Jump to content
LRforum

Håvard Guttormsen

LRF Society
  • Content Count

    3,114
  • Joined

  • Last visited

About Håvard Guttormsen

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • MSN
    zeb@crusaders.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lillestrøm
  • Interests
    Triumph biler,Land Rovere,Hus, data,elektronikk

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lillestrøm

Recent Profile Visitors

3,197 profile views
  1. Hva får deg til og tro at det er dust og ta 4 hjulskontroll. Den avslører ganske mye om understellet på bilen. Er bilen skeiv, er det noe bøyde stag under som gjør at en av aklsingene vrir seg?,Er noe akslinger bøyde? og selvsagt spissing som er det som er lett og justere. Man må ikke være vriompeis hele tiden !
  2. Har stor tom henger hele veien opp og plass til mere på vei ned igjen. Reiser Torsdag morgen fra Lillestrøm. Bruk telefon om noe må med. 95085158
  3. Per og jeg tar en tur oppover imorgen. Da får vi oss en rtoadtrip og får gjort litt andre ting på vei.
  4. Eller om noen skal ha noe fraktet fra ruten der og nedover om jeg brått kjører en tur dit imorgen med henger...
  5. Er det noen som skal forbi Klæbu i retning Oslo de neste dagene? Jeg har en lufttank der på 400L som er ca 220 cm lang. Skulle hatt den i retning Oslo/lillestrøm. Kan selvsagt møtes omtrent hvor som helst i østlandsområdet for overlevering. Pris blir vi enige om. 95085158
  6. OM du har null ide på hva det er som trekker strøm er dette startmetoden og finne ut av hvor strømtrekket går: Tenningen skal være av Ta ut alle sikringer og releer fra sikringsboks i motorrommet. Fra batteriet går det 2 strømkabler, kopl bort den som går til motor og dynamo. Den andre kablene går til sikringsboksen. Her skal du ha et godt multimeter. Jeg bruker et analogt som har 25A strømmåling på DC. Da ser man lett hva som foregår. Start med og sette inn de 4/5 store sikringene en og en. Vent litt mellom de og følg med på strømtrekket. De til BECM skal gi litt trekk først og så dempe ned på maks noen hundre mA. Fortsett med de små og følg godt med. Ikke gjør det for fort, da kan det bli like lett og starte på nytt igjen. Om du kommer til en krets som bruker strøm er det noe feil der. Da kan du gå på skjemaene i Rave og jobbe deg fram til hvor feilen ligger. Når du kommer til releene er det og bare og sette de inn og se om det trekker noe. Det skal ikke trekke noe strøm på noen av releene. Om det gjør det er releet brent og det må byttes til et tilsvarende. Det er 4 typer releer,Grønt 5 pol, Gult 4 pol og et sort som er spesial til ABS pumpen. I tillegg er det et lite gult rele som er til tute og AC clucth avhengig av modell. Går du gjennom dette har du gjort grunnlaget for feilsøking av el på en P38. Er allt bra hittil står du igjen med BECM og EAS problemtikk. BECM er det et dokument som ligger på nettet som heter BECM_SID.pfd. Der står hele BECM feilsøknings tabellen for hva som kan vekke og holde BECM i høyt strømtrekk modus. EAS kopler du bare ut EAS timer under venstre forsete for og legge EAS ecu strømløs. Dette dekker 99.9% av alle strømfeil som er mulig og få på bilen.
  7. Om det skjedde etter høy lav skifte er det nok noe med skiftemotoren. de ryker om de blir brukt bare hvert skuddår.
  8. Ta av sparkepanelene på begge sider foran og sjekk kabler og kontakter langs A stolpene for korrosjon. Ta opp kontaktene. Normalt må disse fjernes og skjøte kablene der.
  9. Dette ordnet seg. Takk til dere som tilbød hjelp. Håvard
  10. Har en kompis med en defekt sensor og EU kontroll omgående. Er det noen som har en i Oslo akershus området som er mulig og få kjøpt nå i helga ? Håvard Lillestrøm. 950 85158 Send gjerne sms eller ring da jeg er på forumet bare en sjelden gang iblant for tiden.
  11. Ring meg om du ikke får det til . 95085158
  12. Det er litt forskjellig ECU til automat og manuell. På tidligere pre MY99 er det litt lettere da motoren ikke snaklker like mye med girkassa, men anbefaker uansett og bytte ecu til manuell. Det krever forøvrig bytte av hele ledningsmatta på motoren da ECU kontakten er litt forskjellig. Mulig det går og bare file om keying av kontakten i støpen.
  13. Er det noen som har en bakre høydesensor til 2000 P38? Trenger en litt fort da jeg ødela en for en kompis. Knekte ører går bra. Håvard, Lillestrøm
  14. Er det noen som har noen gode tips på eksos mod til disse? Skulle gjerne hatt llit friskere låt i den.
  15. Ikke i utganspunktet Christian. Jeg har hatt en del samtaler med en engelsk låsesmed som er proff på P38 nøkler og vi har tenkt ut en greie som burde la seg gjøre. Forhåpentligvis på nyåret når jeg er ferdig med påbygget på huset har jeg tid til og sette meg ned og skrive koden til den. Jeg har hele test oppsettet for det liggende i en boks på kontoret men der går det knapt og gå inn for øyeblikket. Løsningen er nesten en "man in the middle" løsning for de som er interessert i hvordan det gjøres. Det går en simpel seriel databus som er ukrypert imellom BECm og outstations i dørene. Der sendes alle kommandoer for vinduer og dørlåser frem og tilbake. Løsningen skal da være et lite kort som ligger imellom og hjelper til litt med kommandoer. På det kortet står det montert en mottager type garasje som da skal sende kommandoer for åpne og lukke.
×
×
  • Create New...