Gå til innhold

KristofferS

Medlemmer
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Jørpeland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

KristofferS sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Trykk sensoren står på galleri siden i senter ventilblokk. Så når kompressoren starter så åpner ventilen i senterblokka seg og hvis behov ventilene i front og bak ventilblokk. Når så høyden har blitt riktig ut til hver av belgene så vil ventilene i front og bak ventilblokk stenge (da vil trykket fra ventilblokk og ut til belgene være 17/18 bar). Så vil systemet fylle tanken opp til 17/18 bar. (hos meg så stenger ventilene på 18 bar) Når trykket har nådd 17/18 bar så vil ventil i senterventilblokk stenge. Så vil galleriet altså slangene mellom ventilblokkene og kompressor tømme systemet for det meste av trykket. Derfor ser du et fall i trykkesensoren fra 17 til 2 bar. Så trykksensoren står på galleri siden i senter ventilblokk og ikke på tank siden. Hvis forklaringen min ga mening. Høres fornuftig ut at det er høydesensoren på venstre bak som er problemet.
  2. Hvis ikke slangene hadde klart 17 bar så ville du merket det. Tro meg. Jeg byttet noen slanger i mitt søk etter feil for et par år siden og tenkte ikke på trykket. Merket fort at slangene ikke tålte så høyt trykk. Det står kun så høyt trykk fra senter ventil blokk og ut til tanken. og fra fremre og bakre ventil blokk og ut til hver av de 4 belgene. Grunnen er at det ikke er noen ventiler som stopper trykket andre plasser i systemet. Alle slanger mellom hver av ventilblokkene/kompressor er trykket vesentlig lavere.
  3. For meg så høres det ut som at problemet er elektronisk og ikke luft. Luft trykket i slangene mellom ventilblokker trenger du ikke å tenke på. Det kan være på 10 bar uten at det er problemer med slangene så lenge sikringen er ute og bilen ikke senker seg. Så lenge det er trykk så er det ikke lekkasje i de. Poenget med tanken er at bilen skal løfte seg fortere når du hever bilen og at kompressoren skal gå mindre. Tanken skal ha 18 bar hvis jeg ikke husker helt feil drift trykk når kompressoren stopper. Trykket mellom ventilblokkene vil være mindre en ut til belgene og fra ventilblokk og til tank. Siden bilen ikke går ned når sikringen var ute så er det ikke luft problem. Da er det sensor problem. Hvis du ikke har bestilt enda så ville jeg ha løsnet armen fra og sjekket verdiene mens jeg beveget den manuelt opp og ned. Da kan du se om verdiene forandrer seg eller ikke. Er det lite forandring/ingen så er det helt klar sensor/lednings problem.
  4. Ville gjort som forlaget over. Kan ikke tenke meg at tanken er problemet. Da ville trykket være lavt mens bilen ikke ville ha siget. Gallery pressure er hvis jeg ikke husker helt feil trykket mellom senter ventil blokk og fremre og bakre. Sensoren sitter i senter ventilblokk. Det er derfor man ser trykket øke mens kompressoren går mens når den stopper så hører man utblåsing av trykket i slangene mellom ventilblokkene og trykket blir lavere.
  5. Det er nesten et år siden jeg gjorde det så kan være jeg husker litt feil. Husker ikke helt om man må løsne begge bremse vaiere fra bremsebånd eller om det kun er venstre side (førerside). Men i hverfall venstre side. Kan kanskje være lurt å løsne høyre også å dra vaieren så langt ut som mulig. For hvis jeg ikke husker feil så vil det gi deg bedre plass for å ta ut huset med motor og tannhjul. Så ville jeg ha åpnet dekslet for å hjelpe meg til å se når jeg skrur ut vaieren på venstre side. Det er 8 skruer. De tre nederste kan være litt vanskelig å se. Mins jeg klarte å løsne alt uten å løsne selve EPB modulen fra de to festene på toppen. Så må man løsne først skru feste til vaieren på venstre side av EPB modulen for så å skru ut vaieren. Når vaieren skal skrus ut så kan det være greit med en hjelpende hånd som rotere vaieren. Når man har kommet så lengt så er det 3 skruer mins jeg som holder det hvite huset med tannhjul og motor sammen på plass. Løsne de så får man ut motor med tannhjul ut sammen. Og husk å ta løs + og - ledningene og husk hvor de står. Kan være noe mer som må løsnes som jeg ikke husker i farta. Det høres kanskje komplisert ut men det er ikke det. Det er ganske rett fram. Også montere man selvfølgelig bare alt motsatt vei. Det man må huske på når man har satt alt sammen igjen er at man må bedding in bremsebåndene igjen. Hvis ikke så vil motoren ryke.
  6. Hei. Jeg ville ha byttet bare innmaten. Mye billigere og like bra. Hvis man først har enheten ute. Vil si at det er den verste jobben. Og man kan nesten ikke gjøre feil med å bytte tannhjulene slik jeg husker det. Man kan også klarer det mens enheten sitter i bilen. Det er noe herk å komme til men fult mulig. Og det er ikke vanskelig å gjøre jobben. Jeg har hatt min ut 1 gang for å bytte tannhjulene også måtte jeg bytte motor etter at jeg hadde fått montert den i bilen men da valgte jeg å gjør det mens den sto i bilen.
