Jump to content
LRforum

tele109

Members
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About tele109

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    97193946

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Notodden

Recent Profile Visitors

900 profile views
  1. 2.dre overborring viste seg å være +20. Fant ingen sprekker på blokka. Bestillte stempel, lager og pakninger. Skal bli interessant å se om jeg får det sammen igjen....
  2. Sprekker? Ok. Noen steder som er mere utsatt en andre?
  3. Hallo. Kjørte tur retur Notodden Lillehammer for noen uker siden. Merket brent oljelukt i lange motbakker. Når jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde oljetrykk i bånnpanna. Heiste ut motoren å demonterte den. Ser egentlig ikke så ille ut. Veiva, topp, sylindere og kam ser bra ut. Planen er å bytte veiv og rådelager, plane toppen, hone sylinderene og bytte stempel. Skal bestille deler fra tåkeholmen å klør meg litt i hode. Var mange forskjellige topp pakninger til 200 tdi. Både tykkelse og noches ( eller noe i den duren). Hvordan finner jeg ut hva jeg trenger? Er også strekkbolter på toppen. Må jeg ha nye eller kan jeg bruke de Om igjen? Til slutt hvilke stempel trenger jeg? Honingsmerkene ser uforskammet fine ut. Har en mistanke om at den er boret opp, men er ikke sikker. Standard diameter er 90,47. Med et biltema skyvedør kommer jeg til 91 mm. Talla på stempelet gir heller ingen mening. Noen voksene som kan hjelpe?
  4. Hei..Ser du har et high cap bak-kasse liggende.. Er det noe du kunne solgt til meg??? Mvh Svein Atle

  5. Safaritak til serie 3 109 selges for en flaske vin.
  6. Dette krever bilder!! Mange!
  7. Har en ny en på hylla som du kan kjøpe. Dog på Notodden
  8. Phuuuuuuu. Da er den tilbake på veien igjen. Hadde en test tur idag. Veldig Morro.
  9. Ikke meg, finnes en til av disse i Telemark. Så den stod til salgs på Finn før i vinter, vet ikke om den ble solgt
  10. Jepp. 2015 Heritage. Når jeg kjøpte den var planen å ha den stående på låven om vintrene. Men i vinter måtte den til pers.River i brystet hver gang jeg møter saltbilen.
  11. Takk takk. Forhåpentligvis får dere se bilder av en komplet bil i løpe av noen uker
  12. For 12 år siden restaurerte jeg en 109 stasjonsvogn. Sa til meg selv, aldri mer! Var sinnsykt mye jobb, kjøpte bilen i deler, var mange deler jeg ikke helt visste hvor skulle.Å for å være ærlig ble det ikke særlig bra heller. Men tiden leger alle sår. Kjøpte en 1993 mod for et par år siden. Var veldig fornøyd med bilen! Superpraktisk bil for mitt bruk. Begynte å bli en god del plukk på den( bremser, håndbrekk, bremserør, rust på ramme og torpedovegg +++). Kunne sikkert ha holdt den på vegen en EU kontroll til, men det hadde bare vært å utsatt problemene. Hvis jeg hadde parkert den for å restaurere den på et senere(diffust) tidspunkt, hadde bilen fort blitt stående å forfalle. Å tilslutt solgt videre Har prøvd det. Sikkert noen andre her inne med samme erfaring. Ble til at jeg hoppet i det. Skrudde bilen i atomer å bestillte alt av deler. Viste seg å være ganske mye som var greit å bytte når en først hadde den i deler. Fritt etter hukommelsen ble det , ramme, torpedovegg, alt av lager og simmringer i akslingene, swivelball, alt som har med bremser, alt som har med fjærer, alt av foringer i ramma, nytt register på motoren, radiator, dynamo,formstøpt gummi i kupeen, eksos, samtlige ledninger ++++ clutch og dieseltank ble byttet i fjor. Planen var å ha en teknisk sett bra bil, så ikke noe lakkering eller lignende i utrengsmål. Har blitt mere og mere glad i å holde ting originalt. Eneste oppgraderingen jeg har gjort er et ekstra varmeapparat under førersete. Uansett. Jeg er i utgangspunktet en litt under middels flink mekaniker, men dette gikk mye lettere en fryktet. Har puslet på i verkstedet, kvelder og helger siden nyåret. Hadde en liten kjøretur med den på gården idag. Det som gjenstår er ledningsnettet. Viste seg å være 10 uker bestilling hos Autosparks. Har det forhåpentligvis her om en uke eller to. Er i ikke noe flink med bilstrøm, men hvis jeg husker å puste med magen går vel det og. Kjøpte en 109 hcpu i fjor, så mye av motivasjonen med å få defenderen ferdig er å få serie bilen inn i verkstedet. Så hvis det blir corona karantene kan jeg pusle med den. Er betydlig mere jobb med her.
  13. Ikke for å ødelegge tråden her, men hvorfor hadde aldri Land Rover galvanisert ramme og torpedovegg som standard? Kan umulig ha kostet så mye ekstra å dyppet det i sink. Når en først hadde delene som bart metall. 3000 kr i dagens kurs, hvis en hadde gjort det systematisk på alle biler?
  14. Helt riktig, men defender prising er noe rare greier! Hvis en sammenligner denne bilen med en del 2002ish td5er som har ligget på Finn, til betydelig mer.. Da synes jeg det ikke er så ille. Men igjen, det hele koker vel ned til rust.
×
×
  • Create New...