Jump to content
LRforum

AreM

LRF Society
  • Content Count

    3,619
  • Joined

  • Last visited

About AreM

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bergen

Recent Profile Visitors

1,277 profile views
  1. Disse som skriver bøker har som regel greie på hva de skriver om. Jeg tok et googlesøk, og det ser ut som det har vært en option en gang for 110 (ikke 90?) men kun en kort periode da "ingen" ville ha det. At Santana kunne ha levert deler er ikke utenkelig. 110 fikk jo raskt 5-trinns kasse fra dem (LT85) Men det hadde vært gøy å se noe offisielt om dette. Fra fabrikken altså, eller finne en artikkel? Min brosjyre er engelsk mener jeg. Lenge siden jeg har bladd i den.
  2. Pussig. Jeg så en 109 pickup i Bergen idag. Ble stående å se på bilen mens jeg ventet på grønt lys. Så lenge at jeg "ble vekket" av bilene bak meg, jeg hadde jo ikke lagt merke til at det hadde blitt grønt.
  3. Så bra. Jeg har inntrykk av at det finnes to typer VM-motorer. De som virker, og de som ikke virker. Jeg hadde en som virket i 18 år før bilen ble skrotet. 1987 modell 2.4. Forøvrig første året Range Rover ble levert med dieselmotor. Du kan jo kjøre den til den kneler. Det kan ta lang tid. I mellomtiden kan du overhale din V8, som bilen din ble levert med som standard, og vips så har du en klassiker med rett motor som både er pen, morsom å kjøre, og stiger i verdi.
  4. Jeg mener det skal gå an å ha V8 og LT77/LT230 oppsettet. En 80-modell hadde jo V8 som standard motor. Kort girspak på 5-trinnskassen kom i 1986, og VM-dieselen i 1987. Det du trenger (om ikke det du har passer) er vel ny bellhousing. Men det er sikkert noen voksne her inne som vet dette mer nøyaktig enn meg. Det er ikke sikkert at bilen går bedre med V8. En god VM holder lettvint følge med en halvsliten V8, og vel så det. Og særlig om det er en VM 2.5. Men du får fin lyd og slankere pengebok
  5. Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. Det du skriver om Salisbury akslingen er riktig, men husk at konstant 4x4 kom allerede i 1970 på Range Rover. Og der er nok en av grunnene til at den (de) originale Rover-akslingene ikke ville tåle all effekten fra V8'eren på en aksling. At konstant 4x4 er best på ujevnt underlag er jeg veldig enig i.
  6. Et alternativ er å klippe av hele greia og så lodde det sammen igjen. Med krympestrømpe blir det helt tett. Jeg gjorde det (eller jeg fikk det gjort) med den kontakten i høyre fotbrønn (P38) og vips, da kom det mange funksjoner tilbake.
  7. Kanskje trådstarter hadde det litt travelt, og at det var tenkt å havne under "Land Rover Generelt" eller noe i den duren? En kompetent moderator må gjerne flytte tråden til et mer egnet sted.
  8. https://www.tek.no/artikler/spar-elektrisk-range-rover-i-2021/477004 Jeg leste en annen artikkel om at også den nye Defenderen fåes som elbil fra 2022 eller noe. Noen som har link til den artikkelen? Den var ikke norsk.
  9. Ford 2.3 V6 om jeg husker rett.
  10. En kjenning for mange av de som har vært med en stund. Minten heter den, og er en av de Land Roverne jeg husker best fra tiden jeg bodde på Østlandet. Denne og Gaute sine Snøhvit og Gråbein huskes godt. Om noen skulle ha lurt på hvor den ble av, så står den hjemme i garasjen sin og har ikke byttet eier. Bildet tatt i sommer. Noen flere som får backflash av denne, eller er det kun jeg som er sentimental?
  11. Jeg har aldri sett to Elefanter til salgs samtidig på FINN. Og den er kanskje sexy? Fine linjer i alle fall. Nedover i Europa stiger de i pris. Her er min uten sidevesker, bare treningsbagen bakpå.
  12. Hvis det er den bilen som ligger på FINN nå ville jeg heller hatt hele bilen enn bare motoren. Bare at jeg ikke har plass til flere biler...Har du den H180 kammen i også?
  13. Jeg har åpnet høyre fremdør på 1998 P38 etter at den gikk i vranglås. En typisk feil i følge ekspertene. Problemet løses på ulike måter, men jeg hadde flaks. Jeg fikk besøk av en venn som ville vise frem sin nyanskaffede veteran-MC. Så prata vi litt MC og bil og drakk kaffe og jeg kom inn på denne dørlåsen. Så sier han at han har vært mekaniker på Land Rovere for over 20 år siden, og "dette kan vi fikse." Og jammen fikk han ikke opp døren uten å ødelegge noe som helst. Låsen må selvfølgelig kjøpes ny. Låsen på andre siden virket, men ikke med fjernkontroll, så jeg bestilte to nye låser idag. Dyre er de, men de har nå virket i over 20 år, så da skal man vel ikke klage? Jeg tror forresten jeg er inne i en bytte-dørlåsperiode. Jeg har byttet lås på alle mine 1984 modell 110 dører (der er det lås med nøkkel på ALLE dørene) byttet låser på 2-dørs Range Rover fra 1987, og nå altså igang med P38.
  14. Et godt tiltak. Men mulig jeg er bortreist pga. høstferie.
  15. Jeg har alltid tenkt Freelander=liten bil. Men ved siden av en FL2 i et lyskryss ser jeg jo at den er minst like stor inni som min Range Rover Classic. Og en annen gang så jeg en FL2 parkert ved siden av en Volvo XC90. Ikke lett å si hvem av de som er størst. Men at Freelanderen har et mer diskret design er det ikke tvil om. Og de som skrur profesjonelt på Freelander sier det er en bil med lite feil. Er FL2 Land Roveren som gikk under radaren? Kunne godt tenkt meg en slik som bruksbil.
×
×
  • Create New...