Gå til innhold

Albatrost

Medlemmer
  • Innlegg

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Bodø

Nylige profilbesøk

942 profilvisninger

Albatrost sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Har vært borti uforklarlig during et par ganger selv. Begge gangene har det vært et par av bremseklossene bak som ikke har beveget seg fritt. Første gang med halvslitte klosser og ingen spesiell varmgang som indikerte feilen. Andre gangen for et par uker siden med nesten nytt bremsemateriell og mer varmeutvikling. Bremsekaliperne bak er noen ordentlige skittsamlere, men sist gang kan det se ut til at verkstedet som sprøytet Fluid Film på vogna (etter at bremsedeler var byttet) har sprøytet feil og lagt litt stoff på den ene kaliperen som fungerte som klister for sand og smuss.
  2. Jeg har dårlig erfaring med gjengetellemetoden siden det varierer fra fabrikantene hvor langt fra senter av kuleleddet gjengene begynner. Bruker et skyvelær til å måle fra senter på det gamle kuleleddet til kanten på styrestaget der den gjengede delen skal skrus inn, og skrur det nye til samme avstand, uavhengig av antall gjenger/omdreininger. Det er lettest å finne senter på dekkplaten på baksiden av endeleddet.
  3. Så lenge du kobler deg på jordingskabelen etter BMS-modulen på minuspolskoen, og ikke direkte på batteripolen, skal dette gå fint. Plusspolen kan kobles direkte til laderen. Gjør dette regelmessig på min egen bil. Alternativt gjøre som @lafterolf sier, og finne deg et jordpunkt på karosseriet.
  4. Dette er riktignok en video for å løse samme problem på en eldre Range Rover, men burde gi en pekepinn. How to open hood without cable Land Rover / Otvorenie kapoty bez lanka. - YouTube
  5. Har prøvd mye forskjellig, men på de siste bilene i husholdningen har jeg endt opp med Brembo skiver og Textar eller Pagid bremseklosser. Synes Bremboskivene har en av de absolutt beste overflatebehandlingene på områder som ikke utsettes for bremsefriksjon. Glatt og varig pulverlakk som holder seg over tid, og ikke bare et eloksert belegg som mange fabrikanter har. Textar/Pagid støver endel, men har fint initielt bitt og pedalfølelse. Har ikke plukket av originalklossene på D4en, da det var gjort av tidligere eier, men at det kan være Ferodo som leverer originalt høres ikke usannsynlig ut. Siste bremserunde på bilen avslørte at parkeringsbremsen var levert originalt fra ATE.
  6. ATE SL6 er dot4, iso 4925 og class 6. Fås kjøpt på stort sett alle Mekonomen-butikkene.
  7. Joda, prosedyren er neppe laget av en som kjedet seg hos LR. Det blir ikke feil å bedde inn skoene uansett. Syns likevel det høres merkelig ut at parkeringsbremsen skulle være en del av antiskrens-systemet, med tanke på hvor treg EPB-en vil være som aktuator i en såpass kjapp reguleringsprosess som et stabilitetsprogram vil måtte være, men mulig jeg tar feil her.
  8. Skiftet hele balletten bak nå i vår og justerte bremsebåndene iht. "brake bible"/ LR-verkstedmanual. Etter å ha testet at bilen stod godt plantet med parkeringsbremsen i en av de bratteste bakkene i området, droppet jeg innkjøringsprosedyren, og ser egentlig ikke poenget med å gjøre det heller. Generere masse støv og varme inni trommelen uten å bedre effekten (i mitt tilfelle) etterpå. Ville testet først og eventuelt beddet hvis nødvendig.
  9. Kjørte Bodø-Trondheim t/r i ferien. Kystriksveien sørover, E6 nordover. Det ble ca. 1500km. Oppgitt forbruk er 0,88 l/mil. Jeg målte min til 0,78 på denne turen. 13-mod 3.0 SDV 256hk, 8-trinns kasse, grønne skilt og kun meg og kona med lett oppakning. 6-trinns har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mange andre som har noe erfaringstall på den.
  10. Normale folk ville når de så forsiden på VG akkurat nå tenke; oi, nå drar det seg til i Italia. Jeg for min del så ikke overskriften, men tenkte straks; oi, militærpolitiet i Italia kjører Disco
  11. Har ikke gjort jobben selv ennå, men det ser ut til å være to-tre lufteventiler i motorrommet. 1. På selve ekspansjonstanken. 2. På slangen som kommer til syne under plastdekselet på toppen. 3. I forkant av motor på førerside (se viftedeksel i nedre venstre hjørne)
  12. Nå vet jeg ikke hvilken modell D3en din er, men hvis væsken som er på er orange fra før (samme som min), kan du bruke Gacelf/Coolelf Auto Supra fra Total. Disse har samme spec og farge. Olje/væskeguide: Se hvordan du kan vedlikeholde bilen din | TOTAL Nordic
  13. De forrige kartene mine var fra 2015, og mye har skjedd i nærområdet siden da. Bypakke, flere nye rundkjøringer og tunneler. Alle disse var oppdatert. Det ser ut som kartene er samme versjon som man får ved bestilling hos LR (Q3/2019).
  14. Oppdaterte kartene i min 2013 D4 nå i kveld med kart fra firmaet vetlars linket til. Det gikk helt fint, men prosessen tar ca. 2t45min. Bestilte kart, betalte, sendte bilde av chassisnummeret i frontruta og fikk kort tid etter mail med instruksjoner og link for nedlasting. Etter å ha pakket ut filene på en 32GB usb-stick og testet at filene var i orden (ved å plugge sticken i bilen og se at navigasjonen oppfattet oppdateringen), sendte jeg ny mail for å be om autorisasjonskoden for installasjonen. Denne blir generert på basis av chassisnummeret. SatNavShop virker seriøse og svarer kjapt på mail.
  15. Hyggelig å kunne tre inn i rollen som Dr.Watson i etterforskningsarbeidet . Blir spennende å høre hva du finner ut, ENDALR.
×
×
  • Opprett ny...