Jump to content
LRforum

SteinarNa

Members
  • Content Count

    143
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About SteinarNa

  • Rank
    D3 MY07

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Maura

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Maura

Recent Profile Visitors

594 profile views
  1. Det kan også komme gjennom inntaket til ventilasjonen, hvis pollenfilteret er vått når gulvet er vått er det sannsynlig årsak. Detter har jeg erfart en gang etter bytte av frontrute.
  2. Jeg brukte en slik https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/skraller/leddhandtak-2000028418 og 6-kant kraftpipe. Det gjorde det mye enklere å løsne og ta 90-graders strammingen.
  3. Jeg fikk opp P132B denne helga, og kun ved full gass og stigninger. Omstart og det er fraværende ved vanlig kjøring. Jeg tror jeg vil starte med å sjekke slanger, deretter smøring av actuator på turbo og deretter kanskje en turborens.
  4. Jeg hadde samme symtom når et hjullager var modent for utskifting. På gitt hastighet rundt 80-90 så var det å kjøre på et rumlefelt. Det var merkbar slakk i lageret når jeg sjekket det.
  5. Hvis dynamo og batteri er OK, så kan det være relatert til Can-bussen. Det kan være kortslutning i transfermodulen som er bak batteriet, kan være kontaktfeil inn i IPC, eller en dårlig skjøt/vakkel på ledningsnettet til busses.
  6. Det er vel M10x1,5 og det 30mm lengde skulle jeg tro. Dette skulle være lett å få tak i mange steder hvis du ikke må ha TX50 med det same, men det kan f.eks. Tingstad ha. Når jeg trengte spesielle skruer fant jeg det ofte der.
  7. D3 har sikringer bak for tilhengerkontakten og jeg regner med det er tilsvarene for D4. Den er i så fall på venstre side der hvor luka for tilhengerfestet er lagret.
  8. Når du tar av dekselet så skal du se om det er den svake eller sterke festet. På min var det det svake festet og det hadde jeg tatt høyde får når jeg bestilte det jeg trengte for reg-reim byttet.
  9. Dette var en god dose ironi i denne videoen, samtidig som den gir de som har tenkt å gjøre det mye god informasjon om hvordan og type verktøy som kommer til nytte. Jevnlig lanolin behandling er nok godt forarbeide for å øke sjansen for at det ikke ruster helt fast. Gjør det det, er nok induksjonsvarmer mer effektivt og sikrere enn åpen flamme. En riktig samling med 6-kant piper gjør underverker for å skru, sammen med både skraller og muttertrekker. Det er også mulig å skru løs skruene som fester karosseriet til ramma slik at bakre del kan jekkes litt opp og dermed gi mye bedre plass der. Som nevnt over er det greit å ha gode og nok blader til bajonett saga slik at det ikke blir noen showstopper på de mest gjenstidige skruene som er rustet fast. Men som nevnt iver så kan en induksjonsvarmer gjøre underverker her og spare mye tid.
  10. Jeg leste det var slik på EU4 EGR men ikke de eldre. https://www.disco3.co.uk/forum/egr-coolant-154735.html?highlight=Egr+thermostat
  11. Det sitter vel termostat i EGR kjølerne så med bypass må det settes opp slange med termostat. Jeg tenker på å gjøre det samme når EGRene feiler hos meg og jeg blender av istedenfor å bytte dem.
  12. TCM sitter bak batteriet og det er ikke uvanlig at kontaktene på den oksiderer. Du kommer til den ved å ta ut batteriet, så vil du se en blank boks med kontakter på toppen. Da vil du også hvor egnet den er for å samle opp vann når du vasker motoren, og når det ikke er drenshull i bunnen av kontakten, så vil vannet være der en god stund før det fordamper. Har du den ute, så skader det ikke å ta dremelen og borre opp noen små drenshull for å avhjelpe dette senere. Har du sjekket den tidligere og renset kontaktpinnene på TCM'en?
  13. Hvis spenninga er OK og jording og koblinger på batteriet er som det skal, er det høyst sannsynlig feil på can bussen som binder ecu’ene sammen. Kan være at saltvannsblandingen har kommet seg inn i en kontakt og sørger for en kortslutning.
  14. Da har jeg skummet gjennom kjøretøyforskriften, ECE regulativet det refereres til der og ikke minst kontroll veiledningen som Statens Vegvesen har gitt for sjekkpunktene i EU kontrollen. Der står det absolutt ingenting om at det må være glødepærer fremfor dioderpærer, og dermed må det være slik at dersom det fyller grunnkravene som er gitt i https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys , så har det ingen betydning hvilke pæretype som brukes så lenge farge og ekvivalent lysstyrke er tilstede.
  15. Det var det å få simringen inn jeg brukte mest tid på når jeg byttet og jeg er glad jeg hadde en i bakhånd. Det er mulig å få tak i noen med en plasthylse som gjør det enkelt å tre den på. Når du presser den inn, er det viktig med jevnt trykk hele veien rundt og sette den til riktig dybde. Det selges tilpassede verktøy for dette: https://www.advancedfactors.co.uk/1102415-crankshaft-front-oil-seal-tdv6-victor-reinz-81-34316-00-2058-p.asp men det spørs hva du har fra før av
×
×
  • Create New...