Jump to content
LRforum

Brage

LRF Society
  • Content Count

    5,545
  • Joined

  • Last visited

About Brage

  • Rank
    The Mechanic

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Akershus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Akershus

Recent Profile Visitors

2,420 profile views
  1. Det er dette som er "problemet", det betyr at bilens totale lengde er forandret. Siden det er original montering brukt av Landrover burde det være mulig å få den godkjent, dog forlanger de kanskje at du viser delenummer som stemmer med Landrover sitt originale delenummer. Synes selvfølgelig at Landrover Norge burde kunne gi deg hjelp. Den vinsjen står nå oppført som originalt tilbehør( accessories ) til bilen. Kanskje du få hjelp fra Lr.direct, famous four, rimmerbros eller noen av de store engelske - de selger alle denne vinsj pakken.
  2. På min med V8 så må traversen ned for å få helt bort downpipes, men det er klart det kan være greit å henge den opp igjen med ett par bolter. Eller bruke ett par jekkestropper og en trekloss oppunder spent fra rammevangene..
  3. Hei. Det kommer litt an på hvilke fasiliteter du har tilgjengelig. Har du bilen på 4 søyler eller 2 søyler bukk, ville jeg kanskje tatt girkassen istedenfor. Girkasse ut: -Tøm Girkassen for olje. -Av med eksos downpipes. -Fjerne travers under girkassen. Støtt opp under. -Demontere begge mellomakslinger -Trekk ut håndbrekksvaier fra inne i bilen. -Koble av XYZ switch, uten å røre justeringen-VIKTIG! -Ta av alle sensorer, og elektriske koblinger - Demontere oljekjøler rør inn / ut fra girkassen. Plugg hullene -Ta ut bolter som holder flexplate til converter 4 ea. ( gjennom gummiplugg hull i bunnpannen ) -Ta ut 14 bolter som holder girkasse / converter hus til motor. - Med hjelp trekk girkasse langsomt ut fra styrepinner på baksiden av motor / Nå er tiden inne for å sikre converter fra å skli ut fra girkassen. Husk girkassen komplett med transferekasse er blytung, ha klart ett solid bord eller noe å senke den ned på. Du risikerer å skade deg alvorlig om du forsøker alene uten støtte. Det er egentlig hele prosessen, ikke så vanskelig siden hele gir-skifteren blir stående igjen i bilen. M forbehold om noe forskjeller til D2 Mvh Brage
  4. Skal du gjøre det grundig med noe som holder lenge, må du først demontere vinsjen. Plukke av de delene / dekslene som korroderer. Glass/ sand blåse de, deretter kromsyre ( alodine 1200 )behandle de om du har mulighet. Så våtlakkerer du de med aluminiums epoksy primer og en god topp lakk. så setter du inn innmat og gear med fluidfilm fett. Til sist behandler du den nymonterte vinsjen utvendig med ett tynt lag med fluidfilm. Da holder det bra både funksjonelt og estetisk. Venter du for lenge, blir det veldig vanskelig både å demontere og fikse opp delene. Det er ikke lett å sette bort en slik jobb, koster sikkert mer enn vinsjen( men deler av det kan du nok få hjelp til ) Og viktigst av alt, ikke bruk pulverlakk. Mvh Brage
  5. Brage

