Jump to content
LRforum

Jasswass

LRF Society
  • Content Count

    590
  • Joined

  • Last visited

About Jasswass

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hamar

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hamar

Recent Profile Visitors

1,108 profile views
  1. Tid og alder innhenter også flotte rrc'er ser jeg. Skjønner at du vil prøve å ta godt vare på den nå som den har levd som turbil en stund. Begynne strekke fjærene på den "nye" RR'n da. Lufte den litt på fjell og i skog. Den har jo fått skikkelige hjul nå :-)
  2. Er det ikke mulig å få den takluka tett igjen da? Ny gummilist og samtidig tette hull gjennom glasset? Min fra 1999 er potte tett, men har fått ny list en gang siden da. Hender det blir litt kondens på innsida av glasset når det er kaldt i været riktignok.
  3. Takk for tilbudet! Skal se om det lar seg løse litt mer lokalt, men flott med velvilje i sør :-)
  4. Start med å bytte dieselfilter om ikke det er gjort helt nylig.
  5. Har fått ordna meg sted med løftebukk å bytte kløtsj etc., men skulle brukt en girkasseløfter/jekk noen dager om ikke så lenge (deler straks på vei). Noen som veit av en sånn en til leie/låns et eller annet sted her omkring på hedmarken eller så?
  6. Fant ut ved å kontakte tidligere eiers faste verksted at kula på droparmen ble byttet for 6 år og ca 70000km siden. Den gang ble det satt på "genuine" kule. Greit å vite at de kan vare en stund i hvertfall. Om man kan få satt i smørenippel (og bruker denne), så kan de sikkert vare enda lenger. Samtidig ble det visst satt inn ny dieselpumpe (og ut med tanken for rens etc). Fint for meg. Og så ser det IKKE ut som det har vært byttet noe svinghjul noen gang likevel. Nuvel... Da må det i hvertfall være ok å gjøre det nå etter drøyt et par hundre tusen km.
  7. Mens jeg venter på deler til større jobber, så fikk jeg skifta tre styreledd som knirka og sang på siste verset. Ikke noe særlig slark, men sprukne mansjetter og kommende EU-kontroll. De gamle satt selvfølgelig godt i rustrne gjenger, men med godt med varme så slapp det greit. Satte inn nye ledd med smørenippel og var raus med alupastaen på gjengene så framtide jobber skal bli lettere. Måle lengden på trackbar så nøye jeg klarte og stilte inn det nye oppsettet så likt som mulig. Virker ok etter en prøvetur. Må justere litt igjen på lengden fra droparm for å få rattet heelt re
  8. Skifta noen styreledd og tatt en runde med fettpressa på mellomakslene. Var på tide med de ledda...
  9. Takkar. Bra med litt løftehjelp. Også moralsk :-)
  10. Skikkelig fint kajakkstativ!
  11. Ettersom bilen brukes til en del langturer rundt om i landet, så tenker jeg det er greit å ta slik forebyggende. Tungvint å få kløtsjkrasj på sommerens ferietur med hele familien... Om den bare hadde gått i nærområdet så kunne jeg lett ha skjøvet det foran meg til akutte behov oppstår. Godt tips ang. slave. De koster jo niks og nada selv vom man kjøper noe ordentlig noe og en grei å bytte. Starter er frisk og rask med nylig overhalt innslag, så den har jeg trua på en stund framover. Tenker at om Valeo er OEM-leverandør og har holdt såpass lenge så er de
  12. Blir nok å handler deler sjøl (bare svinghjul over disk hos verksted koster det dobbelte av ALLE delene jeg trenger...), og har fått en levelig pris på arbeid (også om jeg kommer med deler sjøl). Så får jeg se om jeg tør prøve sjøl... Tenker å handle nytt Valeo DM svinghjul (ev. også med nye bolter?), Valeo kløtsjpakke, utløserlager og svinghjulsforing. Noe mer jeg burde gjøre mens jeg har kasse delt fra? Oljetetting i bakkant av motor har jeg alt liggende og byttes med det samme alt er åpent...
  13. Det jeg mistenkte ja, men ikke håpte på. Ja, virker spesielt å ikke ta hele pakka når de først hadde motor og gir fra hverandre. Har sendt en forespørsel til det aktuelle verkstedet for å få sjekket hva som faktisk ble gjort den gang. Må si jeg kvier meg litt for den jobben ettersom jeg bare har gårdsplassen og litt dårlig med løfteutstyr. Altså selve jobben med å ta ut girkasse eller motor. Selve kløtsjbyttet og den skruinga bør være overkommelig når man først kommer dit... Kan nok hende jeg må bite i det sure eplet å høre om verkstedpris på dette byttet.
  14. Måtte krangle litt med et støtdemperfeste og ei rusta foringshylse i dag, men jeg og vinkelslipern vant. Satt på et par fastere dempere bsk for motvirke litt krenging med tung bil. Får se hvordan det oppfører seg på neste tur. Ellers fikk den samtidig med sommerdekk også en liten avspyling etter noen turer på vårlige grusveier...her er en haug fra den ENE hjulbuen... Og så er det en liten bekymring som ligger og lurer: opplever litt lugging ved igangsetting fra 1. Kjenner jeg ikke er helt klar for å prøve meg på kløtsjbytte sjøl, da jeg kvier
  15. Har i det siste opplevd litt tendenser til lugging når jeg tar ut kløtsj for å ta i gang (1. og revers). Er det ensbetydende med at kløtsjen begynner å synge på siste verset eller kan det være andre årsaker? Litt tung å få i 1. og 2. Litt kjent knurring av og til når jeg trår inn pedal, noe jeg mistenker er tørr kobberforing. Funker ellers fint. Ingen antydning til sluring eller annet. Har ikke lufta eller bytta væske i mitt eie... Bilen har gått ca 205k og skal i følge han jeg kjøpte den av visstnok ha fått nytt svinghjul i nyere tid - kanskje rundt 30k s
×
×
  • Create New...