Gå til innhold

Tanndoktorn

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Vollen, Asker

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Tanndoktorn sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Takk for kjapt svar, da får jeg prøve å finne ut hvordan jeg flusher systemet
  2. Hei! Jeg fant i dag ut av jeg var tom for servoolje (Defender Puma 2.4 2007) og tok det jeg hadde for hånden, Castrol Axle EPX 80W-90, og fylte opp reservoartanken som nødløsning da alt var stengt i omegn. Funker dette som permanent løsning eller må jeg få den ut av systemet? (Den har vel i det minste riktig viskositet) Mvh, Bård
  3. Jeg får fortsette å snakke litt med meg sjæl da : Tok kontakt med William på BilXtra på Skøyen (Oslo) og opplevde tidenes beste service. Defenderen ble tatt inn samme dag og transportert til Kongsberg for sjekk av turbo. Det ble funnet elektrisk feil på aktuatoren og de byttet like gjerne hele turboen på garanti. Bilen ble levert på døra på henger i dag i tipp topp stand med regning på kroner null. Slik service er ikke hverdagskost !
  4. Det har jeg gjort. Den viser på det meste 91C
  5. Ikke noen med tips til årsak til feilkode p0234 - turbo overboost? Koblet fra EGR ved å dra ut kontakten. Da forsvant problemet med røyk fra eksos, men får fortsatt overboost feilmelding etter noen minutters kjøring. Live-data fra MAP-sensor viser derimot ikke noe turbotrykk over normalt nivå så vidt jeg kan skjønne. Høyeste trykk registrert er på kjøreturene er 236kPa og feilmeldingen kommer ikke når jeg trykker gassen i bånn, men tilsynelatende etter en lengre periode med halvhøyt trykk på 5/6-gir, type lang slakk bakke på motorvei. Kan det være EGT (eksostemperatur) som går i taket og setter bilen i nødmodus? Så vidt jeg vet registrerer ECU en EGT, men denne kan ikke leses med OBD2 diagnoseverktøy?
  6. Ny uke, nye utfordringer .. Den siste uka har jeg hatt problemer med at min Defender Puma 2.4 2007-modell har begynt å ryke vesentlig mer fra eksos, og de to siste dagene har den i tillegg går i limp mode med feilkode P0234 -turbo overboost. Det kommer tidvis relativt kraftig sort røyk ved gasspådrag (ikke alltid, men en gang i blant). Dette har jeg ikke hatt problemer med tidligere. Jeg synes også den slipper ut en svak dis av blåhvite røyk som jeg ikke har merket tidligere. Jeg har nylig skiftet fuelfilter og kjørt dieselrens på tanken. Problemet kom etter skifte av fuelfilter, men har ikke nødvendigvis sammenheng med dette (?) Jeg har også registrert at EGR har begynt å lage lyder mens jeg kjører. Tidligere har jeg kun hørt lydene fra rensesyklusen som kjøres når tenning skrus av. EGR er så vidt meg bekjent softwareblendet ved remapping. Jeg tror ikke den er mekanisk blendet ved blendeplate, men lurer nå på om dette skulle ha vært gjort. Så vidt jeg har skjønt vil resesyklus som kjøres når tenning skrus av fortsatt kjøre til tross for blending ved software og mekanisk? Når jeg monitorerer livedata fra diagnoseverktøy, ser jeg at "commanded EGR" varierer ettersom hvordan gasspådraget er, slik det vel skal gjøre ved normal funksjon. Det som ser unormalt ut er at "commanded EGR" en gang i blant faller helt ut med verdi =0 for så å plutselig oppføre seg mer som normalt igjen. Commanded EGR er vel signalet ECU sender for å styre EGR, men sier ingen ting om hvordan EGR faktisk oppfører seg og om den er blendet? Når bilen går i limp mode, faller commanded EGR til null konstant inntil jeg slår av og på tenning. Da fungerer den tilsynelatende som normalt igjen. SPØRSMÅL: 1) Har jeg et EGR-problem? Vil EGR-problem kunne medføre p0234 overboost-feilkode? 2) Andre forslag til feilsøk? Min første tanke var at wastegate ikke åpner som den skal, slik at overtrykk registreres. Jeg har renset/smurt opp kontakter til MAP, MAF og turbo aktuator. Jeg har for ordens skyld også akkurat skiftet MAP og MAF-sensor for å utelukke feil på disse.
  7. Ok, så nålelagerne i kryssene er med andre ord ikke spesielt kresne på type grease? Jeg finner en smørenippel i hvert kryss/UJ og en på hver mellomaksling. Så skal man vel også smøre/olje swivel joint'ene på fremakslingen?
  8. En liten oppdatering: Etter bytte av speedsensor har jeg foreløpig ikke hatt problemer med speedometeret og nødmodus. Fuskingen forsvant etter to runder med diesel-rens (BG 245 diesel fuel system cleaner) på tanken. Da er det bare å vente på nye utfordringer
  9. Ja, takk for god info! Bonusspørsmål: Hva slags smørefett/grease bruker dere til smørepunktene på Defenderen? Anbefales feks Castrol sin "Multi Purpose Grease" eller bruker dere noe annet?
  10. Takk, det var oppklarende. Spesifikasjoner for EDGE-oljen: ACEA C3 MB 229.31/ 229.51 VW 504 00/ 507 00 Porsche C30 Magnatec STOP-START-oljen som anbefales: ACEA A1/B1, A5/B5 API SN ILSAC GF-5 Tilfredsstiller - Ford WSS-M2C913-C / WSS-M2C913-D Jeg konkluderer med at disse ikke har så mye til felles annet enn viskositet og at det føles best å bytte ?
  11. Hei! Jeg har en Defender 90 Puma 2.4 2007-modell hvor det for noen dager siden ble skiftet motorolje til Castrol EDGE 5-30W. Jeg ser av Castrol sin "oljevelgerguide" at det derimot anbefales Castrol Magnatec STOP-START 5-30W. Kan jeg kjøre videre på EDGE-oljen, eller bør jeg bytte for å være på den sikre siden?
  12. Godt tips. Det høres ut som en mulig feil som bør undersøkes
  13. Takk for tips. Ny speedsensor hentes i morgen. Faller speedometeret ut etter bytte av denne så er ditt tips neste på lista :-) Det oppleves som merkbare små rykk når jeg holder jevn fart / jevnt turtall i turtallsområdet 1500-2000 rpm. Rykkingen forsvinner vel snarere hvis jeg gir gass / øker turtall. I dag var problemet borte igjen. Uten å være helt sikker så innbiller jeg meg at det kommer i perioder med fuktig vær og forsvinner på tørre dager. Jeg har derfor begynt å gå over sensorkontakter for å utelukke fukt. Det er jo rimelig mye fuktutsatt elektronikk i disse bilene, så det føles litt bingo å lete i blinde :-)
  14. Litt u Litt usikker på hva du mente her. Hovedproblemet nå er at bilen fusker i turtallsområdet 1500-2000 rpms, mens speedometeret nå fungerer. Når speedometeret ikke fungerte, så enten hoppet nåla opp og ned, eller speedometeret sluttet å virke helt. Hvis det er dårlig kontakt bak speedometer, så vil vel ikke det påvirke hvordan bilen går og sette den i nødmodus? Hvis feilen ligger i speedsensor, så tror derimot ECU at bilen står i ro og man mister kraft ved gasspådrag?
×
×
  • Opprett ny...