Jump to content
LRforum

Brage

LRF Society
  • Content Count

    5,481
  • Joined

  • Last visited

About Brage

  • Rank
    The Mechanic

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Akershus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Akershus

Recent Profile Visitors

2,182 profile views
  1. Anbefaler denne siden http://www.rallye-tenere.net/ Der kan du lese og se på bilder i mange timer fra tiden da -Dakar- faktisk gikk fra Paris til Dakar og hvorfor Yamaha XT 500/600 ble til kongen av enduro. Det er på tysk, men det går likevel. Du finner alle de store fra åttitallet Yamaha XT, Honda XL og BMW GS. Anbefales..
  2. Brage

    Katta i sekken

    Enig med Laftis her, kanskje videoen "lyver litt", men som det ser ut i videoen ville ikke motoren klart 5000km med en slik veiv. Tror det må være noe galt i pasningen mellom veiv og reimhjul, eller så er det feilet fullstendig ved montering. Det er kanskje løsnet. Er det ikke noe galt med reimhjul eller montering av dette, så er det virkelig bare å ta turen til UK å få skiftet motoren. Noe som nok kan være både dyrt og problematisk tenker jeg. Er litt undrende til at Techno Classic har latt ett reimhjul med slik kast i seg passere ut av verksted porten. Virker helt usannsynlig, dermed er det nok noe som har skjedd nylig. Mvh Brage
  3. Kjøp 4 høye støttebukker, sett karosseriet på dette med noen bjelker imellom. Burde bli bra. Gjør deretter som Laftis foreslår, skrap / puss /slip bort. Behandle med rust melk el.lignende. så Acid ets primer( fra upol for eksempel )- så lakk/ maling. Når dette er bra og riktig godt tørket, kan du begynne å bruke fluid film osv.. Tenker det blir bra. Bare fluid film er best egnet som behandling i hulrom og der hvor det ikke er tenkt å gjøre noe overflate behandling. Meget effektiv Mvh Brage
  4. Brage

    taklast

    Det er nok total, men det vil holde ett taktelt ja. Begrensningen er jo relatert til bil i fart. Få telt veier over 75 kg tom.
  5. Brage

    taklast

    75 kg, står det på crossbarene
  6. Vel, jeg har prøvd å å fylle og sjekke olje på en med peilepinne. Velger nok den uten peilepinne som en klar favoritt. Det er helt umulig å lese ut oljenivå etter røret har vært brukt til å fylle olje( pluss at det skummer noe ). Så kan garantere at du får ett bedre resultat med nivålesning uten peilepinne. Bare man kan prosedyren, for den er ekstremt viktig. Mvh Brage
  7. Du starter opp bilen fra kald, lar bilen gå på tom gang. Sjalter gir skifteren gjennom alle girene ( med 10 sek i hver posisjon ) og så tilbake til Park. La motoren fremdeles gå på tomgang, Nå legger du deg under og åpner nivåpluggen på autokassen ( ligger litt opp på framsiden av kassen )Torx eller unbrako skrue. Det skal nå renne en tynn stråle med auto olje ut av nivåhullet om nivået er riktig. Er det for lite olje fyller du nå opp til det renner en tynn stråle ut / pass på at temperaturen på oljen ikke kommer over sånn ca40-50 grader. Oljen er ATF dexron III. Steng nivåplugg. Husk motoren skal gå hele tiden.... Mvh Brage
  8. Det ser da overkommelig ut, en liten utfordring gjør jo turen ennå gøyere. Mvh Brage
  9. Du kan vel frakte resten av veien hjem for egen hånd, det er jo ikke slik at du må la verkstedet gjøre jobben( hvis ikke forsikringen din dekker det også da ). Nesten all veihjelp går bare til nærmeste verksted, om ikke hjem er nærmere. Det blir dyrt å få utført på verksted, bare deleprisen her hjemme er jo 3-4 ganger.. og ATF oljen pleier de jo å overprise noe voldsomt på verksteder. Anbefaler deg å få ett prisoverslag, og deretter ta avgjørelsen. Mvh Brage
  10. Bare pass på å ikke gå på do akkurat da...
  11. Discovery 3. D3 er vel bygget med overland som ett av hovedkriteriene, bilen er jo meget kapabel på alle måter og derfor sikkert egentlig en perfekt tur bil med høy komfort og god plass. Dessverre er det slik at motorhistorikken til D3 tilsier at du kan bli stående helt havarert hvor og når som helst uten noe forvarsel, dermed er hele overland drømmen ødelagt. Personlig ville jeg nok derfor ikke valgt en D3 for mine overland eventyr. Det er ikke mange biler hvor motorhavariet er så totalt, og blir så dyrt som for nettopp D3. I tillegg kreves det omfattende kunnskap og utstyr for å få fikset dette, dermed er ikke det en jobb for ett hvilket som helst auto verksted rundt om i verden. Defender, D1, D2, RRC, RRp38 og ja Freelander. så står i hvert fall motoren utheisbar under panseret og det er sjelden problemene er av en slik art at du ikke kommer videre etter en mer eller mindre enkel fiks. D3 en fantastisk bil når alt fungerer, men jeg klarer bare ikke å gi tommel opp som overlander siden det er alt for mange historier om dyre totalhavari helt ut av det blå Mvh Brage
  12. Kanskje man skal la ett verksted eller eier få ta en litt nærmere titt på motoren får man konkluderer med disse to totalhavari scenariene. Ja jeg vet begge er svært sannsynlig, men det kan jo være noe helt annet, som lar seg lett fikse Får håpe det... Ønsker Dere er heldig og at det løser seg enkelt. Mvh Brage
  13. Veldig klokt å be om dette. Med dagens mobil teknologi, burde det nesten være en selvfølge at verkstedet supplerer kunden med bilder fra operasjonen. Litt hyggeligere å legge igjen 18 tusen, når du i hvert fall har bilder som viser at noe er gjort Mvh Brage
×
×
  • Create New...