Jump to content
LRforum

Lysholm

Members
  • Content Count

    175
  • Joined

  • Last visited

About Lysholm

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Norway

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @MariusMorch Synes det har vært lite oppdateringer om bilene dine. På tide med en update?
  2. Fått alle deler nå så snart blir det bytting av oljer på differ og fordelingskasse, samt bytte av glødeplugger, termostat og pakninger til innsuget. Så da er det bare å vente på at motivasjonen kommer og saltfrie veier. Skal også fjerne rusta, men han som skal hjelpe meg har dårlig motivasjon han også og da blir ting utsatt. Uansett står vogna trygt og godt i oppvarmet garasje. Den skal ikke møte noen saltede veier før rusta er borte.
  3. Takk for det. Må ikke bli skremt av L322 pga denne tråden. Man får det man betaler for. Jeg tror nok vi er enige om dette.
  4. En liten orientering i tråden. Jeg har fått en del spørsmål utenfor denne tråden om hvilken olje som er riktig hva angår girkasse, differ og fordelingskasse. Jeg har selv søkt mye rundt på ulike Land Rover/Range Rover forum, og mitt klare inntrykk er at det er viktig at man bruker olje med riktige spesifikasjoner og den olje som er ment for de ulike komponentene. Utfordringen man ofte møter er når dette gjøres på et verksted der de nødvendigvis ikke har riktig merke, men heller en tilsvarende type. Personlig ville jeg vurdert om jeg er villig til å ta denne "risikoen"..... Hvorfor? I og med at jeg har en gammel bil som har gått langt så har jeg kun kjøpt riktig merke og type olje til bilen. Dette har jeg gjort for å gjøre det enklere for meg selv fremover. Betaler heller noen kroner ekstra per liter enn at jeg skal være usikker på om feil dukker opp pga olje type. Det samme gjelder også filter på girkassen selv om jeg vurderer uoriginalt filter på girkassen selv ved neste korsvei, da jeg vil bytte olje og filter årlig på denne. Dette har sammenheng med tilgjengelighet og prisen på originalfilteret. Dette har jeg skrevet om tidligere. Samtidig er det viktig å merke seg at jo eldre girkassen blir, dess mer sannsynlig er det at den vil legge igjen metall i oljen. Der har filteret en veldig viktig rolle. Nå er jeg heldig og har tilgang til verksted og gjør jobben selv med god støtte fra min svoger. Til dere som ikke har denne muligheten eller interessen så ville jeg vurdert å skaffet riktig olje og filter selv for så å få en pris på jobben. Merk at dersom man gjennomfører flushing av girkasse så flusher de fleste verksteder med filteret i. Dvs at filteret kan være relativt skittent etter en flush. En foretrukket fremgangsmåte er at man bytter olje og filter, deretter flusher kassen på nytt filter for deretter å gjøre et tradisjonelt oljeskift på girkassen med ny olje og nytt filter. Dette er relativt kostbart, men trengs i grunnen å gjøres kun en gang dersom man følger opp med jevnlige oljeskift etterpå. Det som er skrevet over er ikke noen gitt sannhet, men mer en samling av reseach og erfaringer.
  5. Da har jeg fått hentet riktig olje til fordelingskassen. Denne tar en (1) liter, men kjøpte to (2) just in case.
  6. Godt å høre
  7. Vi har tatt av innsuget tidligere og det er relativt greit. Må tenke litt på hvordan man skal få løsnet glødepluggene mest mulig før man begynner å skru. Er ingen tvil om at det er å foretrekke å få de ut hele....
  8. Deler bestilt. Var usikker på størrelsen på pakningen til innsuget så jeg bestilte både 22 og 33 mm. De som er på innsuget i dag er slitne og da er det like greit å bytte de når man likevel skal ta av innsuget ved bytting av glødeplugger.
  9. Om glødepluggene er gåene så bør det vel komme opp som feil på diagnosen eller?
  10. Takk. Setter veldig pris på dere som leser og kommenterer trådene. Skal sjekke glødepluggene. Har tenkt tanken selv. Jeg koser meg med alle jobber på RRen selv om det kommer noen mindre pene ord inn i mellom. Er utrolig lærerikt og føler Range Roveren har sjel selv om den nok er i mellomsjiktet aldersmessig før den blir en klassiker. Har gått så langt at selv resten av familien synes det er stas med en sliten RR med 332.000km på telleverket. Har blitt et familiemedlem og som vi alle vet: Familie tar vi vare på
  11. Merket at RRen var litt tungstartet i dag tidlig etter en natt med -10 grader. Glødet og forsøkte å starte, men den startet ikke før på 3 forsøk. Skal få målt hvor mye batteriet gir av strøm, men det skal i utgangspunktet være relativt nytt. Hvis vi utelukker batteriet, hva tror menigheten at kan være årsaken? Setter pris på alle forslag.
  12. Er mulig denne tråden nå blir flyttet inn under "Mitt Prosjekt" seksjonen av forumet. Dersom du følger med tråden og den plutselig er borte så vet du hvor den er flyttet.
  13. Takk for det. Veldig hyggelig å høre. Det kommer garantert mer goodies her. Neste mekaniske jobb blir vel bytte av olje på differ og fordelingskasse samt bytte av termostat. Det som riktignok prioriteres høyest nå er å fjerne rusta. Jeg skal prøve å huske å knipse noen bilder på alt.
  14. Range Roveren i all sin prakt på harryhandel. Har for så vidt vært klar over det en stund at jeg må bytte termostat. Får ikke nok varme i motoren. Er egentlig kun snakk om prioritering. Har allerede en ny liggende klar.
  15. Merkelig nok så har jeg heller ikke funnet noen lekkasjer så da har vi kanskje fått fikset lekkasjeproblemet på motoren, om det er olje igjen på motoren da :-)
×
×
  • Create New...