Jump to content
LRforum

Stig

LRF Society
  • Content Count

    7,687
  • Joined

  • Last visited

About Stig

  • Rank
    One life. Live it!

Contact Methods

  • Website URL
    http://landrover.blogg.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nes på Hedmarken

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nes på Hedmarken

Recent Profile Visitors

2,495 profile views
  1. Enig med qcnr. De bildene du har lagt ut som inspirasjonskilder viser biler som er rigget for kjøring i tørre og varme strøk. Jeg ville aldri satset på å ha masse dall oppe takgrinda utsatt for norsk vær og klima. Det blir fort stygt, skittent og ødelagt. Spesielt hvis du også bruker bilen vinterstid. Mange kjører for eksempel med Hi-liftjekken ubeskyttet på takgrinda eller på bakdøra. Den blir rusten og fæl, og mekanismen tærer fast. Tenk bare på saltlaken på vinterstid... Og ikke minst er det ikke bra for kjøreegenskapene å ha de tunge tingene så høyt oppe. Jeg ville begynt med et ordentlig system for bagasje inne i bilen. Solide kasser i et slags hyllesystem slik at alt er lett tilgjengelig og har sin faste plass. Det er tungvint å måtte lesse ut masse bagger og sekker bare for å komme til primusen og kaffekjelen som ligger innerst... Jeg har brukt taktelt en sommer. Det var den største versjonen, med liggeflate på 2x2,4 m. Hele familien på fire fikk plass der. Det er fint til sitt bruk, men det blir veldig tungvint når du har leir, og kanskje må på butikken et ærend... Hvorfor ikke vurdere et Oztent på bakken istedenfor? Et par reservedeler og verktøy kan være greit og ha med, for eksempel hjullager, med grease, og "hub nut spanner", multireim, vannpumpe etc.... Jeg liker ikke svære dekk og heving på en bil som skal brukes som turbil. Det har i grunnen ingen fordeler på en turbil slik jeg ser det. Noen synes det ser tøft ut, jeg synes det er litt harry. Det er fordi det kun er for utseende, men ingen økt funksjonalitet. En annen fordel med standard dekk, er at du kan da ha reservehjulet på panseret. Det fjerner mye vekt fra bakdøra og fordeler vekten på bilen bedre. Reservekanner? På tur i Norge? Hvorfor det? Jeg har en dobbel jerrykanneholder for takgrind liggende. Har aldri sett noen poeng i å montere den. Den kan du få kjøpe for en billig penge hvis du, mot alle råd, allikevel vil ha dall oppå taket... Eneste bra med to jerrykanner på taket, er fordi da kan du skrive gin på den ene, og tonic på den andre, så sprer du i hvert fall litt glede!
  2. Er deltakeravgifta på 650,- den samme for barn?
  3. Nei, men bedre enn uten ombygd termostathus... Kan ikke sjekke slavesylinder annet enn at clutchpedalen virker som den skal. Et annet problem på bensin kan være at girkassa kan hoppe ut av revers.
  4. Kjøpte en 1999 bensin for et år siden til kr. 6.000,- Nettopp EU-godkjent for to nye år. Billigere konebil finner man knapt! Og den holder på vannet. Ombygd termostat. Helt grei bil, og det er jo ikke sånn at det er verdens ende om den skulle begynne å lekke litt vann heller... Reparere er vel kurant, eller kvitte seg med bilen. Til den prisen er det helt greit! Har også en manuell Td4 kjøpt inn for øvelseskjøring. Den står nå selvfølgelig med ødelagt slavesylinder. Prøver å manne meg opp til å pelle ut girkassa...
  5. Test av Land Rover 3/4 T, 4X4, foretatt i 1974 av Aukrust og Solan, publisert i Mannskapsavisa, er gjengitt i boka Aukrust og forsvaret. Fikk boka i posten i går, og det er fornøyelig lesing, med mange tegninger av Aukrust. Bestilte den fra Aukrustsenteret.
  6. PKK-godkjent på første forsøk, uten en eneste feil i dag. Passerte 400.000 km i høst, altså avstanden til månen og en runde rundt den... Har ikke skjedd nevneverdig. Bortsett fra ny radiator og vannpumpe i sommer, har det bare vært vanlig vedlikehold.
  7. Jeg har en ny liggende. tlf. 9o5 51 488
  8. Ifølge oppgitt reg.nr. og VIN er den produsert i 1988.
  9. "Alle utlendinger har lukka gardiner". Kommer på kino på nyåret.
  10. Det ser ut som at Rivian blir en realitet. Tidligere i år spyttet Amazon inn 440 millioner dollar (!) og nå har de bestilt 100.000 varebiler, verdt 4 milliarder dollar! Og Rivian sier at SUV'en kommer på markedet neste år. Kilde: Teknisk Ukeblad
  11. Jeg har også brukt grønnsåpe og skrubb. Litt jobb, men blir bra. Og her er tips til behandling: https://www.nrk.no/kultur/slik-gjor-du-huset-ditt-miljovennlig-1.14676385
  12. Hva er photoshoppa på den? Det er vel en standard Defender utifra LR sine egne brosjyrer og bilder. Her tilsvarende fra katalogen:
  13. Jeg er ikke helt enig med meg selv om jeg liker denne pretenderen. Er helt sikkert en super bil, og den har bra design. Men det føles ikke helt rett allikevel. Den er for "upmarket" som de sier på det lokale stammespråket på øya, og dermed for dyr. Den veier for mye. Har mye EDB som kan gi tres amigos, om ikke cuatro eller cinco amigos. Den er ikke en særlig spesiell eller revolusjonerende, som jeg hadde forventet. Verken i design eller teknisk utførelse. Det er jo "bare" en Disco/RR med et nytt skall. En billig løsning for Jaguar/LR, men følger ikke helt opp ikonstatusen til Defender der. Om 30 år vil det ikke være noe som helst spesielt med denne bilen. Og det er samme sjefsdesigner som hadde ansvaret for Freelander. Jeg har to Freelandere, og de "smarte" løsningene på denne er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti. Håper han har fått hjelp av noen voksne denne gang...
×
×
  • Create New...