Jump to content
LRforum

jermundpr

LRF Society
  • Content count

    11,231
  • Joined

  • Last visited

About jermundpr

  • Rank
    Hhmm

Contact Methods

  • MSN
    jermund1@hotmail.com
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Jevnaker

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Jevnaker

Recent Profile Visitors

5,496 profile views
  1. Rypeveiens D2

    Jeg er godt fornøyd med manuell kasse i min D2, ihvertfall til mitt bruk med bygdeveier og trekke hengere
  2. RRC -87 høyre framskjerm

    Takk for tilbudet, men du har skjerm med sideblinklys ser jeg. Mine skjermer har ikke det
  3. RRC -87 høyre framskjerm

    Noen som har en skjerm å avse?
  4. Jermund`s bilpark

    Kvelden jeg byttet mellomaksling gikk jeg også over tenninga. I flere år har det vært slik at motoren ikke har startet sammen med startmotoren, men i øyeblikket jeg slapp nøkkelen.. Det har ikke plaget meg mye, men har noen ganger vært litt vanskelig i kulde.. Etter litt fundering fant jeg ut at jeg ville bytte coil, pusset samtidig stiften og renset bensinfiltre.. Det hjalp tydeligvis for i stad fyra den tvert i -13. Den har alltid startet før, men nå slipper jeg å bekymre meg for det lengre ihvertfall
  5. Jermund`s bilpark

    Fant en mellomaksling som hadde lik lenge og som var bedre, så denne ble montert i dag. Har kjørt rundt en del nå i kveld nå på veier i opp til 90km/t, og litt snøbasing i 4wd. Har ikke vært noen ulyder enda så håper det er i orden nå Byttet ut gass-styredemperen med en original demper, så nå er styringa litt tyngre men bilen går rett frem når jeg slipper rattet Hadde tenkt å ta inn D2`n nå, men siden det skal bli mildere fremover så venter jeg med det til det er litt mindre is og snø på bilen
  6. Defa vs Webasto motorvarmer

    Hvis varmeelementet sitter i blokka inntil en sylinder har det vært sagt at oljefilmen inni sylinderen kan bli svekket. Det vil da medføre slitasje når motoren starter og til den får oljetrykk. Men selv vil jeg tro at dette er mer aktuellt om motorvarmeren står på 24/7 slangevarmer med sirkulasjonspumpe synes jeg er en fin og trygg motorvarmer, også er den mye enklere å montere
  7. Jermund`s bilpark

    Mener jeg skal ha en liggende, melder deg hvis jeg ikke finner den
  8. Jermund`s bilpark

    Det har vært slakk i den akslingen lenge byttet olje på framdiffen og da kom ingen deler ut og den fungerer helt fint.
  9. Jermund`s bilpark

    Byttet olje på differ og girkasser, ingen deler eller annet urovekkende kom ut med olja.. Tok av fremre mellomaksling, den har litt slakk. Har kjørt en del i kveld uten fremre mellomaksling. Var ingen ulyder med frihjulsnavene innkoblet, heller ikke med 4wd innkoblet synes det er litt rart, men finner ikke noe annet galt..
  10. Jermund`s bilpark

    Hadde jo vært flott med stor plass og løftebukk, men det er i en annen dimensjon av pris i forhold til denne lille hula Må nok etterhvert bygge en garasje her ute som jeg får mest mulig inn i, har en del kjøretøy som burde stått inne. Men får se hva tiden bringer, nå har jeg et rom jeg får skrudd i uten å fryse og bli våt, som var det store målet. Må visst male gangen osv inne i huset nå, og som elektriker vet jeg jo at det bare blir toppen av isfjellet
  11. Min Garasje tråden, bilder,inspirasjon,tips & idè`r

    Noen timer ble det ja, for jeg har gjort alt selv bortsett fra å legge membran på verandaen Tenkte det var best å få gjort dette før fruen eventuelt flytter inn her Tenker det blir å få pusset murveggene hvite, må bare finne noen som har lyst til å gjøre det
  12. Jermund`s bilpark

    Er en stund siden den hadde garanti, for den ble vel bytta i 2011-2012 om jeg husker riktig Synes det er litt rart egentlig. Girkassa fungerer jo helt prima, så hvis det er noe galt i kassa, må det være i den fremre delen der 4wd legges inn, ettersom det bare låter med frihjulsnavene på. Ville ikke teste så mye uten å ha sjekket først. Kan jo likegodt ta et oljeskift på girkassene nå, så får jeg se hvor mye deler som kommer ut..
  13. Jermund`s bilpark

