Jump to content
LRforum

tiopet

LRF Society
  • Content Count

    3,037
  • Joined

  • Last visited

About tiopet

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://home.online.no/~tiopet/
  • ICQ
    tiopet

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ringebu
  • Interests
    Bil mekking, GPS jakt, Off-roading, restaurering av gamle hus og Märklin modelljernbane entusiast.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Brugata 8, 2630 Ringebu

Recent Profile Visitors

1,610 profile views
  1. Jeg har maken, og den ble godkjent hos vegvesen sist uke. Min har også tau isteden for wire. Terrafirma tror jeg den er. Dog er min mye mer rusten og brun og fin.
  2. Det kan like godt stå 7.50-R16 i vognkort, ble vi enige om. Dekkene jeg har på (265/75-R16) er innafor med -0,6% og 235/85-R16 er -0,3%. Jeg lar 7.50 stå i vognkort, fordi det da er mindre "oversize" forskjell til mine 33" dekk enn om det sto 235 På felg, skal det stå 6.5F ikke 5.5J som de pleier å skrive i vognkort. I følge Land Rover er 6.5F stålfelg, standard felg i vest europa og alle HD utgaver. 5.5F er standard for resten av verden. Hvorfor de skriver 5.5J som er alufelg vet jeg ikke, når standard alufelg er 7J. Er vel typisk importør å bare jatte ned noe som passer generell import av diverse utgaver.
  3. Skal jeg da be dem skrive 235/85-R16 i vognkort da, fordi det er lettere å finne rett dimensjon i fremtiden?
  4. Da var den kontrollert på vegvesen i dag også. vinsjfanger, 3,5 t hengervekt og 150 kg taklast er godkjent. Rammenr er ordnet og klart. Det eneste mellom meg og skilt er nå Island, de har ikke svart på henvendelser fra vegvesenet heller. Da må jeg bare pent vente så lenge. Angående vinsjfanger, så ble bilens lengde målt og bilen er like lang som Typegodkjenning sier den er. Så da var fangeren innafor og godkjent. Lengde er målt fra bakkant reservehjul til fremst på vinsjfanger. Reservehjulet mitt er 265/75R16 på original alu felg. Jeg måtte dog skifte til 7.50 R16 dekk fordi det var typegodkjenning. Hva er det for dimensjon? kalkulator sier det skal være 31.8/8.7 R16
  5. Saksbehandler hos vegvesen ringte i går og ba meg ta med bilen på torsdag 18 juni. Da får vi se hva som skjer da. Han nevnte at det eneste han ikke hadde fått enda var papirer fra Island, men regnet med at de var på plass til da. Vil tro at kripos har låst opp sine dokumenter, siden det ikke ble nevnt. Det går da fremover
  6. Når jeg kjøpte defenderen min var det en tykk gearolje på girkassa og bilen var rimelig stille. Jeg fylte mtf94 som den skulle ha og siden har den laget MYE støy men den er lett å få i gir. Så, på en slarkete kasse som min, som bråker mye. Kunne jeg sikkert ha brukt gearolje igjen. Fylte mtf94 nå sist også, men lurer på om det kanskje ville forlenget levetiden på kassa med gearolje.
  7. MTF94 er samme oljen som Castrol Syntrans FE 75W-90. Det vil si at man kan bruke samme oljen på girkasse og transferkasse.
  8. Vise frem original instruksjonsbok for din årsmodell, eller deromkring. Jeg har 1999 boka på PDF, og har skrevet ut gjeldene 3 sider. Så har jeg med PDF på USB pinne i fullversjon i tilfelle de vil bla frem selv. Sider 70, 71 og 164.
  9. Kanskje litt feil ordlyden. Tok den på kontroll hos naboen for å vite om den blir EU godkjent, gidder ikke slepe den på henger til vegvesen for å Bli avvist pga bagatell feil. De skulle vist ta hjemmebesøk for å ordene feilen de har laget med rammenr. Jeg må uansett på vegvesen for endelig godkjenning og skilt. Vil jo ha vinsjen, 3.5 tonn hengervekt og 150 kg taklast i papirene.
  10. Rammesvindel er årsaken til alt oppstyret. Røntgen fotografering av ramme viste originalt rammenr under det Norske. Hele bilen ble delvis demontert i etterforskings øyemed. Bilen er nå import fra Island. Jeg måtte selv stå på Risløkka i Oslo og skru sammen bilen før jeg fikk prøveskilt og kunne kjøre hjem med den for to år siden. Bilen var i varetekt i to år. Hadde den på kontroll 2 uker siden og alt var tip-top og klart for EU godkjenning.
  11. Ble ingen skilt i dag, ikke noe å betale heller. Rammenr som er feil preget skulle de ordne, Vegvesenet kommer hjem på gårdsplassen min og retter opp feilen. En eller annen dag. Men det som gjør at alt stopper opp i registrering, er at Kripos har glemt å låse opp dokumentene etter etterforskningen de var ferdige med i 2016 Det siste høres ut som kan ta lang tid
  12. Da er bilen lastet på henger og klar for visning hos vegvesen i morgen. Såvidt den gikk i mellom og opp på henger, 1cm klaring på hver side og det med original dekk!! Disco 2 og p38 går rett oppi med gode klaringer. Skulle tro Ifor Williams hadde rett mål på henger for engelske biler Eller er det Defendere som skal trekke alle de andre. Litt for lang var den også, tydeligvis lengre enn Disco 2 og P38. Måtte fjerne dekk stativet foran på hengeren.
  13. Det må jeg se på, takk for tips. Skulle montere hjelpe fjær på kløtsj i går. Oppdaget at det satt en der allerede. Da ble det enda en del som er kjekt å ha på hylla.
  14. Da ble det 2002 modell ratt med løs blink indikator dings. 2004 hadde for lange indikator dingse armer, så rattet ikke kom helt nedpå. Nå skjønner jeg hvorfor det var sånne slipe/striper på plasten bak rattet, og hvorfor tidligere eier hadde skifta til u-originalt ratt som bygger mer ut. Det originale rattet subber i plasten Men det får være inntil neste operasjon en gang.
  15. Øhh. Skal skifte ratt til originalt. Fikk et fra en 2002 modell og et fra en 2004 modell, begge har samme delenr ANR1972. De er helt like utseende men forskjellige bak i innfesting. Hvem av dem bør jeg bruke? 2002 modell med løs blink indikator dings. 2004 modell med fast blink indikator dings. Glemte å telle splines på 2004 men målt senter diameter var lik på begge, så antar at begge er 36 splines egentlig.
×
×
  • Create New...