Gå til innhold

Blind_Pannekake

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Uvdal

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Blind_Pannekake sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Liten oppdatering. Stikkakslinger virker gode. Fant at jeg behøvde å bytte mellomaksling. Den er nå byttet. Har fortsatt ristingen. Har slått meg til ro med at det er Torque Converter. Tenker bare å leve med det da det ikke plager meg veldig mye. Mulig jeg fikser det om det blir værre. Har forøvrig så langt satt inn nye seter i skinn, fikset webasto, byttet et spissingsstag bak, montert skjult vinsj og byttet servopumpe. Byttet ut hjul-settene på 19 tommer med 18-toms sommer- og 17-toms vinterdekk. 265/65r18 BFG og 265/70r17 Hakka 10. Har også byttet multireim og skiftet olje og filter og slikt selvfølgelig. Knall bil!
  2. Sto fast i en grøft her om dagen og rattet fælt for å forsøke å komme meg fri. Oppdaget brått at det lakk servoolje fra ett eller annet sted inne under bilen. Vinsjet meg ut og kom meg hjem med litt lugging i styringa. Etter nærmere inspeksjon ser jeg at det renner servoolje fra ett sted oppe ved servopumpa. Oppdager at remhjulet på pumpa kaster olje rundt seg når makkeren min ratter med bilen i gang. Har tatt vekk slangen fra luftinndaket og dekselet over vifta for å se dette. Konkluderer med at pumpa må byttes. Iverksetter å ta ut pumpa. Fjerner to varmeskjold som sitter i hjulbrønn venstre side, litt knotete men går greit. En rusten bolt som er vrien å få ut på ett av varmeskjoldene. Det går greit å få ut de tre boltene på pumpa som sitter festet forfra. Skrur boltene ut gjennom hullene i remhjulet. Slangene er også greie å få løsnet. Benytter en stropp til å trekke a/c-slange/rør ut til siden så det er lettere å nå banjo-bolten på pumpa. Så gjenstår marerittbolten. Den sitter bak pumpa. Lang historie (med mye unødvendige tiltak for å nå bolten) kort, så så jeg et triks på et engelsk forum med et triks om å løsne motorfeste for å heise motoren litt opp i en bedre posisjon. Oppdager at mutteren for å løsne motoren sitter veldig lett tilgjengelig. Mutteren sitter rett bak høydesensoren. Løsne høydesensoren først ved å smette den av i øvre enden. Mutteren er en 18mm om ikke jeg husker helt feil. Funker å løsne med leddhåndtak/latmansarm og skru løs med en 18mm fastnøkkel, kjekt å ha en svai på enden av fastnøkkelen. Jeg vil anbefale å løfte fra toppen for de som har mulighet til det, men det funket å jekke på bunnpanna. Tror den ble litt bøyd kanskje.. Nå ser jeg at venstre side av motoren løfter seg opp. Og bolten som ellers er tilnærmet umulig å nå med noe verktøy blir mer tilgjengelig. Bolten jeg er ute etter er ikke noen av de i bildet, men gjemmer seg bak det røret i metall. Når motoren er løftet litt får du tilgang med en knøttliten skralle med slikt oppsett. 10mm. Jeg har fått ut gammel servopumpe og venter på at den nye skal komme i posten. Bestillte et reservoar til servoolje i samme slengen så kan jeg gjøre en flush slik som lrtime på youtube gjør. Ikke noe sideveis slark på remhjulet, men noe ut og inn-slark. Usikker på om det skal være slik? Skal si ifra om jeg nå setter dette sammen og finner ut at dette var en dum måte å gjøre det på. Eller om det over hodet ikke var pumpa som var synderen.
