Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

AreM

LRF Society
  • Innholdsteller

    3 500
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om AreM

  • Rang
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bergen

Nylige profilbesøk

1 071 profilvisninger
  1. Ratt, spoiler, fram- og bakseter er heller ikke fra 1973. Men disse delene var ikke uvanlig å bytte ut på eldre biler. Om det kun er karroseriet som er byttet, har bilen en firetrinns (LT95) girkasse. Men jeg gjetter at bilen har tretrinns automat eller 5-trinns manuellkasse (LT77) med lang girspak. Altså, at hele bilen unntatt ramma er fra 80-tallet (men før Efi'ens ankomst høsten 1985) En flott bil er det uansett. Mitt inntrykk er at disse bilene fra 80-tallet ikke rustet like mye som senere modeller som 1990 og utover. Jeg ser også at støtfangren ikke har hull for sveiv. Når forsvant sveiva på Range Rover, noen som husker?
  2. Har du sjekke om tenningen er (noenlunde) riktig? Og at vakumklokka på fordeleren fungerer som den skal?
  3. Sein tenning er vanlig om man justerer etter boka, fordi det er litt slitasje her, og litt slitasje der. Måten å gjøre det på er å stille pumpa tidligere. Lettest er å løsne rørene fra pumpa først med så løsne selve pumpa og så flytte 1mm tidligere, og fortsette slik til motoren ryker svart ved pådrag. Ryker det svart er det for tidlig tenning, og da justerer man 1mm tilbake og er på rett tenningstidspunkt. Det går raskere enn det høres ut som. To ting å huske på om metoden ovenfor ikke virker: -Registeret kan være feil. Man må av med frontsykket på motoren for å sjekke/utbedre det. Registeret kan også være feil på motorer som aldri har vært åpnet siden de forlot fabrikken, så det er ingen sensasjon om så skulle være tilfelle. -Røyk i nedoverbakke kan også komme av for kald motor. Da er det hvit røyk. Har du riktig termostat? Virker den? Uansett blir en dieselmotor kald(ere) av en lang nedoverbakke. Jeg ville først forsøkt å stille pumpa tidligere som beskrevet over. Jeg tror problemet ditt er så enkelt. Jeg tror ikke registeret er feil, det er satt sammen av folk som driver med dette hele tiden, og delene skal jo være nye, slik at du kan se bort fra en strukket registerkjede. Og 2.25 diesel kan bli røykfri og alt er riktig satt opp, om forkamrene er nye (veldig viktig for røykfri motor) og motorens driftstemperatur er korrekt. Altså, at radiator kjøler som den skal og at termostat har riktig verdi og virker. Lykke til.
  4. Løfter denne igjen. Er fremdeles interessert i en AirTop 2000, hel eller i deler.
  5. Selvfølgelig. Men hva vil du ha for hele boksen?
  6. Jeg løfter denne litt. Nesten rart om ingen har noe slikt liggende?
  7. Husk at du ikke bare kan ta hvilken som helst dieselpumpe fra 300Tdi og montere. Det er ikke bare EDC-pumpen som er annerledes, forskjellige bilmodeller og årsmodeller kan ha forskjeller i f.eks kaldstartsystem. Om du ringer Famour Four og ber om en brukt dieselpumpe, ber de alltid om å få chassisnummer på bilen den skal på, ellers kan du få problemer.
  8. Den begynner å bli sliten nå, så jeg ønsker en god bakdør (altså ikke en sidedør) til Defenderen. Bilen er fra 1997, men jeg regner med at de fleste bakdører fra 110/90 vil passe her. Har du hengsler også, er jo det bare ekstra hyggelig.
  9. Noen som har en slik til salgs? Må være en Air Top 2000 uten noen flere bokstaver. Jeg trenger noen elektriske deler inni, så om brennkammer og sånt er defekt, er ikke det noe problem. Det er småkaldt i Defenderen for tiden.
  10. Om du har en Range Rover med V8, men synes den er dyr å kjøre, da kjøper du heller en tilsvarende Range Rover med diesel. Jeg vil tro at det blir mye billigere enn alt du må til med av ombygging. Og for ikke å nevne all den tiden du sparer. Det sto en slik Range Rover til salgs i Bergen før Jul for 36 eller 38 tusen, og det var en soft dash, altså av de siste som ble laget. Den hadde en 300 Tdi motor. Strøken var den ikke, men den hadde hvertfall skilter, og det er en utrolig kul og praktisk bil. Jeg vet ikke om den er solgt, jeg kunne tenkt meg den selv (hvem kunne ikke det??) men her på gården er det fullt! Ellers så har rang et godt innlegg over. Bare det å bytte pluggledninger kan få en gammel V8-motor til å kjennes ny ut. Om f.eks. mekanismen som styres av vakumklokken på fordeleren sitter fast, er det fort 20-30 hk mindre og mye høyere forbruk. Den blir aldri like billig å kjøre som en diesel, men følelsen av en V8 er jo verdt litt den også. De 300 Tdi-motorene som ble levert originalt til Range Rover hadde spesielt utformet toppdeksel for å begrense støy. Mener jeg å huske. Her kan sikkert andre bidra med mer utfullende opplysninger og du vil ha det helt originalt.
  11. Det forsvant plutselig både bilde og mye interessant tekst fra dette innlegget. Noe som får mitt svar til å se noe merkelig ut. ...(?)
  12. Det høres ut som en trivelig motor. Det skal ikke så mye performancedeler til for at man merker forskjell fra en original motor. Og det uten at det behøver å gå ut over verken forbruk eller driftssikkerhet. Og Piper sine kammer har god herding i motsetning til endel av de originale. RPI har sluttet med Mallory, nå anbefaler de Rover sin originale fordeler.
  13. Jeg fant torque Max på v8engines.com, og det er nok et bra valg på en ellers original motor. Noe annet som er verdt å tenke på om man vil ha bunndrag, og det vil vi jo til vårt bruk, er å ikke ha 4-1 (headers) men 4-2-1. Og da er det manifolder fra 3.5 Efi som gjelder. Her vil vel manifoldene fra 3.9 også passe? Dette er jo på plass allerede om motoren er en Efi. Og er det Efi, så er det ikke så dumt med en Tornado chip til ECU'en. Den chipen finnes både til Hotwire (3.5, 3.9 og 4.2 Efi) og GEMS (4.6) imotorene.
  14. Hva er durasjonen på denne kammen? Det er kanskje en Piper kam, RPI bruker vel bare kammer derfra. Og hva er durasjonen på originalkammen? Og til trådstarter? Er det forgasser eller EFi motor? Hva slags eksosanlegg har du? Eller for å presisere det litt mer, hvilke eksosmanifolder har du? Du sier bilen din er utstyrt med "low lift cam," betyr det at det er en kam som ikke er original til den motoren?
  15. Ok, nå skjønner jeg bedre. Kan lagene med karbonfiber legges vått i vått, eller må det tørke mellom hvert lag?
×
×
  • Opprett ny...