Jump to content
LRforum

RaymondN

Members
  • Content Count

    141
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About RaymondN

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Råde

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Råde

Recent Profile Visitors

556 profile views
  1. Er litt nysgjerrig på denne metoden sjøl... Har sett diverse på youtube, og tenkt at resultatet er omtrent som melassebad og høytrykksspyler. Melassebad har jeg forsøkt, og det er jo effektivt. Men baksiden av medaljen er at år man tar delene opp, og spyler så blir de brune før man rekker å tømme en halv kaffekopp.... Men elektrolyse kunne kanskje brukes til å legge på noe som beskytter?.. Noen som har forsøkt det?
  2. Hei Satt og så på "bladfjøra" jeg også, men kan det være at det bare ser sånn ut?.. Lower link arm.. Wrangler har ikke hatt bladfjører siden den het YJ, og den ble skiftet ut med TJ i 1996..
  3. Hei Jeg har ikke hatt dette problemet, men det var en periode jeg trudde jeg kom til å få det.... (er det på en 200tdi eller evt. 300tdi med BoschVE?) For et par år siden hadde jeg kjøpt en 200tdi som hadde stått på en pall. Etterhvert har denne kommet på plass i seriebilen, men siden den hadde stått så lenge, og jeg skulle kjøre uten turboen ville jeg prøvestarte på pallen... Det endte med at jeg var nødt til å ta av pådragsarmen og lokket på dieselpumpa.. Det var noe som hadde satt seg inni der, og motoren gikk i praksis uten tilbakekobling..(litt skummelt faktisk!!)... Men det slo meg at det kun var en O-ring, og en litt småslarkete pasning mellom lokket og pådragsarmens aksel som skulle holde det tett.. Jeg tror nok det lakk litt diesel da jeg prøvekjørte på pall, men etterhvert som motoren fant veien inn i bilen har det ikke vært noe problem. Det kan ikke være at hølet i retursystemet har blitt mindre?
  4. Hei. Jeg er interessert. Men må ta forbehold om jeg får resten av "kabalen" til å gå opp..
  5. Takker for en hyggelig og inspirerende sammenkomst. Veldig interessant og med en praktisk tilnærming som passa bra for garasjeentusiaster som oss;-) ..så nå går jeg rundt og leter etter gode anledninger til å ta fram sveiseutstyret neste gang :-)
  6. .......å fyttekatta!! Her må det vel være mer som er feil enn at det er igjen litt rester av olje eller bremsevæske... Ting som ikke passer sammen? Er det ikke en ventil som skal sikre at om det blir lekkasje på den ene siden, så vil all væska gå til den andre? (..eller var det på en annen bil jeg var borti?)
  7. Hei Når man begynner å lete etter info om batterier, lading og utlading synes jeg ofte at det er mange som har meninger om dette, og jeg synes det er vanskelig å skille harde facts fra synsing... (følgende er å betrakte som synsing fra min side): Jeg synes kanskje tabellen ovenfor er ganske restriktiv, og det er jo gså en del faktorer som bestemmer hva en måler på batteriet... f.eks belastning, tipper at batteriets indre motstand (eller impedans) har en del å si, hvor lenge det er siden det ble belastet og selvfølgelig graden av utladning og graden av sulfatering.. (dette er jo kjemi...) Jeg tror jeg ville vært happy om den avbrøt ved f.eks 11V. Når den første cella går tom, vil batteerispenninga rase nedover rimelig fort.. Og da tror jeg det ville være ødeleggende for batteriet om lasten ikke blir koblet vekk. Altså; om den stilles til 10,5 eller 11,5V, så er det uansett mye bedre enn ikke å ha noe der... Dette er jo blybatterier.. De er MYE mer robuste mot dyputladning enn LiPo og andre Litium batterier..