  3. Takk for gode råd. Skal sjekke opp i dette. Kanskje er det ikke samme problem, men bilen lager en slags "hvinelyd" i litt høyere hastighet (60-70 km/t), og jeg har tenkt at det er TC som lager den lyden også. Det er nesten mer irriterende enn ristingen, fordi det passer meg stort sett best å kjøre i 60-70. Jeg møtte nylig en fjern slektning som sa at det ikke var nødvendig å fikse, og han kjørte rundt med samme ristingen selv. Da tenker jeg egentlig at jeg bare kan gjøre det samme. Noen skryter av dr.tranny. Kanskje heller prøve det? Etter å ha eid bilen i halvannen måned må jeg bare si meg strålende fornøyd sånn ellers, og ingen kan få seg til å tro at det er en 04 modell.
  4. Selger en hardtop til 130" Defender. 7500,-
  5. Det ble til at jeg beholdt bilen. Jeg syns den er i god stand ellers, prisen tatt i betraktning. Strålende fornøyd så langt!
  6. Mye bra innspill her nå. Jeg bor ikke langt fra Geilo. Er det noen som vet om hvem som er nærmeste folk med riktig kompetanse?
  7. Jeg har fått tilbudt 15.000,- i avslag på bilen. Tenker litt at jeg går for det, og får tc fikset. Om dette koster 20.000 så er den totale kostnaden enda ikke høyere enn hva jeg maks ville betalt for bilen uten girkassetrøbbel.
  8. Selger gikk med på et prisavslag på 15.000. Tenker å takke ja til det.
  9. Det er en 05mod med 225 000 km. Egr er fjernet/blokkert. Jeg tenker å si at jeg vil ha det fikset. Noen som har et værksted å anbefale?
  10. Hehe, ja han har lagt seg flat og om jeg ønsker å heve kjøpet så gjør jeg det. Tenkte jeg skulle høre med noen erfarne folk her inne om jobben er krevende, kmfattende og dyr. Virker som det også finnes mange fans av noe som heter "dr tranny"(?) her inne, men det er vel ikke noen permanent fix?
  11. gikk for en som hadde vært hos forrige eier i tre år. Han hadde byttet reg-reim, bærearmer, kompressor og en hel masse annet som jeg har forstått at må byttes etter hvert. Oljer hadde han vært aktiv med å bytte, og differ, girkasse og motorolje var flushet. Har virket som en real fyr, og jeg fikk tilogmed iid-tool på kjøpet. På veg hjem oppdaget jeg markante vibrasjoner i motbakker, hvor jeg lå i 40-60km/t, og kontaktet selger ang det. Han mener det mest sannsynlig er transfer case. Hva bør jeg gjøre?
  12. Hei godtfolk! Jeg kom akkurat hjem etter å ha hentet en disco 3 langveis fra. Min første lr. I bakkene opp forbi vøringsfossen lå jeg bak en lastebil som ikke klarte å kjøre fortere enn 45 km/t. Jeg er tolmodig, så jeg satte bare på cruise control og putlet etter. Ganske fort opplevde jeg en markant vibrasjon i bilen, som kunne minne litt om en gang jeg hadde et løst hjul. Denne vibrasjonen skjer derimot ikke ved bremsing eller gasspådrag, men er mest tydelig når bilen ligger i stødig fart rundt 55 km/t, i motbakker. Jeg kontaktet selger og han innrømmer å ha vært borti problemet tidligere, men trodde det var fikset. Han mener det sansynlig vis er torque converter, og at han flushet girkassen for å bli kvitt problemet. Tydelig vis var ikke det alt som skulle til. Jeg ser for meg tre alternativer: 1: Fikse det selv. Jeg har ikke peiling på girkasser og drivlinje generelt, så jobben må være mulig for en "amatør" å gjennomføre. 2: Ta den til et verksted. Dette går jeg ut ifra at innebærer betydelige kostnader. 3: Heve kjøpet. Dette er en mangel som jeg vil påstå er alvorlig not til å heve kjøpet. Har noen her inne erfaring med lignende problem?
  13. Jaggu ble det ny bil! Inne på 4x4 info ser man to forskjellige "hengelåser" som indikerer at det er sperre både senter og bak. Men etter å ha kikket på undersiden, så ser det ut som en helt vanlig diff. Hva skal jeg forstå av det?
  14. Takk for gode råd Ja tenker å se etter en som har fått byttet bærearmer.
×
×
  • Opprett ny...