Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Innholdsteller

    3 033
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om Olav Haavardsholm

  • Rang
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 3 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Nylige profilbesøk

783 profilvisninger
  1. Olav Haavardsholm

    Uformelt kaffetreff på Grefsenkollen

    Er nok veldig få dager som vil passe "alle". Et par timer kan jeg vanligvis få til nesten hvilken som helst hverdag (unntatt onsdager), men helgene har en tendens til å bli veldig opptatt veldig tidlig. Fra St. Hans (23. juni) flytter Lierbussen inn i garasjen mens sjåføren tar med seg D3'en på ferie.
  2. Olav Haavardsholm

    2005 D3 Juletrebelysning og nødmodus. Trenger hjelp!!

    Jeg hadde et veldig lignende problem på vår -05 D3 (reg. mai 2005). Hjalp ingenting å sette booster på batteriet, men etter at det hadde stått til lading en natt og dag, startet bilen igjen. Jeg hadde tidligere fått varsel fra Strømmen bil om at jeg sannsynligvis hadde noen dårlige loddinger i instrumentpanelet, så etter å ha byttet batteri og fått loddet opp instrumentpanelet har alt fungert eksemplarisk igjen. Dårlig batteri/lading på disse bilene setter alt av feilkoder ut av spill fordi årsaken til at enkeltkomponenter feiler ikke ligger i komponentene selv, men at de får for dårlig/ujevn spenning.
  3. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    Siden ingen var nysgjerrige nok til å spørre: Måling viste 12,57 V før sikringen til tenningslåsen og meget varierende spenning etter sikringen. Etter å ha tatt ut sikringen, strammet festet (gammeldagse sikringer), og satt sikringen i igjen, hadde jeg 12,57 V på tenningslåsen også.
  4. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    Feil funnet. Bil går. Spenning varierende mellom 5 og 10 V på tenningslåsen er ikke som det skal være....
  5. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    Det er litt slark aksialt på tenningslåsen. Kan ikke si at jeg har lagt merke til det tidligere, men det betyr jo ikke annet enn at jeg nå leter etter "rare" ting, og dermed oppdager ting som kanskje har vært der hele tiden... Det er vel bare en kabel direkte fra batteriet til tenningslåsen så det er vel like rart om det ikke kommer strøm dit som at tenningslåsen plutselig streiker. Jeg får ut med multimeter og måle litt i morgen, så blir jeg vel litt klokere i hvert fall.
  6. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    I kveld ville ikke Lierbussen hjem fra sin faste onsdagstur på korpsøvelse. Ingen reaksjon da jeg vred på tenningsnøkkelen, men starteren surret fint rundt - uten strøm på tennpluggene. Så på koblingene for å se om det skulle være noen løse ledninger som var enkelt å fikse, men uten å finne noe, så da var det ikke annet å gjøre enn å slepe pasienten hjem i første omgang. (Greit med "redningsbil" i garasjen et par kilometer unna.) Hva vet folket om sviktende tenningslåser på Serie I? Noe som kan gjøres eller må jeg bare få tak i ny (eller "ny")? Og fra hvor? For de som vil ha flere symptomer: Ikke lys i ladelampa da tenningen ble skrudd på. Hovedlys virket ikke. Blinklys virket ikke. Og tydeligvis ikke strøm på coilen. Men starteren virket altså som normalt.
  7. Olav Haavardsholm

    Uformelt kaffetreff på Grefsenkollen

    Ja, treffene i Oslo-regionen, både i klubbens regi og ellers, har en tendens til å havne på onsdager - den ene dagen i uka da jeg er fast opptatt... Mitt hjertesukk er at noen er så "kreativ" at de finner en annen ukedag.
  8. Olav Haavardsholm

    Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?

    Åpnet panser, koblet til batteriet, pumpet fram bensin, dratt ut choken, vridd om tenningsnøkkelen, presset inn startknappen...
  9. Olav Haavardsholm

    Uformelt kaffetreff på Grefsenkollen

    Alle hverdagene i 1. mai-uka er opptatt for mitt vedkommende - inklusive 1. mai...
  10. Olav Haavardsholm

    Uformelt kaffetreff på Grefsenkollen

    Hvis jeg oppfatter Robert riktig så tenker han å treffes søndag 29. (dagen før 70-årsdagen som er mandag 30.), og jeg kjenner at nå som vinteren bokstavelig talt er i ferd med å slippe taket, er jeg helt klar for litt LR-aktiviteter igjen.
  11. Olav Haavardsholm

    Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?

    Byttet batteri i D3en og montert bombrikke og (foreløpige) skilt på Lierbussen. Veteranskiltene er på vei med Posten, men nå blir det jomfrutur i kveld til øvelse med Garderobefosilene (den som søker vil finne... ) med "moderne" skilt.
  12. Olav Haavardsholm

    D3 08 cannbuss trøbbel

    Var nok ikke (bare) batteriet... Heldigvis fungerte alt upåklagelig så lenge jeg kjørte fram og tilbake til Biltilsynet med Lierbussen på slep, men da jeg kjørte fruen på et møte i kveld, slo "juletreet" til igjen. Først var det "bare" alle instrumentene som sluttet å virke, så hørtes det ut som sentrallåsen "slo" noen ganger med et par minutters mellomrom før nødblinken slo seg på. Siden alt ellers fungerte greit, turte jeg ikke å stoppe motoren, og etter en stund til (5 - 6 minutter?) blunket de fleste lampene i instrumentpanelet noen ganger før nødblinken slo seg av og ble "erstattet" av diverse feillamper. Men fortsatt virket (i hvert fall tilsynelatende) alt normalt. Mulig jeg ikke hadde alle girene, for jeg syntes turtallet kunne være litt høyt noen ganger, og fjæringen virket som om den var i "access mode", men det er ikke alltid lett å si når det kjøres sakte byen. Vel hjemme slo jeg av motoren, og siden har alt vært normalt igjen. Tror nok jeg skal la bilen stå med batterilader over natta i hvert fall og så får jeg nok ta en prat med Strømmen Bil om det instrumentpanelet. Regner med at det kan bli underholdende lesning å ta ut feilkoder.
  13. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    Jeg vet veldig godt hvem jeg kan takke for at jobben ble bra... Og så var jeg kanskje litt heldig med kontrollør. Han hadde absolutt forståelse for at Lierbussen burde få komme tilbake på veien og vise fram "vår kulturarv" som de uttrykte det de to som satt bak skranken.
  14. Olav Haavardsholm

    Til og fra Biltilsynet, Risløkka torsdag 12.10

    Godkjent uten kommentarer!!
  15. Olav Haavardsholm

    "Lierbussen" 1956 107" SW

    Godkjent hos Biltilsynet! Engangsavgift er betalt, og nå gjenstår bare å få forsikringen i orden. De hadde litt problemer med å bestemme hva slags Land Rover det er siden Serie I eller 107" SW ikke akkurat figurerer i deres tabeller.
×