  8. Jeg har sett at det er en tilsvarende funksjon på regulatorer som er laget for å koble sammen solceller, batteri og noe som bruker strøm fra batteriet.. Har sett sånne i diverse kinabutikker til en snau hundrelapp. Men jeg har ikke kommet så langt at jeg har noe hands-on erfaring å slå i bordet med...
  9. Den armen som kommer ut av hjelpesnekka har jeg vært nødt til å stramme et par ganger... (er det splines på den mon tro..?)... lurer på om jeg ikke måtte frisere litt med vinkelsliper sist gang for å få god nok "klem" på akseltappen...
  10. Dette har jeg lyst til å prøve å få med meg også... (det er riktignok en barnebursdag samme helga hvor jeg må servere pølser, men da kurset/treffet ble flyttet fra lørdag til søndag åpnet muligheten seg:-) )
  11. Hei Jeg satte en dekkventil i lokket på beholderen... https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/dekktilbehor/dekkventil-50-stk-2000028392 -og så har jeg en slange med tilhørende skrukoblinger i hver ende.. og kobler på trykk fra et dekk.... Da går det lekende lett...
  12. Hei Nippon Chemi Con og United Chemi Con tror jeg i praksis er samme komponentene.. Alle de elektrolytt seriene du har listet er benevnt som "standard", så da bør det vel være mulig å erstatte dem.. om du erstatter en 85° med en 105° gjør ikke det noe.. kanskje du attpåtil får lengre levetid.. Den oransje tror jeg kan være en tantal kondensator.. hvilke egenskaper disse har kjenner jeg ikke til... Mouser er nevnt.. farnell er også greie med stort utvalg..
  13. SME og KGE høres ut som er kondensator serier fra Nippon Chemi Com (NCC)... Rubycon er også en produsent, så den du ser heter nok også noe mer... Jeg ville nok ha funnet datablader for de seriene du klarer å tyde, og funnet erstatninger som var mest mulig like.. En elektrolyttkondensator kan karakteriseres av mange flere egenskaper enn kapasitans og spenning.. rippelstrøm eller ekvivalent seriemotstand for eksempel.. Hvor mye det har å si kommer sikkert litt an på hvilken funksjon den har.. (Jeg har ikke spesielt god greie på Hifi, men har jobba med switch-mode power i mange år.. og der er det også elektrolyttene som i praksis bestemmer levetida. )
  14. Hei Jeg har opplevd noen symptomer som kan minne litt om det som beskrives her.... Som Rolf skriver kan ting sette seg litt fast inne i pumpa når den har stått lenge.. Jeg kjøpte en 200tdi motor på pall som skulle inni seriebilen - altså uten turbo.. Etterhvert som tida kom til at jeg skulle forsøke å få start på motoren (fremdeles på pall, men uten turbo) opplevde jeg at det røk kraftig, hvit røyk, og turtallet dro avgårde.. Motoren reagerte altså ikke på signal fra pådragsarmen. Det resulterte i mye grubling og flere ting ble undersøkt.. Men tilslutt ble toppdekslet på pumpa tatt av.. Den hule akselen som altså gir gir en tilbakekobling fra sentrifugalvektene til pådraget hadde satt seg fast.. (fikk jeg lagt inn bilde her mon tro..?) Etter at denne ble forsiktig løsnet, og det hele ble skrudd sammen gikk den pent på tomgang, og reagerte tilsynelatende normalt på pådraget... Etterhvert som motoren tilslutt kom på plass i bilen, og det ble prøvekjøring opplevde jeg de første kilometerne at motoren ikke orket noe særlig.. Men plutselig kom det seg også. På meg virket det som om det var mer leamikk inne i pumpa som hadde satt seg, men som hadde godt av å brukes litt.. Så jevnilig bruk, litt olje i diesel og ikke biodiesel er vel det jeg har endt opp med til denne.. Har ikke merket noe mer etter dette:-)
  15. Det går an å få av (og på..?) den flensen for remskiva også om det skulle bli nødvendig... jeg mener det var denne jeg brukte for å få det til å passe med remskiver til dynamoen da jeg satte 200Di i seriebilen.. så hvis ingen andre finner pumpa har jeg en til overs uten flens...
×
×
  • Create New...