Gå til innhold

TomRH

LRF Society
  • Innlegg

    605
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Jæren

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Jæren

Nylige profilbesøk

1 235 profilvisninger

TomRH sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Vil anbefale å ta en titt på interiøret på denne. Her har de ikke akkurat fulgt etter Tesla...
  2. Der dukket det opp noen gamle minner ja. Jeg husker ikke detaljene i denne jobben, men jeg tror du vil se det som ganske overkommelig å løsne de nødvendige delene for å få løs kassa når du først har kommet deg under. Største utfordringen jeg hadde var å presse rammevangene fra hverandre, viss jeg husker rett. Er nok mye lettere om du har et passende verktøy. Hi-lift er ikke et passende verktøy... Har ikke noe minne om at jeg fjernet mellomakslingene.
  3. Eventuelt denne: Merk at de bruker flere minutter på å forklare hvordan de har satt opp bilen for å kunne skrense
  4. Min Defender 300tdi med 430Mm på telleren har ved flere anledninger (diverse masser fra masseuttak) hatt maks vekt på kroken. Nå har ikke jeg kjørt så veldig mange kilometer om gangen, og det merkes godt.på bilen, men det fungerer fint. Men nå er det nokså flatt her på Jæren også da. Som Lafte sier, vedlikehold er nøkkelen.
  5. Nå må jeg først av alt beklage at fantasi og kreativitet tok litt overhånd her, men: Ineos har utlyst en "konkurranse" (uten premier) for å fargelegge Grenadieren, og har sendt ut 2d/3d tegninger av bilen. Der er det jo da også gode profil-bilder med. Nå er jeg fullt klar over at dette ikke er nøyaktige tegninger av det ferdige produktet, men jeg fikk likevel lyst å prøve å måle litt dimensjoner og vinkler. Jeg gjorde dette med et online verktøy i full fart, så jeg kan ikke vise målene på tegning, så dere må bare stole på at jeg ikke er heeeeelt på jordet nå. Målene er basert på det vedlagte bildet. Det jeg har funnet er at approach angle er ca 40 grader, break over er (bare) ca 18 grader, departure ca 42 grader (men da soper slepeøyene nedi). Størrelse på bilen er litt verre, men jeg har funnet noe som kan virke sannsynlig. Men det er nok mer forholdet mellom tallene som er relevant her: Lengde 474cm (inkludert reservehjul), bredde 184 (skjerm til skjerm, uten speiel), høyde 205cm. Jeg har også prøvd å måle hjulstørrelse, men det er basert på den antatte totale lengden på bilen, så det kan godt være feil. Jeg tror diameter på hjul er ca 78cm. Med 17" felg kan det tilsvare 265x70R17. Høyde opp til diffklokke fremme er ca 25cm, høyeste høyde midt under ramma ca 40cm. Ellers kan en se at (det jeg antar er) drivstofftanken henger ganske langt ned forran bakhjulene, og at hjulbuene tilsynelatende gir rom for ganske mye større hjul. Så. Ta det for det det er (gjetting og antakelser), men kanskje noen av dere synes det er interessant
  6. Svippet innom defender2.net i dag, og snublet tilfeldigvis over noe som var uventet ihvertfall for meg: 6 sylindret MHEV diesel har en ganske annerledes drivlinje enn de andre variantene. Den har bare deltids 4wd, og kjører (antakelig) i 2wd når den mener den ikke trenger mer: Slik jeg forstår det er ikke dette en ukjent løsning fra Land Rover, men jeg som kun har erfaring fra defender ble noe overrasket.
  7. Min variant har strammeskrue, og jeg har ikke hørt noe klunk fra hengerfestet på lang tid. Strammeskruen min er stilt slik at jeg kan ta inn og ut krok-delen uten å justere på skruen. Kan ikke garantere at ikke lyden hos meg bare drukner i alt bråket som ellers er i en Defender Men som andre nevner, pass på å få tak i en som faktisk er god for maks hengervekt
  8. Har du vurdert en løsning med 2" firkantfeste og avtagbar krok? Jeg har en variant av det på Defenderen, og da får jeg god klaring offroad, og det finnes en myriade av forskjellige krokhøyder/andre ting å stappe inni der. F.eks. denne, men den er bare god for 2.5T ser det ut til.
  9. Jeg ser det siteres noen plasser at Land Rover sier 500mm akselvandring bak på ny Defender. I liket med trådstarter har også jeg kun erfaring fra youtube, men jeg har merket meg at selv om hjulene kan bevege en del på seg, så skjer det ikke nødvendigvis naturlig. Det virker som at bilen finner ut på et punkt at nå, gjerne litt for sent, burde den åpne ventilen for å flytte luft fra ene siden til den andre, og dermed slippe hjul lengre opp og ned. Den kan jo også heves enda mer enn det som i utgangspunktet er tigjengelig for sjåføren, men først etter at bilen selv har funnet ut at den ikke har bakkekontakt lenger. Tror jeg ville opplevd det som frustrerende å hele tiden bli hindret i å gjøre spesifikke ting en ser kunne vært hensiktsmessig bare for bilen har en regel som sier "ikke ennnå"... Men når det er sagt, jeg har fått intrykk av at spinning og fremkommelighet generelt forutsetter høy kompetanse hos sjåføren - dog ikke som sjåfør, men heller i forståelse av hvilket program en bør velge og generelt hvordan softwaren i bilen jobber. Og når det er sagt, så kan jeg nevne at jeg har kun kjørt offroad i stein dum Defender. Aner ikke hvordan elektronikk-biler jobber i praksis
  10. I fall folk ikke har fått det med seg, så har "Build your own"-funksjonen på de britiske nettsidene blitt oppdatert med en del ting, blandt annet varebilvariantene, 90 og flere motorer. Dette inkluderer diesel rekke-sekser, som finnes i 3 varianter, alle som MHEV. Det er også masse detaljer i det oppdaterte spec-dokumentet
  11. At det var? De andre variantene har jo 3500kg... Ser også at D300 MHEV ikke er nevnt i denne pressemeldingen, i motsetning til den engelske. Kan det da tolkes som at den ikke kommer til Norge? Skuffende rekkevidde på hel-elektrisk, samt at det ikke var en diesel-PHEV (personlig preferanse)...
  12. For de som måtte lure, det finnes skikkelige fangere til ny Defender, dog muligens kun for de Down Under Hentet fra denne filmen
  13. Dagens utfordring var å få en Pajero uten olje på automatkassen opp på henger, uten vinsj. Litt overrasket over hvor bra ideen jeg tenkte meg frem til for lenge siden fungerte. Hengerbrems på, koble fra, koble til slepetau og dra den opp. Fungerer nok fint så lenge bremsene er bra og henger er av det litt tyngre slaget Defenderen ble ikke med på bildet med et uhell, men det var kanskje like greit, for det viste seg kort etter bildet ble tatt at den hadde en litt vel stor oljelekkasje fra turbo, så den ble satt tilside til fordel for en pickup av annet merke
  14. Kul bil, men nyttelast/hengerkapasitet er på menneskebilnivå...
×
×
  • Opprett ny...