Jump to content
LRforum

Lysholm

Members
  • Content Count

    365
  • Joined

  • Last visited

About Lysholm

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Norway

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 1. Rust i hjulbuer og overgang mellom bakskjerm og fanger = Dyr reparasjon selv om det ikke ser ut til å være mye rust 2. Rust på øvre del av bakluka 3. Girkasse 4. Luftunderstell 5. Stereomoduler har en tendens til å få feil pga fukt og korrosjon pga pkt 1 6. Pixelfeil i dashbord Ellers er det jo mye som kan skje med en gammel bil.
  2. Der var tråden ja. Gammel kjærlighet ruster aldri sies det, men det gjelder dessverre ikke L322 :-)
  3. Her er finn annonsen om noen er interessert: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=194848537
  4. Tok noen bilder av bilen i dag. Ren og pen. Klar for salg eller kanskje den beholdes....
  5. Merket i går en svak dunst av diesel i bilen så da ble det en liten runde på verkstedet i dag for å bytte en drivstoffslange. Ingen stor jobb, men trangt så det tok litt tid.
  6. Av ren nysgjerrighet: Hvorfor skal du programmere denne?
  7. Knapt innkjørt. 337.000km her i gården. Du må lage en tråd på bilen. Er alt for få L322 prosjekt.
  8. De forran slås på ved å trykke på knappen i kupeen.
  9. Hvis de er defekte så skal dette vises på diagnose. De tror faktisk du må aktivere de med knappen eller sette den i revers og deretter i drive. Jeg skal teste på min. De fungerer, men jeg har aldri tenkt på hvordan de fungerer i praksis. Vet de forran fungerer når man rygger.
  10. Ja, det har jeg "god" erfaring med. Først ville jeg fått tatt en diagnose på bilen og forsøkt et olje og filterbytte på girkassen om det ikke er gjort. Du skriver ikke noe om hvor gammel bilen er, om olje/filterbytte er gjort på girkassen eller hvor langt den er gått. Får du noen melding i displayet? Trans failsafe prog? Trans overheat? https://axleaddict.com/auto-repair/What-Is-Trans-Failsafe Den største svakheten på denne bilen er jo girkassen, så om den blir fikset så fungerer jo disse bilene godt. MB Bil i Oslo som selger overhalt girkasse, converter og oljekjøler til automat som en pakkepris til 14.000kr. Skal du bytte girkasse så bør man bytte converter og oljekjøler også. Selve operasjonen er egentlig grei så lenge man husker å jekke opp motoren i front for å få en god vinkel på girkassen. Resten er i grunnen skruing og timer. Jeg vil si det er helt obligatorisk å ha tilgang til bukk og girkassejekk, og man bør/må være to personer. I tillegg til girkassen så går det med 10 liter olje + oljefilter og pakning = ca 2500-3000 kr. Ser man på tallene, så får man kanskje 20-40.000 kr for en L322 med gåen girkasse. En relativt tungsolgt affære vil jeg tro. Fikser du kassen, så er bilen verdt fra 90-120.000 alt etter tilstand og rust. Den kan selvfølgelig fortsatt være tungsolgt, men likevel ikke så ille som en bil med en girkasse som ikke fungerer. Kan jo selvfølgelig håpe at man finner en kjøper som er veldig positiv og ikke tror at girkassen er gåen...
  11. Ble en servicerunde på Range Roveren i dag. Liker å ha frisk olje og filter på motor til vinteren slik at den har best mulig smøring til kaldstartene. I tillegg tok vi en service på girkassen selv om dette var gjort ifb med bytte av girkassen for 6000km siden, den gang også sammen bytte av motorolje og filter. Relativt hyppig serviceintervall kilometermessig med andre ord, men tidsmessig et det 13 måneder i mellom disse servicene. Selve girkasseservicen ble i grunnen gjort for å sjekke status. Den hadde lite metallrester i bunnpannen og oljen var som ny (naturlignok etter kun 6000km). Jeg kan med sikkerhet si at denne girkassen er gjennomflushet. I forbindelse med bytte av girkassen fylte vi på 9-10 liter olje. Denne gangen gikk det i underkant av 6 liter.
  12. Det er veldig enkelt. Jeg bruker interiørbørste, en all purpose cleaner og microfiber klut, men en myk liten malepensel og litt såpevann vil også fungere. Selv om bilen er gammel og brukt så må den være i orden både teknisk og kosmetisk (så langt det lar seg gjøre på en bil som har passert 337.000km).
  13. Litt detailing i dag med tørking i og rundt knapper, girspake og nøkkellås. I tillegg en rask tur på verkstedet for å bytte begge stabilisatorstag (raklestag) forran. Rent og pent og uten klunkelyder.
  14. Ble en liten justering av viskerarmene. Slipt, renset, rustdreper og lakk.
×
×
  • Create New...