Jump to content
LRforum

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Content Count

    3,193
  • Joined

  • Last visited

6 Followers

About Olav Haavardsholm

  • Rank
    Fritidsproblemer er noe man får når all fritid er disponert

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 4 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Recent Profile Visitors

1,491 profile views
  1. Hadde tilsvarende symptom på JoHanne for en god del år siden. Trodde generatoren var kaputt og byttet den, men ladelampa lyste likevel. Det viste seg at det var gnagd hull på isolasjonen på ledningen som går fra generator (+ når den lader, - når den ikke lader) til ladelampa (alltid + fra batteriet). Dermed gikk det alltid strøm til - (jord) selv om generatoren ladet normalt. Typisk en sånn feil som diagnosesytemet ikke er "kalibrert" til å oppdage, men burde være lett å finne ved å følge ledningen - hvis det er der feilen ligger da...
  2. Jeg har fysisk blendet EGR (og med 2005-modell trenger man ikke å programmere bort noe heller). Du sjekker enkelt om intercoolerslangen lekker: Ta et kraftig tak i den tykke slangen som går inn foran på venstre side av motoren sett forfra. Den går rett nedover et stykke før den går bakover. Like under bendet, på "innsiden" av slangen, har det lett for å bli en sprekk på 5 - 10 cm, men slangen er ganske tykk og (med årene) stiv, så du må gjerne klemme litt hardt før fingrene finner sprekken. Turbotrykket slipper imidlertid lett ut, og da får du en mye slappere bil som røyker sv
  3. Regner med at du bruker speilene og vet om du røyklegger dine nærmeste omgivelser? Fargen på evt. røyk kan gi en indikasjon på hvorfor det ikke er noe "futt" i motoren. Manglende luft burde vel gi feilkode på MAF (tror jeg), men jeg vet at lekk intercoolerslange gir feilkode på EGR (og masse svart røyk),,, Ellers er det vel også mulighet for at det er drivstofftilførselen som ikke er "på stell".
  4. Fått tilbake nærlyset på Lierbussen. Kabelen hadde løsnet fra rundstiften som går til fordelingen til høyre og venstre hovedlykt. Tok 5 minutter da jeg først hadde lokalisert feilen. Da har jeg fortsatt bil når D3'en skal til Strømmen på mandag.
  5. Da er vi tilbake etter et hyggelig treff. Fint å se igjen folk jeg ikke har sett siden før pandemien satte det meste på vent. Veldig gledelig at vi var 4 serie I også. Så mange har ikke jeg observert på samme sted siden treffet på Vestby prestegård i 2018. Et par bilder til de som ikke kunne være med er vel også på sin plass selv om det kom flere etter at bildene var tatt. Da er det bare å glede seg til rebusløp i morgen. Bedre vær ser det ut til å bli også...
  6. Det er bare å komme til frokost også? Altså ingen påmelding eller andre restriksjoner? Fruen og jeg syntes det hørtes ut som en god "start" på dagen. (Etter drøyt halvannen times kjøring raskeste vei i Serie I for min del. Fruen stikker av før slutt og kjører litt mer komfortabelt i D3.) Regner med at det er parkering på plassen utenfor porten, og at det er greit å finne fram til frokosten derfra?
  7. Da blir vi kanskje mer enn én Series One på Karljohansvern i år! Bilder fra innkjøringen i fjor - tatt fra en noe uvanlig vinkel, men slik blir det når en er først i "køen".
  8. Jubi-nytt-008.pdf Disse dukket opp under litt opprydding hjemme. Fine minner fra et fint jubileumstreff 2005. Forhåpentligvis kommer det nye treff også etter pandemien.
  9. Vanligvis er hvit røyk tegn på vannlekkasje (vanndamp). Det er utrolig hvor lite vann som skal til for å lage masse damp. Slik du beskriver det, høres det ut som om vannet kommer inn i forbindelse med at motoren belastes etter en hvileperiode. Kjøling av EGR høres plausibelt ut, men jeg er usikker på om det vil gi periodisk eller tilnærmet permanent røyking. Kan det ha oppstått kondens i intercooleren under tomgang/utforbakke, som så resulterer i en viss fuktighet i innsuget en kort stund etter at motoren belastes igjen?? Her spørs det jo også hvor lenge bilen velger å ta en røyk. Det kan
  10. Sjekk også opp at ikke du har overledning til jord på kabelen fra ladelampe til generator. Har du det, vil ladelampa lyse selv om generatoren fungerer prikkfritt. Kan også tenkes at det "matcher" med at den slokker når du kommer opp i et visst turtall selv om jeg ikke opplevde det da jeg hadde denne feilen på JoHanne. (Ladelampa slokker når den får + både fra batteri og generator - altså når generator lader, men det forutsetter at ikke strømmen "stikker av" noe sted.)
  11. Hvis du hører diverse releer som "slår vilt" når du prøver å starte, tyder det på at batteriet ikke leverer tilstrekkelig med strøm til at bilen "våkner" skikkelig. Batterier som har stått lenge helt eller nesten utladet, har av erfaring en tendens til bli veldig "kortpustet" - altså at de mister det aller meste av kapasiteten.
  12. Gratulerer!!! Flott med flere Serie I på veien. Det er blitt stadig færre av dem på treff de siste årene.
  13. Vi ønsker oss 2 T-skjorter, men synes de oppgitte målene virker litt "rare". Normalt skal vi ha M/L og L/XL, f.eks. er min T-skjorte fra 2019 størrelse XL, og god og romslig med ca. 60 cm. tversover, men med de oppgitte målene på disse T-skjortene havner vi da over XXXL! Er disse skjortene spesielt små i størrelsen?
×
×
  • Create New...