Jump to content
LRforum

ian928

LRF Society
  • Content Count

    536
  • Joined

  • Last visited

About ian928

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Kristiansund

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansund

Recent Profile Visitors

587 profile views
  1. Har ikke greid å få frem live data på O2-sensorene på Iidtool dessverre. Om det er jeg som ikke får det til eller om det ikke er tilgjengelig, det vet jeg ikke.
  2. Jeg har 4.2SC. Jeg har aldri kjørt L322 med annen motor, men hadde P38 med 4,6 før. Det føles helt uanstrengt å dra henger med bilen. Så vidt jeg har lest meg til er dette en av de beste motorene, og også girkassen skal være bra. Vi har generelt hatt lite trøbbel synes jeg, selv om det selvsagt er noe småtteri innimellom.
  3. Takk Parrafin23! Kan jeg ta ut Live data for O2-sensorer på min IIdtool (ikke BT)? Jeg prøvde faktisk å finne ut om IIDtool kunne gi meg Live-values i går etter å ha sett på noen Youtube-videor av feilsøking. Ser fantastisk ut i så fall! Måtte lese meg opp på Short trim fuel og B2 S2 osv før jeg kunne svare, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan sammenligne B2 S2 og B1 S1? Mener du B1 S2? Litt logisk tenking her: De opprinnelige feilkodene var jo for feil på B2 S1 (P0151-1A og P0051-00). Etter bytte av alle 4 sensorer får jeg feilmelding på B2 S2 og har verifisert at det I KKE er sensoren. Jeg strevde med koblingene som var tektylert og som var vanskelig å splitte. Kan jeg ha skadet koblingen tro?
  4. Ny oppdatering, feilen kom tilbake! For å sjekke om det var sensoren som var problemet så byttet jeg om de to sensorene. Jeg får samme kode, dette burde da bety at feilen ikke er i sensoren. Har lest meg frem til at det er Moen sikringer i motorrommet som er relatert til oksygensensorene. Skal sjekke disse. Er det noen som har vært borti disse sikringene? Kan sikringsbrudd gi problemer med en sensor?
  5. Mer oppdatering, forhåpentligvis for arkivet... Sjekket begge de bakre sensorene, koblinger osv. Sjekket at det var 12V mellom 2 av pinnene i koblingene på bilen. Alt så greit ut. Byttet så side på sensorene for å se om feilen også byttet side. Jeg jinxer det vel nå med å skrive dette, men motorlampen har ikke kommet tilbake... Aner ikke hva som var feil, og som kan bli riktig av å bytte plass på sensorene...
  6. OK, oppdatering om feilmelding på Lambda: Skiftet alle 4, etter kort tid kom motorlampe tilbake. En periode forsvant den igjen men har nå kommet tilbake. IIDTool gir følgende feilkode og tekst: P0160-00(E8) Heated exhaust gas oxygen sensor - circuit no activity detected (bank 2, sensor 2) Sååå, det kan høres ut som feilen ikke er hos sensoren, men brudd i ledning, kobling etc? Eller blir jeg lurt og problemet er at katalysatorene er på vei ut? Ihvertfall får jeg nå beskjed om hvilken sensor det er problemer med.
  7. Liten oppdatering om fusking osv: Bestilte div tenningsdeler fra EWS, masse bra service der! Fordelerlokket passet ikke, det er et mysterie hva slags fordeler jeg har. Så byttet jeg rotor, og da gikk motoren bedre med en gang. Byttet stift og kondensator også, men det var nok rotoren som var problemet. Jeg har toppakingssett klart, kvir meg litt for å åpne opp nå som motoren går som den skal. Hadde på noe tettestoff i kjølsystemet og ser ikke noe mer til den boblingen heller.
  8. Takk skal du ha, er det sånn å forstå at det sitter fordeler fra 2,25 på motoren? Original fordeler skal ha såkalt Vernier-justering og det har ikke denne.
  9. Etter vintehvilen så er det ikke så enkelt for gamle Daisy, hun mangler kraft i bakkene. Det begynte egentlig med at hun plutselig stoppet på tomgang, da manglet hun gnist. Jeg pusset av stiftene og da våknet hun igjen. Jeg prøvde henne ikke på landeveien før dette, så jeg vet ikke om stiftproblematikken og dårlig kraft nødvendigvis henger sammen. I går prøvde jeg å vri litt på fordeleren for å se om det kunne løse problemet, det gjorde det ikke. Det jeg kunne observere var at 3 av pluggene var helt lysebrune, nesten hvite med litt avleiringer, pluggen fra sylinder 2 var mer sotete. Dessuten kunne jeg se at det boblet mellom topp og blokk (se video). Jeg har ikke målt kompresjon ennå. Synes nok det er vel mye oljedamp ut av motoren også. Jeg tenkte uansett jeg skulle koste på nye plugger, stifter og kondensator, men jeg vet at fordeleren ikke er original. I forhold til pilen på fordelerlokket så går rotoren feil vei til og med... Så her er spørsmålene: Kan noen si meg hvilken fordeler jeg har? Altså hvilken stift og kondensator jeg skal kjøpe? Hvilke plugger skal damen ha? Til sist er spørsmålet om lekkasjen mellom topp og blokk. Er det håp om få tett dette ved å ettertrekke? IMG_5686.TRIM.MOV
  10. Fant en video fra Atlantic British der de påstår at dette er en servicedel og levetiden er ca 160.000km. Vår har gått 190.000 så jeg skifter alle. Takk folkens!
  11. Ja, det er jo det mest innlysende! Vil bare sjekke, noen ganger er det noe annet som er feil og man skifter feil del... så kommer spørsmålet, hvilken Lambda er det? Forstår det slik at det er 4 stk under der, 1 før og en etter katalysator på hver bank?
  12. Får opp følgende feilkoder: P0151-1A(E8) P0051-00(AA) Har søkt litt og skjønner at det har med lambda å gjøre, men er usikker på hva som er galt. Prøvde å resette men motorlampen kom tilbake etter en liten stund med de samme feilmeldingene. Noen tips?
  13. Aha, ja jeg husker min bror gjorde dette... endte opp med skjærfilblad!
  14. Godt poeng med styring og dempere. Styring ble tatt for svært få km siden (men en del år), dempere har jeg ikke peiling på, de burde nok byttes for sikkerhets skyld. Jeg bruker å handle hos Rimmers, noen erfaringer med Parabolfjærene deres (står at det er Britpart)? Ser det følger med bøyler, er det noe annet jeg må regne med å bytte? Regner med at alt av bolter bør byttes. Ser også på Rimmers at de samme fjærene er ført opp for S1, S2 og S3, er dette riktig? Ian
  15. Ja, de er nok modne for utskifting! Men av nysgjerrighet, jeg teller 12 fjærer. Jeg har googlet men finner ikke noen seriebiler med 12 fjærer. Daisy gikk som e-verksbil når hun var ny, kan det ha blitt montert kraftigere fjærer bak i den forbindelse? Og til slutt, hva anbefales av fjærer? Foran er de nok ikke så slitne tror jeg, men jeg hadde ikke hatt noe imot litt mykere fjæring her også. Og kanskje bitte litt høyere? Ser det selges såkalte parabolfjærer som er mykere.
×
×
  • Create New...