Gå til innhold

Belgarath

LRF Society
  • Innlegg

    548
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Arendal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Arendal, AustAgder

Nylige profilbesøk

1 966 profilvisninger

Belgarath sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Jeg måtte bite i det sure eplet og kjøpte en GAP IID Tool. Jeg får ikke til å teste spjeldmotorene med denne, kanskje bilen er for gammel...? Uansett, så får jeg feilkoder på de enhetene som jeg har problemer med. Feilkodene derimot, er jeg litt usikker på. ATC Heat/cool rapporterer 0x2A, 0x2B, 0x2C, 0x2D, 0x2E og 0x41. Dette er feilkoder jeg ikke finner når jeg søker på nett.
  2. Hei beklager seint svar, men noen ganger kommer livet i veien... Jeg fikk kontroll over resirkuleringsspjeldet, men ikke luftdysene. Om jeg lytter nøye, så hører jeg en svak klikkelyd når jeg prøver å kjøre servoene, men ikke noe som likner på en servo som prøver å bevege seg.. Jeg har fremdeles varme på beina, så det spjeldet har ikke lukket seg (heldigvis) En annen ting som skjedde var at radiatorvifta går konstant på full hastighet. Noen få sekunder etter oppstart går den rolig og bestemt opp i full hastighet og blir der til jeg slår av. Regner med at det er noe som den skal gjøre når den ikke har signal på trykkføleren...
  3. Jeg jobber med å få BMW INPA/EDIABAS opp og gå på laptopen. Med den kan jeg testkjøre de forskjellige servomotorene og hente ut feilkoder. Den er ikke operativ ennå desverre. Det fulgte med en BCU i bilen når jeg kjøpte den, så da mistenker jeg at den er byttet en gang. Hvorfor vet jeg ikke, det kan være at det var de samme feilene de forsøkte å finne ut av. Jeg er litt usikker på hvordan kommandoene går i busen også. Kommuniserer panelet direkte med servoer, eller ligger BCU imellom (klimapanel bestemmer hva som skal gjøres, BCU utfører...). Det er jo også mulig at spjeldservoene er ødelagt selvfølgelig... At ac ikke starter kan være at det er for lavt trykk på anlegget...
  4. På min L322 er det ikke luft i hverken defroster eller hoved luftdyser. Kun luft til beina (lufta er god og varm). Jeg sjekket klaffene når jeg byttet viftemotoren og de er ikke limt seg, som er vanlig, de vil bare ikke åpne seg. Resirkuleringsklaffene stenger når bilen starter. Jeg byttet kupéfilter, så jeg så dem i forskjellige posisjoner. Klimakompressoren vil ikke starte. Hverken i auto eller max defrost. Kontrollpanelet har tilsynelatende korrekt funksjon, lamper lyser når de skal, vifte går opp og ned i hastighet når jeg vrir på knappen og den fungerer på auto. Når jeg trykker på de respektive knappene for luftklaffene, lyser indikatoren, men det skjer ikke noe fysisk. Jeg har forsøkt å søke på nett, men finner ingen med tilsvarende feil, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke. Jeg har et par hypoteser, men jeg vil gjerne høre hva andre har erfaring med, før jeg kommer med mine.
  5. Jeg kunne også hatt bruk for en kopi av RAVE til L322. De linkene jeg fant på forskjellige fora i utlandet er døde for lenge siden..
  6. Godt tips. Jeg har lyst på blåtannutgaven, men den er litt dyr. Enn så lenge så har jeg Torque Pro og BMWs INPA. Takk for tips. Jeg var klar over svakheten i bakre del av kanalen, men jeg visste ikke om bremserørene. Jeg har til nå reparert speedometeret for manglende piksler (bytte en flatkabel i intrumentet) og jeg har fått en ny defrostervifte. Den gamle har knuste vifteblader og slår i viftehuset.. Antar at "noen" har byttet resistor en gang og kilt den fast i vifta.. Jeg mangler også høydejustering av rattet. Lengdejustering virker, så jeg regner med at jeg må innn under dæsjen. Kontrollpanelet i førerdøra styrer ikke de andre dørene og sentrallåsen virker ikke på den døra, så jeg skal ta en sjekk av kontakten i døråpningen.
