Jump to content
LRforum

Anbessa

Members
  • Content Count

    291
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About Anbessa

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Vestfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tønsberg

Recent Profile Visitors

783 profile views
  1. 4 stk Wolfrace 7JK x 16 aluminiumsfelger gis vekk til høystbydende. Følger med Pirelli scorpion STR LT 265/75r dekk som står på, mønster helt greit, men eldre dekk med noe skade. Hjulmutre mangler. Relativt sjeldne og klassiske felger! Har stått på en Land Rover seriebil 1977 modell.
  2. Står på listen over ting jeg har lyst til å gjøre...... Men, Land Roveren er for tiden ikke kjørbar
  3. Fint, esken står i Tønsberg - er nok for tung for posten…
  4. En eske med mange deler til girkasse seriebil, usikker om det er sen serie 2 eller 3 gis bort.
  5. Fant denne utenfor Black Lion Hospital i Addis Abeba, Etiopia. Gammel sliter, har sett den før også, så den har stått i ro noen år.
  6. Og, bilen går helt fint nå med reserve dynamoen, det vil si nesten. Jeg har jo lært at en god Land Rover er aldri helt i stykker, men den er aldri helt i orden heller. Temperaturmåleren indikerer plutselig bare nederst i normalområdet, mens den tidligere har vist i øvre halvdel av normalområdet. Kjølevanns-slangene kjennes like varme ut som tidligere. Slik er livet med en god gammel bil....
  7. Så konklusjonen er: Koble fysisk vekk ledninger fra batteri og dynamo? Det er altså ikke godt nok å bare skru av hovedstrømbryteren. Bør kanskje coil og evt elektronisk fordeler også kobles vekk for sikkerhets skyld? Jeg bare spør..... Det er godt at man har et forum der man kan få gode råd.
  8. Anbessa

    Volvo xc90

    Tusen takk for engasjementet. Vi kontakter RATS, de er nærmest. Sjekket hjemmesidene til både RATS og transtec, det ser lovende ut!
  9. Steroid dynamoen er ute og vil bli dopingtestet. Reserve dynamoen gir 12,5 volt på tomgang, 14,3 volt på 1200 omdreininger og 14,3 volt på 3000 omdreininger. Freden har senket seg i garasjen.
  10. Anbessa

    Volvo xc90

    Hei, jeg har en venn som av litt (for meg) uklare grunnet har en Volvo XC90 i stedet for Land Rover. Han forteller at bilen av og til rykker/hopper. Verkstedet mistenker feil med automatgirkassa og vil i første omgang bytte olje (pris 3500kr). I neste omgang må girkassen byttes (pris 60 - 70 000kr). Er det noen som vet om noen som kan reparere slike girkasser, ikke bare bytte? Vil ikke det lønne seg? mvh Bjarte
  11. Takk, jeg skrudde av hovedstrømsbryteren og festet jordingen på delen jeg sveiset. Men, glemte dessverre å demontere dynamoen, radioen, batteriet, coilen, setevarmerne, GPS'en, fordeleren, konas mobil-lader, ungenes iPad med Disney-filmer, egen iPhone med Series III workshop manual part I og II, samt blinkende juletre i sigarett tenneren. Dessverre var også den polstrede låsbare kofferten allerede fylt opp med sjokolade, låst og gjemt vekk. Men jeg lærer stadig og takker for gode råd. Som konklusjon tenker jeg vel at sveisingen overbelastet en allerede hardt prøvet dynamo. Jeg håper det er nok å skifte laderele.
  12. Takk for svar, det var det jeg trodde jeg gjorde når hovedstrømbryteren var av, tok til og med nøkkelen ut av bryteren. Men man må kanskje også fysisk koble vekk ledningene fra dynamo eller batteri? Når hovedstrømbryteren er av er jo kontakten brutt mellom batteri og karosseri / motorblokk. Jeg får prøve en annen dynamo og så sjekke ut om jeg finner ett egnet laderele
  13. Takk for svar, dynamoen skal være en Lucas universaldynamo LEA0441. Jeg har liggende et par gamle dynamoer og vil prøve en av dem til uka. Det kan vel ikke være bra å kjøre rundt med en slik steroid-dynamo?
  14. Hei, jeg har en 109" 1977 modell med 2,25 bensin motor. Da det var ett løst skruefeste på torpedoveggen til en brakett for feste av rattstammen, sveiset jeg denne fast. Jeg har lest advarselen om å sveise med dynamo og batteri tilkoblet og var derfor nøye med at hovedstrømsbryteren var av. Etterpå legger jeg merke til at voltmeteret bikker over 14 volt og når jeg måler på batteriet ned 1200 omdreininger får jeg 16,7 volt. På tomgang ca 800 omdreininger ligger spenningen på ca 14 volt - kanskje litt ned mot 12,5. Når jeg kjenner på dynamoen er den ikke varm. Nå var hovedstrømsbryteren av, men batteri og dynamo fremdeles fysisk tilkoblet med ledninger når jeg sveiset. Kan sveisingen være doping for dynamoen? Denne dynamoen har tidligere gått varm pga en feilkobling. Kan det være tilfeldig at dette skjedde nå og et dette et tegn på at dynamoen holder på å takke for seg? Bør jeg bare kjøpe en ny dynamo?
×
×
  • Create New...