Jump to content
LRforum

tiopet

LRF Society
  • Content Count

    2,974
  • Joined

  • Last visited

About tiopet

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://home.online.no/~tiopet/
  • ICQ
    tiopet

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ringebu
  • Interests
    Bil mekking, GPS jakt, Off-roading, restaurering av gamle hus og Märklin modelljernbane entusiast.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Brugata 8, 2630 Ringebu

Recent Profile Visitors

1,309 profile views
  1. Ene punktet kanskje slår av cruisecontrol ?
  2. Ja, den fra 1990-1995 er ZF4HP22 fra 1993 3.9 V8.
  3. Hiver meg med her og vil gjerne ha typegodkjenningsnummeret fra vognkortet til en Defender 110" 1999 modell. Så slipper jeg kanskje å komme hjem igjen fra SVV uten skilt for 3 gang. Jeg syns de finner på noe nytt å klage på hver gang jeg er der. Kan de ikke bare lage en ferdig liste over hva man må ha før første kontroll Leste papirene mine fra SVV og oppdaget at de har rotet til med datoene igjen. SVV skriver at bilen ble første gang registrert på Island 04.06.1999 og så har jeg papirene fra fabrikken (Fått via Insignia i Oslo), der står det at bilen er bygget 27.10.1999 Så bilen min ble altså registrert på Island før den i det hele tatt var påbegynt bygget Når man saumfarer disse papirene så må jeg nesten bare le, datoene for det ene og andre er feil, motor er feil beskrevet flere steder (Varierende HK og 2.5D, 2.5 DT, 2.5 TD og Td5). Bilens egenvekt varierer med 200 kg i samme dokument, mens totalvekten er den samme. VIN nummeret SVV har preget i ramma har flere tall en det et VIN skal ha (De har preget et 8 tall ekstra bak VIN nummer) Da lurer jeg på om det kan være "for mange kokker" i SVV som sitter å ordner import papirene.
  4. Jeg har en C-tek MXS 5.0 test and charge lader som jeg bruker på AGM batteriene (Kjøpt inn til det formålet). Alle de andre bilene mine med AGM har jeg satt inn sånn ladeindikator som jeg kan plugge inn C-tek'en på dash. Da kan jeg se utenfra bilen hvordan batteri tilstanden er. Bruker jeg en sånn nå også, så må den vel kobles til pluss på ene batteriet og minus på andre batteriet. Da får jeg ladet begge batteriene med samme ampere styrke. Og indikatoren vil da også bare vise batterienes totale samlede tilstand. Finnes det noe som kan vise hvert enkelt batteri sin tilstand, mens de fremdeles er sammenkoblet???
  5. På det nye Lokomotivet mitt (1999 Ford E-350 7.3 Turbodiesel) sitter det to 12 volt batterier koblet parallelt. Et i motorrom og et midt under bilen. Har lyst på en vedlikeholds lade ordning fra C-tek når bilen står parkert over lengre tid. Men hva slags utstyr trenger jeg? Med multimeter så måler jeg batteri spenning på 12.58 volt, men den viser jo bare anleggets tilstand. Ikke enkelt batteri tilstand. Bilen klarer ikke å starte med bare ett batteri, den må ha to for at starter skal gå fort nok rundt. Hadde litt tull siste tiden hvor det viste seg at ene pluss pol skoen var løs på batteriet under bilen. Å få ned den jernkassa med batteriet i var ikke lett, måtte bruke garasjejekken og senke kassa ned til bakken. Tidligere eier skifta begge batteriene for 1 år siden. Ett originalt Motorcraft i motorrom og ett Varta 80 Ah under bilen. Å ha to ulike batterier koblet sammen så går det galt til slutt, fordi det ene tar all ladestrøm før det andre får noe. Tror jeg må sette inn to like Biltema AGM batterier etter hvert. Men frem til da, så hadde det vært kjekt med et vedlikeholdslade system for 2 batterier i parallel. Og, bilen har vinsj i tillegg, en Warn XD9000i. Ladespenning på bilen ved tomgang er 14.3 volt så det er ikke noe i veien med dynamo. Den ser helt blank og ny ut også i forhold til resten nedi der.
  6. Jeg bruker Biltema sine gule AGM batterier og bytter til dem på alle mine kjøretøy når de skal ha nye. Kjøpte mitt første AGM fra Biltema for fire år siden og det er like godt i dag. (De har 3 års garanti).
  7. tiopet

