Gå til innhold

jermundpr

LRF Society
  • Innlegg

    12 063
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av jermundpr

  1. D2 har vært på spabehandling denne uka! Fjernet plastlister, det ble mye jobb både å få løs, og få vekk alt limet! lakkert bakskjermer i riktig farge, og lakkert taket over frontruta. Rubbet, polert og forseglet. Lakken begynner å komme seg godt nå etter to skikkelige poleringer (Om noen skulle få lyst til å gi bilen sin en skikkelig behandling utvendig og innvendig så send meg en PM. Jeg får ordnet fornuftige priser på det hos en veldig flink kar nærme Gjøvik! )
  2. Vurderer å kjøre retro denne gangen, det er for lite seriebiler på treff nå for tiden
  3. Denne uka har gått med på å rense kjøleanlegget til Brutus. Har gått seg varm en del ganger og skylt ut sikkert 10 ganger nå. Til slutt var det bare blankt vann som kom ut Første tømming Etter det ble helt reint satte jeg inn ny radiator og fylte opp med frostvæske. Radiator skal festes i toppen også når prosjektet fortsetter. Nå er Brutus parkert for sommeren. Har masse annet som må gjøres nå så Brutus får vente til høsten/vinteren nå
  4. Ny komplett kløtsj ble montert, og endelig kom girkassa på plass Byttet master og slavepumpe til kløtsjen, byttet ut all bremsevæske i systemet. Fikk fin pedal med en gang. Så ble det tilpasning og kobling av nye kjøleslanger og sette sammen systemet igjen. Der ble det dårlig med bilder siden jeg ble gira på å prøvekjøre 🤣 Foreløpig ble det vann på for å se om alt er tett, også skal det kjøres en skikkelig rens innvendig før ny radiator blir satt inn.. Oppstart og en prøvetur på gårdsplassen gikk strålende. Servo og dynamo fungerte helt strålende, har trua på at dette blir en kjekk bil! Video av Brutus
  5. D2 automat TD5 10p, rundet akuratt 300k denne uka. Tror ikke det er gjort noe voldsomt med den. God maskin med fin gange og går godt, startet uten forvarming i -27 i januar. Fikk en lettere frisert ECU da den var gått 297k ca, var innkjørt da
  6. Hvis dynamo mister kontakt med batteriet/12v tilførsel så ryker dem ofte også dessverre..
  7. Trodde jeg hadde en fairey overdrive liggende men det viste seg å være en Toro/bearmach overdrive... Clutch sleeve komplett pakke (med lager, låseringer, låseskive og pakninger. Og en clutch sleeve alene har jeg nå liggende som jeg ikke får brukt. Se bilder under for å se hva det er og hva jeg betalte, tar gjerne imot fornuftig bud ut ifra det
  8. Gjorde klar girkassa for å kunne monteres inn igjen. Noen hull måtte lages i kløtsjhuset, håper de treffer Skulle montere overdrive på girkassa etterpå men fant ut at det manglet litt deler for det.. Gikk da videre og demonterte kløtsj, svinghjul og byttet bakre simering på veiva. Bolter på svinghjulet fikk Loctite og strammet med moment til slutt.
  9. Ellers så fortjener D2'n litt skryt også! Det har vært ganske friske temperaturer her i januar, og det får satt biler og maskiner på en prøve Den kaldeste dagen var det -31. Men D2'n startet fint etter 20 min med webasto. Hadde litt problemer med å få sirkulasjon på webasto siden frostvæske målt til -37 blir visst slush i -31 Var såpass fornøyd med det at jeg kjøpte et nytt exide batteri til D2'n, etter det så startet den i -27 uten forvarming. Grensen går nok rundt -29 ca uten forvarming tror jeg. Luftfjæringa derimot tåler ikke så mye kulde før baken kneler, men den løfter seg opp hver gang foreløpig. Blir det litt mildt så skal jeg bytte ut til spiralfjærer
