Jump to content
LRforum

jermundpr

LRF Society
  • Content Count

    11,678
  • Joined

  • Last visited

About jermundpr

  • Rank
    Bygdeoriginal

Contact Methods

  • MSN
    jermund1@hotmail.com
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Jevnaker

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Jevnaker

Recent Profile Visitors

6,871 profile views
  1. Og der berøres en sak jeg har fundert litt stille på. Det er i grunn sjeldent at termostaten står åpent ved kjøring i kulde her. Er man avhengig av å lufte ut mens termostat er åpen, eller kan man få ut all lufta med lukket termostat?
  2. Jeg har luftet ut etter kjøretur og før kjøretur, så systemet er tomt for luft hver gang jeg begynner å kjøre. Stort sett har jeg luftet når jeg skal ut å kjøre, på kald motor, pga varm væske Edith: det har ikke vært noen forskjell å lufte rett etter parkering, eller dagen etter på kald motor. Jeg hadde merket om det ikke var luft ved parkering, men luft etter en dag med avkjøling
  3. Ja det forstår jeg. Men synes det virker rart at det klarer å komme luft inn i systemet mens det er trykk på det under kjøring. Det er det eneste jeg reagerer på Har nå fått tettet alt bortsett fra en slange. Ikke noe som drypper eller siger ut av motoren foreløpig når det står under trykk. Når jeg får tettet den siste slangen bør trykket holde seg uten å synke. Time will show
  4. Trykktestet nå med 15psi, og fikk lekk på omtrent alle slanger rundt på bilen.. Så det blir en strammejobb før videre testing... Hva slags trykk er det vanligvis på kjølesystemet ved driftstemperatur? Er enig i teorien din Rolf, det eneste som er rart her er at nivået øker mens jeg kjører, det øker aldri etter bilen har blitt stoppet. Så det virker ikke som at det er ved nedkjøling dette skjer. P-pakningen blir byttet senere sammen med registeret, gidder ikke å gjøre det selv ute Det har jo blitt byttet vannpumpe uten at det ble byttet p-pakning så uansett er det lurt å få gjort
  5. Det kan godt hende. Tenker å kjøpe inn sett for å trykkteste. Hvis systemet er tett, som jeg tror det er, tar jeg ut termostat og kjører en rens av systemet. Så får man se hvordan det går
  6. Ikke gjort men funderte på å gjøre det, sant som du skriver at det er lurt å ha ja
  7. P-pakningen er også i tankene å få sjekket snart. Så fort han som skal bytte registerreim er ledig skal det sjekkes samtidig men nivået flytter seg mens motoren er igang, så synes det er merkelig om det kommer luft inn i systemet mens det er trykk på systemet. i mitt enkle sinn måtte da lufta komme inn når det kjøles ned uten motor igang. Men jeg skal ikke påstå noe og holder alle muligheter åpne nå
  8. Da skal jeg prøve det en kveld
  9. Alle slanger ble byttet i sommer samtidig med radiator, da også de tynne slangene. Har sjekket at de ikke er blokkert, har mye sirkulasjon i tanken og kjenner på slangene at det går væske gjennom Har fundert på å prøve ut uten termostat, kan det ha noe for seg?
  10. Tenker du da en kjølekanal i motor? Kan jo alltids ta en ny rens på den Var ute på tur nå i kveld. Ca en time med ymse kjøring og en del tomgang, stødig nivå i dag faktisk
  11. Du kan ta motor og gir ut sammen, men da ut fronten, må nok ta ut frontstykke med radiatoren da helst
  12. Gulvet må ut for å få ut girkassetunellen. Tunellen må ut for å komme til boltene som holder motor og girkasse sammen
  13. Må krype til korset og spørre her nå.. Er litt plaget med merkelig oppførsel i kjøleanlegget på defenderen om dagen... Nivået stiger i tanken og synker på motoren. Kan kjøre ca 30 min og da kan det stå væske helt oppi lokket mens øvre kjøleslange og termostathuset er tomt.. når bilen er stoppet må jeg løsne lokket fra tanken og løsne lufteplugg på termostathuset, da flyter væska tilbake igjen og nivåene er riktig igjen. Har vært sånn nå i to måneder uten noen endringer, hender noen få ganger at det ikke har forandret seg noe men det er svært sjelden. Temperaturen i motoren er helt normalt og det blåser god varme i bilen. Til nå har jeg byttet lokk på tanken og sjekket de tynne slangene at de ikke er blokkert. Det lekker ikke noe væske noe sted, nivået blir dønn likt hver gang det luftes. Hvis jeg ikke lufter ut ender det med at vannpumpa går tom for vann og det blir kaldt i varmeapparat. Har selv mistanke til topp eller pakning, men det er ikke noe bobling i tanken og det blir ikke noe spesielt høyt trykk annet enn når vannpumpa er tørr.. Bilen har opplevd et vannpumpehavari tidligere og kokt en gang pga tett radiator i mitt eie. Etter bytte av radiator og rens av systemet har den vært helt fin fra juli til desember, så begynte dette med nivået å skje plutselig... Noen som har opplevd noe sånt før med 300tdi? Har funnet et par tråder i England med samme problem men de ble avsluttet uten noen svar
  14. Skulle bare bytte Eksosmanifold, noe som ikke var så enkelt med 2,8l presset nedi
  15. Selve viftemotoren fungerer. Men tror "skovlen" på vifta røk av i et hopp, for man hører bare motoren på høyt turtall der inne uten noe blås
×
×
  • Create New...