    Framaksling

    Må du legge inn sperre for å få flytta bilen, så ville jeg sett nærmere på transferkassa. Spesielt når diffen og hjula går lett og diff olja er helt fin.
  8. ABS bremse system feil. Alle de tre symbolene er avhengige av at ABS systemet fungerer perfekt. Sjekk ABS følere og ledningene der, samt sjekk om ABS hjernen ligger tørt og godt inne bak hanskerommet. Har du vannlekkasje ned på innsiden av frontrute på høyre side, så er det garantert funnet veien inn i hjernen. Jeg har funnet årsaken til at de fleste disco 2 har den vannlekkasjen på høyre side i toppen av frontruta. Robotene som legger på rutelimet på samlebåndet på fabrikken, starter i høyre hjørne med å legge lim og går rundt hele runden og tilbake til høyre hjørne og stopper. Der etter går roboten tilbake til parkering og venter på neste bil på samlebåndet. Så ut i fra videoen jeg så om dette, så virker det som om det kan være litt lite lim akkurat der den starter og stopper Det kunne jeg bekrefte på min egen 2003 disco 2, når Riis Bilglass tok ut frontruta i våres. Det var tynt og liten sprekk i limfugen der, men overraskende ingen rust nedi der. Rusta var kun i overgangen mellom taket og gummilista, da kommer det av steinsprut vil jeg tro.
  9. Bremseskiver og hevesett til Defender 110" er solgt.
  10. Det er disse fra Rimmerbros: Rover V8 Push Rod - Adjustable Engine Set - 603378ADJ Product Description These adjustable, 5/16” tube, chrome moly push rods will allow you to properly set the preload without the use of shims. Always check that the pushrod does not rub on the cylinder head, when the engine is turned over, and the pushrod moves up and down freely through its complete cycle. Measurements quoted, refer to approximate overall length, with loose end fitted, and adjuster fully collapsed. Correct radius for Rover OEM rockers and hydraulic lifters. Supplied with 3/16" radius ends. Adjustable from 7.92" to 8.20". Tube is moly- 5/16"
  11. De går rett nedi dem som sitter der fra før av også. Når du bytter kam til f.eks høytløftende så blir de originale støtstengene litt slakke
  12. Veldig kort varsel, men jeg kjører sørover E6 og RV4 til Bærum - Drammen - Slemmestad i morgen fredag 6 september. Avreise herfra ca. kl 1200.
  13. 2 stk. Nye i eske CV ledd for 10 splines aksler. RTC 6811 kr. 150 per stk. 1 stk. Nytt Service kit DA 6022 kr. 50 1 stk. Nytt V8 bensinfilter STC 1677 med slangekobling, ikke gjenger. kr. 50. 3 stk. Nye Universal ledd for mellomaksler RTC 3346 kr. 50 per stk. 1 stk. Nytt sett med justerbare støtstenger for V8. kr. 2500 1 stk. Nytt sett med shims kit for vippearmer til V8. kr. 300 2 stk. Nye runde motorfester, et er mindre diameter en det andre av en aller annen grunn kr. 20 1 stk. Nytt Witter kombitilhenger krok kr. 400 1 stk. Brukt bakdiff 24 splines med stikkaksler, Nytt overhalingskit følger med. kr. 800 2 stk. Brukte bakre mellomaksler for RRC/Disco 1. kr. 400 per stk. 3 stk. Brukte fremre mellomaksler for RRC/Disco 1. en eller to av dem er sånn tynn type. kr. 400 per stk. 1 stk. 1993 modell disco 1 V8, 3.5 liter hotwire for manuell kasse. Trenger lett overhaling. ECU følger med. kr. 1500 1 stk. RRC V8 3.5 liter flapper for manuell kasse. Trenger full overhaling. kr. 1000 1 stk. RRC/Disco 1 automatkasse med transfer for 1986-1989 modell. kr. 1000 1 stk. RRC/Disco 1 automatkasse med transfer for 1990-1995 modell. kr. 1500 1 stk. Militær lastebil Natokrok med demping kr. 100 Mange diverse fargete RRC felger, noen få fine, fleste trenger ny lakk. kr. 50 /stk. 1 stk. Styregir for Disco 2, kjøpt av bilopphugger i Brumunddal, ukjent tilstand. kr. 1200 2 stk. Øvre baklys, røde med brems og ryggelys i god stand. kr. 500 2 stk. Nye bremseskiver for Defender foran FRC7329 ikke ventilert. Fikk feil når jeg bestilte til bak. kr. 100 per stk. 1 stk. Brukt sett med hevefjærer +2" for Defender med TÜV papirer. 4WARD4x4 equipment, 4W015 foran og 4W011 bak. kr. 1000 Alt befinner seg på Ringebu i Gudbrandsdalen Lars Tlf: 90909335
  14. Jeg bare åpnet EGR og fjernet spjeldet og koblet vekk røret under til eksosen. Lagde meg to blindlokk og satte en på eksos manifold og en på undersiden av spjeldet. Nå kan motor åpne og lukke som den vil uten at noe skjer. Får ikke noen feilkoder heller.
  15. Hva med egen dynamo kun til ekstra batteriet, da går det av seg selv og du har ekstra kraftlading når batteriet belastes hardt ved f.eks en vinsj. Hvis du i tillegg kobler inn noen 2-veis skillebrytere så har du starthjelp fra ekstra batteriet i nødstilfeller. Trenger ikke ha med startkabler om vinteren lenger da.
×
×
  • Create New...