    Siden jeg manglet håndbrekkwire fortsatte jeg med å bytte olje på differ og girkasser. Møtte på et problem på hovedkassa for der hadde forrige "mekaniker" rasert fyllepluggen helt så det fantes ikke spor i den Prøvde med grisepikk, sveise fast bolt og til slutt hammer og meisel. Ingen av delene rørte på pluggen, så det endte med at jeg måtte få en jeg kjenner til å frese ut pluggen og gjenge opp til en ny plugg (som nå ikke er en idiotisk plugg med torx, men en sekskant plugg) Videre gikk oljeskift bra, og da ble mellomakslingene også smurt.. Fikk wiren til håndbrekket på fredag og da kastet jeg meg over å få montert sammen bilen igjen.. Byttet alt til håndbrekket, det gamle var helt sausa i olje Så nå er håndbrekket helt supert. Og girkassa ble en helt annen verden å gire med nå, aldri merket så stor forskjell på et oljeskift før, tydelig at det var på tide Planen var egentlig å ha discoen i garasjen ganske lenge nå, og ordne opp alt jeg vil ordne på. Hadde da tenkt å bruke ex-millen så lenge, dette har normalt ikke vært noe problem I forrige uke kom det nesten 40cm snø da jeg skulle ut på tur, det klarte gammer`n veldig fint. Faktisk veldig bra kjøreegenskaper på veier med mye snø, særlig med 4wd innkoblet. Men dagen etter snøfallet var jeg en tur på butikken, og da skjedde det noe rart og utrivelig.. Lå i 80km/t på rett slette med lite belastning, og helt ut av det blå begynnte det å dure og skrangle i drivverket. Der og da var jeg helt sikker på at girkassa eller framakslingen raste... svingte av veien ved første mulighet, fortsatt med during og ulyder, og skrudde av frihjulsnavene. Da ble det helt stille og alt var fint.. Skrudde dem på igjen nesten hjemme igjen, og det er en ulyd som ikke har vært der før, som lyden av gir som nesten er i inngrep.. 4wd fungerer fint fortsatt, men har en følelse av at girkassa kanskje prøvde å legge inn 4wd av seg selv kanskje.. Men det skal vel ikke skrape i girkassa om 4wd legges inn i fart, så lenge bilen går rett frem og ikke spinner?? Håper i grunn det er noe annet foran i drivverket, men har en følelse av at det var noe i transferkassa som låt egentlig.. Har akuratt kjørt inn gammer`n nå så den kan tørke seg litt, så får jeg begynne å leite etter feil etterhvert..
  14. Min Garasje tråden, bilder,inspirasjon,tips & idè`r

    Over 2 år har jeg hatt mitt garasjeprosjekt gående. Målet var et rom som det kan sveises i, som kan varmes opp om vinteren, og som relativt høye biler kommer inn i.. Her var utgangspunktet. Garasjen er under verandaen, halvveis under bakken ved siden av kjelleren. Var på håret at ex-millen gikk inn som pickup. i fjor ble det påbegynnt med å grave ut slik at bakken ble flyttet ca 4 meter innover i gårdsplassen, og støttemurer ble laget I år startet den virkelige jobben, å grave ut inne i garasjen. Tenkte at det var mest grus og pukk der inne, men tok litt feil der.. all massen og steiner i garasjen ble fjernet med spett, spade, denne traktoren og Isbjørn (til å trekke opp steinene traktoren ikke klarte å få i skuffa) litt baktung I gang med å rette ut isolert 20 cm i gulvet, ferdig med armering og varmekabel ferdig støpt og behandlet med vannglass Taket, altså verandaen, hadde også behov for litt utbedringer.. omtrent alt ble byttet her.. Pga takhøyde og bjelkelaget ble det 5 cm lufting og 10 cm isolasjon Ny port, med fjernkontroll Steinene som ligger nede til høyre i bildet stammer begge fra garasjen og nedkjøringa, begge fjernet med gode gamle MF 133`n og med litt drahjelp fra Isbjørn Har nå eget sikringsskap i kjelleren på veggen mot garasjen, så muligheten for 3-fas osv er veldig grei. Funderer litt på å pusse murveggene å få det hvitt, derfor er ikke det elektriske gjort ferdig enda De to bildene under er fra i dag etter en omfattende rydding som jeg ikke rakk å gjøre da garasjen ble ferdig (måtte jobbe her inne med en gang det var klart ) Har brukt garasjen noen uker nå, og det er veldig fint i grunn. Har på varmen i gulvet på lav varme så det ikke blir så kaldt å ligge på. Ellers bruker jeg en vifteovn med termostat for å holde varmen, denne holder fint 20 grader i rommet på 1000W selv med 10 minusgrader ute. Discoen går akkurat inn i garasjen med 2" heving og takgrind. Og når den har kommet forbi skinnene til porten går det fint å ha den på bukkene også så det blir fin plass under bilen Er veldig fornøyd med dette. Rommet er ikke så stort, men det holder for det meste, og er ganske så rimelig å holde varmt Så dette ble mitt bidrag til tråden
  15. R380 oljeskift, rasert nivåplugg

    Fikk en dyktig kar jeg kjenner til å Borre ut pluggen og gjenge opp på nytt. Så nå sitter det en mye mer praktisk plugg der
×