Jump to content
LRforum

axelot

LRF Society
  • Content Count

    1,866
  • Joined

  • Last visited

About axelot

  • Rank
    klimaflyktning nord til sør.....

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Erkleiv
  • Interests
    Land Rover, familien og den gården med eget verksted

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Erkleiv

Recent Profile Visitors

1,004 profile views
  1. Diskuterte litt årsak med at EGR ryker med en mekaniker. Innledningen var at jeg fortalte/spurte om registerreims bytte mitt. Jeg fikk ikke inn alle låsepinnene originalt. Etter bytte av oljepumpe justerte jeg motor slik at alle pinnene gikk fint inn. Motor oppleves som mer jevn i lyden og friskere under kjøring. Mekanikeren mente at jeg nå ville kunne kjøre mye lengre på EGR enn mine tidligere 50-60.000. Han mente blandingsforhold betydde mer enn kjørestil og forventet levetid var 150.000km på EGR. Dette var bare hans erfaring som jeg finner logisk selv.
  2. Er det kun karosseri med interiør, uten akslinger motor og girkasse du selger? Hvordan er tilstand på utvendige paneler. Kan jeg få bilder av mest mulig utvendig karosseri? Send til axelot@online.no
  3. Jeg bruker denne som tilsetning i olja. Har tatt motor, automat, transfer og differ. Biler i dag og x antall år tilbake lages ikke for å vare i evig tid er min påstand. Jeg tviler på at det er så mange motorer og drivverk som holder i det lange løp kun med å følge leverandørens anbefaling. Planlegger man å ha en bil leeeeenge kreves det kanskje litt mer. Noen oljer og tilsetninger klarer å opprettholde filmen lengre enn andre. Med riktig hastighet og press mellom flatene er selv vann godt nok smøremiddel. Slitasjen ved start derimot gjør vann som særdeles dårlig da vannet forsvinner fort. Og det er nettopp ved start det er viktig å ha smørefilmen på plass. Sjekk ut videoen lit lengre ned på siden jeg linket til :-)
  4. Går inn i vår 3de vinter nå med Biltema batteri. Har kjøpt biltema batteri til 3 forskjellige biler og har vært veldig godt fornøyd. Lader aldri, bruker ofte webasto og alltid setevarme. Korteste kjøreturene er under 10 min til jobb. Temperaturer på vinteren her ligger ned mot 15-20 minus.
  5. Ja det er pr 100km. Kjørte nå 25 km med snittfart på 56km/t og 6,7L/100km. Riktignok ca 100 høydemeter nedover i tillegg. Uansett har jeg aldri sett det så lavt. Blir spennende? Kjører som regel flere tanker før jeg ser på reelt snitt.
  6. Da ble bilen skrudd ferdig i natt. Testet bilen og jeg ble rett og slett overrasket. Etter oppstart la jeg med en gang merke til hvor fint svev det var med mindre støy og kakling. I tillegg er den sprekere. Merker tydelig turboen slå inn når en kjører fra stillestående og draget ved nedgiring føles adskillig mer kraftfullt. Jeg gjorde 2-3 forsøk med registerreima før jeg var fornøyd. Målet var at begge kampinner og veivlås skulle gå inn helt lett. Det var jo som nevnt ikke mulig tidligere. Ikke tvil om at regreima var noe unøyaktig satt opp fra fabrikken. Resultatet av det blir jo en bil som fungerer, dog ikke optimalt i forhold til økonomi og kraft. Jeg er nok noe mer nøyaktig enn jeg trenger til tider derfor vil jeg ha det helt 100% og mener jeg nå har fått det slik. Blir spennende å se på dieselforbruket da jeg har god track på det fra før. ca9,8 om sommeren og ca10,6 på vinteren.
  7. Tusen takk!! Satser på denne løsningen i morgen.
  8. I følge boka må den ned da oljerøret står tredd oppover i oljepumpehuset. Tror ikke man kan vippe den ut over veiva. Jeg trodde også at det gikk med bare de fire skruene. Har ikke prøvd uten å ta ned extension. Er det andre som har gjort det?
  9. Godt tips å sjekke leppene med speil. Bruker ofte speil. jeg hadde tenkt å lage verktøy for å trekke simringen riktig inn. Det jeg ikke var klar over var at sump extension måtte av med en del skruing. Har sammenlignet ny og nåværende oljepumpehus. Ser stor forskjell og at det tydelig er forsterket på den jeg har kjøpt. Ting tok litt lengre tid enn beregnet og jeg har tatt kveld. Får fortsette i morgen. Hadde litt lyst til å droppe bytte av pumpehuset, men etter sammenligning er det vært det når jeg først er så langt i skruingen.
  10. Riktig verktøy for automat. Gjorde som følger. Med pinner i kam, regreim urørt, dreiet vi veiva litt og låseverktøy for svinghjulet kom på plass. Akkurat nå er låseverktøy til startkrans ferdig laget slik at veivbolt kan løsnes. Pinnene på kammene kommer til å være urørt helt til ny reim og strammehjul er på plass. De tre sett skruene på hvert kamhjul skal være løs når reima strammes. Jeg følger boka og er i følge andre vel kravstor til nøyaktighet. Jeg tenkte tidligere i dag ikke over at bevegelsen ytterst på svinghjulet er så utrolig mye større enn der pinnene til kam står. På track nå og det blir ei laaaaaang natt. Oljepumpa ikke ute enda.
  11. Skal prøve forsiktig å dreie veiva litt. Retning gjør at det er strammehjulet på register som vil gi etter. Hadde det vært andre veien hadde jeg vært mer skeptisk.
  12. Hei Skal bytte diverse nå på vår Discovery3 2007. Registerreim, løpehjul, oljepumpe Har byttet bakre reim. Starter er ute. Pinner i reimhjul på kam er på plass. Nå får jeg ikke inn låsepinnen på startkransen. Pinnen bommer 1cm på hullet. Jeg har ikke løsnet reimhjulene på kam eller veiv. Siden jeg skal bytte oljepumpa må reimhjulet på veiva av. Kan jeg løsne kamhjulene nå selv om veiva ikke er låst? Dreie veia slik at jeg får låst den? Deretter fortsette med oljepumpe og registerreimsbytte?
  13. Grødums Auto er vel dem som har skrudd mest og lengst på LR i Agder pr nå.
×
×
  • Create New...