Jump to content
LRforum

Lysholm

Members
  • Content Count

    343
  • Joined

  • Last visited

About Lysholm

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Norway

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Regner med det. Skal ta bilde av delenummeret når jeg tar ut den som står i nå slik at jeg evt kan gjøre det samme. Jeg gjorde samme manøver da jeg byttet alarmsensoren til panseret. Da endte jeg opp med en fra E38 til halve prisen og vel så det.
  2. Har allerede kjøpt en, ikke kina/ebay, men heller ikke original. Den er ikke spesielt vanskelig å bytte så skulle den streike igjen så kjøper jeg original som vel er av merke Valeo.
  3. Litt av noen biler disse L322.... Kjørte opp til hytta for noen dager siden. Klimaanlegget fungerte utmerket og godt var det i og med at det var +30. Etter 20 min så driver jeg å justerer på den manuelle innstillingen for viften i og med at fruen i baksete ikke var happy med tempen. Klimabetjeningen har vært litt rar og hvis man raskt skrur opp viftehastigheten så slår hele panelet seg av. Trenger litt tilsyn med andre ord. Uansett, tilbake til turen. Ved justeringene jeg gjorde så slutter hele klimaanlegget å fungere. Selv med maks viftehastighet så kommer det bare svak kald luft ut av lyrene. AC rørene i motorrommet rimer så det fungerer som det skal og motorene i dashbordet hørte man godt. Forsøkte stopp og start, men til ingen nytte. Hmmmmm.....Turen videre blir med alle vindu åpne inkl takluke. Før vi ankom hytta dro vi innom den lokale REMA butikken og bilen ble selvfølgelig lukket og låst. Da vi kjørte fra butikken fungerte alt som det skulle. Merkelig, men det har sikkert sammenheng med at modulene ble nullstilt da den stod stille. Klimapanelet skal få en god gjennomgang og jeg har også kjøpt ny vifteregulator slik at jeg får byttet den også. Så til gårdagen.... det er hett både for folk og maskiner og bilen har blitt godt kokt i flere dager og uker. Bilen stod parkert på et kjøpesenter og det var veldig varmt. Hoppet inn i bilen og vred om nøkkelen «trans fail safe prog». Da tenkte jeg «er det mulig». Tok ut nøkkelen fra tenningen og startet bilen. Alt som normalt. Forøvrig, girkassen var velfungerende før meldingen og er det fortsatt. Får satse på at det er noen moduler som har fått litt mye varme og at det er det som er årsaken.
  4. Det tror jeg tiden vil vise Vel.....
  5. Etter familieråd har vi tatt en veldig modig og sikkert merkelig beslutning. Vi beholder Range Roveren og selger Teslaen. Det vil si at familiens bilpark blir en tilårskommen L322 og en Nissan Leaf. Rasjonale bak beslutningen er at vi knapt har brukt Teslaen de siste 4 månedene, har mye egenkapital bundet opp i Teslaen og at vi selger den mens man enda kan få igjen en god del penger for bilen, og bunkre noen NOK på konto. Elbilmarkedet er i rivende utvikling og det kommer mye spennende fremover i tid. Dermed vil man kunne kjøpe den samme eller bedre rekkevidde for pengene vi sitter igjen med etter salget, litt frem i tid. Inntil videre tar vi derfor risikoen med L322en og "satser" på den. Om ikke annet er L322en høyt verdsatt av passasjerene som prefererer denne forran Teslaen. Så får vi se om det blir en serie med utfordringer, eller om det fungerer slik vi håper. UT: INN
  6. Liten runde på hengerfeste i dag. Rust hadde kommet tilbake. Brukte Brunox toppet med hammerlakk.
