Jeg har en Defender 2005 TD5 som har gått 230.000 km. Dette er min første bil med TD5, og jeg har noen spørsmål.
1. Jeg synes den elektriske drivstoffpumpen går ekstremt lenge for å bygge opp trykk. Har ikke tatt tiden, men den går sikkert 30 sek før den stopper. Er dette normalt, eller kan det feks. være ventilen i filterhuset som ikke tetter? Bilen er for øvrig lettstartet, og drar i gang så fort jeg vrir på nøkkelen uavhengig av alt annet.
2. Luftmengdemåler var frakoblet da jeg kjøpte bilen, og jeg merker ingen forskjell om jeg kobler den inn eller lar den være frakoblet. Ingen feilmeldinger. Antar måleren er deffekt, og bør byttes. Er uoriginal måler greit å gå for? Vesentlig prisforksjell fra original LR ser jeg.
3. Ved helt nystartet motor virker det som jeg ikke får turbotrykk ved pådrag. Men etter få sekunder/meter sparker den igang, og går som normalt. Hva kan grunnen til denne tregheten være?
4. Når jeg slipper gassen, og trykker inn clutchen ved kjøring, feks ved rødt lys tar gjerne motoren en kort pause. Akkurat som en av sylinderne står over en tenning. Det blir som ett millisekunds pause, men det er ikke som fusk. Motor fortsetter på tomgang klokkerent etter den korte pausen. Mulig dette er en normal artig TD5 greie, men det høres litt rart ut. Ingen praktisk betydning dog..
5. Ut fra spørsmålene over skjønner jeg at jeg må gå til anskaffelse av diagnoseverktøy. Anbefalinger til ett rimelig og greit verktøy? Hawkeye/iCarsoft?