Gå til innhold

SteinarNa

Medlemmer
  • Innlegg

    152
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Maura

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Maura

Nylige profilbesøk

1 221 profilvisninger

SteinarNa sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Jeg kjøpte disse: https://www.ebay.com/itm/174897297457 I forkant hadde jeg byttet mellomakselen som hadde endel slakk, sjekket at det ikke var spesiell slakk i drivknutene slik at pakningene var den sannsynlige feilkilden. Jobben er ikke så ille, bare noen av skruene som ligger trangt til. Selve mekatronics enheten er enkel å ta inn og ut. Nå etter at HPFP er byttet, er alt som det skal og jeg har dobbeltsjekket i bakker med større belastning. Jeg hadde disse vibrasjonen uavhengig av oljetemperatur.
  2. Det føles godt at det var det jeg trodde som løste problemet. Da fikk fikk renset tanken og ny lavtrykkspumpe i samme slengen så skal den være problemfri i lang tid. Det kan være at det var den sviktende pumpa som skapte en feil på høytrykkspumpa, så med et par års mellomrom kan der være greit å se hvordan den ligger an. Det er lett å koble opp for å lese av trykk spenning og strøm i motorrommet. Åpne, rense og smøre kontakter er det også greit å gjøre men man er rundt på bilen og gjør andre jobber, det er en god forebygging siden det er så mye elektronigg og ledningsføring på nye biler. Jeg hadde også en vibrasjon ved belastning i 2/3 gir, og dette løste seg ved å bytte pakningene mellom mekatroniksenheten og selve girkasse, relativt kurant jobb og gjøre dette, og samtidig får et oljeskift og filterbytte på automatkassa. Men det vil komme nye utfordringer, men så lenge det ikke er for vanskelig å komme til, så er det greit å gjøre dette selv.
  3. Det er tydelig at det er slutt på at det er slutt på den tiden det var nok med prøvelampe og enkelt multimeter for å løse problemer. Jeg sjekket LPFP grundigere først, nå med PicoScope: Først på tomgang. og da var trykket mildt sagt variablet. På 3000 RPM, ble det betydelig dårligere: Ny pumpe ble bestilt, og siden tanket føltes slimete (dieseldyr) tok jeg full rengjøring av den før jeg satte det sammen igjen. Med ny pumpe, så var trykket frem til HPFP betydelig mer riktig: Som jeg antok løste ikke dette mitt initiell problem, men den gamle LPFP var på vei til å feile fullstendig og nå er det forebygget. Jeg fikk tak i ei LPFP, fikk byttet den, og problemet mitt ser ut til å være løst. Det tok rundt 6 timer, og det gikk nok 2 timer bare på manøvreringen av oljeseperatoren, som er kinkig å få både ut og inn, men nå har jeg lært.
  4. Dieseltrykket er OK etter nødmodus, og jeg har som nevnt ikke klart å få feilen ved høy belastning. Spenning og amp på lavtrykk er innenfor hva det skal være, jeg har prøvd å dobbeltsjekke hva jeg kan. BG244 har vært brukt hvert år, og jeg tok en ekstra rens med det før bytte av trykksensor. Balansen mellom injektorene har også vært god hele tiden. Jeg har variert mellom stasjoner, og dieselfilter er også byttet for sikkerhetsskyld. Jeg har gått over det som er "rimelig" av deler og som jeg har hatt liggende. Picoscope har jeg brukt for å se på CAN-bus og lading for å se om det ser normalt ut. Ut fra disco3 forumet i UK og det jeg har sett andre steder, begynner jeg å tro det er høytrykkspumpa som har uregelmessig hikke. Men siden det koster endel, må jeg se om det kan være noe annet, men hadde det vært en konstant feil så hadde det vært så mye enklere.
