Jump to content
LRforum

MaxHeadroom

Members
  • Content Count

    141
  • Joined

  • Last visited

About MaxHeadroom

  • Rank
    Orange Rover

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bærum

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bekkestua

Recent Profile Visitors

544 profile views
  1. Jeg har beskrevet noen av mine erfaringer her:
  2. Hei Jan, det ble ikke til at jeg stakk innom.

    Jeg passerte Kristiansand i 22 tiden i går på hjemvei fra Farsund og syneses det ble for sent på kvelden.

    1. Jan L

      Jan L

      OK det er greit.

  3. Hei Jan, jeg skal forbi Kristiansand i begynnelsen av neste uke. Jeg svinger gjerne innom og kikker på hva du har igjen før du kaster. Radiator kan være interessant, om den er tett...
  4. Jeg har en VM diesel og har kjøpt en motor av deg for etpar år siden. Kunne trenge et instrumentpanel, om du finner et...
  5. Enten kan du måle lagerspill med vokstråd først, eller du bare skifter alle rådelager og veivlager. Søk på youtube, der har folk lagt ut alt mellom himmel og jord. Nytteverdien er høyst variabel, men du finner sikker noe som er brukbart. Husker å ha sett en video der det demonstreres hvordan veivlager skiftes med motor i bilen ved å rotere veiva og skyve lageret ut med en avslipt skrue i oljehullet. Veivlagerskifte heter noe slik som "Rolling in main bearing"...
  6. Koble voltmeter over polene og start motor mens du følger med på spenningen. Den bør ikke falle under 10 V når det er nytt.
  7. Nyinnkjøp batteri bør alltid fullades før første gangs bruk. Indre motstand tapper batteri over tid uten at spenningen nødvendigvis synker under 12,5V. Det er kortslutningspenningen som er interessant for å bedømme tilstand.
  8. Du kan bruke filtrert frityrolje blandet med diesel uten ombygging på sommer'n. Starter uten problem på 50/50. Har ikke forsøkt øke blandingsforholdet av frityrolje for å finne hvor grensen til startproblemer går. Større andel frityrolje og lavere temperatur på frityroljen gjør blandingen mer viskøs. Det resulterer i dårligere forstøving i dyse med påfølgende startproblemer. For å øke temperaturen på blandingen og forbedre forstøving kan man montere motstandstråd på høytrykksrørene mellom injektorpumpa og dyse. Jeg bruker det om vinteren, da det tar etpar min. før forvarmet blanding når frem gjennom dieselfilter og injektorpumpe. Med sommertemperaturer på rundt 20 grader er det ikke nødvendig. Bare tut og kjør !
  9. Jeg har kjørt Orange Rover'n med VM diesel på 50/50 diesel i flere år nå. Bruker hjemmelaget forvarmer laget av en liten aluminiumblokk og etpar glødeplugger, samt kjølevannvarmet plateveksler på drvstoffrøret før løftepumpen. Blander ut med ca 1/3 parafin i vinterhalvåret for å redusere viskositet. Har også satt inn et lite og lett utskiftbart bensinfilter mellom løftepumpe og diesel filteret. Måtte skifte dette hyppig i begynnelsen da frityroljen og parafin løste opp sediment i tank og vannutskiller. Som nevnt er det mye ståk med lagring og filtrering. Olja er ofte blandet med vann og såpe, og inneholder alt fra plastbestikk til friterte poteter. Det er viktig at vann og friterte partikler får tid til å synke i kanne før filtering. Kannene bør lagres inne mens vannemulsjonen synker. Har med hell forsøkt å tilsette aske fra peisen og litt parafin for få flokkulering av vannet og såpe. Filtre kjøper jeg på Ebay. Det er flere typer å få kjøpt, både raster og sokkefilter. Vann i olja tetter effektivt filtrene, så jeg må kaste siste slump, ca. 1/4 av frityrola, da den inneholder for mye vann. Jeg filtrerer gjennom 5 steg, ned til ca. 30 mikrometer, som også er omtrent der drivstoffilter ligger. Det er mye ståk og griseri for forholdsvis marginale besparelser, men det funger helt greit og motor har ikke vist noen tegn til motvilje. Har hatt etpar interessante diskusjoner med elbileiere som har krevet detaljert teknisk argumentasjon før de aksepterer at min 30 år gamle frityrkjele er like miljøvennlig som deres nye elbil ;-)
  10. Gratulerer med dagen som var ! Jeg hadde mine tvil om vraket du tok med deg ville bli til noe brukbart. Min tvil ble gjort ettertrykkelig til skamme etterhvert som du oppdaterte restaureringstråden din. En imponerende innsats, som det står stor respekt av. -sb-
  11. Er det noen som kan ta med seg et hengerfeste fra Oslo til Bodø ?
  12. Kjøpte du den av en kar på Toten som heter Dani Sandvik ?
  13. Takk for hjelpen karer, da går jeg til lagerbutikken og kjøper 4 stk Timken 11595 :-)
  14. Såvidt jeg har vært i stand til å bringe på det rene, er pokal og swivel konstruksjonen uendret på alle classic. Jeg har identifisert det øvre koniske rullelageret til 15595, men ikke vært i stand til å finne lagernummer på nedre. Kan noen bekrefte at det er samme koniske rullelager med nummer 11595 (altså lagernummer, ikke LR delenummer) på både øvre og nedre swivel pin ? Bilen med utpreged risting og skjelving er en 1980 RRC, men muligens med 1987 akslinger...
  15. Jeg kommer fra Kristiansand kanten og skal til Madla. Jørpeland er ikke på veien, ei heller Stavanger. Stig Rune, her må du foreta deg noe dersom du vil ha stikkakslingene østover. Jeg kan ta dem med, men jeg heter ikke Bring.
×
×
  • Create New...