Jump to content
LRforum

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Content Count

    3,114
  • Joined

  • Last visited

About Olav Haavardsholm

  • Rank
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 4 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Recent Profile Visitors

1,068 profile views
  1. Det er vel fare for at dette er spor etter bremselekkasjen. Det betyr i så fall at masterpumpa jeg fikk ny for 3 års tid siden, er moden for utskifting med mindre det går an å overhale den på noen måte. For det er vel ikke noe tvil om at det er bremsevæske det er spor etter på eksosrøret, eller? Skulle jo tro at det ville lekke videre når jeg har fylt opp med bremsevæske igjen, og fått til å trekke den helt tilbake til baksylindrene, men noen nye drypp eller minking av væske i beholderen har jeg ikke oppdaget. Litt pussig, men slik er vel kanskje disse bilene... Eller var det her jeg var bortpå eksosanlegget med kosten da vi malte ramma, Gaute? Nå ble jeg plutselig i tvil gitt. Det passer jo bra akkurat under masteren, men jeg husker du nevnte noe om at Arcanol ikke luktet godt (eller hva det nå var) når den ble varm. Jeg får fortsette å prøve å tørke bort FF, og se om jeg kan finne mer spennende spor.
  2. Ja, jeg har lurt litt på om det vil være lettere å sette (litt) trykk på systemet slik at jeg kan provosere fram lekkasjen. Jeg tenker at det kanskje bare lekker når jeg faktisk bruker bremsene, og at det er grunnen til at jeg ikke har våte flekker der bilen står, men at jeg trekker luft inn gjennom lekkasjen (også) når jeg lufter som jeg gjør nå, slik at jeg ikke får fylt opp nok til å kunne bruke pedalen til å danne trykket med. (Og så er det noe som "skurrer" i den logikken fordi jeg jo faktisk har (tror jeg da) bremsevæske hele veien til bakhjulene, og da burde jeg vel kunne bygge opp i hvert fall litt trykk? Slik det er, går bare pedalen i bånn uten mer motstand enn det returfjæren utgjør.)
  3. Jeg har, ubeskjedent nok, alltid ment at evnen til å trekke logiske, og som regel riktige, slutninger har vært en av mine sterkeste sider, og muligheten for "falsk luft" fra nippel har vært en av tingene jeg har ønsket å eliminere. Derfor har jeg også prøvd å "lufte" med lukket nippel, og ser at jeg da ikke har bevegelse på væskedråper i slangen før jeg åpner nippelen. Altså er det tett rundt hetta. Så er det selvsagt umulig å eliminere faren for luft rundt gjengene, men jeg tror jo også at jeg, fordi bremsevæskebeholderen var tom, har en lekkasje i selve bremseanlegget et sted, og at det er derfra i hvert fall noe av denne luften kommer, selv om jeg også konstaterer at nippelen ikke akkurat sitter trangt i hullet sitt... Og nei, jeg får ikke i nærheten av fast pedal etter at jeg har luftet som jeg har gjort, så noe galt er det der.
  4. Hva er trikset med å lufte bremser foran? Bak får jeg væske uten luftbobler i slangen etter ett minutts lufting, foran ser det ut til at jeg kan holde på i det uendelige, og fortsatt bare ha luft med noen "bobler" væske innblandet - og det gjelder begge sider. Bak fikk jeg vel en desiliter eller noe sånt i beholderen på lufteverktøyet etter å ha luftet begge sider. Foran er det like ille etter at jeg har fått en halvliter i beholderen - på hver side. Riktignok leter jeg etter en lekkasje, men en lekkasje som gir så mye luft, og på begge sider, virker usannsynlig i mitt hode når jeg ikke finner spor av bremsevæske på slanger, koblinger eller sylindre heller. Da har jeg riktignok ikke tatt ut gulvet på høyre side for å inspisere blokken der bremserørene fordeles til bak og høyre og venstre foran, men det finnes ikke spor av bremsevæske på ramma der den er montert heller - eller på asfalten under noe sted. Tips mottas med takk.
  5. Hjemmelaget "verktøy" for å "tette" hullet etter luftenippel mens man bruker 2,5 mm bor (for håndkraft!) for å åpne en tett nippel: Toppen av et gammelt juletre spisset med blyantspisser. Det ble ikke helt tett, men det tok jo ikke så lang tid å åpne nippelen igjen, og sikkert bedre enn å la det stå åpent.
  6. Fordelen med å være pensjonist er at man kan skru bil på dagtid når temperatur og lys er gunstig. Ulempen er at da er barn/ektefelle/nabo/barnebarn på jobb eller skole. Jeg får finne fram en noenlunde rund trepinne og en god, gammeldags blyantspisser beregnet på grove blyanter, og se om ikke jeg kan lage en fin kon som kan "skrus" fast i hullet mens jeg legger nippelen "under kniven". Takk for tips, Gaute.