  7. Delene er mottatt og vi er i ferd med å tilbakestille stereo og navimodulene i bilen. Gps modulen var bra. Det samme var bluetooth modulen. Radioen fra de brukte delene var ok. Resten var dessverre i værre stand enn de som sto i min. Ble derfor en større jobb for min svoger med forsterkeren. Den har nå fått full rens inkl elektrolyttbad og er nå i ferd med å loddes sammen i tillegg til noen komponentbytter. Selve dvdspilleren til navien fungerte, men er ganske godt angrepet av korrosjon. Jeg er usikker på om jeg kommer til å sette den inn igjen, da navigasjonen uansett ikke benyttes og det er begrenset hvor interessant det er med en navi med gamle kart. Så langt har vi fått bekreftet at bilen ikke drar strøm med de modulene som nå er installert. Derfor skal dette normalt gå fint når vi får forsterkeren på plass. Jeg vil anbefale alle som har L322 og jevnlig sjekke fuktnivået rundt modulene i baggasjerommet. Har du rust (som du sikkert har hvis det ikke er ordnet) i bakskjerm/hjulbue så er det garantert høyere fuktighet ved disse modulene. Årsaken er at isolasjonen i bakskjermen trekker vann og denne tørker ikke fort....Dette er også årsaken til at det ruster i overgangen bakskjerm/hjulbue/bakfanger.
  8. Dessverre ikke noe spennende Marius. Planen er bare å få det til å fungere som det skal. Eksisterende enheter har fått store fuktskader ifb med skaden/rusten bak og trekker derfor strøm når bilen står parkert. Det tømmer batteriet.
  9. Denne tråden har jo blitt rene 1 gen L322 wiki og av ren nysgjerrighet så googlet jeg litt om de forskjellige stereo alternativene som finnes i 1 gen L322. I den forbindelse fant jeg denne som beskriver det på en god måte: https://audiotechdirect.com/blog/range-rover-20022004-l322-radios-obstacles-/ I tillegg fant jeg en bra beskrivelse av forskjellen mellom DSP forsterker og ordinær forsterker: https://www.sinbosenaudio.com/info/what-is-the-difference-between-dsp-power-amplifier-and-ordinary-power-amplifier-sinbosen-i00048i1.html Happy reading.
  10. Nye (brukte) deler på vei. Har fått tak i alle stereo og navi moduler fra en 2004 4.4V8 og begge sidespeilene. Alt av deler på vei i posten nå. Planen er at vi gjennomgår og renser de nye modulene slik at vi er sikker på at de er slik de skal være før de puttes i bilen. Har renset alle kontakter, men det blir nok en ekstra runde på disse også slik at vi eliminerer kontaktproblemer. Sidespeilene på bilen min er i orden, men pga at det er vanskelig å få tak i (og dyrt) med speilglass med dimmefunksjon så har det ene speilet mitt normalt glass m/varme, men uten dimming etter at jeg selv dessverre ødela glasset det ved bytting av tannhjul for fold in/out funksjonen på det ene speilet.
  11. Da er bilen på nytt lakkert og fremstår egentlig ganske pen etter den første vasken etter lakkeringen. Poleringen gjorde susen. Siden den har stått mye i det siste så har jeg fått erfare at den tapper batteriet raskt. Derfor ble det litt feilsøking. Årsaken fant vi på venstre siden i baggasjerommet. Det er her bilen fikk en skade og det er også her den var rustet (som alle andre L322). Vi fant raskt ut at dersom vi koblet fra alt av hifi/navigasjonsutstyr så ble strømforbruket en helt annen, og normal. Dermed er alt av moduler som ligger på venstre sider bak plukket ut for gjennomgang, rens og sikkert litt lodding. Jeg har også forsøkt meg litt på retting av den lille bunken på den øverste delen av bakluken uten at jeg lyktes spesielt godt med det.
  12. Normalt er det kompressoren som går. Du skal ikke være overrasket om du havner på den konklusjonen. Jeg har dessverre ikke en diagnose som tar en så gammel bil, men du kan høre med MyMechanic AS på Heimdal. De er spesialister på biler som ingen andre verksted (inkl merkeverksted) får til og de beste i Norge på bilelektronikk.
  13. Skjønner frustrasjonen, men som plaster på såret så kommer skiltene som regel etter to dager. Har aldri opplevd at det har tatt 5 dager.
  14. Ble et lite koronaprosjekt i dag. Polering av en Skiguard 850 som var "noe" matt i lakken. Ferdigbilder:
×
×
  • Create New...