Jump to content
LRforum

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Content count

    3,023
  • Joined

  • Last visited

About Olav Haavardsholm

  • Rank
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 3 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Recent Profile Visitors

645 profile views
  1. Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?

    Byttet batteri i D3en og montert bombrikke og (foreløpige) skilt på Lierbussen. Veteranskiltene er på vei med Posten, men nå blir det jomfrutur i kveld til øvelse med Garderobefosilene (den som søker vil finne... ) med "moderne" skilt.
  2. D3 08 cannbuss trøbbel

    Var nok ikke (bare) batteriet... Heldigvis fungerte alt upåklagelig så lenge jeg kjørte fram og tilbake til Biltilsynet med Lierbussen på slep, men da jeg kjørte fruen på et møte i kveld, slo "juletreet" til igjen. Først var det "bare" alle instrumentene som sluttet å virke, så hørtes det ut som sentrallåsen "slo" noen ganger med et par minutters mellomrom før nødblinken slo seg på. Siden alt ellers fungerte greit, turte jeg ikke å stoppe motoren, og etter en stund til (5 - 6 minutter?) blunket de fleste lampene i instrumentpanelet noen ganger før nødblinken slo seg av og ble "erstattet" av diverse feillamper. Men fortsatt virket (i hvert fall tilsynelatende) alt normalt. Mulig jeg ikke hadde alle girene, for jeg syntes turtallet kunne være litt høyt noen ganger, og fjæringen virket som om den var i "access mode", men det er ikke alltid lett å si når det kjøres sakte byen. Vel hjemme slo jeg av motoren, og siden har alt vært normalt igjen. Tror nok jeg skal la bilen stå med batterilader over natta i hvert fall og så får jeg nok ta en prat med Strømmen Bil om det instrumentpanelet. Regner med at det kan bli underholdende lesning å ta ut feilkoder.
  3. "Lierbussen" 1956 107" SW

    Jeg vet veldig godt hvem jeg kan takke for at jobben ble bra... Og så var jeg kanskje litt heldig med kontrollør. Han hadde absolutt forståelse for at Lierbussen burde få komme tilbake på veien og vise fram "vår kulturarv" som de uttrykte det de to som satt bak skranken.
  4. Til og fra Biltilsynet, Risløkka torsdag 12.10

    Godkjent uten kommentarer!!
  5. "Lierbussen" 1956 107" SW

    Godkjent hos Biltilsynet! Engangsavgift er betalt, og nå gjenstår bare å få forsikringen i orden. De hadde litt problemer med å bestemme hva slags Land Rover det er siden Serie I eller 107" SW ikke akkurat figurerer i deres tabeller.
  6. D3 08 cannbuss trøbbel

    For min del var det lite strøm på batteriet. Forsøk på å starte med booster hjalp ikke, men da de fikk lest feilkoder som antydet lite strøm, satte de batteriet til lading, og da hjalp det. Tok bare en uke...
  7. Til og fra Biltilsynet, Risløkka torsdag 12.10

    Fikk tilbake bilen etter at jeg hadde bestilt leiebil (Hertz varebilutleie har Transit som kan trekke inntil 2,5 tonn). Avbestilling av leiebil var intet problem, så nå er ekvipasjen klar for tur til Biltilsynet. <Krysser fingrene!>
  8. Siden min egen D3 står hos Insignia med (muligens) defekt instrumentpanel, kan det bli aktuelt å be om nødhjelp for å overholde Lierbussens time hos Biltilsynet på Risløkka torsdag 12.10 kl. 08.00. Planen var å leie biltransporthenger onsdag kveld og laste opp bilen slik at den var klar torsdag morgen, men det krever at jeg har en bil å kjøre med. Hvor lenge jeg risikerer at den blir stående hos Insignia vet jeg foreløpig ikke, så her prøver jeg å være føre var.
  9. D3 08 cannbuss trøbbel

    Og nå kan det se ut som om jeg har fått samme problemet. Bilen går i en eller annen merkelig modus i det jeg skrur på tenningen hvor nødblunk slår seg på, sentrallåsen høres ut til å slå inn, men slår seg av igjen noen sekunder etterpå. I alle fall er det ingen reaksjon hvis jeg likevel prøver å starte. Hentet av NAF onsdag kveld og kjørt til Insignia hvor den nå står og venter på diagnose. Jeg får tipse om instrumentpanelet når de ringer for å gi status. (Skulle hørt alvorlig på Strømmen da de advarte om at jeg kunne ha dårlig lodding på instrumentpanelet i våres. Jeg hadde bare ikke tid til å vente de 14 dagene de sa det ville ta å sende det bort til opplodding...)
  10. Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?

    Montert Tiny C5 DAB+ adapter i D3. Fungerte ypperlig på en liten prøvetur ned til Storo i hvert fall. Skal bli spennende hvordan det blir over større avstander.
  11. Løsne trekk/deksel a-stolpe innvendig. Discovery 4

    Oppskriften funker på D3 også. Veldig bra med Forum når man skal montere DAB+ adapter.
  12. "Lierbussen" 1956 107" SW

    Det går ikke fort hos Biltilsynet. Har fått kontrolltime 12.oktober... Da rekker jeg vel å pusse litt på rusten i "vannrenna" under frontvinduet og litt annet småtteri først, men det finnes i hvert fall et "neste steg" på veien videre.
  13. "Lierbussen" 1956 107" SW

    Da er endelig Lierbussen kommet hjem. Tusenvis av takk til Gaute for uvurderlig hjelp og veiledning. Uten ham hadde jeg sannsynligvis gitt opp for lenge siden. Nå må jeg få en avtale med Biltilsynet slik at vi finner ut hva som gjenstår før de er fornøyd, og da kan det vel fort bli autorisert verksted som må inn i bildet. Vi er fortsatt et stykke fra målet, men man må vel kunne si at en milepæl er passert.
  14. Vellykket samparkering

    Fineste samparkeringen jeg kan tenke meg. Nå gjenstår bare at disse to blir riktig gode "busser".
  15. 70-talls gulblink

    Det høres ut til å være midt i blinken... Har du tanker om en pris hvis du kan tenke deg å avhende den? Der var det i hvert fall en med pære og roterende speil. Da finnes det i hvert fall et alternativ selv om utseende er mer moderne. Takk for tips.
×