Jump to content
LRforum

ian928

LRF Society
  • Content Count

    544
  • Joined

  • Last visited

About ian928

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Kristiansund

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansund

Recent Profile Visitors

773 profile views
  1. Litt sent dette, men jeg tenker på de som leter i arkivet senere. Vi hadde også dårlige bremser og de samme symptomene som deg med at det tok to pump for å få pedalen fast. Tenkte det måtte være luft fordi jeg trodde slakke bremsesko ikke ville oppføre seg på den måten. Men den gang ei, justerte bremsene og det ble bra. Sikkert mange liter bremsevæske som har gått tapt pga slakke bremser...
  2. Siggen hadde rett! I dag fikk jeg tilsendt 8 coiler fra ham. Byttet alle og bilen var som ny! Lønner seg å lytte til erfarne fjellfolk... Takk for hjelp!
  3. Meget mulig, jeg kan prøve en runde dyserens!
  4. I dag har vi fått feilsøkt litt til, uten å finne feilen: Fylt bensin for å teste om det kan være bensinpumpen, teorien er at det skal bli litt bedre trykk når tanken er full. Hvis det er pumpen som leverer lavt trykk eller evt tett filter så ser det ut som vi skulle fått feilkode på lavt bensintrykk? Det får vi ikke. Sprøytet startgass rundt innsug osv mens motor går - ingen forskjell Skiftet luftfilter - ingen forskjell Rengjort MAF - ingen forskjell Rengjort MAP - ingen forskjell. MAP hadde dråper på seg, det var merkelig? Sjekket slange fra innsug til PCV - den var helt fin og åpen Nå vet jeg ikke hva mer jeg skal prøve... Noen tips?
  5. Takk Siggen! Misfire flytter seg rundt, jeg har vanskelig for å tro at det kan skyldes coiler, med mindre noe har tatt livet av alle. Jeg skal ta og logge og se om det er noen sylindere som ikke får misfire, om det er noen som går igjen. Er også forundret over at det er mulig å få Reduced engine performance med motorlampe uten at noen koder lagres?
  6. Har i lengre tid hatt en feilmelding på Bakre venstre Lambda. Jeg har trodd at dette skyldtes en feil i kabelen pga feilmeldingen. Etter hvert har bilen begynt å fuske og høres ut som den resirkulerer luft rundt kompressoren eller lignende. Leste på diverse forum at det ikke var uvanlig at det var katalysatoren som var tett, så da ble den byttet. Når jeg skulle resette koden på Lambda fant jeg en eller flere koder på misfire som jeg ikke hadde sett før, disse hadde altså oppstått før jeg byttet katalysator. Fusking er der fortsatt etter katalysatorbytte, har misfire koder på diverse sylindere, random misfire, misfire at startup. Har byttet plugger, det var på tide men hjalp ikke. Jeg synes kanskje de ser litt lyse ut men jeg har lite erfaring med nye motorer? Noen tips? MAF? Bensinpumpe? Synes kanskje den ble litt bedre når jeg fylte opp tanken.
  7. Ser du linker til en 2006 SC som er samme bil som jeg har så jeg kan jo si litt om hva jeg har opplevd. Når det gjelder motor så har det vært en sprukket kjølevansslange. Har lest at 4.2SC er de mest driftssikre motorene og den har vært god for oss. Vi har skiftet ut en del hjuloppheng, det må du regne med på alle modeller etter hva jeg forstår, men sikkert ikke mindre når bilen har mer motor. Av elektrisk så har vi fått en varsellampe på en av de bakre lambdasensorene som jeg ikke har funnet ut av (har ingen betydning og får derfor ikke prioritet). Bluetooth-enheten sluttet plutselig å virke, og videospilleren er humørsyk, begge deler tror jeg er gjengangere. Vi har hatt luftfjæringssystem-problemer en gang, da bestilte vi bergingsbil fordi det var feil innpress på hjulene så bakdekken gikk i skjermer (verd å tenke på!). Luftfjæringen fikset seg selv og det har ikke vært feil på den siden. Desverre har vi en del rust i bakre hjulbuer, dette må vi få gjort noe med. Det finnes ikke sveisedeler til disse så det blir håndarbeid. Jeg har hørt at biler fra Ford-perioden ruster mer enn biler fra BMW-perioden... Man kan spørre seg hvorfor ikke importøren kostet på noen tusenlapper til understellsbehandling på en bil til 2,1 mill i 2006. SC bruker selvsagt masse bensin, samtidig er det deilig å ha såpass med krefter tilgjengelig. Trekke henger er bare morsomt. SCen er en bil vi ser for oss å beholde. Eneste bekymringen min er hvor lenge karosseriet holder.
