Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

ian928

Medlemmer
  • Innholdsteller

    498
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om ian928

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Kristiansund

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansund

Nylige profilbesøk

363 profilvisninger
  1. ian928

    Rust på hjulbue

    Har søkt litt rundt, og det ser ut som tanken på tidlige modeller var av aluminium, disse er det mulig å kjøpe brukt. Har noen erfaringer med dette?
  2. ian928

    Rust på hjulbue

    Nå er bilen til understellsbehandling. Det blir blåsing av kanaler og subframes og deretter lakkering med Epoxy og så tectyl. Pluss hulromsbehandling selvsagt. Fant pluggene i innerskjermen, tror det er mulig å komme til det meste gjennom disse. Lufttanken så ille ut, avtalte at de ikke skulle blåse denne, jeg bytter den heller ut. Noen anbefaling på hvor man skaffer tank? Var selvsagt stivere pris enn jeg hadde sett for meg!
  3. ian928

    Rust på hjulbue

    Aha, det skal jeg sjekke! Jeg mener egentlig mellom inner- og ytterkjerm! Skal ha bilen til en erfaren sandblåser/lakkerer/understellsbehandler, mitt utstyr blir for spedt til dette ser jeg. Greit å ha instrukser klart ihvertfall. Nja, bildet lyver litt. Jeg har bare lakkert med pensel foreløpig. Men det er brukt epoxy som grunning og polyuretan toppstrøk så holdbarheten burde være bra. Bilen skal inn for å få sandblåst rust og lakkeres og deretter understellsbehandles. Det kan hende han finner noe mer som gjør at det må lakkeres på karosseriet.
  4. Jeg er nok ingen dataguru, jeg kan ikke finne noen plass i menyen på min IIDtool hvor man kan resette Service? Har sett på GAP sine sider, men finner ikke noe der heller. Prøvde også å slå på Lazy Lock, dette skulle være under BPM - Body processor, men jeg får ikke opp dette som valg.
  5. ian928

    Ytre drivledd L322

    Da var Range Rovern på veien igjen! Måtte kjøpe meg et sett for skifte av foringer for å bytte øvre kuler bak, alt av gjengestenger ble for spedt. Dette fungerte bra: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831 For å få de nye akslingene gjennom huben så holdt min samboer en 2"/4" mot yttersiden av hub mens jeg slo med baksiden av en øks. Kom med et par tideler pr slag men det ble da til slutt.
  6. ian928

    Rust på hjulbue

    Tok sjansen på å koble fra bare batteripolen, passet på å sette klemmen rett ved siden av der jeg sveiste. Det gikk bra heldigvis! Nå lurer jeg på hvordan man kommer til for å behandle C-posten med hulromsbehandling mot rust? Fjerner man paneler inne i kupeen eller må det bores hull?
  7. ian928

    Rust på hjulbue

    Hmmm dette hadde jeg hørt om men glemt... Alle hjerner - hvor er de og hvordan koble de fra? Ser på andre forum at det "som regel går bra" med bare batteripolen men dette er jo ingen garanti. Den store ledningsbunten på bildet går jo langs skjermbuen, stor fare for induksjon der.
  8. ian928

    Rust på hjulbue

    Begynte å se på rusten på hjulbuen som dessverre har inntatt range roveren i dag. I den forbindelse dukket det opp noen spørsmål til de som har vært borti dette før: Jeg har demontert diverse greier for å komme til, det meste sitter med klips som har et klart engangspreg, kan noen hjelpe meg med delenr til disse? Den i aluminium sitter under bakskjermen for å holde støtfangeren på plass. Den i midten sitter på plastskjermen i hjulbuen, og den siste sitter på plastdekselet som sitter utenpå kanalen. Jeg ser det har rustet igjennom fra innsiden bak på skjermbuen. Jeg skal prøve om det rekker å legge på sveis i pinholene. Går det an å komme til dette området fra inne i bilen? Skulle fått tilgang til å behandle bak der så rusta stopper. Masse elektronikk og greier, dessuten smalner det veldig av fremover der...
  9. ian928

    Ytre drivledd L322

    Inne til en matbit nå, fikk endelig "snudd skralla" og begynte å montere deler igjen. Alt blir satt inn med kobberpasta ja! Skal også få tatt tectylbehanding av bilen. Har forøvrig satt inn hele undersiden på Daisy (Serie 1) med Linolje fra Biltema, spent på hvordan det holder. Neste prosjekt nå er øvre foringer bak, disse er visstnok også et h...
  10. ian928

    Ytre drivledd L322

    Mansjetter på vei fra UK, EWS og Techno Classic hadde bare ett sett. Range Roveren er knyttet til sine gamle deler, men til slutt fikk jeg ut akselen av huben. Deretter var det noen timer med hamring på opphengskulen for å få den løs. har begynt på andre siden nå!
  11. ian928

    Ytre drivledd L322

    Hmmm, får altså ikke ut akselen. Har dratt så mye jeg tør på avdrageren, og deretter hamret med baksiden av øksa på avdrageren. Ingen bevegelse...
  12. ian928

    Ytre drivledd L322

    Tusen takk! Techno Classic hadde ett kit på lager. Prøver å få tak i Erik Winther-Sørensen, men det ser ut som han ikke åpner før klokken 15.00? Får opptattsignal, det er kanskje fordi han ikke vil bli ringt opp før 15, eller er han tilgjengelig på telefon hele dagen?
  13. ian928

    Ytre drivledd L322

    Æsj og æsj, tok ut drivleddet for å se på det, og det følger ikke med mansjetter... Skulle hatt mansjetter kjapt, håper Motorpool kan ha disse. Er det andre som kan ha dette på lager i Norge?
  14. ian928

    Ytre drivledd L322

    Omsider i gang... Har fått løs bakre bærearm og boltene til opphengskule, har løsnet fremre arm inne og løsnet styreleddet så tilgangen er ikke så verst. Jeg sliter med: - Få ut opphengskulen til bakre arm. Masse rust her. Noen tips? - Få ut drivakselen fra lagrene. Her står det om et spesialverktøy som jeg ikke har for å presse ut akslingen og trekke den inn igjen. Har googlet men jeg finner ikke mye! Tenker å banke ut drivleddet/akslingen, antar det burde gå bra? Men får jeg den nye akslingen inn igen?
  15. ian928

    Ytre drivledd L322

    Bestilte deler i går. Var under bilen og sjekket de indre mansjettene, de ser fine ut så de får bli med en runde til. Bestilte følgende: Ny ytre CV-joint (original LR) Ny øvre bærearm + kule + bolter (OEM) Så får vi se hvor enkelt dette ender opp med å bli. Har byttet ytre ledd på andre biler og det er som regel en tung og grisete jobb. og antagelig ennå verre på denne bilen der alt er mye tyngre. Forresten, når det gjelder bremser og vibrasjon så håper og tror jeg at det ikke er kast. Vi har byttet skiver og klosser foran og skiver og kalippere bak og vibrasjonen var der både før og etter. Det er ikke glidekaliper foran på SC som kan bli treg , selv om et stempel selvsagt kan være tregt. Skal rapportere tilbake etter overhaling, jeg holder en knapp på øvre bærekule ut fra det jeg har lest!
×