Gå til innhold

Kjetillo

Medlemmer
  • Innlegg

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Vinterbro

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Vinterbro

Nylige profilbesøk

502 profilvisninger

Kjetillo sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Jo, takk! Men så bra gikk det ikke, etter et par kilometer kjøring ble det en litt større diesellekkasje. Det viste seg at det var returen som går inn på trykkregulatorblokka som hadde løsnet. Lett å fikse, bare å skru fast igjen. Trodde jeg bare hadde slurvet ved montering. Bilen har blitt stående i forbindelse med andre reparasjoner, og i går skulle jeg ut og prøvekjøre. Etter en kilometer stoppet jeg for å inspisere, og jammen pøste det ikke ut diesel igjen Samme sted som sist. Gjengene føles bra, og jeg får strammet godt. Denne gang blir det med gjengelåsing, og en halvtime tomgang på gårdsplassen før jeg gir meg ut på veien. Synes det er merkelig at denne skrur seg så raskt opp.
  2. Nå er alt montert igjen, og alt ser tett ut. (Alt på ACE systemet!, ikke alt annet) Siden jeg ikke har diagnose å lufte med, ble det rugging, og litt svingekjøring, og håper at det blir lufting god nok etterhvert som den blir brukt. Noen som har erfaring med dette? Under prøvekjøring kom tres amigos igjen + en annen feil tilbake, men er vel bare sånn det er.
  3. Ser nå at jeg skrev feil. Jeg fikk presset hos Harald Grønvold Maskinforretning i Ski. Er ikke samme firma, men kanskje i slekt Jeg kappet rørene slik at det står igjen ca 60 cm bak ventilblokka. Lengden på rørene justerer jeg etter at slangene er på plass. En billig rørkutter fra Biltema eller liknende fungerer bra. Jeg tok bare med et av de gamle rørene med slange da jeg fikk laget nye. Hadde målt sånn ca til 160 cm. Blir kanskje litt for lange, men er verre hvis de blir for korte. Jeg oppga bare lengde, og hva jeg trengte de til, så ordnet mekanikeren resten mens jeg ventet. Husk 4 nye skiver til banjokoplingen.
  4. Fikk presset slanger hos Grønvold Maskinservice AS i Ski. Venter på pakke fra Advanced Factors med nye lenkestag, foringer, olje ++, så fortsetter når den er kommet.
  5. Takk!, jeg håper å få presset slanger lokalt. Har både Tess og Hydroscand i nærheten, men prøver et verksted som presser slanger først.
  6. Etter at Discoveryn nå ble stående en stund i forbindelse med et par andre reparasjoner oppdaget jeg en våt flekk på bakken under bakakselen. Det var som fryktet, beholderen for ACE oljen var nesten tom. Enkleste og kanskje billigste løsning ser ut til å bli å bytte ut rør/slange med hydraulikkslange, og skjøte de på rørene ca 30 cm fra ventilblokka. Blir nok en tur til Tess i løpet av uka. Tess har forhåpentligvis riktige kuplinger som passer mot actuatoren, og kan foreslå den beste løsningen for å skjøte mot rørene som står igjen. Lafterolf, fikk du laget slanger med skrukobling, eller med en type klemkobling? Har du bilde? Hvordan har dere som har gjort dette før gjort det bak ved actuatoren? noen slags beskyttelse på slangene? eller vinklet kuplingene på noen spesiell måte? Ellers noen tips eller triks?
  7. Du tenker kanskje på dieselfilteret som sitter bak bakre høyre hjulhus? Det er nytt, bytter en gang i året. Jeg tenker her på metallfilteret som sitter i topplokket i tilknytning til trykkregulatoren. Nå er alt på plass igjen og luftesyklus kjørt x3. Ingen lekkasjer og startet som en drøm. Ny trykkregulator og en pakning som ikke lekker gjorde susen. Nye dysetetninger var kanskje unødvendig, men skadet sikkert ikke det heller. Nå er det bare å få på vinterhjul og ut og kjøre. Kanskje tenke på å få varme i førersetet og reparert Webaston nå
  8. Fikk ny pakning fra Winther-Sørensen på torsdag, og gjør et nytt forsøk i dag. Sol og bare 4 kuldegrader kan jeg ikke klage på Filteret ser som nytt ut, så blir bare renset og blåst rent.
  9. Hele regulatorhuset ble tatt ut sist søndag. Denne gangen gikk det på 20 minutter, i duskregn og halvmørke. Er fornøyd med den, når det samtidig inkluderer leteaksjon etter 10 mm pipe Har sjekket nøye mot sprekker, og planhet mot glassplate, ser ikke noe som skulle tyde på lekkasje. Den nye pakningen jeg monterte hadde imidlertid en liten bøy da jeg fikk den, mulig det var nok til å gi lekkasje. Ny o-ring mot filteret i toppen er på plass. Filteret hadde jeg ikke ute. Bør kanskje tas ut og renses? Siden jeg alt har byttet regulatoren, håper jeg bare at ny pakning skal få det tett nå. Har forsøkt å få tak i Winther-Sørensen noen dager, men ikke fått svar på telefon. Tenkte det ville være raskest å få ny pakning fra han.