  10. Litt oppdatering på Brutus! Etter første oppstarten var det vanskelig å holde motoren gående. Ble etter mye surr konstatert at injectorpumpe ikke leverte bra nok til dysene. Fikk timet opp en annen injectorpumpe og byttet ut den,etter det gikk den flott Da motoren fikk vist meg at den fungerer bra så gikk jeg videre og byttet termostat,vannpumpe og P-pakning bak vannpumpe. Videre har jeg justert en del på frontplata så jeg fikk presset inn en D2 TD5 intercooler, og laget braketter så den henger på plassen sin I dag ble det en skikkelig økt i garasjen med å få demontert seter, tepper og gulv Da kom det frem litt krokan også, men det var lett synlig fra utsiden tidligere også Ble litt knot videre med å få ned girkassa. Merker at det er noen år siden sist jeg har tatt ut girkasse av seriebil.. Måtte kappe litt eksos også siden det akuratt ikke ble plass til å skli kassa forbi. Men den havnet da på gulvet til slutt Videre nå blir å få gjort klar "ny" girkasse. Også skal det byttes klutsj og bakre simering på veiva før kassa får komme på plass!
  11. Jeg har testet ut det med lockup i 3., men det ble med drømmen på denne girkassen. fikk lockup i 3. en gang da jeg tok kickdown et øyeblikk også nektet den å legge inn 4. gir før etter et par km.. Har litt trøbbel med xyz-bryter også så det er litt krig der også. 🤣 Det blir ombygging til manuell etterhvert, men den får slite litt mer på automaten først...
  12. Nei den ligger fullstendig i deler i en eske. Fikk med alt av nye deler for å bygge den opp igjen, og en lt230 transferkasse. Var bare framaksel fra Defender som var delvis montert på bilen da jeg hentet den. Så nå sitter det i en sivil girkasse som skal mangle 3.gir og hoppe ut av revers
  13. Foreløpig blir det sivil girkasse og originale akslinger til seriebil. Har en overdrive som jeg tenker å montere på girkassa her, så får vi se hvordan det holder med fornuftig bruk Er ganske mye styr å bygge om til LT77 og Defender akslinger så vil helst unngå det i grunn.
  14. Takk for tilliten! Her er det heldigvis et godt grunnlag for å få noe brukbart. Demonterte videre bort alt opplegg til radiator og intercooler. Likte ikke plasseringen av intercooler under radiatoren. Så her blir det nok en TD5 intercooler som ser ut til å passe fint foran radiatoren Demonterte videre inn til registerreim og byttet alt der inkludert tetting foran på veiva. Mangler bare å finne igjen momentnøkkel så er det i orden der..
  15. Endelig er stua ferdig ordnet i huset så da rømte jeg rett ned i garasjen 🤣 Begynte så smått med å begynne demontering av fronten for å ordne opp i litt diverse pluss registerreim. Har ikke prøvd å dra rundt motoren en gang før nå, gikk heldigvis helt fint rundt. Vet jo aldri etter 12 år ute 😅 Radiatoren var ihvertfall råtten så nå er det bare å begynne på en ny bestilling av deler..
  16. Framaksel er fin å ha på lager, og fremre mellomaksel. Framskjermer bør tas vare på også. Sjekk om det er bensintank(er) i aluminium også, de er verdt å demontere!
  17. Blir ofte ett puff blårøyk hvis ikke alle (4) glødeplugger fungerer nå med litt lavere temperatur. Går motor jevnt rett etter oppstart eller "hakker" den litt rett etter oppstart?
  18. En liten oppdatering etter en uvanlig produktiv helg for bilparken Patrolen fikk seg en skikkelig vask og ble parkert på låven for vinteren Delebilen har blitt stablet opp i høyden så den står klar for demontering når jeg får lyst. Begynte med å plukke av fjører og dempere foran . Byttet glødeplugger på D2'n. Ble ikke imponert da jeg prøvde å få den i gang forrige vinter så håper den ble litt bedre nå . Bilde under er kombinasjonen av verktøy jeg synes fungerer knall for å bytte glødeplugger på Td5, tok meg ca et kvarter på denne. Delebilen donerte fjører og dempere. Det som satt på hadde sunket sammen så den bunnet med en gang på veiene rundt her. Ble mye bedre å kjøre nå, og ikke for lav foran lengre Plukket fra hverandre webasto og byttet brennkammeret i dag. Fant selvfølgelig ut etter montering at vannpumpa har gitt opp så fikk ikke mye glede av det.. Og det virker ikke som den var så glad i våkne til live igjen for den ville ikke fyre i kveld da jeg kjørte hjem... Heldigvis er Td5 automat veldig sløsete på turtall og diesel så den lager ganske fort varme likevel
  19. Kan absolutt være interessant, du hører fra meg i løpet av et par dager!
  20. Biltema har vært helt kurant for meg. Mener jeg har 60Ah AGM batterier i min, de har godt med strøm hver gang jeg skal ha den igang ihvertfall
×
×
  • Opprett ny...