Gå til innhold

Morten Skogmus

Medlemmer
  • Innlegg

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Morten Skogmus sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Det høres ikke ut som en dårlig deal! Men egentlig er det beste for meg å leie, så jeg tror jeg venter litt med å hoppe på tilbudet. Jeg har ikke så mye lagringsplass her jeg bor (leilighet) og dessuten som sagt strengt tatt ikke så mye bruk for stativ. Det kan selvsagt endre seg om jeg kjøper taktelt etter å ha fått testet ut i sommer. Men det spørs om jeg har de 25.000 kronene det koster å anskaffe et slikt... (Hvorfor i huleste er de SÅ mye dyrere enn vanlige telt..?!). Uansett, takk skal du ha for tilbudet. Da skal jeg vurdere dette om det ikke kommer noe leieforslag.
  2. Hei, denne sommeren tenkte jeg at jeg skulle teste ut taktelt. Jeg har fått reservert et telt som jeg skal leie to uker i august. Teltet monteres på to firkantprofiler. Er det noen som bor i området Oslo-Drammen (eller omegn) som kunne tenke seg å leie ut takstativet sitt de to ukene? Defenderen jeg har er en 110 td5 fra 2006. Thule 952-fester skal etter hva jeg forstår funke. Det kan også som et alternativ være aktuelt å kjøpe brukt om noen ønsker å selge. Men jeg trenger det egentlig bare til taktelt-testingen, så det beste for meg vil være å leie. Hilsen Morten
  3. Her var det mange gode tips. Ja, det med ising/snø på LED-lyktene om vinteren har jeg hørt er et problem. Så mulig de med varmetråder er best å gå for. I så fall blir det brått litt færre lykter å velge mellom (finnes vel kun ett alternativ..), så sånn sett sparer jeg tid på selve jobben med å velge også
  4. Jeg har ikke planer om å gjøre så mange grep med Defenderen min (vil ha den mest mulig original), bortsett fra at jeg godt kan tenke meg å gjøre endringer som vil få bilen til å bli litt mer trafikksikker enn den er i dag. Om man blir påkjørt i denne bilen ender det jo stort sett med at man enten kvester den man kjører på eller at man også er en av de som kvestes. Ingen av delene er spesielt bra, så jeg tenker at det å se godt og å bli sett er en ting det kan være verdt å satse på. Derfor har jeg bestemt meg for å bytte ut de originale stearinlysene med LED-lykter. De gamle bremselysene, blinklysene, parklysene etc. er nå byttet ut og det er nå faktisk mulig(!) å se hvilken side jeg blinker på. Dette har gitt meg litt blod på tann og det jeg jeg nå vurderer er å bytte ut hovedlysene. De som står på nå gir for så vidt en god hyggefølelse av å sitte foran et bål med lave flammer når jeg kjører på kveldstid, men det gule lyset er jo ikke spesielt effektivt for å oppdage myke trafikanter. Er det noen av dere her inne som har erfaring med å bytte til LED hovedlys, og hvilke merker/varianter som man i så fall bør gå for. Alt fra formfaktor til kvalitet kan jo ha litt å si her. Jeg kjører en 2006 td5 110. Tips mottas med takk!
  5. Det ble i hvert fall en overhalt Ashcroft-diff på meg (som jeg fikk en mekaniker til å installere). I stedet for å male som en kaffekvern maler den nye nå som en katt (eller, det var kanskje å ta i litt). Uansett veldig deilig med bil fri fra ulelyder. Neste prosjekt som nå vurderes er å fjerne checkerboardsa som var påmontert nedre del av bilen langs sidene. Jeg har stigbøyler med checkerboards oppå og lurer på om det kan bli litt vel mye begge steder. Er en av de som ønsker at Defenderen skal ha et litt originalt uttrykk, ikke altfor mye tilpasninger og endringer. Men det får bli en annen tråd, eventuelt! Stor takk til all hjelpen jeg fikk av dere her inne, forresten. Det var helt supert!
  6. Hahaha, ja - jeg må innrømme at tanken allerede har slått meg!
  7. Ja, det var vel drivaksel som jacobm snakket om. Men her tror jeg jaggu at jeg går for diffen. Nokså sikker på at det er den, altså. Men skal la dere mobbe meg uhindret om det skulle vise seg å være feil!
  8. Det ser forresten ut som man kan få fraktpriser for noe i overkant av 700 kroner for å sende en diff til England (for å få igjen depositumet). Så det lønner seg nok det. Da er det jo rundt 1300 man sitter igjen med. Har sjekket bl.a. Posten og billigpakke.no. Men de dyreste som DHL tar opp mot 2000 kroner, så da hadde jo i så fall vinninga gått opp i spinninga.