  7. Jeg har kjøpt meg RR for et par uker siden og nå er planen i sommer å ta en grundig gjennomgang av bilen. Planen er at dette skal være en bil jeg skal ha leeenge (min siste dieselbil?) og jeg har planer om å ta en grundig teknisk gjennomgang i forbindelse med PKK i sommer. Jeg har ikke verksted eller bukk, så jeg er avhengig av å kunne gjøre det ute og da er det sommeren som gjelder. Jeg vil jekke den opp på bukker, ta av hjul, innerskjermer, kanalbesyttere for- og bakfanger. Grundig vask, utbedring av rustskader, sjekk av og utbedring av understell og til slutt rustbeskyttelse. Er det noen spesielle ting du vil tipse om? Teknikker for å utføre eller detaljer som ofte blir oversett?
  8. Etter abstinenser i nesten to år ble det LR på meg igjen. Min trofaste D2 måtte jeg selge i forfjor da jeg ikke hadde anledning til å reparere det som måtte til for å få den PKK-ok (rust i ramma). I mellomtiden har jeg kjørt Ford Mondeo. Ikke spennende i det hele tatt, men praktisk og billig. Når nå sjansen bød seg, så byttet jeg inn Mondeoen i en L322. Foreløpig bare småplukk å utbedre. Bilen virker hel og fin (det er en tjue år gammel LR som har gått over 300K..) og girkassa ble overhalt i fjor. Fint å kunne kjøre ordentlig bil igjen.
  9. Fordi brukte er billigere enn nye. Selv om jeg må bytte kryss og sette inn smørenippel i leddet, så er en brukt, uskadet billigere enn en ny.
  10. Takk for tilbudet. Jeg har en brukt på vei fra england, så jeg tar kontakt om denne viser seg å være ubrukelig.
  11. Nå har jeg fjernet (restene etter) drivakselen og koblet inn sperra. Hvor lenge er det tilrådelig å kjøre med den slik? Det blir ikke belasting på reduksjonskassa slik den er tiltenkt, men så er det bare på tørr asfalt det blir kjørt med kun bakhjulstrekk og da..
  12. Nå var det skjedd meg også. Kom nesten hjem etter to uker ferie. Merket at det kom vibrasjoner, men tenkte (som vanlig) at det holder sikkert hjem.. Det gjorde det ikke. Snaue to kilometer hjemmefra røk fremre mellomaksel. Heldigvis ikke i motorveihastighet, men i femti. Ikke andre skader som jeg kan se enn slag i ramma, men jeg skal under i dag. NAF kjørte den til jobb for meg. Fant en brukt drivaksel fra England, men er det noen som har en liggende her i landet? Helst i orden som jeg kan feste rett på, men jeg kan bytte kryssene om det trengs. Det er styrekula i midten av dobbelkardangen som er kritisk.
  13. 2000 D2 345000km original motor og drivverk. Kjøpte bilen i '12, da var den gått 240KKm
  14. Da det ble litt i overkant kostbart å kjøre Disco til og fra jobb (12mil hver vei) så jeg meg nødt til å handle ny arbeidsbil. Jeg har kjørt en nittitalls transporter ett års tid og den fungerer forsåvidt uten problemer, men siden bilen begynner å bli gammel og mangler både ABS og airbag, har jeg brukt Discoen nå på vinteren. Jeg har derfor vært på utkikk etter et (relativt) fornuftig kompromiss mellom pålitelighet og drivstofforbruk. (regnearket mitt viser at to dl/mil utgjør 1500,- i mnd. Da overnatter jeg to netter..(!)). Valget falt på en pent holdt BMW 520d fra 2000 (E39). Skal visstnok være en bil med lite feil og greie delepriser om en skrur selv. Skulle helst sett at jeg kunne kjøpt en V70, men tilsvarende årsmodell og kilometer, så ligger de fort 10-15K høyere i pris og det blir noen liter diesel.. Noen flere her inne som kjører BMW? Noen erfaringer? Skal forresten selge gamle arbeidsbilen, så om noen trenger en billig "LR-support vehicle" så ta kontakt. Selges billig, bilen skal vekk.
  15. De var ikke så mye å ha. De ser fine ut på utsiden, men metallet ruster inni plasten. Bilen ser mye finere ut uten..
×
×
  • Opprett ny...