Gå til innhold

Mr. Croft

Medlemmer
  • Innlegg

    335
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

1 706 profilvisninger

Mr. Croft sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Nå R vi spent😀 men høres lovende ut
  2. Gratulerer Den var en veldig fin nesten 50 åring😀 (jeg måtte sjekke den litt da nesten samme reg. Nr som på Monster Truken, som forklares med at de begge kom til Norge i 1996).
  3. Sendte en mail til British Motor Industry Trust. Ser ut som om jeg har fått en motor som opprinnelig har sittet i en disco med manuel kasse (evt en range rover): >>>>> Dear Mr Hubred, The 21L prefixed engine is a 300 TDI from either a Discovery or Range Rover with manual gearbox. However, the specification is exactly the same as the 23L prefix engine, as both were fitted with exhaust gas recirculation. <<<<<
  4. Fant følgende info om motornummere på 300TDI: The 300Tdi Engine - Land Rover Expedition I heritage sertifikatet er det angitt en mottor som begyner på 23L som tilsier en motor montert i en Defender. Motoren som sitter i min bil begynner på 21L som indikerer en Discovery 1 eller Range Rover. Dette like jeg dårlig da jeg nå ikke har peiling på hvor mange km denne motoren har tilbakelagt. Litt seint å påklage dette til forrige eier nå men hans utsagn om adri mottorbytte tror jeg mindre og mindre på.
  5. Dato for første gang registrert og første gang registrert er det samme også i mitt vognkort. Salgsdatoen jeg oppga som var ca en måned før var ifra British Motor Industry Trust, om det er salg fra UK til Frankrike, eller salg fra Land Rover France SAS vet jeg ikke. Ser ikke ut som om bilen har vært registrert i utlandet, men har kanskje som @Vidar S sier rullet igjennom en forhandler i Frankrike. Din Disco 1 er vel omtrentlig like gammel(?) kanskje de var med på samme transport til Norge😀
  6. Den eller de som endret farge på bilen må ha gjort en veldig bra jobb, med mindre bilen orginalt var hvit innvendig og den bare var grønn utvendig. (Bilen er hvit under taktrekk, i batterikasse og i motorrom, også når jeg tok ut varmeapparat og bak det. Dersom bilen har vært grønn en gang ser det ut som om den plukket helt fra hverandre før den ble lakkert og d trodde jeg både var uvanlig for ikke å snakke om dyrt. Vurderer å ta noen telefoner til de personene som er oppgitt som tidligere eiere. Kan være helt bortkastet men ble litt nysgjerrig.
  7. Jeg har en Land Rover Defender 300TDI registrert første gang i norge 5.7.1996 I vognkortet står det at den er Bruktimportert. Det har jeg alltid lurt litt på for bilen er da en 1996 model(?) Sjekket i går som bursdagsgave til med selv med British Motor Industry Trust. Der kan jeg lese at ja bilen er lagd i 1996, bygd 9. mai og forlot fabrikken 15. mai, destination dealer Land Rover France SAS, Recorded sold date 21 June 1996. Mindre enn en måned etterpå registreres den altså for første gang i Norge. Noen som kan hjelpe med å bringe litt klarhet i dette. Hadde ikke Land Rover noen importør i Norge i 1996 eller var det importregler eller noe annet som gjorde at de gikk via et annet land? Enn annen ting som er merkelig er at bilen er registrert å være Exterior Colour Epsom Green (micatallic) mens i alle registreringer i Norge så er bilen hvit, lakke om en helt ny bil? Og sist som jeg likte dårlig. Motornummer stemmer ikke, men har ingen indikasjon eller record på at motor noen gang er byttet. I følge eier før meg har bilen alltid vært hvit og mottor er ikke byttet, men det er jo et par eiere før han også og bilen ble etter sigende funnet nedstøvet på et Natolager... Denhar vært grundig antirustbehandlet en gang med noe som noen fortalt meg er et midel brukt av Forsvaret. Litt mystikk er det iallefall over bilen men hvor mye som er sant eller skrøner vet jeg ikke 😛 Nummere på girkasser og aksler har jeg ikke fått sjekket.
