Jump to content
LRforum

BBernt

Members
  • Content Count

    225
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About BBernt

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tromsø
  • Interests
    Defender 110 SE Td5 2005 mod.
    Bobcat 322
    Eks: Defender 90 Td5 1999 mod.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tromsø

Recent Profile Visitors

763 profile views
  1. BBernt

    Rengjøringsolje

    Hadde en mistanke om følgeskader på dette produktet. Enkelte andre produkter som kategoriseres som Lurium kan virke som tiltenkt, men det er vanskelig å skille disse fra andre. Enn så lenge får Lurium stå i butikkhylla.
  2. BBernt

    Rengjøringsolje

    Har aldri brukt Lurium for å oppnå raske resultater, men aldri si aldri. Følger anbefalingene fra forumet selvom det ikke akkurat er V8er i minigrabberen.
  3. BBernt

    Rengjøringsolje

    Skal bytte motorolje på minigraveren, en 2000 modell Bobcat 322. Kjøper en universal mineralolje som tilfredsstiller kravene fra Biltema. Ser det finnes en renseolje Biltema anbefaler hvis det kan være gammel olje eller forurensninger i motoren, vurderer å flushe motoren med denne før oljebytte. Er det noen risiko med dette?
  4. Ukesoppdrag på Farmen.
  5. Takk for besøket i campen og lykke til med Sofie. Det ble fiskemiddag i morgen på vår bryllupsdag.
  6. Følger med tråden din, men er i Reisa på fiske denne helga.
  7. For stor avstand på sensor utløser ikke tc og abs lampe i dashbord. Jeg banket lett inn alle sensorene hver gang jeg har hjulene av for å få bort denne feilen.
  8. Skal på kaffemøte i kveld, får se om det blir godt nok oppmøte til å diskutere dette. Det er tidkrevende å søke på nettet etter smådeler, så er åpen for tips på forumet. Vi får følge med, lafterolf.
  9. Foringen ble ikke byttet selv om jeg sendte bilde av den til verksmesteren og forklarte 2 måter å fjerne den på. Snakker med verksmester og de gjør det de kan for å hjelpe meg før ferie den 15. Foringen ligger nå i motorolje for å mettes, skal gi beskjed om god smøring med grease før montering. Hvilke tetteringer behøver jeg til girkassa? Ser at utgående fra fordelingskassa skjelden byttes. Lekkasjen er i forkant av hovedkassa, må vel være simringen på akslingen som er gåen.
  10. Låner tråden litt til, Håkonbs. Fått bilen tilbake etter 3 dager på verkstedet. Skiftet clutch og svinghjul på Defender td5 2005 model etter 254 000 km. I tillegg ble stort sett alle slitedeler som mekanikeren var i berøring med, skiftet. Men, foringen inn mot veiva fant han ut ikke trengte å byttes. Bilen skriker fortsatt i fortvilelse, denne gang til mekaniker og ikke eier. Verkstedet skriker også sikkert i stille fortvilelse siden de nå må ta bilen inn igjen i 3 dager for å bytte denne viktige detaljen. I tillegg har det oppstått girolje lekkasje i forkant av hovedkassa. Siden det er ferie og tid for turer, er spørsmålet om jeg kan kjøre med denne lekkasjen uten at clutchen blir sauset inn?
  11. Fikk varer i går som var stipulert til 2. juni.
  12. Kan jeg spørre om bunnpanna ble tatt helt ned eller bare senket litt, og om hvor lang tid de forskjellige metodene tok? Skal skifte clutch og svinghjul med bytte av simring og fått tilbud med 3.8 timers jobb bare på å ta ned og vask av bunnpanna. Selv med støydempende plate (noe jeg ikke har) stusser jeg på at dette skal ta en halv arbeidsdag.
  13. Motoren er renere innvendig enn utvendig, hvis det ikke er lim eller pakningscement fra fabrikk på bunnpanna blir det kun senkning. Har fjernet alle støydempende platene, siden jeg glemte å nevne det til verkstene blir timeforbruket lavere uansett løsning. Så blir det å vurdere minste antall verkstedtimer til høy sats opp imot høyeste antall timer til lav sats.
  14. Låner denne tråden litt, trenger veiledning for å veilede videre. Det er oppstått en usikkerhet om min td5 fra 2005 har lim i tillegg til pakning på bunnpanna. Fikk et tilbud på 3,8 timer for å ta ned og vaske bunnpanna ifm skifte av clutch og svinghjul, dette for å skrape bort gamle limrester før montering. Sa til verksmester at VBF ikke nevner dette, men beskriver litt senking av bunnpanna og lirke på ny pakning. Spørsmålet blir da om LR skrudde td5 bunnpanne på med lim og pakning? I tillegg planlegger verksmesteren 13,8 timer på komplett clutch jobb med skifte av det som skiftes kan. Bedt om ny pris siden JLR sier jobben tar minimum 8 timer og opp til 10 timer. Ellers kan det nevnes at Island 4x4 har problemer med å sende ut deler, det samme hørte jeg fra merkeverkstedet i byen.
×
×
  • Create New...