  9. Olje på kassa er byttet, men det begynner å bli en stund siden og dessuten ikke sikker på om det var MTF94. Så det er definitivt et godt tips! Angående diffen er jeg rimelig sikker på at det er diffen som er problemet for lyden lar seg egentlig isolere ganske greit til bakre diff når man sitter baki og lytter. Så jeg tror det er på tide med en utskiftning der, gitt. Angående valg av diff tror jeg bare at jeg får stole på at Aschcroft leverer rett vare. Skal oppdatere om det skulle vise seg at jeg har vært på bærtur og at det er drivakselen som er problemet. Men i så fall skal jeg spise hatten min, som modern pleide å si. Men jeg er nok ikke helt der at jeg tør å lage et veddemål med dere veteraner ennå, så jeg holder (igjen) muligheten åpen for at jeg tar feil...
  10. Jeg ba om info fra Aschcroft på hva slags diff det var, men fikk egentlig bare vite at de skulle sende en som passet(!). Så det ka med andre ord bli spennende saker når man begynner å montere den (krysser fingra for at det vil passe). Men får jo egentlig anta at de folka vet hva de driver med. De skal jo være gode på dette, forstår jeg. Jeg har bytta hjullagre rundt baut og samme med medbringere. Har fått vekk litt ulyd som var på bilen før ved å gjøre dette, men er rimelig sikker på at det fremdeles sitter noe lurv i diffen som skaper en lyd som ligner en jotne som kverner metall med jekslene. Så siden det ikke koster mer å bytte tenker jeg det er greit å gjøre det. Det verste jeg kan ende opp med er en nyoverhalt diff, og det kan jo ikke være det verste kjøpet ettersom roverdiffen som sitter på bilen tydeligvis tar kvelden etter noen år og sånn sett kanskje MÅTTE byttes ut snart uansett. Er ukjent for meg om en D1-diff vil passe. Går langt over mitt kompetansenivå Neste jeg nå skal begynne å klø meg i hue over er hvorfor det kommer rapelyder fra motoren/clutchen når motoren er kald og jeg setter den i reversj. Og hvorfor andregiret oppfører seg som en sta samboer når motoren er kald. Ikke snakk om at den skal inn i det giret før ber ber innstendelig og pent Og jeg som bare trodde det var potteplanter man måtte godsnakke med... To be continued!
  11. Det var 60 pund for å sende diffen fra England til Norge. Så om det er samme pris tilbake skal det lønne seg. Men så spørs det om fraktprisen jeg klarer å skaffe selv er like gunstig da...
  12. Takk for tips. Fikk et veldig godt inntrykk av Ashcroft når jeg var i kontakt med de. Virket proffe. De skulle ha 350 pund for en overhalt diff mot at de får min gamle. Synes ikke det er så halvgæli?! Jeg har også hørt andre si at diffene på denne modellen ikke er så bra. Men når det koster 350 pund å bytte den ut er det jo uansett ingen krise sammenlignet med alle de svindyre reparasjonene man kan bli utsatt for på biler som det er vanskeligere å skru på. Så her er Defender (igjen!) et bra valg, siden delepriser tross alt er overkommelig. Og det tar vel lang tid (eller aldri) før delemarkedet tørker ut til disse bilene. Igjen - takk for gode tips! Skal forsøke å oppdatere når jeg har fått diffen på plass.
  13. Da er jeg kommet videre i min "quest for killing the noise". Et av tipsene jeg fikk her inne for å få ulyden til å forsvinne var å prøve med andre dekk. Det har jeg nå gjort (trengte nye vinterdekk og de er nå påmontert). Det løste ikke saken, dessvere, men er veldig fornøyd med dekka! Så har jeg også bytta hjullagre som jeg visste var slitt. Heller ikke det har hjulpet på lyden som jeg er ganske sikker på at kommer fra diffen. Om det hadde vært hjullagrene, ville vel ulyden vært der om jeg bare ruller mens bilen er i fri f.eks. Men det er ikke tilfellet. Ingen ulyder fra bilen med mindre jeg bruker gasspedalen. Så nå er jeg 99% sikker på at vi snakker dårlig diff. Forstår at det er en roverdiff som står på bilen (2006 mod Td5) og at den er rimelig. Men når forhørte meg med verksted fikk jeg vite at diffen koster 15.000 kroner. Er uansett ikke aktuelt å sette inn en ny diff, siden jeg tenker det funker mer enn bra nok med en overhalt en. Ser at Aschcroft selger overhalte differ for rundt 3.500 kroner og forstår at det er en leverandør man kan stole på. Hadde dere gått for det, eller er det andre steder det er bedre å få tak i en overhalt diff? Eller er jeg rett og slett litt pysete som ikke prøver å mekke diffen selv (er det egentlig SÅ vanskelig?) :-D
  14. Hei, jeg bor i Oslo og kjører en 2006 Defender 110 med dekk som har stått på siden bilen var ny (kjøpte bilen for noen uker siden). Hva er grunnen til at du selger settet, er det dårligere gripeevne enn ønsket? Om dekkene gir godt feste på vinterføre er jeg interessert i å kjøpe disse. Jeg kan i så fall gå høyere opp enn utropspris da. Hilsen Morten
×
×
  • Opprett ny...