Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Brage

LRF Society
  • Innholdsteller

    5 379
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Brage

  • Rang
    The Mechanic

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Akershus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Akershus

Nylige profilbesøk

1 909 profilvisninger
  1. Brage

    Starte ny motor

    Det viktigste for kammen er å holde over ca 2000rpm i ca 20 min, og det er faktisk litt vanskelig, for det er mye å passe på samtidig når motoren er ny. Kjølevæske, temperatur, oljetrykk osv. En god ide er å bruke noe for å få turtallet til å holde seg stabilt over angitt turtall, slik at du får mulighet til å følge med de andre parameterne. Som nevnt over er mineralsk olje anbefalt ved innkjøring av V8, jeg brukte til eks Castrol 20W50 de første 1000 km Mvh Brage
  2. Brage

    P38 4.6 v8 2000 mod har div feil.

    RRp38 Kjølesystem. En viktig ting å vite om kjølesystemet til RRp38 V8 er at uten termostat så vil du faktiskt risikere å få overopphetning av motoren ( som du jo har erfart ) Hvorfor?? - Termostathuset til RRp38 har ved HOT åpning to funksjoner: 1. Åpner for full flow gjennom radiatoren - det er jo vanlig på de fleste biler, men i tillegg 2. Så stenger den for flow gjennom - bypass slangen. Det betyr at all kjølevæske er dirigert gjennom radiatoren for optimal kjøling. Tar du bort termostaten vil du ikke få stengt bypass slangen og mye av kjølevæsken vil gå i bypass - dvs ikke gjennom radiatoren, og blir altså heller ikke nedkjølt. Så med termostat borte - vil du kun få seinere oppvarming til driftstemperatur, men også mye dårligere nedkjøling av kjølevæsken når driftstemperatur er oppnådd = overopphetning. Dette er det viktig å forstå før man tuller / eksperimenterer med termostaten på RRp38. Ta med deg denne infoen og sett i en ny termostat før neste gang du kjører motoren til driftstemperatur. Mvh Brage
  3. Brage

    P38 4.6 v8 2000 mod har div feil.

    Du vil neppe få kjølevæske i sylinderne uansett. Det funker ikke slik. Dog kan ikke skjønne hvordan verksted kan friskmelde motor uten termostat, den er nå konstruert for å gå med termostat. Den skal være på plass. Som sagt, sjekk pakningen under throttlespeld huset. Det er en typisk lekkasje plass. Men først må du jo få start, hvis motoren går rundt uten antydning til start - så er cranck pos sensor ( svinghjulsensor ) en vanlig feil, sitter nede på venstre side av motoren inn mot startkransen. Nokså lett å skifte. ( gir ingen indikering på diagnosen heller ) Mvh Brage
  4. Brage

    P38 4.6 v8 2000 mod har div feil.

    RRp38 4,6 V8 er kjent for å måtte skifte en og annen topp pakning. I tillegg er det mange lekkasjekilder for kjølevann systemet, der o-ringene til varme registeret og pakningen under throttle spjeldet er de mest vanlige. Den kan også lekke kjølevæske ved valleygasket. Helt sikkert er det i hvert fall at å fjerne termostat har ingen effekt. Har du ikke jevn strøm av varm luft ut av varmeregisteret, så har du luft og / eller lekkasje i væskekretsen. Det kan være nettopp det som skaper problemene for deg, og den V8 ern er faktisk meget vanskelig å få luftet ordentlig. Mye av symptomene tyder på at du har sprekk i sylinderforingen, slik at kompresjonstrykk finner veien til kjølevannet - dog sier du at det ikke er funnet CO2, så det stemmer liksom ikke. Feilen du har akkurat nå er linket til startsperren, så en resync burde fikset det. Mvh Brage
  5. Brage

    Range rover p38 fra auto til manuell

    Om du absolutt ønsker manuell kasse i din RRp38 anbefaler jeg at du skaffer deg en brukt manuell kasse fra en RRp38 donor bil, eller kjøper den korrekte kassen for ditt behov fra en leverandør i Uk for eks. - Antar du vil finne nok utfordringer med ditt RRp38 eierskap utenom det å prøve å konvertere en girkasse som egentlig ikke passer ( bare mitt lille tips ) Legg ut ett ønske i salgs/kjøp trådene på forumet her som en god start.. Mvh Brage
  6. Tusen takk, hyggelig at det faller i smak hos andre også.
  7. Brage

    Range Rover P38 med EAS fault

    Bilen må nok også være i gang for at EAS diagnosen skal fungere, det er litt viktig å få med seg, ellers får man mld om ikke kontakt med EAS ECU. Min er littsånn ihvertfall. Mvh Brage
  8. Brage

    EU og chassinummer plassering??

    Nøyaktig her under tapen som du ser på bildet.
  9. Brage

    D2 v8 tikkelyd

    Det er riktig, er det original kam og ingen planing av toppene skal du ikke trenge å shimme. Mvh Brage
  10. Brage

    Frostvæske blandingsforhold

    Feil blanding den ene eller den andre veien gir dramatisk endring i frostbeskyttelsen, den rette blandingen for optimal beskyttelse er jo 50/50 konsentrat og vann. Da vil væsken beskytte ned til den minusgraden som den er oppgitt til å tåle. Er du svært usikker på ditt blandingsforhold er det beste rådet å skifte hele mengden med ny riktig blanding.,mener jeg.
  11. Brage

    D2 v8 tikkelyd

    Ja som sagt lenger opp, det er viktig å måle ut klaringen på de hydrauliske løfterne med montering av ny kam og løftere, og shimse deretter( om nødvendig ). To løftere kan selvfølgelig være defekt, men de var jo nye? eller... Hvis det var en helt original kam som ble montert, kan man være heldig å unngå shimming, men med en såkalt Hi-torque kam installert, eller etter plansliping av toppene må det 100% sikkert shimmes for å få de rette klaringene på de hydrauliske løfterne. Om to løftere ikke er "helt med" kan det være en konsekvens av at denne kontrollen ikke ble utført/ eller kanskje feil utført.. Løftere som går med for liten klaring vil fort spises/slites ned. Lurt å få kontrollert dette når det først åpnes opp. Valley gasket må jo av for å skifte de hydrauliske løfterne. Mvh Brage
  12. Da er det bare å finne frem Hullsagen
  13. Brage

    Spotted...

    Bra safety i disse, når du som 97 åring klatrer uskadet fra en slik velt. Skal jo litt kraft til for å tippe denne bilen på flatmark. Godt det gikk bra med prinsen, håper jo han skal klare de 100 Mvh Brage
  14. Brage

    Automatkasse 2008 Disco 3

    Fjernet, feil info
  15. Brage

    Alfred, 1985 LR 90

    Gratulerer, du skal ha stor kred. for å ikke bare velge den enkleste løsningen Er ikke så mange som velger å bygge om fra høyre til venstre ratt nå for tiden, så står respekt av det. Mvh Brage
×