  7. Hos meg er høyre luftenippel foran tett. Jeg klarer i hvert fall ikke å trekke ut noe gjennom den, og det som er av bremsevæske i lufteslangen (fra forrige hjul) beveger seg ikke. Får jeg ny på Biltema eller må jeg ut til EWS? Jeg ser Biltema har mange forskjellige med forskjellige gjenger og lengder https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/luftnipler-2-stk-2000018734. Hva er riktig for ex-mil foran? (Ja, Lierbussen har fått aksler, og dermed bremser, fra ex-mil...)
  8. Vet ingenting om hvordan lastventilen virker, men du har ikke større trykk i belgene selv om bilen er hevet i forhold til normal høyde, bare mer luft. Trykket i belgene utligner den aktuelle vekten av bilen, så om lastventilen styres av trykket i fjæringssystemet, fungerer den helt uavhengig av om du har hevet eller senket bilen.
  9. Det var disse onsdagene da...
  10. Nå har jeg null peiling på Webasto i seriebil, men for meg høres det ut som det er "noe" som skal begrense drivstoffmengden til brenneren, og som ikke fungerer slik det skal. En eller annen form for flottør slik det finnes i gamle forgassere f.eks. Fungerer ikke den, drukner forgasseren, og det høres jo ut som om det er det som skjer i dette tilfellet også.
  11. Ser dessverre ikke ut til at den planen fungerer. Nå har jeg sittet og studert oppbyggingen av masterpumpen i delekatalogen, og såvidt jeg kan forstå går stempelet tilbake forbi tilførselen når pedalen slippes for så å passere tilførselen og pumpe væske ut i systemet når pedalen trås inn. Ser det ikke på tegningen, men regner med at stempelet stenger for tilførselen så lenge pedalen er inne. Når pedalen så slippes, letter trykket i systemet (bremsene slipper), og eventuell "manglende" væske fylles på fra tilførselen når pedalen er helt ute. Det virker i hvert fall logisk, og stemmer godt med den ørlille bevegelsen jeg observerer på væskenivået i beholderen når jeg prøver å trå inn pedalen. Problemet er bare at det ikke er noe "manglende" væske når pedalen er sluppet slik at det ikke siger mer væske ned i masteren. Det tenker jeg tyder på en av to ting: - enten er lekkasjen så liten at jeg fortsatt har "overtrykk"i systemet når pedalen slippes. Eller (og det vel mer trolig) - lekkasjen er så stor at det trekkes luft inn i systemet igjen når pedalen slippes slik at jeg ikke får det "undertrykket" som resulterer i at det siger ned mer væske. (Sikkert krøkkete forklart, men jeg skjønner det i hvert fall selv... ) Så da tenkte jeg at jeg får prøve med bremselufter og se om det kan få trukket væske ut i rørene. Men da oppdaget jeg at kompressoren min ikke stopper når arbeidstrykk er opparbeidet slik at sikkerhetsventilen slipper ut trykket i stedet. Så da får jeg se om jeg finner ut av det før jeg kommer videre. I mellomtiden hadde det vært greit å få bekreftet, evt. avkreftet, mine teorier om hvorfor jeg ikke klarer å få pumpet ut bremsevæske i systemet. Hadde jeg vært to, kunne jeg selvsagt ha åpnet en luftenippel og stengt den igjen når pedalen skulle slippes, men jeg tror fruen mener det er nok med en av meg...
  12. Det er så mye saueolje der at jeg regner med at det uansett vil smake Lanolin - hvis ikke bremsevæsken er veldig spesiell i smaken da... Med henvisning til annen tråd på annet forum, er det ikke så mye smaksløkene protesterer vilt på, men grensen går ved surstrømming.
  13. Masteren er like full av saueolje som resten av understellet, så det er ikke lett å se om den er våt av bremsevæske.noe sted. Tenkte jeg skulle bevæpne meg med tørkerull i dag og tørke over master og alle koblingspunkter før jeg fyller opp med bremsevæske og prøver å pumpe litt varsomt ut i systemet uten å åpne noen nipler for å se om lekkasjen kan fungere som "nippel". Hvis den planen fungerer, vet jeg bedre hvor veien går videre. Å justere fra bånd før man tar av trommel, er vel ett punkt i prosessen på lik linje med å ta av hjulet...? Høyre forhjul hadde tendens til å "henge" på samme måte som da vi kjørte bilen opp på bukken hos deg forrige sommeren, men nå sto ikke hjulet bomfast. Det var bare veldig tungt å dreie rundt framover. Bakover gikk greit. Rengjorde for bremsestøv og filte litt ekstra på båndendene. Da gikk alt så meget bedre - også etter at jeg hadde lagt inntil. De andre tromlene trengte bare et par lette slag med hammer før jeg så de beveget seg, og da var det bare å trekke dem av for hånd. Er ikke sikkert jeg hadde trengt hammeren en gang.
  14. Jeg fikk påmontert sikring på mitt hengerfeste da jeg hadde bilen på Strømmen Bil nå - slarkete hengerfeste gir feil på EU-kontrollen. De regner med at det kommer en recall for å sjekke alle bilene, men det var ikke kommet noe ennå. Skal bli interessant å se hva de gjør med oss som har måttet utbedre dette selv hvis de finner ut at det må byttes/sikres rund baut.
×
×
  • Create New...