluke. Manuell Desperados: Funker som ei klokke, men selvfølgelig klarer det å kødde seg til her også. Når jeg skulle flytte forsikringen på den nye fra IF (gratismåned) til Tryg som vi bruker til vanlig, oppdaget jeg at den ikke var forsikret. Dette syntes jeg var rart og sjekket ut bilen på Vegvesenets kjøretøyopplysninger. De kunne opplyse at bilen hadde blitt vraket i midten av April. Etter en ringerunde og telefonkøsitting fra helvete fikk jeg endelig tak i en person på Skatteetaten som kunne opplyse at bilen min hadde blitt meld vraket av en bilopphugger i Sarpsborg. Jeg hevdet med bestemthet at det ikke var tilfelle da bilen står på tunet med skilter på. Damen tok saken og nå i dag har jeg fått melding om at huggeriet har gjort feil og bilen gjenoppstår blandt de levende. Da ble det en ringerunde til igjen og få gjenopprettet forsikringsavtalen igjen. Så fra og med i morgen skal jeg kunne kjøre lovlig igjen etter å ha kjørt en vraket bil uten forsikring i over en måned. Sånn går nu dagan i skogen her.....
  6. Ikke noe problem.
  7. Det er ikke noe problem. Nanocom fixer det lett.
  8. 5. gear rundt 80-85 funker fint.
  9. Brukte KCR racing på en Omega B med samme motor. Funket helt greit.
  10. Min våtter kjørtes på 15w-40 på vintern og 20w-50 på sommern. Mineralolje.
  11. Det er ikke helt umulig, lufteskrue ble tatt ut, termostat byttet, vann fylt og slanger klemt og mentet etter beste evne før jeg ga opp og kjørte den til verksted. Det hører også til historien at det etterhvert begynte å minke litt vann på den slik at jeg måtte toppe opp ekspansjonskaret sånn ca 1 gang per uke med en halv liter.
  12. Automagica fra Tryll. Da er Automagica hjemme igjen etter en uke på spaopphold. Verkstedet ville sende toppen på kontroll for å utelukke sprekk da det ikke var åpenbart at det var pakingen som hadde gitt opp. Resultatet ble at toppen var sprekkfri, men ble den planet en liten anelse. Så da ble lommeboka 14000,- lettere og humøret tilsvarende tyngre. Det er dyrt å ikke ha garasje å herje i......
  13. Ja, de er som oppmerksomhetssøkende småbarn..
×
×
  • Create New...