Jump to content
LRforum

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Content Count

    3,204
  • Joined

  • Last visited

6 Followers

About Olav Haavardsholm

  • Rank
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 4 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Recent Profile Visitors

1,564 profile views
  1. Uten å være helt sikker, mener jeg at høyt bremselys ble påbudt i Norge fra ett eller annet årstall. Hvis bilen har høyt bremselys originalt, er jeg redd det er krav om at det skal være der.
  2. Gleder meg til å kunne parkere Lierbussen ved siden av Snehvit på treff neste år. Keep up the good work! Er det forresten du som er blitt eldre og mer konservativ siden det står Snøhvit i overskriften? Eller har hun korrigert deg? Hun er tross alt fra den tiden da det var seriøs strid om hvorvidt det het sne eller snø...
  3. Det er godt kjent at en eller (gjerne) flere loddinger på instrumentbordet blir dårlige med tiden. Selv opplevde jeg at instrumentbordet, eller deler av det, døde, men virket igjen etter kort tid. Jeg hadde også noen tilfeller hvor ingenting skjedde når jeg skulle starte, men at den likevel kom etter en del forsøk - helt til jeg måtte tilkalle NAF og få bilen på verksted. Alt dette forsvant da jeg fikk loddet opp igjen instrumentbordet - for min del via Strømmen bil. Instrumentbordet er en del av den gjennomgående kommunikasjonskanalen (BUS) i bilen, så når du har "communication lost" med
  4. Sen oppdatering, men jeg snakket med kameraten forrige dagen, og som vanlig innfrir Forumet alle forventninger. Jari hadde akkurat det han trengte. Bra jobbet!
  5. Selv med usynkronisert 1. og 2. gir (Serie I) er min erfaring at giring fra 1. til 2. bør gå uproblematisk. Og da lurer jeg, som ikke har noen inngående kjennskap til leamikken i en girkasse, på om det kan være noe med skiftegaflene, eller noe annen "innmat", som gjør at 2. giret blir "trangt".
  6. Takk for forslag så langt. Har sendt dem videre til kameraten så får jeg vel vite om det hjelper noe.
  7. Så viste det seg at han hadde gitt meg feil dimensjon. Det er 6,4 x 25 han trenger. Da faller Biltema ut av leverandørlisten, og forespørselen om noen skulle ha noe liggende består. Er det forresten noen mulighet for å korrigere emneoverskriften? Jeg fant ikke noe umiddelbart, men mener å ha sett at det har vært gjort.
  8. Vi kommer. Synd Lierbussen har gått i hi for vinteren. Den har uendelig mange gode minner fra garasjen hos Gaute.
  9. Det er et godt tips, og vel verdt å sjekke. Takk!
  10. Jeg har en kamerat som holder på å sette i stand en gammel Tysse-henger, og som skulle hatt tak i popnagler i dimensjon 6,4 x 15 eller (helst) 6,4 x 20. Det kan skaffes hos Würth, men de har bare store kvanta, og da blir stykkprisen veldig høy når han bare har bruk for 20 - 25 stk. Er det noen der ute som sitter på noen slike fra en restaurering en gang, og som kan tenke seg å gjøre en handel?
  11. Hadde tilsvarende symptom på JoHanne for en god del år siden. Trodde generatoren var kaputt og byttet den, men ladelampa lyste likevel. Det viste seg at det var gnagd hull på isolasjonen på ledningen som går fra generator (+ når den lader, - når den ikke lader) til ladelampa (alltid + fra batteriet). Dermed gikk det alltid strøm til - (jord) selv om generatoren ladet normalt. Typisk en sånn feil som diagnosesytemet ikke er "kalibrert" til å oppdage, men burde være lett å finne ved å følge ledningen - hvis det er der feilen ligger da...
  12. Jeg har fysisk blendet EGR (og med 2005-modell trenger man ikke å programmere bort noe heller). Du sjekker enkelt om intercoolerslangen lekker: Ta et kraftig tak i den tykke slangen som går inn foran på venstre side av motoren sett forfra. Den går rett nedover et stykke før den går bakover. Like under bendet, på "innsiden" av slangen, har det lett for å bli en sprekk på 5 - 10 cm, men slangen er ganske tykk og (med årene) stiv, så du må gjerne klemme litt hardt før fingrene finner sprekken. Turbotrykket slipper imidlertid lett ut, og da får du en mye slappere bil som røyker sv
  13. Regner med at du bruker speilene og vet om du røyklegger dine nærmeste omgivelser? Fargen på evt. røyk kan gi en indikasjon på hvorfor det ikke er noe "futt" i motoren. Manglende luft burde vel gi feilkode på MAF (tror jeg), men jeg vet at lekk intercoolerslange gir feilkode på EGR (og masse svart røyk),,, Ellers er det vel også mulighet for at det er drivstofftilførselen som ikke er "på stell".
  14. Fått tilbake nærlyset på Lierbussen. Kabelen hadde løsnet fra rundstiften som går til fordelingen til høyre og venstre hovedlykt. Tok 5 minutter da jeg først hadde lokalisert feilen. Da har jeg fortsatt bil når D3'en skal til Strømmen på mandag.
×
×
  • Create New...