Jump to content
LRforum

gorbys

Members
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

About gorbys

  • Rank
    Aktiv Medlem

Profile Information

  • Location
    Årdal

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Da sier vi det slik og så bytter eg om ei lita stund når lønninga kommer inn igjen. LR state C3 can be used if C1 is not available but is not recommended for general use and must be changed at <6K miles.
  2. Og Ford sin 934b og 913b/c spec tilsvarer og tilfredsstiller, you guessed it; ACEA C og A spec.
  3. Sjekka flaska med olje som låg i bilen når eg kjøpte den, det var castrol a5. Så godt mulig at den har gått hur lenge som helst på "feil" olje. Forrige eier hadde opplevd "tett dpf" feilmelding et par ganger også men meinte det var pga mykje småkjøring. Eg har opplevd det ein gang men igjen det var etter en periode med mykje småkjøring. Uansett! Hovedspørsmålet her blir jo; bytter eg olje igjen? Eller gir eg faen og kjører på denne C3 oljen frem til neste oljeskift for så ha ha på korrekt C1 eller C2 olje? Har allerede brukt 1600 spenn så langt på denne "enkle" servicen, hadde vert greit å sluppet å brukt en 6-7 hundre til akkurat no
  4. Dette har eg lært og i løpet av kvelden, problemet er at castrol og andre butikker som eurodel/skruvat etc sin oljefinner gir deg en A5 olje når du legger inn en D3. D4 da kommer det bare opp special olje (iallefall på castrol sin side) Så har eg da videre lært at ford sin spec gir som du sier en C1 olje til tdv6 motor med dpf. Har du ikke DPF så er det A5 som gjelder. Så det vil jo sei at eg har allerede kjørt med "feil" olje i eitt år allerede Og for å gjøre forvirringen komplett så anbefaler peugeot/citroen at det blir brukt C2 olje på samme motoren :/ C2 og C3 er igrunn like med tanke på saps innhold(litt høyere innhold enn C1) men med en høyere hths viskositet på C3 . Som burde bety bedre beskyttelse av motoren ? https://www.opieoils.co.uk/t-acea-car-engine-oils-specification-explained.aspx EDIT: om c3 olje; Very similar to C2 but without fuel-economy requirements
  5. Men c3 skal jo være for biler med katalysator, dpf og anna utslippsdill.?
  6. Eg serva bilen min i helga og hadde på castrol professional a5 5w-30 som anbefalt. Greit nok. Så skal eg kjøre en tur til modern og når eg skal heim igjen ser eg at bilen har tømt olja si utover veien og gårdsplassen. Kjapp sjekk viser at pakningen på oljefilterhuset ikkje låg riktig og oljen har lekket ut herifra. Eg går på bensinstasjonen og det eineste de har der er castrol edge 5w-30 C3. Og no har eg pådratt meg hovudverk mens eg prøver å finne ut om eg kan kjøre på denne oljen fram til neste service eller om eg burde bestille a5 olje og bytte på nytt igjen... Det rauk med ein heil 4litring så eg er jo økonomisk ruinert og etter å ha handla på en bensinstasjon... Bilen min er forretens en 09 og har DPF.
  7. La om i går, hadde håpa nye solide muttere skulle ankomme først men post går vel litt tregt av og til. Så da vart det en 22mm pipe, en 23 til de mutterene som har svulmet opp, i tillegg til låsekoppen på tre av de hjulene som hadde det. Herregud for et jævla styr. Skal bli en befrielse å slippe disse originale møkkamutterene....
  8. Putta nettopp 21" på min fra en range rover sport. Var i utganspunktet skeptisk og hadde bestemt meg for maks 20. Men den handelen gikk i vasken så da vart det disse. Syns ærlig talt ikkje det er så mykje værre å kjøre med enn 19" eg hadde på i fjor. Dekkene er vel strengt tatt 2% større enn originaldim og så det hjelper jo på da. Og denne tilbringer mesteparten av tiden sin på asfalt, en og annen grusvei i ny og ne. Mulig eg tar og skor opp dei originale 18" i no A/T dekk om en skulle føle seg eventyrlysten
  9. BMW felger eller? De passer nok men de har 20mm lavere innpress enn originalt og i tillegg er de breiere så det kan medføre at de går utenfor skjermene. De kommer ialllefall til å sitte lenger ut enn originalt.
  10. Vurderer å selge disse grunnet overgang til 21" Kan medbringes oslo området eller leveres på strekningen fagernes-oslo neste fredag. Send melding eller ring 98629926 siden eg ikkje er på forumet her kvar dag. Felgene er stort sett fine men har et par plasser der lakken har flasset litt pga steinsprut eller vanlig slitasje. Kan sende mer detaljerte bilder på mms, mail eller messenger. Dekk bør byttes. 6000kroner.
  11. Byttet grøftelys før hjemreise i går. Av fire discoer eg såg i Oslo i helga hadde fire stykker punkterte og ødelagte grøftelys og med løfte om mulig kolonnekjøring og en EU kontroll nært forestående var det like greit å ta det med en gang
  12. Hemsedalsfjellet i går. Jaggu var det mye land rover å sjå på vegen heim fra Oslo! Ingen som hilser da
  13. Forsto det slik at det var ferdig løsning det der med motor og alt som trengs for en nøkkelferdig løsning. Er jo canbus systemet som er problemet på disse bilene, om ikke så hadde en jo kunna putta inni kva som helst. Om min hadde havarert så kunne eg egentlig tenkt meg en cummins diesel. Eller om en skulle gått for bensin, goe gamle LS v8 Biltilsynet er stort sett greie å ha med å gjøre egentlig, så lenge en spør først
  14. Du får nye dørhåndtak fra powerfuluk.com Rask shipping er det derfra og. Bestillte grøftelys der på mandag og fredag kom budbilen på døra med de! EDIT: Var litt kjapp i avtrekkeren der, det var deksel til dørhåndtaka de solgte. Men det blir vel bedre enn de er uansett
  15. Nokon som har erfaringer med det? Sånn som en bare slår opp over ræva på bilen og så har en litt ekstra plass. https://images.app.goo.gl/XnvN3qPKHJ9LKR6V8
×
×
  • Create New...