Jump to content
LRforum

Stig

LRF Society
  • Content Count

    7,873
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About Stig

  • Rank
    Vegvisir

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nes på Hedmarken

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nes på Hedmarken

Recent Profile Visitors

3,604 profile views
  1. Hentet bil i Oslo i dag. Alfa Romeo 159 1,9 diesel sedan, 2008-modell.
  2. Fant plutselig en bil som heter Honda Accord. Rart ingen har nevnt den før. Ser ut som en bra bil, med kraftige motorer! Er ikke Honda helt på topp når det gjelder driftsikkerhet?
  3. Insignia så jo grei ut. Falt kanskje ikke helt i smak ("familiebil"), men hvordan er disse kvalitetsmessig? Tenker da på 2,0 CDTi-motorene rundt 2009-2011. Vi hadde en gang Opel Astra med bensin og automatgir. Morsom bil, og enkel å kjøre. Dessverre hadde ikke motoren godt av at jeg lastet bilen stapp full, og peiset på fra Hammerfest til østlandet på 26 timer... Den hadde inntil da bare gått på småkjøring lokalt i byen som HC-bil. Fikk heldigvis tak i en brukt motor med lav km, så det ble bil igjen av det. Forøvrig går det uhorvelig mye tid på å leite etter bil på finn
  4. Celica er uansett ikke aktuell. Falt ikke i smak hos guttungen.
  5. Takk for advarsel. Da tror jeg vi stryker diesel av lista. Og av bensin er det da hele 2 stk. i hele landet med 2,0 ltr.-motoren... Ja, vi ser på BMW 3-serie også. Helst diesel, men det har vært noe tull med disse motorene på flere biler. Noen har fjernet "swirl-flaps" etc. Vi har jo en Freelander med Td4 BMW-motor, og den har ikke virket 100% siden helt vi kjøpte den...
  6. Det er egentlig ikke noen tvil om diesel vs bensin. 0,47 vs 0,81 oppgitt forbruk på samme bil, samt bensin dyrere enn diesel. Vi kjører i dag omtrent 50-60.000 km i året, mye av det er kjøring av guttungen, det blir fort pæng av det. Det er noe av det jeg prøver å finne ut av. Prøver å finne ut av dette, og har lest noe om en produksjonsfeil på en serie med motorer. Hvis man unngår disse, eller finner en med byttemotor, så bør det være trygt. Noen som vet noe om dette? Skulle visst være en oljekanal som ble tettet av pakningsguffe på fabrikken...
  7. Jeg deler dine tanker her. Og 200hk er ikke nødvendig, men heller ikke det motsatte. Vi prøvde en Volvo V50 1,6 diesel. Men den var så treg at det kan bli problematisk å ta en sikker forbikjøring. Ble skuffet over den motoren, for bilen virket ellers bra. De nevnte biler fra utpå 2000-tallet og utover virker alle som sikre biler, så det blir nok det vi ser etter. Bare usikker på kvaliteten på Audis 2,0 diesel, Subarus diesel og slike ting... Audi A3 er et nivå ned i kvalitetsfølelse sammenlignet med A4 er jeg blitt fortalt.
  8. Bensin er neppe aktuelt fordi diesel gir mye bedre økonomi. Vi bor litt utpå landet, så det blir fort mange kilometer. Ikke kan jeg se finne noen fine Toyotaer heller. Corolla er f.eks. verdens kjedeligste bil. Og jeg som har fire LR stående, er vel neppe i posisjon til å fortelle min sønn at han må kjøpe seg en pregløs, sjelløs, kjedelig gubbebil... Ikke har jeg noe bra inntrykk av Toyota diesel. De har vel ikke bra rykte på seg. Rust er vel heller ikke ukjent? Så jeg takker for gode tips, men det betyr ikke at tipset nødvendigvis passer oss.
  9. Da blir guttungen hjemløs... Storebror har P38 4,6 V8. Kan ikke gjøre lillebror til fullstendig mobbeoffer heller...
  10. Er det samme 1,6 diesel som i Volvo V50? Volvoen var rimelig treg med den motoren ihvertfall. Leaf er foreslått, men det er visst heeeelt uaktuelt...
  11. Yngstemann i huset har nettopp fått lappen, og skal ha seg en flat menneskebil. Vi har stort sett vurdert Audi A4 B7/B8 1,9 og 2,0 diesel, Subaru Impreza diesel fra 2008, BMW 3-serie diesel fra 2005 og Volvo V50 1,6d (alt for slapp). Men jo mer jeg leser om disse bilene, jo værre virker dem. Alle har sine problemer. Audi 2,0 og Subaru har visstnok problemer med dieselmotorene. Audi (og VW) ruster, BMW virker skral, og det er mange ihjelskrudde rånebiler. Finnes det ingen helt kurante, driftssikre dieselbiler som kunne passe en ungdom? Pris helst under 50.000,- Gammel-mann
  12. Stig

    Ex Mill ČR

    Are you sure about which side the springs are mounted? I was told by GB-springs that off-side (O/S) is right, and near side (N/S) is left on left-hand -drive vehicles...
  13. Stig

    Ex Mill ČR

    Sad to hear about a bad experience when buying the ex-mil. It is the sellers responsibility to apply for export-licence for military vehicles. I sold an ex-mil in 2018 to a person in Bratislava/Slovakia, and with the export-license it was no problem at all. It is the ministry of foreign affairs who processes applications. Link: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/Eksportkontroll/soknadsinformasjon/slik-soker-du-lisens/id2008499/ It can all be done online, and it is a mere formality. Good luck with the restoration!
  14. Dette var skikkelig leit å høre, Jermund. Faen så jævlig brann er. Håper du finner en bra erstatning.
×
×
  • Create New...