Jump to content
LRforum

Rune80

Members
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Rune80

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Aust-Agder

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aust-Agder

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. LØST:) Fikk rettet feilen for noen dager siden. Så da må jeg oppdatere tråden og:) Feilen lå i ledningen som går under bilen fra kontakten bak venstre fremskjerm(Kontakt 2294-9) til kontakt bak ved kompressor (kontakt 7081-1). Det var den positive ledningen (sort-hvit på min bil) som styrer "exhaust valve" som hadde brudd. Noe multimeteret og indikerte når jeg sjekket kretsen. Har ikke helt trua på egne elektronikkunnskaper bestandig så jeg kjøpte noen småpinner på Biltema og lagde endel korte ledninger og en lang slik at jeg fikk testet kontakter og strøm før jeg klippet og evt kødda det skikkelig til..;) (Legger ved to bilder av feilsøkingsskitet..) Så har jeg et sett med feilsøkingsledninger liggende til neste gang... Det som var litt spooky var at feilen ikke lå ved en av kontaktene som vanlig, men midt på ledningen et sted. løsning ble derfor å klippe rett bak fremskjerm og rett før kontakt ved kompressor og legge en bypass som ble stripset i plasten oppunder og på innsiden av stigtrinn så den ligger godt beskyttet. Har byttet lufttanken en gang..og da husker jeg i kampens hete jeg brukte en litt for lang bolt til fremre feste på tanken. Så er kanskje redd for at jeg kan ha truffet kabelstrømpa som muligens går over der og skadet isolasjonen.....Eller så var det bare tilfeldig, men litt rart at den skal ryke et sted midt på... Fant og en litt skadet ledning med noe irr på inn til bakre ventilblokk som jeg fikk renset og på med noe vulketeip. Så der lå og en potensiell feilkilde i fremtiden. Og en vannvittig haug med dritt som hadde samlet seg under plastikk og skjørter. Burde vært av for rengjøring misnt en gang eller to i året. Uansett er bilen tilbake på veien og cruiser duvende på en nydelig luftfjæring igjen /Rune
  2. Takk for utfyllende svar.. Ble jo litt skeptisk når jeg oppdaget at kompressoren kom i eske med "Britparts" logo og..Er vel ikke kjent som den aller beste deleleverandøren.. Men skal forsøke å bytte tilbake til den gamle og se om samme feilkoden er der fortsatt, eller om det er noen andre. (Tenkte jeg kanskje hadde røsket i stykker noe ledninger ifm kompressorbytte, så skal se over en gang til...;) Om noen andre har tips angående hvor og hvilke kabler jeg kan sjekke også er jeg takknemlig...:) /Rune
  3. Hei, Har hatt litt trøbbel med kompressor på Gobilen i det siste.. Hadde liggende en ny AMK (Fra Britpart stod det på eska) så tenkte å bytte for å se om det løste problemet. Men ingen suksess. Leser av med IId tool feilkoder: C1A36-01 (6C) Exhaust valve general electrical failure. (og noen ganger kommer denne i tillegg når jeg har prøvd justere / fjerne koder med Iid toolen: C1A13 Pressure does Not Decrease When Venting Gallery. Forøvrig ligger bilen helt nedpå foran og offroad høyde bak. Så skikkelig kul å cruise rundt i Feilen kommer med en gang tenning skrus på og kompressor starter ikke engang. Etter en del googling og sjekking er jeg kommet til at feilen mest sannsynlig ligger i i et kabelbrudd. Fikk med ny ledning fra kompressor og inn i de to kontaktene rett ved så tror ikke det er den som flere har opplevd. Har flashet ecu til AMK kompressor type via Iid tool. Men er det noen som har noen tips hvor jeg skal begynne å lete? (Jeg har litt peiling på bil, men verre med elektronikk...) Har forstått at jeg bør sjekke kabling mellom kompressor og luftstyring. Hvor ligger skjøtepunktene? Er det ved kompressor og en kontakt bak fremre venstre innerskjerm)? Mvh Rune
  4. Hadde akkurat samme. Sprekt IC slange. Noen hundrelapper og 30 min skruing..Min 05 mod hadde den svake olje pumpa..og ble byttet først på 230.000km..så den holdt jo den og..men greit for sjeleroen å få byttet:)
  5. Gjenbrukte pakningene nede..verste som kan skje er vel at det lekker litt eksos ut..? Og gjenbrukte de originale o-ringene oppe så lenge. Virker som bilen ikke hadde noe imot det. Synes den ble litt mer respons og futt i gasspedalen. Skal bli spennende å se om forbruket går noe ned..
  6. Ja, du har rett. Produsenten svarte idag og beklaget. Nye o-ringer ble lagt i posten idag. Så det er jo god kundeservice egentlig:) skal det o-ringer på blendeplatene nede? Eller holder det å bare bruke de originale pakningene? Mvh Rune
  7. Hei, Fikk omsider finger ut å monterer blendekit min D3 2005. Har kjøpt kit fra 8XR Ltd, men kunne ikke se det var med noen o-ringer. Det var en liten kant på selve blendeplata oppe, men denne er frest i samme metallstykke og ikke noe myk o-ring.. Er det noen som har montert dette kitet uten oringer..? Eller har de glemt å sende ved o-ringer? (På produsentens hjemmeside står det at det blir levert med valeo o-ringer...) (Har sendt mail til produsent, men hadde ikke tid til å vente på svar...;)..