  8. Foringen skal iallefall ikke være der ifølge verkstedboka jeg har. Bilen min virket fint før uten foring, men kunne ikke da alltid håndpumpes. Jeg heller vel litt mot Gaute her: Pumpene er ikke helt like avhengig av produsent, så noen trenger foring andre ikke. Britannica har en video om dette:
  9. Dette er jeg uenig i. 300tdi trenger ikke den foringa og skal ikke ha det slik motorene er levert orginalt. Foringen trengs for å kunne bruke håndpumpa på fødepumpe uansetthvilken posisjon kamakselen står i. Er man uheldig når bilen stopper låser kamakselen slik at man ikke kan håndpumpe. (Løsningen er dra litt rundt på veiva slik at kamakseln kommer i en annen posisjon). Ellers er jeg enig i at foringen er kjekt og har selv en slik montert så trenger jeg ikke tenke på dette i fall jeg må få ut luft og håndpumpe etter f.eks. dieselfilerbytte. Britanika på youtube mener også at grunnen til at man ikke har foringen på 300tdi er at pumpa fungerer bedre uten, at den rett og slett pumper merer uten foring da bevegelsen på pumpearmen blir større uten pakning, dette gjelder først og fremst om pumpa begyner å bli gamel og generelt pumper dårlig. Forøvrig er jeg enig i at om bilen dør nå man gir gass skyldes problemer med drivstoftilførsel. Jeg ville ha sjekket drivstofftilførsel slangen hele veien bak til tank. Jeg opplevde det samme i Marokko og da var det et hull i gumipakningen (etter steinsprang sansynligvis)) der stigerøret gar ned i dieseltank. (Jeg har samme bil som deg, 1996 Defender 300TDI).
  10. Ikke i Bergen desverre. Ligger noen reflektorer i elektronikk søppel på jobben jos meg og men er redd de bare er ca 20 cm i diameter. Det du trenger er et konkav speil. Den gangenen jeg var intresert i astronomi husker jeg at folk lagde sine egne store konkave speil med å få tak i to runde og tykke glassplater som de slipte mot hverandre med slipemiddel. Med 30 cm vil je tro det tar noen timer. Etter slipping gikk det iallefall den gangen ann å levere glaset til noen som kunne legge på er lag med aluminium slik at man fikk et speil. Jeg vet ikke hvor varmt dette blir og om aluminiumspeil vil holde? Oppskrift på hvordan lage slike speil finner du nokk ved å google litt.
  11. Tja hva med å kjøpe den største stålbollen til IKEA 😜 BLANDA BLANK serveringsbolle, rustfritt stål, 36 cm - IKEA Men den blir kanskje for liten. Ved siden av der jeg bor er det et firma som driver med utskifting av gatebelysning. Det ligger stadig store antagelig halogen lyskastere der som skal kastes. Er på ingjerdet område men tar du kontakt med dem kan det jo hende at du får lov å komme og se om det er noe du kan bruke. Dersom det er interesant kan jeg se om jeg finner ut hva dette firmaet heter i ettermiddag.
  12. Vurderer å bygge om til spyleveskebeholder av TD5 type på min 1996 300TDI. Dette for å få plass til andre morsomme ting der spyleveskebeholder nå befinner seg. Ny spyleveskebeholder koster ikke all verden, men tenkte spørre her først i tilfelle noen har noe liggende.
  13. Enda en MinarcMig Evo 200 kemppi MinarcMig evo 200 | FINN torget
  14. Ikke for å ødelegge men Det er oppgitt totalvekt for henger med last i vognkort for henger som gjelder, ikke hva den faktisk veier.
×
×
  • Opprett ny...