  7. Har du sjekket ledningene? På med d3 så lå problemet i samle kontakten under venstre frem lykt etter motor bytte. De som hadde gjort jobben hadde trolig glemt å løsne den kontakten eller noe som gjorde at det var bare litt dårlig kontakt siden de hadde stekt ledningene eller noe. feilen den kom og gikk. Kun feil kode og gult lys hadde jeg en god stund. Slettet koden så var den fin igjen en lien stund. Byttet sensor. Inen forandring. Etter mange kvelder og uker og mye søking så fant jeg problemet som da var kabelbrudd. Det er verdt et forsøk å sjekke ledningene.
  8. Hører ut som enten kabel brudd eller sensor problem. Hadde noe tilsvarende på min d3 er for et par år siden. Jeg hadde et kabel brudd og defekt høyde sensor. Maks uflaks å ha begge deler samtidig. Har du sjekket verdiene på høydesensoren? For hvis den sender feil signal så vil systemet tro at den har en annen høyde en det den har. Og da vil det slå ut i 4x4 skjermen. Bilen i seg selv vil ikke senke seg nødvendigvis.
  9. Jeg kjøpte 255/55R19 111H GOODYEAR WRANGLER AT ADVENTURE på vårparten i fjor og er fornøyd med de. Har ikke selv så mye erfaring med AT dekk men de funker fint til mitt bruk. Synes ikke de støyer noe spesielt mer en vinterdekka eller andre dekk jeg har hatt. Jeg kjører selv en Discovery 3.
  10. Hei. Ulyd? Eller kan det være at du hører modulen jobbe? Etter at du satt alt sammen og før du begynte å bruke det husket du å justere de elektronisk? Slik at elektronikken skjønner når det er stramt og ikke. Hvis du ikke har gjort det så ville jeg ha forsøkt det først før jeg hadde gjort noe annet. Søk på discovery 4 epb bedding in så ser du hvordan det gjøre.
  11. Hei. Spørsmål. Senker alle 4 hjørnene seg 4 cm eller bare begge bak? Eller gikk den helt ned til bunden? Med sikringen i eller uten? Min senker seg noen ganger flere cm om natten grunnet bilen ikke står beint. Har du sjekket kalibreringen av høydene den er riktig? Tanken kan fint tas ned og med litt bevegelse så hører du om det er vann eller ikke i den uten å ta løs luft slangen. Hvis utlufting ventilen står i åpen posisjon så sliter systemet med å fylle opp luft. Da vil du ha en konstant lekkasje. Luften fra tanken er i bruk hver eneste gang du hever bilen eller når kompressoren går. Da blir ventilen i senter blokka åpnet. Når tanken er full så stopper kompressoren og ventilen i senter blokka stenges. I senter blokka er det bare 1 ventil. Den går til tanken.
  12. Luft systemet virker slik at mellom kompressor og ventil blokk og mellom ventilblokkene er det mindre trykk en mellom ventilblokk og tank samt ventilblokker og belger Den delen av systemet holder ca 18 bar slik jeg har forstått det. Det kan være jeg har forstått litt feil mellom ventilblokk og belger men fra senter ventilblokk og til tank er trykket 18 bar i hver fall. Når kompressoren starter så jobber trykket opp til 18 bar før trykksensoren stopper kompressoren. Og slipper ut litt luft slik at det er mindre trykk mellom ventilblokkene og kompressor en i resten av systemet. Så lenge ventilblokka er tett så kan man ta av slangene mot senter blokka uten at noen ting skjer med høyden. Det kan være verdt et forsøk å bytte slanger fra ventilblokk til belgene. Det som kan være er at når ventilblokka og belgene ble byttet så har ikke de gamle slangene tettet ordentlig i koblingene. Noe som resultere i at det lekker luft ut. Det er ikke alle tess butikker som har den slangen du trenger. Har hatt flere samtaler med min far om slanger og han jobber på Tess. Jeg har selv byttet slanger på min bil fra kompressor-ventilblikk-tank-ventilblokk foran og bak. Jeg kjøpte slange på rs-onlinge.com. Uansett hvor du kjøper slange så husk at de må tåle mins 20 bar. Trykket i systemet jobber opp mot 18 bar. Så greit å ha slanger som tåler trykket:)
  13. Ventilblokk i midt er fordeling blokk til tank samt til fremre og bakre blokk. Der sitter også trykk sensoren. Så all luft går igjennom den når bilen heves eller senkes. På min for en tid tilbake når det stod strøm på så sank den i venstre foran. Over natta så hadde alle andre hjørner synket. Grunnen slik jeg har forstått det har med at bilen prøver til så sant det er mulig å levle bilen. Så er et hjørne lavt så vil de andre følge etter. Siger den fortsatt ned på en eller begge sider bak så er det enten slanger eller ventilblokk bak. Har du sjekket luft slangene? Har du sjekket at høydesensoren gir riktig verdi? Eller om den er defekt? Den kan tilsynelatende funkere mens man kjører for så å tulle når bilen står i ro. Men hvis du har tatt strømmen og bilen fortsatt senker seg så er nok ikke det problemet.
  14. Til info. DHL tar 292 kr i utleggsgebyr for å kreve inn og betale mva
×
×
  • Opprett ny...