Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Tobba

LRF Society
  • Innholdsteller

    662
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tobba

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kverneland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kvernaland

Nylige profilbesøk

719 profilvisninger
  1. Tobba

    Feil på differensial Discovery 3

    Hmm.. er det den som sitter på venstre side av pinjongen? Hadde min ute når jeg lette etter påfyllingshull, men hva kan gå galt sålenge man setter den inn igjen?
  2. Takker for svar! Jeg har sjekket kabler opp å ned i mente uten resultat og måtte tilslutt gi opp og leverte bilen til forhandler, dem påstår det er motoren på diffsperra bak som er problemet, denne har jeg tidligere hatt ute og gjort rent og smurt opp, men det hjalp tydeligvis ikke... så ny motor er bestillt så får vi se om det hjelper
  3. Har sjekket førersiden, den er hvertfall tørr (pga garasjeplassproblem kommer jeg ikke inn på passasjersiden, men har bøyd meg over og kjent oppå golvteppet og ikke kjent noe der hvertfall. alle sikringene er også sjekket med multimeter og ladespenningen ligger på ca 14v når motor går, så det bør jo være innafor.. bilen sank ikke noe når den sto parkert over natten hvertfall så mistenker jeg nok har vært i bilen og lekt litt lenge med dvd spillere og slikt, holdt på å jobbe med nanocom igår med tenninga på og da var det ikke lenge før batteriet begynte å bli tomt.. en time kanskje.
  4. Hei! Etter nå ha slitt med en p38 i 8 år så tok jeg skrittet for et par uker siden og fikk meg en 08 D3 med 219kkm på telleren. Bilen ble kjørt hjem og brukt i ganske nøyaktig en uke før jeg skulle starte den og kjøre den på oljebehandling under, da var den tom for strøm, toppen stått i et døgn, men tenkte ikke så mye over det, jumpet den med et batteri jeg hadde stående, startet med en gang og jeg kjørte til verkstedet for behandling. der ble bilen satt på lading over natta med en ctek lader og når mekanikeren skulle ta den inn i verkstedet neste dag så kom den opp med feilmeldinger (som han ikke husker eksakt hva som stod, han regnet med siden den hadde vært tom for strøm så klaget den over det) og den sank sammen på fjærene. Han behandlet den og jeg hentet den senere på kvelden og da lå den nede på fjærene, transmission fault, hdc fault, og masse gule lamper lyste i dashbord. kjørte den hjem og inn i garasje for å begynne å lete etter hva som kunne være feil. Motor og gir fungerte helt fint på veien. Begynte å åpne kontakter i hjulbuer og under bilen og renset, renset også de bak batteri og satte i et annet batteri. kortsluttet batterikablene på bilen for å "resette" den . Men uten noen forandring. Fikk lånt meg en nanocom og plugget i og fikk opp et hav av feilmeldinger på "Tested", slettet feilmeldinger og sto igjen med 6 feil som kommer opp konstant. Prøvde også "not tested" feillesing, men da kommer nanocom opp med error på at "to much fault data to process" Er jo betryggende.. De 6 feilene som står igjen etter å ha slettet er som følgende P080A ECU Rear differential. Clutch position is not learnt (Permanent) ( No subtype information) U0416 ECU Ride Level. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Bus signal /message failure) U0403 ECU All terrain control. Invalid data received from transfer case control module (Pending) (Component failure) U0421 ECU All terrain control. Invalid data received from ride level control module )Pending) (Component failure) Så er det en feil på lite diesel for webastoen (Ja, bilen er nesten tom) og en på for lavt trykk på ac gassen, (ja, bilen er tom) Lar jeg bilen starte og gå litt og stå litt med strøm på så stiger antallet feil til 13 Da kommer i tillegg U0132 ECU Instrument pack. Lost communication with ride level ctrl module / Lost communication with suspension ctrl module A U0159 ECU Instrument pack. Lost communication with parking assist control moudule A (Intermittent) (Bus signal / message failure) U0127 ECU Instrument pack. Lost communication with tire pressure monitor module (Intermittent) (Bus signal/message failure) P0806 ECU Rear differential. Clutch position sensor - circuit range /performance (Intermittent) (General failure information) U1A4A ECU Abs system. Invalid data received from differential control module rear (Permanent) (Algorithm based failure) U0416 ECU All terrain control. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Component failure) Pluss en på tv tuneren som ikke er operativ Det jeg har gjort er å hatt ute høyre innerskjerm foran og tatt de pluggene der, tatt pluggene på de to ecuene som ligger bak batteriet, tatt pluggene på transfer case og automatkasse, hatt ute venstre innerskjerm bak og rensket kontaktpunktene oppå ramma der, hatt uten diff brems motoren bak og rensket den. Siste jeg holder på med nå er å få sjekket diff ecu og ledningsnettet rundt der.. Tidligere var det også en knistelyd når man satte på tenninga av diff motoren som justerte seg, den lyden er borte når tenning settes på. Lest masse forum og tråder, og mange har samme problemet som meg og svarene er like mange som problemet.. alt fra mus i ledningsnettet til bremselyspærer og brytere.. ikke byttet min bremselysbryter, men bremselyset går hvertfall av og på når jeg trør på bremsa.. Leser jeg ut ecu information fra ecuene på bilen virker alle helt fint, men prøver jeg kjøre en self test på rear differential så skjer det ingenting.. Så hvis noen kan hjelpe meg nå med videre tips til feilsøking blir jeg veldig glad, kjøpte jo d3 for å slippe litt av alt klattet med p38 men der gikk jeg tydeligvis på en smell Torbjørn (oppgitt fersk D3 eier)
  5. Tobba

