Jump to content
LRforum

Belgarath

LRF Society
  • Content Count

    536
  • Joined

  • Last visited

About Belgarath

  • Rank
    Discoverysjåfør..

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.facebook.com/olesgarasje?ref=aymt_homepage_panel

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lensvik, Sør-Trøndelag

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lensvik, Sør-Trøndelag

Recent Profile Visitors

556 profile views
  1. 2000 D2 345000km original motor og drivverk. Kjøpte bilen i '12, da var den gått 240KKm
  2. Da det ble litt i overkant kostbart å kjøre Disco til og fra jobb (12mil hver vei) så jeg meg nødt til å handle ny arbeidsbil. Jeg har kjørt en nittitalls transporter ett års tid og den fungerer forsåvidt uten problemer, men siden bilen begynner å bli gammel og mangler både ABS og airbag, har jeg brukt Discoen nå på vinteren. Jeg har derfor vært på utkikk etter et (relativt) fornuftig kompromiss mellom pålitelighet og drivstofforbruk. (regnearket mitt viser at to dl/mil utgjør 1500,- i mnd. Da overnatter jeg to netter..(!)). Valget falt på en pent holdt BMW 520d fra 2000 (E39). Skal visstnok være en bil med lite feil og greie delepriser om en skrur selv. Skulle helst sett at jeg kunne kjøpt en V70, men tilsvarende årsmodell og kilometer, så ligger de fort 10-15K høyere i pris og det blir noen liter diesel.. Noen flere her inne som kjører BMW? Noen erfaringer? Skal forresten selge gamle arbeidsbilen, så om noen trenger en billig "LR-support vehicle" så ta kontakt. Selges billig, bilen skal vekk.
  3. De var ikke så mye å ha. De ser fine ut på utsiden, men metallet ruster inni plasten. Bilen ser mye finere ut uten..
  4. Jeg kastet akkurat mine.. Du kan hente dem i containeren..
  5. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/koblings-adapter-iso-adapter/ct51-lr01 Uansett; IKKE klipp, det vil du angre på siden.
  6. Om noen er interessert i sluttresultatet, så er bilen nå i gang igjen. Byttet Bleed Valve i dieselfilteret. Klargjorde for nytt bytte av kobberpakninger etter jobb på fredag, men fant ut at jeg hadde glemt å ta med både "spesialverktøyet" for å jekke ut dysene og nøkkelen for å løsne vifta. Rett før jeg skulle sette sammen igjen og ta det en annen dag, tenkte jeg at det var en smart idé å sjekke tiltrekningsmoment på de boltene jeg hadde hatt oppe sist. Fire av fem dyser satt bare symbolsk. Litt kraftigere enn fingermakt, men langt unna de 35Nm som skal være. Satt fast boltene med korrekt moment. Dobbelsjekket et par ganger og satt sammen. Luftet en full syklus og bilen starter i løpet av tre sekunder. Lar bilen stå på tomgang i et kvarter, ikke et feilslag. Kjører fem-seks kilometer i nærområdet, ikke et feilslag. Blir litt tøffere og kjører en oppdagelsesreise på en seks-sju mil, ikke et feilslag.. Kjørte tolv mil hjem fra jobb på lørdag uten feil, så nå friskmelder jeg..
  7. Gjorde samme sak, husker ikke hvordan det skjedde. Jeg gjenget opp et større hull og satt inn en slangenippel i messing. Brukte Tec7 som gjengelåsing. Har vært tett siden. (ja, den har gjennomstrømming)
  8. Flott. Takk for hjelpen gutter. Nye tetninger er på vei i posten.
  9. Det er også tillatt å gjøre opptak av egne telefonsamtaler..
  10. Da er jeg noen svar og noen spørsmål rikere. Jeg fikk start på den til slutt. Hadde egentig gitt opp, men jeg prøvde en ekstra syklus med lufting og da startet den med nød og neppe etterpå. Måtte holde starteren lenge, men den ville gjerne og kom til slutt. Jeg tok sjansen på en prøvetur og kom seks kilometer, så stoppet den igjen. Tre sykluser med lufting, så startet den. Samme som sist, måtte holde starteren lenge. Kjørte tilbake til verkstedet og to hundre meter før, så stoppet den. Samme som sist, starter etter tre sykluser med lufting. Svar: Det er definitivt drivstofftilførselen som lager problemer. Spørsmål: Hvor kommer luft fra? Hvorfor må jeg ha hele tre sykluser for å få ut tilstrekkelig med luft til å starte? Jeg antar jeg må bytte bleed valve i filterholderen, muligens hele filterholderen. Jeg kan ha vært uheldig med injektortetningene og det kan gi gass i drivstoffet. Er det andre plasser det kan komme luft i systemet?
  11. Da vil jeg vel se at det lekker på gulvet? Det er ingen drivstofflekkasjer som jeg kan se..
  12. Hadde ut svinghjulsføler. Målt korrekt verdi.
  13. Hehe.. Ny LR er ønsket, men finansieringen er ikke i orden.. Pr. nå er det en svenske som er reservebil. Har luftet diesel flere ganger, full syklus. Det kommer godt med diesel (7,5dl på tiden det tar å sette på tenning, kikke ut og konstatere fløde og slå av tenning) Sjekket fløde på returen fra dieselkjøleren. Tok opp toppdekselet og sjekket kontakter og ledninger, gjorde rent for sikkerhets skyld, men ikke ett forsøk på å tenne. Batteriet er fulladet. Har snakket litt, lest litt og tenkt litt, så nå lurer jeg på om det kan være svinghjulsføleren.. Noen som har erfaring med at den ryker..?
  14. Byttet tetninger på dysene ja. Etter at jeg har kinnet i fem-ti sekunder, så lyser to gule lamper (HDC+heving), men de slukker med en gang jeg slipper nøkkelen. Ut over det, ingen lamper som ikke skal være der..
  15. Bilen stoppet for meg i dag på vei hjem fra jobb. Mistet først motorkraft gradvis og til slutt daua den av. Har sjekket dieseltilførsel og jeg kan ikke finne feil der. Byttet injector harness for en uke siden og har kjørt feilfritt omtrent 400 km , kan det være feil på et nytt ledningsnett? Har renset kotaktene for sikkerhets skyld, men ingen forskjell. Bør kanskje til med diagnose..?
×
×
  • Create New...