Jump to content
LRforum

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Content Count

    3,171
  • Joined

  • Last visited

About Olav Haavardsholm

  • Rank
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 4 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Recent Profile Visitors

1,337 profile views
  1. Fikk endelig sett nærmere på startknappen på Lierbussen. Den sviktet på Rørestrand camping før rebusløpet. Plukket ut hele greia for å se om det gikk an å se hva som foregikk inni - men det viste seg å være falset sammen, så det gjør det ikke... Imidlertid la jeg merke til at den ene "polen" ikke satt like langt inn som den andre. Sannsynligvis har jeg greid å skru den ut litt da jeg demonterte kabelen til starteren, men jeg skrudde i hvert fall den godt fast, og så prøvde jeg med multimeter for å se om det i det hele tatt var noe liv der. Og det var det!! Multimeteret viste minimal motstand mellom koblingspunktene når jeg bare trykket "knappen" helt inn. (Den hadde jeg jo skrudd av for å komme til mutteren som fester det hele til torpedoveggen.) Så kom jeg til å tenke på at her sitter det jo en låsemutter på baksiden av selve knappen, og den har nok vært litt løs en stund. Så da monterte jeg det hele tilbake og konstaterte at det er mer enn vanlig vrient å komme til og få skrudd den låsemutteren skikkelig fast bak startknappen og samtidig være sikker på at man faktisk får trykket startknappen langt nok inn til at man får kontakt. Nå har jeg - i hvert fall foreløpig - latt låsemutteren være, og da virker startknappen slik den skal igjen. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde det sannsynligvis vært en 10 sekunders fix å skru låsemutteren litt ut slik at jeg fikk dyttet startknappen langt nok inn. Man lærer så lenge man har Land Rover... Men det var gøy å starte bilen med sveiv da... Edit: Lagt til bilde.
  2. Det har ikke vært noe snakk om samkjøring. Vi drar nedover fra Oslo med Lierbussen lørdag morgen, og vil ikke ha noe imot å ha følge med noen...
  3. Håper ikke det betyr at dere er tilbake på faste onsdagstreff. Da blir det i så fall uten en oransje fargeklatt...
  4. Vi har i hvert fall bestilt hytte på Rørestrand camping. (Tar ikke sjansen på at en vond fot ikke er samarbeidsvillig hvis vi skal sette opp telt.)
  5. Vi har akkurat samme problemet på vår 2005, men på venstre side. Er langt fra hver gang det skjer, så jeg bare justerer det opp igjen før jeg begynner å kjøre. (Kaster alltid et blikk i sidespeilene før kjøring, og da er det jo veldig lett å oppdage. Fruen derimot har klaget et par ganger...)
  6. Og vi takker for en fin dag og fine turer - som alltid. I år også med dagsafari som forsmak på kvelds-/nattsafarien. Rene kinderegget med andre ord. Legger ved et utvalg bilder fra turene: Toppen av skiflyvningsbakken Lunsjstopp i Finnemarka Avstikker Campen før avgang til nattsafari Nattsafari - lang, lang rekke ***-stopp
  7. Svart røyk ved belastning kan også være noe så enkelt som sprekk i en intercoolerslange. Vi hadde det på vår. Så ille at vi hadde god avstand til neste bil opp E18 fra Holmen mot Asker... Merkeverkstedet påstod hardnakket at det var EGR-ventilene, men "lurium" for å rense dem hadde ingen virkning. I forbindelse med en annen jobb på Strømmen Bil ble den virkelige feilen oppdaget og slangen byttet nærmest som en parantes, og da sluttet bilen øyeblikkelig å røyke også.
  8. Hmm Ser ut som Baard (for det er vel ham?) er veldig ensom, og burde hatt selskap, blant all "ungdommen", men vi var dessverre booket opp på andre ting denne helgen. Begynner å bli veldig lenge siden vi var på Forumtreff, så det hadde vært både hyggelig. Får nok bli et annet år.
  9. Oppdaget at knappen lyser rødt hos meg også. I tillegg piper det i det øyeblikk jeg setter bilen i revers, men slutter igjen etter et par sekunder uten å komme på igjen når jeg er i nærheten av noe, så da er nok årsaken klar. Jeg kommer ikke til å sove dårlig av den grunn. Riktignok har vi blåmeis i fuglekassa utenfor, og det var både kjøttmeis og svart-hvit fluesnapper i hver sin fuglekasse ved sønnens hytte, men det er ingen som har flyttet inn under bakre støtfanger. Det fikk jeg kontrollert da jeg så etter om jeg kunne oppdage noe innlysende som hang og slang (som en ledning eller to). Får kanskje vurdere å investere i IIdTool (som en del påstår er uunnværlig, men jeg har greid meg uten i 8 år) for å se om problemet gjelder alle, noen eller bare en sensor - hvis jeg blir så lei at jeg (eller fruen) ikke holder ut lyden lenger.
  10. Jeg har fått en pipelyd under oppstartprosedyren på D3'en. Den høres ut som den kommer bakfra, og er mistenkelig lik pipingen fra ryggesensorene. Denne har også hatt en tendens til å være svært lite stolbar i det siste, så jeg antar at det har en sammenheng, og at jeg har en eller flere defekte ryggesensorer (eller kablingen til disse). Er det så sannsynlig at jeg kan sove godt videre eller er det noe annet, og mer alvorlig, som kan forårsake denne pipingen?
  11. I følge Murphy vil varmtvannssteamer fjerne lakk du ønsker å beholde, men ikke lakk du gjerne skulle bli kvitt...
  12. Du merker tydelig vertikale krefter på hengerfestet når du kjører over fartsdumper. Med boggihenger blir det enda verre...
  13. Det burde jo bli ny standard å prøvekjøre veitraseen før man bygger veien. Dermed kan man verifisere at den foreslåtte traseen vil fungere før man bruker masse penger på en vei ingen vil bruke.
×
×
  • Create New...