    Lufte bremser P38

    Er en egen måte en skal lufte p38 ja, har ikke hele oppskrifta i hodet, men hvis du har rave manualen så står det der, evt ta et google søk så finner du nok
  6. Tobba

    P38 2001 diesel ujevn gange

    Da blir den ikke varm nok til å få rette verdier, bytt termostat og få den opp i rett temp så vil nok verdiene endre seg litt:)
  7. Tobba

    Harman Kardon P38

    Hvis du ikke har forsterkeren bak så har du en i hver dør. Virket det før du satte inn pioneeren? Isåfall sjekk at spilleren mater 12v triggerspenning til forsterkerene. Du bør også installere et dempeledd mellom spillerens høyttalerutgang og forsterkerene i dørene.Uten det blir det veldig fort veldig høy lyd: Subben kobler du til en av høyttalerutgangene.
  8. Ikke dumt, hadde en Dodge Ram, den var nydelig å dra med! 70 opp rennfast med 110 puma på tralle bak, rikket seg ikke på temperaturen, bensinmåleren dog.... Men var litt lite praktisk siden det bare var en 3 seter Ja, blur varm og fort varm når det først setter igang.. Sett litt på dette med timing, det jeg ikke helt skjønner er når jeg setter statisk timing til 95 med ur i pumpa så har jeg timing modulation i nanocom til rundt 80, noe som ikke stemmer.. Motoren ryker ganske svart med vogn på så tydelig den får nok diesel hvertfall, ja luftfilter er nytt. Går like dårlig om den er kald eller varm Ecu er chippet av Superchips i england, turbotrykk er justert til max 1,2 bar, ser den legger seg ned mot 1,1 ved høyt turtall, antar den ikke orker gi mer..
  9. Så, hvordan gikk det i sommer, jo jeg fikk byttet topp, slipt ventiler og alt så helt topp ut, koblet vogn og dro på ferie, første tunnellen i rennfast så var det på'n igjen, gikk varm, stoppet i haugesund, demonterte termostaten og byttet vannpumpe, hjalp ingenting, fikk sneglet meg opp til lærdalstreffet og videre østover etterpå, byttet den store kenlowe vifta i to mindre vifter, og satte i ny termostat, hjalp fortsatt ikke.. men legger jeg meg i 40-50 i bakkene så går det fint.. hva gjør jeg nå.. ingen anelse, vurderer disco 3 men vurderer prøve en original utførelse alu radiator slik at jeg kan bruke viskosevifta, den sammen med viftekappa drar nok vesentlig mer luft en noen el vifter..
  10. Tobba

    P38 DSE - ny radiator lekker.

    Ok, for min går heller ikke varm i lav fart, men begynner jeg å dra på for å holde 80 i bakkene med 2t på kroken så går det varmt med en gang, men må gjerne bare holde meg til 50
  11. Tobba

    Video fra landstreffet 18

    Hei! Er det noen som har en bra video fra lærdal som vi i avd rogaland kunne lånt og vist på skjerm under motorama utstillingen? Trenger ikke være så lang, men slik at den dekker stemning og turer og slikt hvertfall:) Mvh Torbjørn
  12. Tobba

    Manuell gearkasse p38

    Har liggende en manuell girkasse fra en p38, er vel en r380 kasse tror jeg, komplett med etter hva jeg har blitt fortalt nesten ny clutch og svinghjul. Den hang på en motor jeg kjøpte. Aner ikke pris, kom med bud Befinner seg rett sør for Stavanger
  13. Tobba

    P38 DSE - ny radiator lekker.

    Har du prøvd radiatoren under belastning? Som i type 2 tonn på kroken og opp oslofjordtunnellen f.eks?
  14. Tobba

    Topp til p38 diesel

    Bestillt ny topp fra england med express..
  15. Takker for tilbudet om topp, kikket på bildene du la ut tidligere og ser innsuget mitt passer ikke, de tre første innsugskanalene mine er boltene motsatt av de tre bakre, var sikkert ikke plastinnsug på den du har? Bestillt topp fra england med expressfrakt nå så satser på den dukker opp over helga! Den plastslangen har jeg byttet ut med gummislange ved tidligere anledning da jeg var uheldig og la hånda på den og den knakk
×