  8. Følger spent med på tråden her! Daisy har vært registrert med 3 seter som varebil siden 1956 (tror jeg). Vi har snakket om bakseter, mest fordi det er artig, noe persontransport å snakke om kan jeg ikke se for meg. Liker midtsetet foran, så helst skulle det vært 8-seter!
  9. Har ikke greid å få frem live data på O2-sensorene på Iidtool dessverre. Om det er jeg som ikke får det til eller om det ikke er tilgjengelig, det vet jeg ikke.
  10. Jeg har 4.2SC. Jeg har aldri kjørt L322 med annen motor, men hadde P38 med 4,6 før. Det føles helt uanstrengt å dra henger med bilen. Så vidt jeg har lest meg til er dette en av de beste motorene, og også girkassen skal være bra. Vi har generelt hatt lite trøbbel synes jeg, selv om det selvsagt er noe småtteri innimellom.
  11. Takk Parrafin23! Kan jeg ta ut Live data for O2-sensorer på min IIdtool (ikke BT)? Jeg prøvde faktisk å finne ut om IIDtool kunne gi meg Live-values i går etter å ha sett på noen Youtube-videor av feilsøking. Ser fantastisk ut i så fall! Måtte lese meg opp på Short trim fuel og B2 S2 osv før jeg kunne svare, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan sammenligne B2 S2 og B1 S1? Mener du B1 S2? Litt logisk tenking her: De opprinnelige feilkodene var jo for feil på B2 S1 (P0151-1A og P0051-00). Etter bytte av alle 4 sensorer får jeg feilmelding på B2 S2 og har verifisert at det I KKE er sensoren. Jeg strevde med koblingene som var tektylert og som var vanskelig å splitte. Kan jeg ha skadet koblingen tro?
  12. Ny oppdatering, feilen kom tilbake! For å sjekke om det var sensoren som var problemet så byttet jeg om de to sensorene. Jeg får samme kode, dette burde da bety at feilen ikke er i sensoren. Har lest meg frem til at det er Moen sikringer i motorrommet som er relatert til oksygensensorene. Skal sjekke disse. Er det noen som har vært borti disse sikringene? Kan sikringsbrudd gi problemer med en sensor?
  13. Mer oppdatering, forhåpentligvis for arkivet... Sjekket begge de bakre sensorene, koblinger osv. Sjekket at det var 12V mellom 2 av pinnene i koblingene på bilen. Alt så greit ut. Byttet så side på sensorene for å se om feilen også byttet side. Jeg jinxer det vel nå med å skrive dette, men motorlampen har ikke kommet tilbake... Aner ikke hva som var feil, og som kan bli riktig av å bytte plass på sensorene...
  14. OK, oppdatering om feilmelding på Lambda: Skiftet alle 4, etter kort tid kom motorlampe tilbake. En periode forsvant den igjen men har nå kommet tilbake. IIDTool gir følgende feilkode og tekst: P0160-00(E8) Heated exhaust gas oxygen sensor - circuit no activity detected (bank 2, sensor 2) Sååå, det kan høres ut som feilen ikke er hos sensoren, men brudd i ledning, kobling etc? Eller blir jeg lurt og problemet er at katalysatorene er på vei ut? Ihvertfall får jeg nå beskjed om hvilken sensor det er problemer med.
  15. Liten oppdatering om fusking osv: Bestilte div tenningsdeler fra EWS, masse bra service der! Fordelerlokket passet ikke, det er et mysterie hva slags fordeler jeg har. Så byttet jeg rotor, og da gikk motoren bedre med en gang. Byttet stift og kondensator også, men det var nok rotoren som var problemet. Jeg har toppakingssett klart, kvir meg litt for å åpne opp nå som motoren går som den skal. Hadde på noe tettestoff i kjølsystemet og ser ikke noe mer til den boblingen heller.
×
×
  • Create New...