  8. Nødrep sprukket intercooler slange D3...litt tåkelegging ala Reodor Felgen..Så i disse mdg tidene var det bare å finne frem stripsa..Ser ut til å funke greit:)
  9. Var t/r Sørlandet - Hannover i Tyskland i helga..ble vel ca 170 mil totalt. Lå stort sett rundt 9.5 / 100 iflg kjørecomputer. Mye rundt 120km/t, endel forbikjøringer og noe bykjøring. Ingen ting cruisekontroll (feil på en speed sensor så den vil ikke legge seg inn tror jeg..). Ikke blenda Egr. Kjøring på standard dekk og normalt i automat. Og med takboks! Så egentlig godt fornøyd med forbruk. Og ikke minst kjøreopplevelse. Deilig tur..:) og man er jo alltids litt nervøs og lytter etter den ene og andre ulyden..men egentlig er det bare å senke skuldrene og nyte bilen:) null problemer..Herlig turvogn. Og nå såpass billig biler at man kan bruke de skikkelig uten dårlig samvittighet..;)
  10. Har det fra BS sitt. Funker helt fint. Monteres/demonteres på to minutter. Skrangler ikke. Har ikke testet noe annet heller da. Eneste minuset er at det ikke kan vippes ned eller noe. Tungvint om man skal ha inn noe langt..(men nå har jeg bilen full av barneseter ellers kunne man bare lagt ned midtsetet..
  11. Med oppdaterte bilder av boksen. Skrik ut hvis jeg har feilpriset helt!:) (Og legger den ut på Finn.no etterhvert om ingen her inne har behov:)
  12. Har en Nanocom diagnose til min D3 som jeg selger. Den fulgte med bilen, men jeg hadde allerede bestilt noen deler og Iiid Tool fra Øya (Da jeg trodde Iid Tool var et "must", men hadde nok klart meg fint med Nanocom'en og. Men blir litt overkill med to gode diagnoseverktøy;). Så denne er til overs. Har testet den i bilen og fungerer som vanlig. (Antar at den ikke er åpen for andre modeller, men vet ikke..) Boksen ser helt ut som denne: https://www.nanocom-diagnostics.com/product/ncom40-discovery-3-2005-2009-kit Selges for 3000,- + evt frakt. Kan ikke gi garanti på den. Men selvfølgelig tester jeg den før jeg evt sender, og garanterer jo at den virker når den selges og mottas av ny kjøper. Mvh Rune
  13. Tror jeg ville slettet og se om de samme kommer opp. En på nettet som har hatt samme "C1A36" som var forårsaket av kabelbrudd..https://www.landroverworld.org/threads/suspension-fault-c1a36-01.29216/page-3 Flere som har hatt feilkoden ifm elektrisk feil... Så om den kommer tilbake etter sletting kan det være lurt å gå over kabler og kontakter. Ser det er noen som har hatt trøbbel med kontaktene og
  14. Kjøpte min disco i mai med en liten EU mangel lapp, men det var faktisk bare noen timer i garasjen så var den på veien. Utrolig mange gode how-to på diverse forum og veldig billig deler raskt og enkelt fra England. Min hadde kompressor feil "filling too slow". Kjøpte ny kompressor kit (til ca 4500,-), men var bare tett tørke. Så har kompressor i backup den dagen det blir aktuelt. Airbag lampe lyste. Feil på slepering i ratt. 800,- + 1 time skruing ettert how-to. øvre bærearm 1000,- stk. par timer skruing etter oppskrift:) Indre styreledd slakk...par hundre kroner for komplett sak. 1t å bytte. Feil webasto...Var bare lav spenning. Nytt batteri 1700,-. Egentlig veldig grei bil å skru på. Men noen punkter synes jeg er viktig. Diagnose apparat er et must (og morro:) Kjøpte Iid tool BT fra Island 4x4. Var billig der... Ellers ville jeg prioritert: - Sjekket generell rust under (gått mye på saltet vei eller ikke) - Sjekk om den har e-diff bak...(ikke noe absolutt må ha, men morro det og).. - Ville kanskje valgt uten takluker om jeg kunne velge fritt... -Ville gått for luftfjæring. Er litt mere stæsj som kan gå galt, men du verden så gått den ligger på veien og litt det som gjør bilen til en offroader. -Den berømte oljepumpa bør være skiftet. (Min hadde gått 225.00 og hatt et reg reim skifte tidligere, men pumpa var ikke byttet.) Jeg tok reg reim og pumpe nå bare for at detsnart var tida og fikk ikke ro i sjela av å kjøre med gammel oljepumpe. Studerte den gamle pumpa ekstremt nøye og kunne ikke se noen sprekker eller svakheter etter 225.000km, men ville bare vært tull å la den gamle sitte igjen.Så man trenger ikke nok ikke alltid bytte, men man blir jo litt paranoid når man leser på nettet og så var det jo dette med sjelefreden..Tipper endel som har hatt havarier med oljepumpesprekk er blitt trekt til med feil moment o.l av diverse verksted oppigjennom) Ellers kan jeg nevne at jeg gikk fra gammel XC90 til Disco 3 2005. Utrolig stor forskjell. Disco er bare helt rå på komfort og kjøreegenskaper i forhold. Kjørte ut på et klissvått jorde og sank rett ned i søla (med båt og henger på over 1tonn). Tenkte her var det bare bestille traktor....Men satte den i "mud" på terrain response og lufta til topps....Ga gass...Skrapte differ og elektronikk, men bilen karret seg greit bortover og opp av jorda....Egentlig ganske rått med henger og båt på slep Så min anbefaling er kjøp og kos deg:) Og som du skriver at det er bil nr 2 eller 3 så regner jeg du har mulighet for litt skruing. Greit å ikke måtte ha den på veien til enhver tid og heller kose seg litt med skruinga.
×
×
  • Create New...