Jump to content
LRforum

Brage

LRF Society
  • Content Count

    5,736
  • Joined

  • Last visited

About Brage

  • Rank
    The Mechanic

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Akershus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Akershus

Recent Profile Visitors

3,025 profile views
  1. Ja trykket blir kanskje bra, men smøring blir det dårlig med. Hjelper ikke med viagra hvis hullet er stengt..
  2. Brage

    Herlig lyd

    Er nok en Disco 2 V8, finnes en lengre tråd på samme tema under motor topicen.
  3. Helt enig, synes også det høres ut som om den går tørr. Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene. Men her er jeg ikke sikker på om løfterne får olje heller..
  4. Da fortjener du virkelig å kjøre Range Rover p38, enig med Laftis over her den bilen er en klassisk perle med høy komfort og er jo siste RR med stive akslinger. Synes du konkluderer bra, du kan bruke mye penger i deler for å holde den gode RRp38 i stand, kontra det å bruke 750 til 1 mill på en ny " tilsvarende "bil. Jeg har jo fulgt med i trådene dine opp gjennom årene her på forumet, og gir deg absolutt tommel opp for din evne til å løse alle disse problemene vi med RRp38 kommer borti. De er jo faktisk nokså logisk og enkel å skru på disse Range Roverne, selv om mye er litt dårlig konstruert. Delene er også relativt rimelig i forhold til andre bilmerker, sett at kronekursen ikke svekkes helt. Håper jeg også kjører min Range Rover p38 når jeg når 80 Det er nå målet iallefall Mvh Brage
  5. Så virkelig bra ut den der, definitivt noe å vurdere om original tanken sprekker. Samtidig er det jo noe i det Laftis nevner, men dessverre er det slik at både disse ettermarkeds varme registrene og ettermarkeds ekspansjonstankene dessverre er laaaangt ifra samme kvalitet som det originale. Så ja jeg ville nok kjøpt en slik tank om ikke jeg fikk tak i en original ekspansjonstank. Lokket skal jo forhindre at trykket blir for høyt inne i væske kretsløpet, så det skader ikke at tanken holder tett. De billige ettermarkeds tankene tåler jo slett ikke 1,5 bar engang over tid. Visste ikke at disse fantes, så løp å kjøp Mvh Brage
  6. Her får du kjøpt TYK 500050 som er OEM ZF olje til D3 autokasse aka ATF M1375.4 https://www.autodeler.co.no/zf-getriebe/12040342 Mvh Brage
  7. Oj så fint, kanskje det er løsningen på denne tråden: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/100606-ekstra-varme-i-bilen/
  8. Huff ja, Det hørtes nå veldig mekanisk ut. Selv om jeg har opplevd knekt vippearms aksling, må jeg si at dette hørtes ille ut Hvis du nettopp skrudde deg helt ned til kammen og sjekket dette, så er jeg forundret. Du vet hvis løfteren er dårlig, eller feil justert og går for hardt på. Ja da vil den spise opp undersiden av løfteren og kam toppen først. Når det har pågått lenge nok vil til slutt støtstangen løsne/ bli slarkete. Dermed for å få kontrollert dette skikkelig, må du trekke ventil løfteren opp fra hullet sitt og se på undersiden / kontaktflaten mot kammen. Hvordan ser oljen din ut? Prøv å tappe den ut i en ren gjennomsiktig beholder og kontrollere for gråfarge / metallpartikler. Skikkelig gåen løfter vil gi avleiringer i oljen. Finner du ingen feil fra oversiden, så er det neste og ta ned bunnpannen og sjekke veiv / rådelager. men det er jo litt utrivelig jobb uten løftebukk / varm garasje å stå i. Vi kan jo ta helt feil her, men den lydfilen hørtes virkelig ikke bra ut, kan jo være at opptaket lurer oss litt også da. Mvh Brage
  9. Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på. 1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. Og dessverre er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare. Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke. TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data. Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen. Dog er tipset relevant. Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet... men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart Mvh Brage
  10. Hei igjen Dan. Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med. Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen. 1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se. Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette. Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget. eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger. Så må du ha ett shim kit Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side ) Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter. Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen. Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da. Mvh Brage
  11. Hei Dere med RRp38 Det er faktisk svært sjelden man står helt strandet med RRp38, men da crank pos sensor tok kvelden engang, måtte jeg ha veihjelp. Skal du på ekstremt lang ekspedisjon, ville jeg kanskje hatt en slik sensor liggende i bilen. Den er relativt lett å skifte og om den feiler er det slett ikke mulig å få start.. Mvh Brage
  12. Brage

    Discovery 2v8

    Hei Dan, hvis du skrur deg helt inn til alle løfterne, så ja da ville jeg nok skiftet alle sammen, om det ikke er slik ved inspeksjon at du tydelig kan se at en eller flere er helt ferdig. Husker jeg rett så har du en trim / hi torque kam i motoren, da er det veldig viktig ( veldig viktig uansett kam ) å sjekke at alle løfterne er innenfor spesifikasjonene med hensyn til shimming under vippearm aksel bukkene ( dette er en litt tålmodighetsprøve av en jobb ), dette er også spesielt viktig om toppene er planslipt på ett tidspunkt. Du sjekker med å måle klaringen mellom klipset på den hydrauliske løfteren og ned til selve løfter skålen. PS: Kjøp kun originale løftere. med å åpne motoren slik vil du nok fort finne ut hva som er galt. Mvh Brage
  13. jeg har brukt disse fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/solv-kalsiumbatterier-12v-95ah-2000029871 De gir 4 års garanti på disse, og de holder jo minimum 4 år, så det synes jeg er bra nok levetid. Jeg vinsjer jo med dette også. Så jeg må si meg 100% fornøyd. Rett polstilling og billig nok er det også. Mvh Brage
  14. De boks varmerne er nok trygge. De finnes jo med ferdig tank for bensin eller diesel. Kjører du på diesel kan jo diesel være praktisk, dog lukter jo bensin mye bedre, men igjen så eksploderer jo bensin mye lettere. Eksosen fører du ut, bor ett hull og trekk ut slangen under bilen et trygt sted. Som nevnt en CO varsler kjøper du jo løs for en billig penge. Jeg ville nok gått for en slik løsning om jeg tenkte å overnatte ute i bilen ofte på vinter/høst tid. Mvh Brage
  15. Hei slayer og co. Dere må måle hvor mye dynamoen leverer, skal være over 14 volt ut. Leverer den for dårlig, ja så skifter Dere den uavhengig av km stand. Jeg skiftet på min RRp38 på rundt 280 om jeg husker rett. Mvh Brage
×
×
  • Create New...