  5. Jeg har en uperiodisk feil som gjør at bilen går i full nødmodus med minimal motorytelse og nedsenking. Jeg har stort tatt ut feillloggen før sletting av feilmeldingene ved mange av tilfellene. Gjenganger er relatert til dieseltrykkek på høytrykkssiden, men jeg har aldri fått det ved full belastning, så den leverer tilsynelatende nok diesel. Det første jeg prøvde var preventivt bytte av bremselysbrytert og deretter ny sensor for høytrykkssiden på innsprøytningen. https://www.ebay.com/itm/133837633926 Dieslefilter er selvfølgelig byttet for å elimerer denne muligheten. Men dette har ikke hjulpet. Siden den er mildt sagt uperiodisk, sliter jeg med med å finne rotårsaken. CAN-bus signalene ser OK ut, jeg hadde ekstra Denso 150amp og byttet i tilfelle den gamle skulle ha svakheter i diodebroa, men med Picoscope var det tilnærmet samme logging før og og etter byttet. Så denne feilmeldingen er stort sett generisk: Engine TDV6 P0087-00 (6C) Fuel rail/system pressure - too low De øvrige feilmeldingene tror jeg er et resultat av at PCM responderer ut fra dieseltrykket, Jeg tror det kan være en mulighet for at feilen ligger i høytrykkspumpa som "flipper ut" iblant. Er det noen her som har hatt liknende feil og kan peke mot hva jeg bør se på som neste punkt?
  6. Jeg fikk tak i en slik https://www.qualitybearingsonline.com/tmma120-skf-easypull-mechanical-puller/ brukt for noen år siden jeg brukte. Ingen slag og pent og pyntelig av. Perfekt verktøy for slike jobber.
  7. Du kan blende dem av ifm med EU kontrollen for å slippe feil på dem, dette gjorde jeg selv for noen år tilbake før jeg byttet den med defekt reflektor.
  8. Har du sjekket om ringen i sensoren er løs? Har du f.eks IID tool slik at du kan "sette" den når styringen peker rett fremover? Når jeg lekte meg med IID Tool prøvde jeg å nulle den når styringa ikke pekte rett fremover og da fikk jeg slike feil som deg. Jeg rettet opp og nullet igjen og alt var riktig.
  9. 3 av skruene knakk når jeg skulle sette på blendingslokk. Et av dem klarte jeg å sette inn gjengesats på, de to andre mutter på undersiden. Brukte litt gaffatape for å få hold og trakk den ut etterpå. Hadde jeg hatt en EU3 motor, så hadde jeg nok fjernet EGR'ene fullstendig.
  10. Det kan også komme gjennom inntaket til ventilasjonen, hvis pollenfilteret er vått når gulvet er vått er det sannsynlig årsak. Detter har jeg erfart en gang etter bytte av frontrute.
  11. Jeg brukte en slik https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/skraller/leddhandtak-2000028418 og 6-kant kraftpipe. Det gjorde det mye enklere å løsne og ta 90-graders strammingen.
  12. Jeg fikk opp P132B denne helga, og kun ved full gass og stigninger. Omstart og det er fraværende ved vanlig kjøring. Jeg tror jeg vil starte med å sjekke slanger, deretter smøring av actuator på turbo og deretter kanskje en turborens.
  13. Jeg hadde samme symtom når et hjullager var modent for utskifting. På gitt hastighet rundt 80-90 så var det å kjøre på et rumlefelt. Det var merkbar slakk i lageret når jeg sjekket det.
  14. Hvis dynamo og batteri er OK, så kan det være relatert til Can-bussen. Det kan være kortslutning i transfermodulen som er bak batteriet, kan være kontaktfeil inn i IPC, eller en dårlig skjøt/vakkel på ledningsnettet til busses.
  15. Det er vel M10x1,5 og det 30mm lengde skulle jeg tro. Dette skulle være lett å få tak i mange steder hvis du ikke må ha TX50 med det same, men det kan f.eks. Tingstad ha. Når jeg trengte spesielle skruer fant jeg det ofte der.
×
×
  • Opprett ny...