Jump to content
LRforum

ian928

Members
  • Content count

    484
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About ian928

  • Rank
    Entusiast

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansund

Recent Profile Visitors

334 profile views
  1. ian928

    Ytre drivledd L322

    Bestilte deler i går. Var under bilen og sjekket de indre mansjettene, de ser fine ut så de får bli med en runde til. Bestilte følgende: Ny ytre CV-joint (original LR) Ny øvre bærearm + kule + bolter (OEM) Så får vi se hvor enkelt dette ender opp med å bli. Har byttet ytre ledd på andre biler og det er som regel en tung og grisete jobb. og antagelig ennå verre på denne bilen der alt er mye tyngre. Forresten, når det gjelder bremser og vibrasjon så håper og tror jeg at det ikke er kast. Vi har byttet skiver og klosser foran og skiver og kalippere bak og vibrasjonen var der både før og etter. Det er ikke glidekaliper foran på SC som kan bli treg , selv om et stempel selvsagt kan være tregt. Skal rapportere tilbake etter overhaling, jeg holder en knapp på øvre bærekule ut fra det jeg har lest!
  2. ian928

    Ytre drivledd L322

    Skiftet olje på vår 06 SC i går og så da at ytre venstre mansjett på drivaksel hadde sprukket og kastet grease rundt. Sjekket andre side og der var den også sprukket, men der var det ingen grease så den har nok vært gåen en stund... Vil bytte drivledd på begge sider men vil gjøre litt research her først. Vi har hatt en vibrasjon i forstillingen en stund, blir verre når vi bremser. Vi har tidligere byttet fremre nedre bærearm og stabstag lenkearmer pga klunkelyder (de forsvant med nytte av nevnte deler) Noen tips før vi setter i gang? Har lest meg frem til at det er mulig å skifte ytre ledd med akslingen sittende fast i diffen og dette er min plan. Planlegger å bytte nedre bærekule på bakre bærearm når vi likevel er i gang. Jeg antar at vibrasjon som øker med nedbremsing ikke kan være drivleddet men heller en del av forstillingen? Noe annet vi bør bytte når vi gjør denne jobben? Hva med foringen innerst på bakre bærearm? Range Roveren trenger forstillingsjustering uansett så det er like greit å bytte kanskje? Forrsten, har ikke tatt med indre ledd, erfaringen er jo at dette holder mye lengre enn ytre, men kanskje ikke for RR?
  3. ian928

    Vann i bakluke L322

    I så fall må det være for å holde på tradisjonen med rust på luka på RR! Skal se nærmere på det. Det kan synes som at midten av luka er et lavpunkt i forhold til dreneringshullene på siden.
  4. ian928

    Vann i bakluke L322

    Takk for tips! Jeg ser jeg var uklar, det er altså øvre luke det er snakk om. Det renner vann ut på begge sider av luken når den blir løftet opp. Kan ikke være bra...
  5. ian928

    Vann i bakluke L322

    Hei, Er det noen andre som har problemer med at det samler seg vann inne i bakluka på L322? Når jeg åpner luka så renner det vann ut av dreneringshullene, men det drenerer tydeligvis ikke når den er i nedre stilling. Den riktigste løsningen er antagelig å hindre vannet i å komme inn... Noen tips?
  6. ian928

    Skikkelig rengjøring av motor. Tips?

    Litt gammel tråd, men jeg føler at jeg har et godt tips. Jeg strevde med å finne en lekkasje som var på et svært utilgjengelig sted (er det ikke som som regel det?). Kjøpte med meg en boks med bremserens fra Biltema, og dette var virkelig saker! http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserengjoring-2000035883/ Her er forslag til fremgangsmåte: Hvis mulig la motoren gå en stund så den blir litt varm. Spray på rikelig med bremserens og hvis nødvendig bruk en nylonbørste for å løsne kaker med skitt. Poenget med bremserensen er at den er veldig flyktig, så når du sprayer så løser den opp olje og olje, skitt og bremserens renner av. Det er bra trykk i boksen også. Etter noen minutter så fordamper bremserensen og igjen står en ren og fin flate. Du må selvsagt ha en papplate under, etter en stund fordamper bremserensen fra denne også så det blir lite søl av dette. Det går med mye, så jeg anbefaler å kjøpe 5L dunk og refill sprayboks. Refill sprayboksen har et rør som gjør at du får brukt det ennå mer presist. Refill sprayboksen trykkes opp med trykkluft så det forutsetter at du har dette tilgjengelig. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserens-refill-5-l-2000038231/
  7. ian928

