Hei. Jeg har en VW Caddy 2013. I sommer måtte jeg bytte dynamo, og valgte å kjøpe på nettet da denne kostet 2.600. VW Skulle ha kr 10.000 for en dynamo. Etter mange timer og mye demontering av vifte og radiator var den nye inne. Først da oppdaget jeg at kontakten som kommer fra motorrommet med klips på(ikke den som går til batteriet) ikke passet. Dynamokontakten som kommer fra motorrommet består av et kontakthus som bare passer én vei(rund i den ene enden og flat i den andre. Se bilde av orginaldynamo). Inne i kontakthuset er selve kontakten. Denne har styrespor, ett spor på den ene siden og to spor på den andre. I forhold til orginaldynamo var disse styresporene i den nye speilvendt. Tok kontakt med leverandør som sa at alle de hadde til min bil var slik. Jeg kunne selvsagt levere tilbake, men valgte å fjerne styresporene slik at jeg fikk inn kontakten. Dynamoen og kontakten fra motorrommet har 2 pinner i denne kontakten, men kun den ene er tilkoplet en ledning . Det ville jo være 50% sjanse for at jeg fikk den i rett dynamokontakt så jeg tok sjansen. Alt fungerer bra med den nye dynamoen. Dynamoen leverer god spenning og dermed god ladestrøm til batteriet selv på tomgang. Jeg ser tydelig med multimeter at den lader godt. Etter en stund opplever jeg at den starter tungt når bilen ikke har vært brukt på noen dager. Nå er det vinter og jeg er avhengig av toppladet batteri. Tomt batteri i dag etter at bilen ikke har vært brukt på 6 dager. Måler derfor med amperemeter strømtrekket, og ser at det tappes 370mA fra batteriet hele tiden. Drar ut kontakten som nevnt over og strømtrekket reduseres ned til godt under 100mA. 370mA vil jo utgjøre 8-9 ampere/timer i døgnet som selvsagt et alt for mye. Er det mulig om jeg har truffet feil kontakt at alt virker perfekt, bortsett fra at det trekkes "tjuvstrøm" fra batteriet? Hva er forskjell på de to dynamokontakter?
Håper dere skjønner hva jeg har skrevet,
Vennlig hilsen Tom Halvorsen.