Gå til innhold

KnurreJ

Medlemmer
  • Innlegg

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Asker

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

KnurreJ sine prestasjoner

Nykommer

Nykommer (1/7)

  1. Takk for positive kommentarer! Ja, det er Caprock L. Men som jeg antydet i første innlegg er den etter min mening for bred (150 cm), så jeg reduserte med omtrent 25 cm, dvs den overskytende biten nedenfor: Jeg tok også sjansen på at jeg ville klare å tvinge hjørnene sammen hvis jeg kappet det til slik at det følger bredden på taket. Det betyr at det ble omtrent 6 cm smalere bakerst. Og det gikk heldigvis fint å få det sammen til slutt
  2. Jomfruturen med bagasje på grinden unnagjort! Veldig fornøyd med resultatet til slutt. Prøvde først uten vindavviseren som følger med, men det ble en del bråk over 80. Med vindavviseren derimot ble det overraskende bra. I hvert fall på min bil helt ubetydelig vindstøy. Har foreløpig gummilister i T-sporet på toppen av skinnene. Fint med ekstra friksjon så det blir lettere å surre, men samtidig litt upraktisk å ha festeøyne vannrett, så mulig jeg tar bort noen igjen.
  3. Da har jeg fått kommet litt videre. Jeg har kappet ut emner til føtter av POM-plast. Det er UV-bestandig og solid, og bør gjøre nytten. Det var ikke helt rett frem å måle seg frem til noe som passer bra i skinnene mot stativet. Skinnene er ca 6cm smalere bak enn foran, og de heller utover mot bilens sider i tillegg til å helle fra høyest midten av taket og mot front og bak. Overdrevet som om de er montert på en enorm kule. Men etter litt prøving og feiling har jeg kommet frem til noe jeg tror blir bra. Det blir seks klosser, der de midterste er ca 8mm høye, og de fire endeklossene er kileformet med ca 1 grad helling og 16mm på det høyeste. Den ene graden var essensiell for å få ordentlig kontaktflate. For å låse dem fast i skinnene og samtidig få dem i lodd er det frest et spor på hver side, der det mot midten av bilen er 0,5mm dypt, mens det mot siden er 2mm. Som låsing i skinnene bruker jeg rustfritt flatstål 25x2mm med vognbolt gjennom fot og sideprofilene på grinden. Med avrundede hjørner ble det slik:
  4. Med familie og hund blir bagasjerommet på selv discoen knapt når man skal på tur. Og siden far har siklet på takgrind en god stund, rettferdiggjort av at påskeutfarten står for tur, har det blitt gjort innkjøp av takgrind. Front runner hadde selvfølgelig vært kult, men den er dyr. Jeg har vært nysgjerrig på Thules nye bidrag til segmentet, nemlig caprock serien. Da jeg kom over en i størrelse L på salg slo jeg til. Førsteinntrykket etter å ha sett på delene er veldig bra! Skikkelig robuste profiler og sammenføyninger Jeg visste på forhånd at jeg nok ville synes den var for bred (150 cm), så litt modifisering ligger i planen. Jeg vil også ha føtter som passer rett i skinnene på taket, og siden Thule sitt kit så ut til å bygge vel mye i høyden etter min smak er egne føtter også på planen. Blir spennende å se hvordan det blir på bilen, og om det er mulig med gode alternativer til front runner til en tredjedel av prisen
  5. Bilen jeg overtok har hakket nyere vinterdekk på bakakselen. Det kom av en punktering forrige sesong i følge tidligere eier. Det er samme dekk, men ca 2-3 mm mer mønsterdybde på bakakslingen (omtrent helt nye dekk). Jeg vet at det generelt er anbefalt like dekk foran/bak på 4x4 biler, men har samtidig lest at det ikke er like kritisk på "nyere" biler. Er det noen som har noen lure tanker rundt dette? Ønsker selvfølgelig ikke å skade transfer/senterdiff, så vurderer behovet for å rive i nytt dekkpar til framakslingen nå mens bakhjulene fremdeles er "nye".
  6. Hehe - bilde dine @robo01 ser nesten mistenkelig like ut, ja. Takk for langt og informativt innlegg! Bra hypotese om at det kan være jevnlig sjøsetting/opptrekk av båt som kan være medvirkende her. Det kan jo også forklare at det er verst på bakakslingen. Jeg tror nok også jeg heller mot å skifte alt når jeg først går i gang. 7000,- hørtes rimelig ut - er dette for begge sider? Har du evt lyst til å dele bestillingslisten? Angående sikkerhet og vurdering av hvor akutt det er å fikse dette på min bil (gått 128k). Om det er slik at mutteren forsvinner helt og huben med hele hjulet løsner fra spindelen skulle man jo tro at kaliperen vil holde igjen så man i hvertfall får stoppet trygt? Hva tenker dere kloke hoder om dette? Misforstå meg ikke - jeg ønsker å ordne dette, bare helst ikke akkurat nå, men feks til våren
  7. Takk for svar. Jeg er forberedt på å skru selv på denne bilen, men jeg er ikke såå gira på å begi meg ut på å få løs disse mutrene og bytte lagere som den aller første oppgaven etter en knapp uke som bileier. Er det noen som tør gjette hvilket prisområde jeg kan regne med om det settes bort? Og er det noen flinke å anbefale i Asker/Drammen/Oslo-området?
  8. Hei godtfolk Jeg har vært innom som gjest, men nå som jeg endelig har fått meg ordentlig bil er det på tide med egne innlegg i dette fantastiske forumet. Jeg slo til på en D4 2012. Den virker som et bra eksemplar som er møysommelig passet på og stelt med (etter det forrige eier kunne fortelle). Ingen synlig rust og understellet er behandlet flere ganger og ser bra ut. Men da jeg la om til vinterhjul fikk jeg meg et sjokk. På bakakslingene er det lite igjen av akselmutrene, spesielt på førersiden. Se bilder. De er tatt gjennom senterhullet i felgene, siden jeg ikke fikk tatt bilder da jeg gjorde selve hjulskiftet. Bilde 1, bak førerside: Bilde 2, bak førerside: Bak passasjerside: Foran passasjerside: Som man kan se er det nesten ikke spor igjen av sekskantformen på mutteren på førerside bak. Bak på passasjerside er noe bedre, men er på vei til samme sted som den andre. Foran ser det mye bedre ut. Spørsmålene blir da: - Er dette trygt å kjøre med? - Det er vel ikke sannsynlig å tro at man får av mutterne uten å skade akslingen (om den ikke er skadet for mye allerede)? - Bør begge akslinger bak byttes? Hva mer bør evt. byttes? - Forrige eier har ikke skiftet hjul selv. Men bør ikke verksted opplyse om sånt i forbindelse med service? Setter stor pris på svar!
×
×
  • Opprett ny...