Gå til innhold

Jan Egil

Medlemmer
  • Innlegg

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Karmøy, Rogaland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Jan Egil sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Det var et lite hull i slangen ja. Så da blir spørsmålet, hvor får jeg denne kjappest fra? Og hvordan får jeg den av. Går det å løsne kjølerøret som går rundt baksiden av motor? Var så mye slanger og herk der og vondt å se og komme til. ..
  2. Beklager, men kan være jeg er litt treg, skjønner ikke det med å utvide hullene i lengderetning? Er det hullene til boltene i manifolden det er snakk om. Og hvis de ikke skal utvides i diameter men i lengderetning så ser jeg ikke helt hva det er snakk om. Da må en jo fôre på? Det er slangen som lekker ja. Hadde start på den i går kveld og da spruter det nesten ut under der. Er det en slange jeg kan få tak i hos tools eller tilsvarende eller bør den bestilles som Defender del.
  3. Oi det hørtes plutselig komplisert ut. Er dette noe man gjør hjemme i tunet? Hva trenger jeg for å utvide skruehullene i lengderetning?
  4. Hvorfor er det en fordel å demontere og plane manifolden? Er det ikke bare økt risiko for å knekke bolter ? Har det noen direkte sammenheng?
  5. Det forsvinner nå mye kjølevæske i løpet av en kort kjøretur der motoren blir gjennomvarm. Fyller fort på 2 liter. Ser det kommer ut et sted under turboen, hører også lyd av lekkasjen når kjølevæske er barm og det kommer trykk på. Ser dårlig og kommer dårlig til. Slangen fra vannpumpa kjennes grei ut. Det hele startet med at jeg mista varme i kupe. Ved sjekk av væskenivået ser jeg at det er mye grums rund påfyllingskorken og mye fargestoff. Er da ganske grøtete masse som kommer ut først. Hadde problemer for 6-8mnd siden. Ble da byttet vannpumpe, termostat og radiator. Var da en del grøt i vannpumpehuset også. Tappa av, skylte en runde med vann og hadde på biltemas røde longlife. Har fungert fint fram til nå. Noen tips hva det kan være? Er det verksted sak eller noe å begynne på for en uerfaren men forholdsvis handy kar?Bilde.pdf
  6. Nei, men slangen som går til varmeregisteret blir heller ikke varm.
  7. Oppdatering. Lufta etter alle råd og kunster uten bedring. Har nå bytta termostat og radiator som jeg hadde liggende. Lufta det jeg klarer, ligger oppå motor og blåser i ekspansjonskaret til det kommer en klar stråle. Kjørt den varm og fortsatt ikke varme i kupe. Er rundt 0 grader ute så bruker litt tid på å bli lunken. Men ved litt belastning(oppoverbakke) mer enn 10 sekund stiger temp brått. Gjerne helt opp mot rødt. Ved tomgang synker den kjapt igjen. Har ikke opplevd at den har kokt over men er redd motoren blir for varm så er begrenset hva jeg våger. Har fylt litt på lunken bil for å lufte når den er varm. Kommer ikke så mye luft da og når bilen er kald har det vært litt overtrykk og kommer ut væske både fra lufteskruen og eksp.tanken. Så systemet er nok tett? Kan det være vannpumpa? Har sett med speil under men ser hverken drenshull eller «hvitt»… Hvor er evt raskest å få vannpumpe fra?
  8. Har gjort det. Siste gang jeg åpna stod det bra med trykk på vannet som kom ut. Ingen luft.
  9. For en liten stund tilbake mistet jeg plutselig varmen i vifta i bilen. Det kone også en relativt høy dure-lyd fra viftekassen i motorrommet på passasjersiden. Stoppa vifta og prøvde noen ganger. Lyden kom ikke på med en gang og ikke hver gang heller. Fant ut at det manglet en del kjølevæske og fant lekkasje i dieselvarmer/kjøler? som jeg bytta o-ring på. Har etterfylt i flere omganger men får ikke varme. De første gangen jeg kjørte bilen varm etter å ha fylt på opplevde jeg to ganger at temp nåla gikk fra litt under normal til kokepunkt, på få sekund. Kjørte til sides og lot bilen gå på tomgang og nåla falt like kjapt til normal. Nåla ligger nå jevnt litt under normal når jeg har fått kjørt en stund. Jeg har stått i oppoverbakke og fylt på med motor og vifte i gang- så har jeg fylt på med stein på gassen og en del turtall. Har kobla hageslangen på forskjellige steder og fått spylt igjennom. Nå blir slangen inn til vifterommet noe varm ved kjøring og det anes en liten lunk i vifta. Kanskje:) Har ikke kjørt den mer enn 10-15 min sammenhengende. Er det vannpumpa eller termostat neste? Kan vannpumpa lage lyd? Er en tikkelyd fra motor også for tida. Vanskelig p høre hvor den kommer fra og er der ikke hele tiden. Men til tider veldig hørbar alt etter hvor du står. Virker å følge turtallet - så antar at det ikke kan være pumpa? Bekkager lang melding- er rimelig grønn og vet ikke helt hva som ervesentlig info! Er en Defender 110 td5, 99-mod.
  10. Siden jeg for en gangs skyld har en fridag - tenkte jeg å få bytta motorolja så jeg ikke forårsaker noe mer skade. Så bestiller jeg nok en lab-prøve av olja og sjekker. Dysepakninger koster nok ikke all verden så da blir det bestilling av pakninger, topp-pakning og cranck-sensor. Noe mer jeg bør få med i bestillingen? Og tips til hvor jeg bestiller dette;) Takk igjen - og gratulerer med dagen!
  11. Og hvor får jeg tak i lutfeventilen som sitter på dieselfilter-holderen? Tenker at det er like greit å bytte den også.
  12. Synes motorolja virket urimelig tynn - så mistenker diesel i olja. Men hvordan forårsaker dette at den er tungstartet om morgenen. Eller kan det være noe annet som er problemet i tillegg?
  13. Tja... Fungerte fint noen dager så begynte den å bli tungstartet igjen om morgenen eller når den har stått en del timer. Kommer som regel etter noen forsøk men ved første forsøk så kan jeg la den stå og kinne en god stund uten at den starter. Har prøvd lufteprosedyre som nevnt ovenfor men er usikker på om denne starter? Om jeg setter på tenningen så høres det en dur fra det som må være dieselpumpa som etter en liten stund setter inn et høyere gir. Dette skjer uansett om jeg tramper gasspedalen ned 5 ganger eller ei, men om jeg gjør det så setter den kanskje inn 2.giret tidligere (håper det ble forståelig). Ser det er nevnt pakninger på dyser, er dette noe som krever mekaniker eller lang erfaring for å gå i gang med?
  14. På tide med motorolje-skift. Men skulle hatt ny pakning til bunnplugg. Har ikke bytta på Defender før og vet ikke hvilken pakning som brukes eller dimensjoner på denne. Kan noen hjelpe med det? Tenkte ta turen innom Tools, eller er det noe som kan kjøpes på Biltema, Mekonomen e.l.?
×
×
  • Opprett ny...