    Feilkoder Webasto

    Ok, så varmeren er Webasto Therno Top Z eller C? Og er det forskjell på vifte for bensin og diesel. Kunne tenkt meg ny vifte, det finner jeg nok hvis jeg blir sikker på type varmer.
  8. ian928

    Feilkoder Webasto

    Hei og takk for gode tips! Jeg har nå fått hjelp fra GAP som jeg kjøpte iidtool fra til å tolke koden: Combustion air fan - Open circuit or short circuit to battery såh... bør man tolke dette som at det er selve viftemotoren som skal byttes? Og er den å få tak i?
  9. Har ikke peiling, men hva med gamle brosjyrer? Burde være bilder av bagasjerom der. F.eks: http://www.range-rover-classic.com/system/app/pages/subPages?path=/Home/land-rover-brochures
  10. ian928

    Feilkoder Webasto

    Takk gutter! Går den eksterne også når Webastoen går? Jeg kjenner at det blir lunk i bilen, og jeg kjenner at slangen Over ventilene på venstre side blir varm. Jeg har ikke hørt at den eksterne går men den ligger litt bortgjemt, synes å huske at man helst måtte legge fingeren borti den og kjenne.
  11. ian928

    Feilkoder Webasto

    Har sjekket ennå litt, det virker som det er sirkulasjonspumpen som begynner å fuske. Den kan gjøre det litt og innimellom også, men plutselig går turtallet opp og ned og så virker det som dette trigget en feil i varmeren så den stopper. kan det være selve pumpen? Og sitter denne inne i varmeren? Jeg har byttet den andre hjelpepumpen som sitter under varmeventilene på venstre side.
  12. ian928

    Feilkoder Webasto

    Forresten, ser du også har bensin: Starter varmeren når du starter motoren kald og det er kaldt? Jeg leste en plass på nett at også biler med bensinmotor gjorde dette, men jeg hører ikke at varmeren prøver å starte når jeg starter opp bilen.
  13. ian928

    Feilkoder Webasto

    Jeg brukte en IIdtool. Jeg har nå feilsøkt litt mer, nå gikk varmeren på det meste 5,5min. Jeg hører at rett før den stopper så begynner "noe" å fluktuere, det kan høres ut som viften i varmeren kutter inn og ut i rask rekkefølge, dette varer en stund og så stopper varmeren. Jeg målte spenningen på batteriet og kunne ikke se noe på den når dette pågikk. Har satt på en vedlikeholdslader for å se om det hjelper.
  14. ian928

    Vurdere L322

    Jeg har en 2006 Supercharged. Det har ikke vært mye trøbbel med denne, og jeg har lest at 2006-2009 er de beste årgangene hvis du vil ha lite trøbbel. Det er en annen girkasse på TD6, det er denne som er problemet. Jeg har en kollega som fikk girkassehavari på sin 2002 TD6 og satte inn ny kasse. Han flushet som anbefalt den nye kassa etter 50.000km og verkstedet beskrev olja som coca-cola. Det var så ille at de hadde tatt vare på noe olje for å ha i verkstedet og vise hvor ille det kan bli. Jeg fant ikke noe info om girkassen på vår bil så jeg fikk den flushet på ca 150.000km. Oljen var kjempefin sa de på verkstedet. Jeg brukte et verksted som har spesialisert seg på dette, hos forhandler ville da bare skifte filter og etterfylle...
  15. ian928

    Feilkoder Webasto

    Nå som jeg har sett ned mot minus 10 skulle jeg ha fått bensinvarmeren til å fungere så jeg kan komme til varm bil... Når jeg starter varmeren manuelt så hører jeg at den starter, bensinpumpa tikker og etter en stund kommer det varm eksos. Så plutselig etter 4 minutter stopper den. Jeg har gått inn på ECUen til bensinvarmer og finner koden 0x0203re. Jeg har resatt koden og prøvd igjen og koden kommer tilbake. Nå har jeg googlet masse og finner ikke noe på denne koden. Er det noen som kan hjelpe? Gjelder 2006 Supercharged
×