    Lurer

    Kanskje har du nivåvarsler på denne bilen du nevner ( sannsynlig ), Da betyr det at du må etterfylle olje nå. Siden du bare har kjørt 4000km siden sist, kan det hende at det ikke ble tatt høyde for at du må etterfylle oljen igjen med engang etter første start, når du har skiftet oljefilter samtidig. Når du fyller oljefilteret ved første oppstart er du godt over halveis ned på pinnen med engang. Det er en mulig forklaring, tingene må gjøres i riktig rekkefølge for å kjøre ut av porten med rett oljenivå. Mvh Brage
  6. Shotpeened eller flapper peened betyr at metal overflaten er bearbeidet med roterende kuler med høy hastighet, kulene banker metallet slik at det bygges inn en forspenning/ stress lag i metal overflaten ved plastisk deformering. Denne prosessen øker tretthetskvaliteten( fatigue ) til materialet betraktelig. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg kjøpte nylig en Genuine flexplate til min RRp38 , og den så tydelig bearbeidet ut. Ikke som de ettermarkeds flexplatene til 100kr. ( men jeg er ikke sikker på om den faktisk er shotpeened, men det ser slik ut...)
  7. Når du har løsnet converter fra flexplate og løsnet de 14 boltene til ( converter housing ) girkassehuset, skyver du en stropp / tynn plate eller noe mellom flexplaten og converteren som sørger for at converteren ikke blir med ut. Når dette er fra hverandre, vil du nok skifte flexplaten( Kjøp ny Genuine Landrover ). For meg ser det ut som om den originale flexplaten er shootpeened, men kan ikke si det med sikkerhet - de uoriginale er i hvert fall ikke det. En shootpeened flexplate vil ha betydelig større fatigue styrke rundt boltene. Som Gaute nevner, Det er ikke krise om converteren glir ut, du vil kanskje skifte oilseal i girkassen bak converter uansett. Den er bare litt tricky å få riktig på plass med girkassen liggende. Part/ serie nummer på kassen vil gi deg en kontroll indikasjon på om du har fått converteren i riktig inngrep ved montering ( les hos Aschroft transmission ). Det kan faktisk være enklere å ta ut girkasse for å skifte ( fremre og ) bakre oilseal på veiva til motoren. Det kommer litt an på hvordan du ser det. Lykke til mvh Brage
  8. Jeg mener den kan det, EKA koden skal jo oppheve startsperren for en liten stund. Men uansett er jo dette ekstremt tungvint. Ville først prøvd om det var mulig å få tak i de siste 2 nøklene fra forhandler. Prøv å kontakte Famous Four til eks. de er gjerne behjelpelig om du oppgir full VIN nummer og forklarer problemet, hvis de norske ikke kan hjelpe. Mvh Brage
  9. Når du ser i bakspeilet, Tenkt tanken at hele historien var sann. Nå har du saga og den ser fin ut. Det er ikke alltid ting går helt som man hadde tenkt, selv om intensjonen er der, og den er god.. tenker da på selger( og kjøper ) Mvh Brage
  10. SRS lys kommer ofte bare av litt dårlig kontakt til stolene ( de gule kontaktene under fører og passasjer setet ). Er det bare dette lyset du har, så trenger ikke det re-settes. Når forbindelsen er OK igjen., slukker lyset. Normalt er det bare å slå av tenningen, klemme litt på kontakten og røre litt / flytte litt på ledningen( helt teit egentlig ). så er det bra igjen. Mvh Brage
  11. Brage

    Motor fra England

    Topp pakning rover V8 Bosch eller Gems. Kvalitets pakninger og bolter for ett helt rent topp paknings bytte får du vel for ett par tusen kroner. Selve jobben er nokså grei egentlig, men du må ha en plass å stå og mulighet for å rengjøre delene før montering. Finnes en youtube video for akkurat denne jobben på disco 2 V8 utført av Atlantic British Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=KLftjCd1RcE Del 2:https://www.youtube.com/watch?v=AmgrkdNCmbY&t=592s Sånn sparer du da ca 28 000 kr og lærer mye på veien Mvh Brage
  12. Jeg sitter nå egentlig å venter på at Norge skal innrømme radio bløffen, kapitulere og gå tilbake til FM. Da er det bra nok for meg. Men venter selvsagt i spenning på Tore sitt prosjekt. Kjøper nok gjerne når det er plug and play ferdig
  13. At disse bærer samme modell navn, er langt utenfor min forståelse. Det er trygt å si at ting ikke bare går fremover.
  14. Blir bra dette, inspirasjons modellen din var også meget pen. Hjulene bidro kraftig til det rette estetiske uttrykket. Mvh Brage
  15. Paddock spares har noen slike, sorte solide bokser, rimelig. Husker ikke navnet akkurat nå, men det ser du fort. FLATDOG, google Mvh Brage
×
×
  • Create New...