Jump to content
LRforum

Belgarath

LRF Society
  • Content Count

    540
  • Joined

  • Last visited

About Belgarath

  • Rank
    Discoverysjåfør..

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.facebook.com/Bjerkholt.Ole

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ansnes, Hitra

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hitra, Trøndelag

Recent Profile Visitors

623 profile views
  1. Fordi brukte er billigere enn nye. Selv om jeg må bytte kryss og sette inn smørenippel i leddet, så er en brukt, uskadet billigere enn en ny.
  2. Takk for tilbudet. Jeg har en brukt på vei fra england, så jeg tar kontakt om denne viser seg å være ubrukelig.
  3. Nå har jeg fjernet (restene etter) drivakselen og koblet inn sperra. Hvor lenge er det tilrådelig å kjøre med den slik? Det blir ikke belasting på reduksjonskassa slik den er tiltenkt, men så er det bare på tørr asfalt det blir kjørt med kun bakhjulstrekk og da..
  4. Nå var det skjedd meg også. Kom nesten hjem etter to uker ferie. Merket at det kom vibrasjoner, men tenkte (som vanlig) at det holder sikkert hjem.. Det gjorde det ikke. Snaue to kilometer hjemmefra røk fremre mellomaksel. Heldigvis ikke i motorveihastighet, men i femti. Ikke andre skader som jeg kan se enn slag i ramma, men jeg skal under i dag. NAF kjørte den til jobb for meg. Fant en brukt drivaksel fra England, men er det noen som har en liggende her i landet? Helst i orden som jeg kan feste rett på, men jeg kan bytte kryssene om det trengs. Det er styrekula i midten av dobbelkardangen som er kritisk.
  5. 2000 D2 345000km original motor og drivverk. Kjøpte bilen i '12, da var den gått 240KKm
  6. Da det ble litt i overkant kostbart å kjøre Disco til og fra jobb (12mil hver vei) så jeg meg nødt til å handle ny arbeidsbil. Jeg har kjørt en nittitalls transporter ett års tid og den fungerer forsåvidt uten problemer, men siden bilen begynner å bli gammel og mangler både ABS og airbag, har jeg brukt Discoen nå på vinteren. Jeg har derfor vært på utkikk etter et (relativt) fornuftig kompromiss mellom pålitelighet og drivstofforbruk. (regnearket mitt viser at to dl/mil utgjør 1500,- i mnd. Da overnatter jeg to netter..(!)). Valget falt på en pent holdt BMW 520d fra 2000 (E39). Skal visstnok være en bil med lite feil og greie delepriser om en skrur selv. Skulle helst sett at jeg kunne kjøpt en V70, men tilsvarende årsmodell og kilometer, så ligger de fort 10-15K høyere i pris og det blir noen liter diesel.. Noen flere her inne som kjører BMW? Noen erfaringer? Skal forresten selge gamle arbeidsbilen, så om noen trenger en billig "LR-support vehicle" så ta kontakt. Selges billig, bilen skal vekk.
  7. De var ikke så mye å ha. De ser fine ut på utsiden, men metallet ruster inni plasten. Bilen ser mye finere ut uten..
  8. Jeg kastet akkurat mine.. Du kan hente dem i containeren..
  9. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/koblings-adapter-iso-adapter/ct51-lr01 Uansett; IKKE klipp, det vil du angre på siden.
  10. Om noen er interessert i sluttresultatet, så er bilen nå i gang igjen. Byttet Bleed Valve i dieselfilteret. Klargjorde for nytt bytte av kobberpakninger etter jobb på fredag, men fant ut at jeg hadde glemt å ta med både "spesialverktøyet" for å jekke ut dysene og nøkkelen for å løsne vifta. Rett før jeg skulle sette sammen igjen og ta det en annen dag, tenkte jeg at det var en smart idé å sjekke tiltrekningsmoment på de boltene jeg hadde hatt oppe sist. Fire av fem dyser satt bare symbolsk. Litt kraftigere enn fingermakt, men langt unna de 35Nm som skal være. Satt fast boltene med korrekt moment. Dobbelsjekket et par ganger og satt sammen. Luftet en full syklus og bilen starter i løpet av tre sekunder. Lar bilen stå på tomgang i et kvarter, ikke et feilslag. Kjører fem-seks kilometer i nærområdet, ikke et feilslag. Blir litt tøffere og kjører en oppdagelsesreise på en seks-sju mil, ikke et feilslag.. Kjørte tolv mil hjem fra jobb på lørdag uten feil, så nå friskmelder jeg..
  11. Gjorde samme sak, husker ikke hvordan det skjedde. Jeg gjenget opp et større hull og satt inn en slangenippel i messing. Brukte Tec7 som gjengelåsing. Har vært tett siden. (ja, den har gjennomstrømming)
  12. Flott. Takk for hjelpen gutter. Nye tetninger er på vei i posten.
  13. Det er også tillatt å gjøre opptak av egne telefonsamtaler..
  14. Da er jeg noen svar og noen spørsmål rikere. Jeg fikk start på den til slutt. Hadde egentig gitt opp, men jeg prøvde en ekstra syklus med lufting og da startet den med nød og neppe etterpå. Måtte holde starteren lenge, men den ville gjerne og kom til slutt. Jeg tok sjansen på en prøvetur og kom seks kilometer, så stoppet den igjen. Tre sykluser med lufting, så startet den. Samme som sist, måtte holde starteren lenge. Kjørte tilbake til verkstedet og to hundre meter før, så stoppet den. Samme som sist, starter etter tre sykluser med lufting. Svar: Det er definitivt drivstofftilførselen som lager problemer. Spørsmål: Hvor kommer luft fra? Hvorfor må jeg ha hele tre sykluser for å få ut tilstrekkelig med luft til å starte? Jeg antar jeg må bytte bleed valve i filterholderen, muligens hele filterholderen. Jeg kan ha vært uheldig med injektortetningene og det kan gi gass i drivstoffet. Er det andre plasser det kan komme luft i systemet?
  15. Da vil jeg vel se at det lekker på gulvet? Det er ingen drivstofflekkasjer som jeg kan se..
×
×
  • Create New...