Jump to content
LRforum

Stig

LRF Society
  • Content Count

    7,808
  • Joined

  • Last visited

About Stig

  • Rank
    One life. Live it!

Contact Methods

  • Website URL
    http://landrover.blogg.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nes på Hedmarken

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nes på Hedmarken

Recent Profile Visitors

3,171 profile views
  1. Det må være en feil å artikkelen, for ex-milen er ikke et forlatt vrak. Den er bare på en helt vanlig landrovertur... Forøvrig har jeg sansen for slike forlatte vrak, men her på berget er ikke bilkultur "politisk korrekt". Se bare til Sverige. Bilkulturen står mye sterkere der har jeg inntrykk av.
  2. Jeg har tatt ut girkassa på min Freelander. 2 ganger! Bytta dog ikke clutch, men bytta girkasse. Skulle egentlig bare bytte slavesylinder, men skada visst sjaltemekanismen under arbeidet. Ganske grei jobb. Fulgte Haynesmanualen, og etterhvert et tips fra en youtubevideo etter å ha skadet kassa i første forsøk. Gladvold var ikke metoden som fungerte.... Tipset, som ikke står i Haynes, er at du ikke trenger demontere girspakmekanismen på kassa, men bare vrir kassa når du skal ha den ned. Husk og skift slavesylinder når du først er inni der, for den sitter inni clutchhuset. Ikke kjøp shitpart, for denne har for dårlig toleranse på koblingen til mastersylinder! Hadde bilen på løftebukk, og tok kassa ned. Måtte løsne et motorfeste for å senke motoren for å få ut girkassa. En del skruing er det jo for å demontere forstillinga. Sjekk nedre bærearmer godt, mine var rusta ihjæl. Skremmende.
  3. Ja, det var ikke så mye å lure på...
  4. Jeg visste den nye Defenderen kunne brukes til noe... Link: https://www.bonhams.com/auctions/26549/lot/301/?category=list&length=12&page=1
  5. Hvilke type bolter er det som fester innsugsmanofold til toppene? Det er 12 stk. De ligner M10x1,5, men ikke helt! Jeg må nemlig finne en gjengetapp for å renske opp to av hullene til boltene for der er det mye dritt og metallspon. Dette er guttungen sin P38. Han gikk rett på skifte av toppakninger etter å ha vært på Solihulls finest i høst. På to av sylindrene var pakningen helt blåst. 1998-modell. EDIT: Tror jeg fant det... 3/8 UNC ser det ut til. Hvor finner man slik gjengetapp da?
  6. Endelig en ordentlig adventskalender! Bestilt!
  7. Hva vil du med denne 400V-trafoen du snakker om? Den har vel ingenting for seg. Ikke TN, men IT som du nevner lenger opp. Antall kW er riktig. IT-nett bygges ikke lengere, alt nytt er 400V TN-nett. Det er vel kun Renault Zoe som ikke kan ta saktelading direkte fra vanlig stikkontakt på 230V IT-nett. De fleste løser derimot det med en bærbar omformer som går på 230V IT. Forøvrig er det ikke anbefalt å lade direkte fra stikkontakt (schuko) som ordinær lading. Da må du ha egen kurs på max 10 A og jordfeilbryter type B. Hjemmeladere er noe helt annet, og de monteres på alle typer nett og spenninger. Se f.eks. denne som er en svært vanlig lader: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/easee-home Forøvrig mye info her: https://elbil.no/
  8. Denne er jo i feil tråd. Skulle vært under «mislykket samparkering»!
  9. Delene koster over 20.000,- uansett om du gjør jobben selv eller ikke. Arbeidet kommer i tillegg. Setter du det bort må du sitte på kontoret noen uker til...
  10. Første treff ved googling...
  11. Det var altså en elektronisk speedometerdings, som skal kompensere for større dekk, som hadde streiket. Koblet den bare fra, og koblet sammen den originale gule speedometerledningen, så var alt i orden! Speedometeret viser litt for lite nå, men så lenge man er klar over dette, går det bra. Bilen er godkjent med 265/75R16.
×
×
  • Create New...