Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

HåvardW

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om HåvardW

  • Rang
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Oslo/Moss

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Er neste dato satt? kommer gjerne å hilser på
  2. Jeg prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen, har noen et delenummer eller navn på denne reimen som driver vannpumpa? altså denne: Regner med det finnes kunnskap hos flere her
  3. Jeg luftet som jeg luftet første gang når jeg hadde problemet med clutchen, jeg tenkte at det ikke ville lufte ordentlig. Så gjorde en reverse bleed. Da lærte jeg det også :)
  4. Ja en oppklarende telefonsamtale var det som skulle til igår. Jeg hadde fortsatt luft i systemet og det var alt som skulle til (Heldgvis). På søndag hadde jeg luftet fra slave og oppover. igår luftet jeg på det mer tradisjonelle måten med å pumpe pedal og fylle på oppe, og skulle du sett, pedalen er tilbake og vi har clutch igjen. Mye glede igår etter gode to uker på åpen gate i Oslo med mekking på kveldstid. Nå er det rett inn i tørt og varmt parkeringhus for vinteren. Takker så mye for all hjelpen fra alle. Utrolig respons her på forumet, veldig morro å få så mye hjelp sånn helt ut av det blå. Takk så mye. Da skal jeg lage en liten tekst og noen bilder av bilen som en introdusjon til meg og min første Seriebil. Føler meg allerede veldig velkommen her.
  5. Så jeg drar ut først og deretter dytter den inn i 'posisjon'? skjønner jeg det riktig da? kan det at jeg ikke gjorde dette gjøre at jeg ikke har pedal men alt annet er tilsynelatende i orden. Takk for så raskt svar Gaute
  6. Etter en liten periode så har jeg fått gjort meg ferdig med å bytte master og slave. Dette gikk greit nok til at jeg lærer alt for første gang og må lese og prøve meg frem til mye. Og det er veldig gøy å jobbe på bilen. Jeg har imidlertid ikke fått ordnet opp i problemet mitt. Nå er hele systemet gått over og ny olje er fylt opp. Jeg har fortsatt ikke noe motstand i pedalen. Jeg har byttet master og justert den etter bokens regler, jeg tror det er riktig gjort der, jeg har også måtte bytte røret fra master til fleksibel slage på brannveggen, etter at dette hadde satt seg fast i adapter/overgangen på master. Og som ‘’Brutus’’ påpekte så var ikke dette bare enkelt, men det gikk til slutt. Systemet fylte seg greit opp med olje igjen og det luftet seg ut fort, alt ser ut til å være i orden. Slaven ble også byttet og det er der jeg kanskje tenker noe har blitt galt. Jeg har sett noen videoer rundt dette og i de så klarer de å dytte ‘’pushroden til releaselever’’ tilbake til inn i clutchhuset. Dette klare ikke jeg, den gikk ikke så langt inn i huset som i eksemplene jeg har sett. bildet 1 viser sånn det så ut hos meg og bilde 2 viser hvordan videoen sier at det ''skal være'' Det er vel dette du mener med støtstang på slavesylinger Gaute? Det hører vel sammen? Hva kan gjøre at jeg ikke får dyttet denne inn? Og kan det være ‘’hele problemet’’? Jeg ser igjen etter gode innspill og eventuelle tips. Har ikke mistet motet ennå og er klar for å få det i orden fort igjen.
  7. Da går jeg over til silikonbasert Dot 5 det ved skifte av master og slavesylinder. Dette går bra etter kun rengjøring av rør og slanger, det er ikke nødvending å bytte noen av de? De to sylinderene er nå bestilt og vil bli hentet og byttet i helgen, så får vi se. Takker for veldig raske og fine svar.
  8. Takk for fint og raskt innspill, jeg håper det er løsningen, dette skal bestilles og byttes snarest. Jeg har fylt akkurat samme Dot 4 væske i clutch systemet som forrige eier. Vil du anbefale noe spesifikk bremsevæske å bruke i bilen for både clutch og brems? leverandør/produsent
  9. Hei Jeg er en ny Land rover serie eier. Jeg skulle introdusere meg selv mer offisielt og med bilder av bilen og full historie (dette kommer så straks bilen er kjørbar igjen). Det har i midlertid oppstått litt problem med en clutch som ikke er helt med i svingene. Bilen er 109 ex-mill, 1974 ellers i veldig fin bruksstand og jeg er fornøyd med å være seriebil-eier etter mange år i drømmeland. Problemet startet over juleferien, etter en kjøretur med mindre og mindre clutchpedal gikk pedalen tilslutt i gulvet i det jeg kjørte inn i oppkjørselen. Da var reservoaret på master sylinderen nesten helt tomt, jeg har funnet en lekkasje inne i stempelet på master sylinderen, Trolig en pakning eller flere som har tatt kvelden. (jeg har ikke demontert ordentlig ennå) Dette er original sylinderen fra 1974.(står stemplet på) Jeg satt i gang å lufte clutchen og ved å ‘’reverse bleed’’ altså lufte fra slave sylinderen og oppover ved å presse væsken fra undersiden og opp for å få ut luften i systemet, dette fungerte veldig bra, pedalen kom tilbake og clutchen koblet fint igjen. (jeg valgte å lufte på denne måten ettersom lufting med å pumpe og åpne/lukke under ikke var veldig effektivt. Etter noen dager så var det tid for en litt lengere kjøretur for å flytte bilen fra Moss til Oslo som skal være bilens nye hjem for en stund fremover. Turen gikk veldig fint den, men ved Sørenga var det slutt på å velge gir i fart. Da var det null clutch. Etter et lite suksessfullt forsøk på å lufte litt igjen ved siden av veien bar det hjem til Bislett i 3. lav og dertilhørende fart. Dette var ikke noe problem, det bare tok litt tid som dere forstår. I går kveld prøvde jeg å lufte litt mer ordentlig igjen men heller ingen clutch å finne. Jeg har motstand i pedalen og etter lufting i går byttet jeg ut all væsken i systemet igjen så jeg ganske sikker på at ikke er mye luft i systemet, men clutchen kobler ikke i det heletatt. Det skal sies at jeg så klart skal bytte/overhale master sylinderen her uansett ettersom at den lekker, men til info så lekker den ikke mye og det er ikke store mengder luft i systemet når jeg har luftet. (men noe luft er det så klart ettersom at lufting har vært effektivt, iallfall en gang) Her trenger jeg litt hjelp. Som sagt jeg har motstand i pedalen men ingen kobling, har noen noe relevant erfaring her? Er det lov å håpe at jeg kan bytte master og slave og at dette vil hjelpe? eller er det rett på at clutchen i seg selv er utslitt og må byttes. (noe jeg så klart håper å slippe.) Jeg håper noen har vært bort i noe liknende eller har forslag til løsninger her. Alle innspill er veldig vedkommende og takker for all hjelp jeg kan få. Med vennlig hilsen Håvard
×
×
  • Opprett ny...