Jump to content
LRforum

Tobba

LRF Society
  • Content Count

    776
  • Joined

  • Last visited

About Tobba

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kverneland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kvernaland

Recent Profile Visitors

996 profile views
  1. Supert! Notert! Jeg jobber litt med transport vestover også så lar høre fra meg
  2. Sitter å sugler litt på slike fjæringsmoduler, syns det virker veldig intetessant med funksjonen som vatrer bilen, må jo være glimrende til camping! Sett på Xlifter og Easy lift 3.0. Er jo forholdsvis dyre leketøy, noen som har prøvd disse, evt andre tilsvarende med vatring av bil? Til D3 vel å merke
  3. Har kjøpt et taktelt i Oslo, nærmere bestemt Hasle, er det noen som kunne sett syn på å hente det og lagre det i påvente av at jeg får hentet det? Evt klart, hvis noen kan ta det med vestover er det en bonus Torbjørn
  4. Kan ikke hjelpe deg med spesifikke farger, men et kontaktene såpass irret hadde jeg nok enten satt inn nye kontakter eller loddet sammen alle ledningene tror jeg.. hvertfall de pluggene som er irret..
  5. Kurant olje av dexron 3 kvalitet, og jevnlige skift så trenger det ikke være dyr olje, mange bruker biltema, selv har jeg brukt comma, og nå kjører jeg på dynocat, funker helt topp, er på p38, men samme kassegenerasjon! Viktigste er å bytte den jevnlig, når bilen min gikk mye i året så bytta jeg olje og filter 1 gang i året, nå ruller den mindre så gått ned til annenhvert år
  6. Tobba

    D3 tpms

    Er tpms, tire pressure monitoring system på min D3, og på sommerdekkene fungerer den fint, men på vinterdekkene får jeg opp feil på høyre og venstre bak.. byttet disse sensorene ifjor pga de gamle lakk luft i ventilene. Den ene sensoren kommer fra ebay og den andre fra lokal dekkforhandler som kopierte den gamle sensoren og la over på den nye, men ingen av dem ser ut til å virke.. noen som kan svare meg på hvorfor? 08 D3
  7. Imponerende, ringer deg når du skal komme å bytte på min
  8. Har samme problemet på min, hjalp å bruke det litt, men hvor ligger denne blenderen? Er den lett å komme til for å smøre eller må halve bilen demonteres og karosseriløft til?
  9. Ligger noen delebiler på finn, bl.a. i råholt og larvik, kan jo prøve der Rettelse: er riktignok D3, men burde vel passe om hverandre?
  10. Her er min 2000 modell etter en flott dag til fjells
  11. Var innom lokalt, dyktig LR verksted idag og dem sa med en gang, du må ha ny kompressor... hurra... sa jeg da, av alle deler så selvfølgelig det dyreste... så ny kompressor bestillt så får man begynne glede seg til bytte
  12. Var ikke den strammeren fjærbelastet tro? Mener det sto en låsepinne i den som en dro ut etter reima var påplass (eller roter jeg med en annen strammer nå tro? Ble litt usikker)
  13. Nå skal jeg ikke påstå for mye her, men etter hva jeg har lest så er kompressoren konstantdrevet, variabel hvor den varierer seg ned til minimum når eco knappen trykkes inn. Fordelen med dette leste jeg var at systemet stoppet aldri helt opp å sirkulere som konvensjonelle system hvor pumpa stopper helt. Oppdatering igjen ikveld, målte til 75 psi med motor av, startet, falt til 50psi, satte ac på iskaldt, falt til 30psi og stabiliserte seg på 26-30 psi og blåste iskaldt, stod å gikk i over en halvtime og kjølte helt fint.. tidligere idag når jeg målte 95 psi var det null kjøling..
  14. Er vel ikke en magnetisk clutch, er vel en fast kobling mellom reimhjul og kompressoraksling?
  15. Fant dette på et forum, A/C Compressor Control The variable displacement A/C compressor is permanently driven by the engine. The flow of refrigerant through the A/C compressor, and the resultant system pressure and evaporator operating temperature, is regulated by the refrigerant solenoid valve. Operation of the refrigerant solenoid valve is controlled by the ATCM using a 400 Hz PWM signal. The duty cycle of the PWM signal is calculated using the following parameters: • A/C compressor torque • A/C compressor torque maximum • A/C cooling status • A/C demand • A/C refrigerant pressure • Ambient air temperature • Blower speed • Engine cranking status • Evaporator temperature • Transmission gear status. When A/C is selected, the ATCM maintains the evaporator at an operating temperature that varies with the in-vehicle cooling requirement. The ATCM increases the evaporator operating temperature, by reducing the refrigerant flow, as the requirement for air cooling decreases, and vice versa. During an increase of evaporator operating temperature, to avoid compromising the dehumidification function, the ATCM controls the rate of temperature increase, which keeps the cabin humidity at a comfortable level. When the economy mode is selected, the PWM signal holds the refrigerant solenoid valve in the minimum flow position, effectively switching off the A/C function. The ATCM incorporates limits for the operating pressure of the refrigerant system. When the system approaches the high pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is progressively reduced until the system pressure decreases. When the system pressure falls below the low pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is held at its lowest setting, so that the A/C compressor is maintained at the minimum stroke, to avoid depletion of lubricant from the A/C compressor. The protection algorithm is calculated at a high rate, to enable early detection of the rapid pressure changes possible if a system fault develops. The refrigerant pressure sensor provides the ATCM with a pressure input from the high pressure side of the refrigerant system. The sensor is located in the refrigerant line between the condenser and the thermostatic expansion valve. The ATCM supplies a 5V reference voltage to the refrigerant pressure sensor and receives a return signal voltage, between 0 and 5V, related to system pressure. The ATCM uses the signal from the refrigerant pressure sensor to protect the refrigerant system from extremes of pressure and to calculate A/C compressor load on the engine. The ATCM also transmits the A/C compressor load value to the ECM, via the medium speed CAN bus, instrument cluster and high speed CAN bus, for use in controlling the speed of the engine cooling fan. To protect the system from extremes of pressure, the ATCM sets the A/C compressor to the minimum flow position if the pressure: • Decreases to 1.9 – 0.2 bar (27.5 – 3 lbf/in2): the A TCM loads the A/C compressor again when the pressure increases to 2.8 – 0.2 bar (40.5 – 3 lbf/in2). • Increases to 33 – 1 bar (479 – 14.5 lbf/in2): the ATCM loads the A/C compressor again when the pressure decreases to 23.5 – 1 bar (341 – 14.5 lbf/in2).
×
×
  • Create New...