  10. Takk for alle tips, regulatoren ble bytter i dag, og det ble til at jeg valgte lavbudsjett varianten: repsett med selve trykkregulator, o-ringer og pakning. Tror 80% av tiden ble brukt på den nederste skruen. Nå når jeg har vært gjennom denne operasjonen en gang tipper jeg at neste gang går på 1/4 av tiden jeg brukte i dag! Og en gang til blir det. Da jeg luftet krabbet jeg under for å sjekke at alt var tett. Fortsatt små drypp! Var vanskelig å se hvor det kom fra, men enten er det pakningen mot toppen, eller o-ringen på selve trykkregulatoren. Skjønner ikke hva som har gått feil, alt sitter som det skal, og ble nøye rengjort. Uansett må den ut igjen, og jeg prøver lavbudsjett varianten igjen. Skal bytte o-ringene på selve regulatoren, de har jeg. Pakningen mot toppen må vel uansett byttes når jeg har den ute? Er det noen som tilfeldigvis har en slik pakning å selge meg? Helst i Oslo - Follo området, så jeg kan komme og hente. Er varianten til venstre i bildet jeg trenger.
  11. Takk for tips, Gaute. Hadde egentlig tenkt repsett hvis det finnes. Nå blir det å finne ny trykkregulator til en grei pris. Er det noen o- ringer eller pakninger jeg må bestille i tillegg? Ser av tegninger at det skal være et filter med o- ring bak trykkregulatoren. Synes det ser litt trangt ut nedi der. Hvordan i all verden skal jeg få ut den øverste hurtigkoblingen? -tilførselen fra tanken. Og den nederste skruen ser heller ikke ut som den blir så enkel!
  12. Neida! Så enkelt var det ikke. Da den hadde stått over 2 døgn var den nesten umulig å starte. Nye dysetetninger ble bestilt og skiftet, både O-ring og kobberskive. Var litt engstelig for denne jobben, siden jeg aldri hadde mekket dieselmotor før, men med å bruke god tid, og dobbeltsjekke alt mot Workshop manual, Youtube osv gikk det greit. Jeg fulgte nesten denne bruksanvisningen: http://www.discovery2.co.uk/Injector Seals.html Skriver "nesten" for jeg droppet punktet med å slippe ut dieseltrykket ved å koble fra hurtigkoblingene (skjønner ikke at de er så hurtige). Til gjengjeld gjorde jeg nøye rent nede der hvor dysene satt, både med fille og en suge-sak. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal turne motor til TDC for sylinder 1 og låse kammen. Senere i prosessen må jo motoren turnes igjen, og det er vel ingenting som kan komme i ulage? Uansett ble jobben gjort, og ledningsnett til dysene ble skiftet samtidig. Med nyladet batteri kjørte jeg en luftesyklus, og forsøkte å starte. Men samme reaksjon som sist Tenner nesten eller såvidt, men starter ikke. Bare poffer svart røyk og legger et sotlag igjen under eksosstussen. Kjører en luftesyklus igjen, samtidig som jeg går noen runder rundt bilen. Dieselpumpa summer fint, hører litt susing på høyre side av motoren og sjekker litt nærmere. Fra en dings som sitter i bakkant på høyre side av motoren drypper det. En dråpe per 15 sekund, sånn ca. Det er vel dette som kalles dieseltrykkregulatoren. Er det sannsynlig at jeg har funnet årsaken nå?
  13. Etter å ha stått stille i litt over et døgn startet den og gikk pent i går kveld. Utrolig at noen problemer kan gå over helt av seg selv , håper det varer. Rød kontakt i ecu ble sjekket, og var tørr og fin for kort tid siden. Mulig årsaken var fukt/vann i ett eller annet, jeg hadde nemlig tatt en lett motorvask (nærmest dusj). Det er ikke tilfeldigvis noen i Oslo-Follo-Østfold området som har utstyr og kan ta på seg en slik jobb med utlesing av feilkoder? Gir gjerne et bidrag til bilkassa.
  14. Jeg gjorde dette med hjulene opp fra bakken, rattet /snekka rett fram. Skrudde først skruen inn 1/4 omdreining, fortsatt litt dødgang. Deretter inn en snau 1/4 omdreining til. Kanskje en liten dødgang igjen, men ok. Strammet låsemutteren og holdt igjen umbrakoskruen samtidig. Dreide rattet til ytterpunktene for å kjenne etter treghet eller lugging, men alt føltes bra. Test på veien føltes bra, selvoppretting føles riktig også. Uten å løsne på servopumpa hadde det vært umulig å få umbrakonøkkelen på justeringsskruen. Rør/slange fra servopumpa gikk nesten rett over. Tror ikke jeg hadde klart dette på noen annen måte. Mener du at dødgangen bør sjekkes underveis i prosessen med motor igang, Lafterolf?
  15. Jeg skulle nok ikke nevnt salg av Diskoveryn Etter en å ha stått stille en ukes tid skulle jeg ut å kjøre i går. Starteren snurrer, men motor vil ikke starte, kakler og rasler, men vil ikke tenne skikkelig. På ca 4de forsøk starter den og går veldig ujevnt i ca 30 sekunder. Deretter går den som den skal, drar godt og føles friskere enn noen gang. Søkte litt rundt på forumet, og fant at problemene muligens kunne skyldes dårlige dysetetninger. Er det noe annet jeg bør sjekke først? I dag da jeg skulle starte, kjørte jeg to sekvenser med lufteprosess for diesel, og da startet den nesten som normalt. Kan nevne at jeg nettopp har fjernet egr- ventilen med et blanking kit. Kan jeg ha misset noe i forbindelse med dette? Luft/vakumlekkasje? Etter ca 2 km prøvekjøring kom også det jeg har forstått er tres amigos. Å få lest ut feilkoder et vel første steg her? Eller er det noen typiske, enkle sjekker jeg kan gjøre først?
×
×
  • Opprett ny...