Jump to content
LRforum

Tobba

LRF Society
  • Content Count

    769
  • Joined

  • Last visited

About Tobba

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kverneland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kvernaland

Recent Profile Visitors

940 profile views
  1. Har samme problemet på min, hjalp å bruke det litt, men hvor ligger denne blenderen? Er den lett å komme til for å smøre eller må halve bilen demonteres og karosseriløft til?
  2. Ligger noen delebiler på finn, bl.a. i råholt og larvik, kan jo prøve der Rettelse: er riktignok D3, men burde vel passe om hverandre?
  3. Her er min 2000 modell etter en flott dag til fjells
  4. Var innom lokalt, dyktig LR verksted idag og dem sa med en gang, du må ha ny kompressor... hurra... sa jeg da, av alle deler så selvfølgelig det dyreste... så ny kompressor bestillt så får man begynne glede seg til bytte
  5. Var ikke den strammeren fjærbelastet tro? Mener det sto en låsepinne i den som en dro ut etter reima var påplass (eller roter jeg med en annen strammer nå tro? Ble litt usikker)
  6. Nå skal jeg ikke påstå for mye her, men etter hva jeg har lest så er kompressoren konstantdrevet, variabel hvor den varierer seg ned til minimum når eco knappen trykkes inn. Fordelen med dette leste jeg var at systemet stoppet aldri helt opp å sirkulere som konvensjonelle system hvor pumpa stopper helt. Oppdatering igjen ikveld, målte til 75 psi med motor av, startet, falt til 50psi, satte ac på iskaldt, falt til 30psi og stabiliserte seg på 26-30 psi og blåste iskaldt, stod å gikk i over en halvtime og kjølte helt fint.. tidligere idag når jeg målte 95 psi var det null kjøling..
  7. Er vel ikke en magnetisk clutch, er vel en fast kobling mellom reimhjul og kompressoraksling?
  8. Fant dette på et forum, A/C Compressor Control The variable displacement A/C compressor is permanently driven by the engine. The flow of refrigerant through the A/C compressor, and the resultant system pressure and evaporator operating temperature, is regulated by the refrigerant solenoid valve. Operation of the refrigerant solenoid valve is controlled by the ATCM using a 400 Hz PWM signal. The duty cycle of the PWM signal is calculated using the following parameters: • A/C compressor torque • A/C compressor torque maximum • A/C cooling status • A/C demand • A/C refrigerant pressure • Ambient air temperature • Blower speed • Engine cranking status • Evaporator temperature • Transmission gear status. When A/C is selected, the ATCM maintains the evaporator at an operating temperature that varies with the in-vehicle cooling requirement. The ATCM increases the evaporator operating temperature, by reducing the refrigerant flow, as the requirement for air cooling decreases, and vice versa. During an increase of evaporator operating temperature, to avoid compromising the dehumidification function, the ATCM controls the rate of temperature increase, which keeps the cabin humidity at a comfortable level. When the economy mode is selected, the PWM signal holds the refrigerant solenoid valve in the minimum flow position, effectively switching off the A/C function. The ATCM incorporates limits for the operating pressure of the refrigerant system. When the system approaches the high pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is progressively reduced until the system pressure decreases. When the system pressure falls below the low pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is held at its lowest setting, so that the A/C compressor is maintained at the minimum stroke, to avoid depletion of lubricant from the A/C compressor. The protection algorithm is calculated at a high rate, to enable early detection of the rapid pressure changes possible if a system fault develops. The refrigerant pressure sensor provides the ATCM with a pressure input from the high pressure side of the refrigerant system. The sensor is located in the refrigerant line between the condenser and the thermostatic expansion valve. The ATCM supplies a 5V reference voltage to the refrigerant pressure sensor and receives a return signal voltage, between 0 and 5V, related to system pressure. The ATCM uses the signal from the refrigerant pressure sensor to protect the refrigerant system from extremes of pressure and to calculate A/C compressor load on the engine. The ATCM also transmits the A/C compressor load value to the ECM, via the medium speed CAN bus, instrument cluster and high speed CAN bus, for use in controlling the speed of the engine cooling fan. To protect the system from extremes of pressure, the ATCM sets the A/C compressor to the minimum flow position if the pressure: • Decreases to 1.9 – 0.2 bar (27.5 – 3 lbf/in2): the A TCM loads the A/C compressor again when the pressure increases to 2.8 – 0.2 bar (40.5 – 3 lbf/in2). • Increases to 33 – 1 bar (479 – 14.5 lbf/in2): the ATCM loads the A/C compressor again when the pressure decreases to 23.5 – 1 bar (341 – 14.5 lbf/in2).
  9. D3 sin kompressor har ikke clutch.. variabel kompressor..
  10. Litt research, det er hibsides høyt trykk, right?
  11. Blir bare værre å værre, må gjerne skru av å på flere ganger nå før det plutselig kjøler, satte på manometer på lavtrykksporten og det viser 95 psi så bør være nok gass? Kan det være en sensor en plass eller sliten kompressor?
  12. Takk for bilde! Er jo en mulighet, bare rart at den skal tulle bare etter et par timers kjøring fra sist påfylling, og det er jo nesten to uker siden så hvis lekkasjen var så stor så burde systemet vært såpass tomt nå at det burde kommet feilmelding på lavt trykk.. eller? Og er lekkasjen så stor så burde vel ac maskina til fiatfolka varslet om lekkasje når den setter vakuum på systemet? De tre bakerste rørene har jeg nettopp byttet, neste gang dem ryker så blir det avstengt ac bak møkkajobb
  13. Blir ikke klok på dette, hjemme igjen nå og klima er akkurat likt, noen ganger når jeg starter opp så er den tørr og kald, andre ganger fuktig og varm, skrur jeg av og på klima så pleier det å virke igjen, en stund før det snur og jeg må skru av å på igjen.. ingen feilkoder å hente.. virker som det kan være en sensor eller noe som muligens tuller?
  14. Når jeg startet opp idag hadde jeg null kjøling fra start av, så antar is ikke er et tema da.. lot klimaanlegget stå av en stund og når jeg skrudde det på senere så kjølte det igjen, slik har det holdt på hele dagen, kjøler en stund, så når jeg kjenner lufta begynner å bli fuktig så skrudde jeg av klima, lot det være av ca 10min, så på igjen og det kjølte/var tørr luft i en ny periode..
  15. Ang ekspansjonsventil, har jeg to av dem? En på hver evaporator? For gassrørene er splittet i motorrom, rett før dem går inn i torpedovegg fremme.. hvis problemet lå i en av disse, burde ikke den andre delen av anlegget fungert da? Eller er det noe sensorstyr på så moderne ventiler slik at hvis den ene kutter så kutter hele anlegget?
×
×
  • Create New...