Jump to content
LRforum

gautes

LRF Society
  • Content Count

    25,091
  • Joined

  • Last visited

About gautes

  • Rank
    Gaute Loftsgaard

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Spydeberg
  • Interests
    I SEE NO GOOD REASON TO ACT MY AGE.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Spydeberg

Recent Profile Visitors

7,360 profile views
  1. Hadde du spurt kunne jeg fortalt om et timingsett pluss ymse ekstraverktøy ligger her og blomstrer.
  2. Håper du har sjekka ramma nøye. Vanligvis den som er borte først.
  3. Finner man ikke merker::: Hvit merkepenn og lag egne merker . På remmen mot drevene også som ekstra sikring er en god løsning. Brukt mye på midtmotoriserte Italienere med lav bakkeklaring og takhøyde. Mener å huske den værste hadde to remmer og 7-8 drev på hvert. Og noen løpehjul i tillegg.Ikke moro å bomme der , tror jeg. Bare vifteremmen var et mareritt. Man napper den bare av ‘en gang uten å memorere løpebanen.
  4. 2/3 større sjanse for jobb x 2 ?
  5. Det var dette med å gå rundt bilen før man satte seg inn og røsket litt i ratt og brekk og trampa hardt på bremsen. Ikke sikker på om dette er del av sjåføropplæringen i dag. I køen i dag ble det bremsetest på D2n. Ikke bestått så nå plyndres BT for rør og væske..... ; - P Mulig dette ble fremskyndet av snakk om innkjøp av en KTM 390 for pendling. Alt mekanisk har ører....
  6. Tut og kjør uten. På de tidlige seriebilene lyste lampa opp når det var på tide å skyve choken inn. Styrt av vanntemp. På senere biler lyser den ved bruk av choken. Sjelden systemet virket . Ikke alltid konstruksjonsfeil.
  7. Bremseskiver er bart stål. I klimaet vi har i Norge med fuktig vær 85% av tiden er det lurt å bruke bremsene aktivt. Pass dog på den halvsovende bilisten bak . Men vedvarende bremsing over lengre perioder bør unngåes pga varmgang og muligheter for bremsesvikt. Det lille jeg kjører på fjelloverganger ser jeg at det er noe som mange glemmer. Mulig for mye automatgir og elbiler er årsak?
  8. Litt sleivsparking av gamle venner må jo til på VBF hvor det bare diskuteres alvorlige greier. ;-) Jeg har selv rettet, spjelket,skjøtet, sveist med batterier,slept,byttet og winchet ymse ihjelkjørt styring. Ikke minst blitt hjulpet selv. Utallige ganger . 8-/ Det bør kanskje nevnes at Vegvesenets utplasserte eiendom ufrivillig har bidratt til diverse nødreparasjoner . Siden HA spør om polstring og forsterkning kan jeg kanskje hjelpe med min erfaring med egne og andres biler. Defender ,RRc og D1. Forsterkede stag er det jeg synes mest om. (Tykt rør) Dobbeltrør og påsveiset gir ofte nesten uopprettelige knekker.Brukt uten senterføringen på . Spesielt sammen med diffguard(type innsveiset nytt lokk). Blir det stopp da i lav fart går det stort sett bra. Felles for dette er at drit og møkk ikke samler seg og sørger for rustangrep, frostskader, mm. Min favorittløsning, men ikke alltid fulgt opp. ;- P Skomakerens barn... Akebrettet hjelper diffen ved påkjørsel og ellers som drivanker som nevnt av HA. Fylles også med ymse dritt og har en lei tendens til å ruste i festebrakettene på sidene. Litt sideveis påkjenning klapper plata oppunder sideveis og MYE følgeskader oppstår. U-skinne under paralellstag funker veldig bra inntil søle, stein, snø og is fyller opp og paralellstaget bøyes i neste fulle rattutslag. Ulempe også at ytre del av staget ikke dekkes pga bevegelse ved sving. Endel , om ikke alle, RRc og D1 har jo styredemper på paralellstaget som gjør det mer utsatt for påkjenninger og dritt. Seriebiler har parallellstag bak foraksel hvor det ikke er så utsatt. Men rygger du ..... Ellers gjelder mye av det samme som for de over. MEN , polstring gjør ikke at bilen er blitt en stridsvogn. Det bør glemmes etter montering og kun fungere som skadebegrensning når fører har tygget over mer enn bilen kan klare. Mvh Gauteikkealltidmedhodetpårettplassunderkjøring
  9. Enig med logikken til HA . Men erfaring tilsier at bilselgere og andre selgere sier mye rart.
  10. Kjøp heller flere rør i originalversjonen og bli flinkere til å lese terrenget. Kjør gjerne med komplett(e) stag i bilen. Vi hadde ofte med bakre stikkaksler, komplette styre og paralellstag på Trandum ++ i de hårde dager.. Fullt mulig å forsterke hinsides enhver mulige påkjenning , men endeledd bøyer seg ikke ut fra min erfaring.Det er litt ubehagelig når de ryker tvert av. Absolutt ingen styring. Styrearmene på Defender holder men ei på seriebilene .
  11. Erik Winter-Sørensen på Lierskogen er vel en mulighet . 32850540 man-fre 14-1700 tors 14-2000. Men nødløsning kan bli å sette et rør mellom slangene.
  12. Kjøp ny plate hvis du ikke kan røntge den gamle.
  13. Et par ganger på siden gjennom noenogførti år med leking i terreng. Men kommentarer på PKK og hos tilsynet har det vært mer av.
×
×
  • Create New...