Jump to content
LRforum

WildRover

LRF Society
  • Content count

    1,344
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About WildRover

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.lrforum.com
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Møre

Recent Profile Visitors

537 profile views
  1. Oljetråd - vi læres opp !

    Hvor lenge er en motor designet for å vare? Hvor lenge varer den med olje som akkurat oppfyller minstekravene? Hvor lenge varer den med en bedre olje? Hvor lenge varer den med kortere skiftintervall? Hvor mye betyr andre variabler, som kaldstart, tung last og uvettig kjøring? De færreste av oss har vel bilen så lenge at vi finner ut av dette. De kronene du investerer i bedre/mere olje nå, får du neppe igjen hvis du selger bilen. Men gir det deg bedre samvittighet, så for all del.. En bil jeg hadde tidligere (av ikke-engelsk opprinnelse), måtte etterfylles relativt ofte. Da jeg byttet oljemerke, men tilsynelatende de samme spesifikasjonene, trengte jeg ikke lenger å etterfylle mellom skiftene. Har siden holdt meg til det merket. Finner man en olje som går på de fleste/alle bilene sine, kan man kjøpe i større volum og dermed få ned prisen. Samtidig ser jeg verdien av å kunne gå i en butikk på lørdags ettermiddagen og kjøpe den ene kanna man trenger da.
  2. Hawkeye total

    Til P38 trenger du blå adapter, BA5074, for å komme inn på luftfjæring, og grå adapter, BA5077, for å komme inn på airbag. Til de andre systemene bruker du bare kabelen som følger med. Mener det skal gå an å lage adapterne selv, med deler fra ebay, til en brøkdel av prisen. Det er kun snakk om en obd2 hannkontakt og en hunnkontakt, med noen ledninger som er krysskoblet imellom. Har ikke kommet lenger enn til planleggingsstadiet med det ennå.
  3. Nødrep av servoslanger

    Ta av servoreima og kjør uten? Trykk eller retur? Hvor langt unna er ny slange? Snitt opp en gummislange og legg rundt, sett på så mange slangeklemmer som mulig utenpå, tett i tett. Returslange kan du kappe og sette inn en rørbit. Beste er selvsagt ny slange. Om slangen ikke er for spesiell, kan det hende du får et slangeverksted til å lage en. Eller de kan kappe og skjøte. Ikke si at det er til servo. Ordet 'servoslange' får enkelte slangemennesker til å se rødt.
  4. Hawkeye, Nanocom, Lynx(Evo), Faultmate, IIDTool og sikkert mange fler som jeg ikke husker i farten. Fortell oss litt om bilen din, så blir det nok lettere å komme med anbefalinger. Eller søk litt på forumet, ganske sikker på at temaet har vært oppe før.
  5. En tommelfingerregel for mange, er at bolten skal dras til med minimum 10% høyere moment enn det momentet man trengte for å løsne. "Proffene" drar til muttertrekkeren stopper, uavhengig av om det er ny eller gammel trekker. Dette er selvsagt feil, men det går som regel bra. Max anbefalt moment, ligger nok en del lavere enn max moment bolten tåler. Så har vi, som flere har nevnt, friksjon mellom bolt og mutter, samt mellom mutter og felg. En haug med variabler, som selvsagt kan måles og regnes ut, om man absolutt vil. Hva gir seg først, bolten, mutteren eller felgen? Det finner du ut av når du ødelegger noe, ikke før. Hvis du ikke hadde tid til å bytte hjul selv, så har du vel neppe tid til å drive med dette heller? Ta av hjulene og mål lengden og stigningen på boltene. Bruk skyvelære og gjengetolk om du har. Inspiser anleggsflater og se etter skader på felgen. Finner du noe, dokumenter det med bilder og klag. Finner du ikke noe galt, sett på hjulene, smil, kjør og ettertrekk/kontroller etter noen mil.
  6. Velg Parcelforce som fraktalternativ neste gang, det pleier å funke bra når Brit-car er avsender
  7. Batteri levende - DØDT - levende igjen..!

    Antar at +kabelen fra dynamoen går til/via starteren? Dårlig kontakt på starteren kan dermed også gi dårlig lading. Tips: sjekk at kabelskoene sitter fast i kabelen også.
  8. Kalibrering av luftfjører P38

    Absolutt, om det med svai er på det hjørnet bilen er lav. Litt rart de ikke har anmerket dette på pkk da. Fix dette først. Edit: evt løsne stabstaget og se om bilen retter seg da.
  9. Ews

    Mandag - Fredag 15:00 - 17:00 (Torsdager 15:00 - 20:00, Lørdager stengt) http://www.wint-imp.no
  10. Cb radio

    Godt mulig han kan radio. Ellers har jeg ikke noe positivt å komme med. En god del negativt derimot. Bestilte radio der en gang, og den måtte jeg forhåndsbetale før han kunne sende den. Og jeg betalte selvsagt med en gang. Så hørte jeg ikke mer, ikke svar på direkte henvendelser eller noe som helst, på over tre uker. Da fikk jeg endelig svar, om at radioen ikke var på lager, men kom snart inn. Ventet litt til, så kom faktisk radioen i posten. Et par dager senere kom det purring og inkassovarsel, med få dagers betalingsfrist, og beløp som ikke stemte med det jeg hadde bestilt. Svindelforsøk rett og slett.
  11. Moment på dekk til Disco 4

    Hva er egentlig vitsen med momentnøkkel, dersom du strammer videre med latmannsarm? Kjipt med bolter som løsner, men det unngår man ved å kontrollere tiltrekningen etter man har kjørt en stund. Drar man til for hardt, strekker man boltene og man risikerer forstsatt å miste hjulene.
  12. Setevarme p38

    Setevarmen i P38n min virker ikke. Kommer spenning til kontaktene under setene, men der stopper det. Ned fra setene henger det tre kontakter. Antar det er en til setepute, en til rygg og den tredje ser ettermontert ut. Kan det være at noen har montert et nytt element, uten å ta bort det gamle? Den ene kontakten er ikke tilkoblet, og der ohmer jeg brudd. I den andre som er lik, ohmer jeg en motstand, så det elementet er nok i orden. Det er derimot brudd i den tredje kontakten, den som ikke er lik de andre. Altså brudd i enten rygg eller setepute. Hva må jeg bytte for å få dette til å virke? Er dette integrert i putene, så jeg må ha nye puter? Eller finnes det andre alternativ? 2001 modell med skinnseter og elektrisk justering, om det betyr noe
×