Jump to content
LRforum

Bue

Members
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

About Bue

Profile Information

  • Location
    Norge

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Vest-Agder

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Feilkodene du har fått mangler to tegn i forhold til de Land Rover bruker på Discovery 3 i alle fall. Ville trodd det var de samme på D4. Har tatt et utklipp av de feilkodene det kan være ved å droppe de to siste tegnene, og da peker feilen i retning av eksosventilen for luftfjæringen. Det trenger jo ikke å bety at det er selve ventilen, kan også være ledningsbrudd eller blokkert luftløp f.eks. Nivåbryter feilen kan kanskje ha kommet når du tok sikringen.
  2. Bue

    Kjøp av D4

    Om du registrer en bruker på Topix skal du kunne få opp dette på D4. Fungerer ikke på eldre biler som min D3, men av modellene du har pekt ut bør det fungere. Her er linken: https://topix.jaguar.jlrext.com/
  3. Skal være lys ja. Byttet pære min. Er en liten 1.2 W pære inni der. Var ikke så lett å få ut selve pæren da det var trangt, men fikk den ut med en nebbetang.
  4. Bue

    Bue's Discovery 3

    Usikker på hva bilen er behandlet med før. Jeg kjøpte bilen for veldig nøyaktig et år siden og har ikke fått behandlet den med noe i mitt eie, men tanken har vært noe sau.. I helgen ble bremselyset på toppen av baklukken byttet pga sprekk med vannlekkasje. Skikkelig drittjobb å fjerne det gamle og alle limrester, men etter endel timer kom nytt på plass, så da er det bare å håpe det holder tett når regnet kommer.
  5. Bue

    Bue's Discovery 3

    Etter vi kom hjem fra Island merket jeg at det var noe slakk i hjulopphenget bak. Viste seg at det var slak i høyre hjullager samt stor slakk i bakre indre foring på øvre bærearm, så da var det bare å sende av sted en delebestilling. Ble samtlige bærearmer bak, alle fire bærekulene, foringer og lenkearmer til stabstag samt hjullager bak. Ut med lufta og klar for å skru: Har lest endel om jobben med å bytte bærearmer bak på disse bilene, så bajonettsag, sagblad og kappskiver ble kjøpt inn. Øvre bakre indre måtte kappes på begge siden, samt ytre øvre på den ene siden, resten var med litt smøring mulig å skru ut. Jobben tok litt tid med pressing av bærekuler og hjullager, men tilslutt var alt på plass igjen: Denne jobben ble gjort i august, og etter det har igrunnen bilen bare blitt brukt. I slutten av forrige uke la jeg dessverre merke til at det rant vann nedover bakvinduet noen ganger. Viser seg at det er en god sprekk i bremselyset på toppen av bakluken der det renner inn. Er midlertidig tettet med noe silikon jeg fant, men nytt bremselys er kommet, så da er det bare å komme i gang med denne jobben som heller ikke skal være rett frem etter det jeg leser..
  6. Bue

    Bue's Discovery 3

    Takk for det Etter noen dager i nord tok vi F26 tvers gjennom landet og sørover. Her er det slutt på normal veistandard: Her hadde vi relativt grått vær det neste døgnet sammen med grått månelandskap. Stoppet ved noen varme kilder midt inne på høylandet hvor vi fikk et prøvd varm kilde så godt som alene. Vi kjørte så endel rundt i innlandet i sør og kjørte etter hukommelsen F752, F208, F235, F233 og F210. Mange flotte plasser å se og varierte veier med endel elvekryssinger, hvor det var noen større langs de 2 siste vegene. Her er før en steinete kryssing langs F210. Etter noen døgn i området her tok vi turen til vestlandet for å finne litt skikkelig fint vær. Etter det kjørte vi videre nordover langs vestlandet og rundt vestfjordene. Her var det mye øde men flott plasser. Etter dette la vi turen nedover vestkysten igjen via Reykjavik, videre sørover og opp langs kysten av østlandet til Seydisfjordur. Fikk noen skikkelig fine dager igjen på slutten av turen. Her ble også siste middagen laget i veikanten, men det gikk greit å sitte nærme veien, ikke en bil å se Totalt ble det litt over 4000 km på Island hvor rundt 800 km langs f-veier. Discoveryen oppførte seg bra og største feilen vi merket var at plastpinnen som holder tanklokket inne knakk. Ble løst ved å kjøre låsemotoren manuelt innefra bagasjerommet. Veldig glad for at jeg kjøpte en Discovery for denne turen, kan ikke tenke meg bedre bil for denne turen. Funket helt topp på f-veiene og gjennom elvene, og duver behagelig av sted i 90+ langs ringveiene etterpå, eller 130 langs danske motorveier. Kan ikke være mange biler å velge mellom med de egenskapene på dårlig vei og samtidig den komforten.
  7. Bue

    Bue's Discovery 3

    Da er det vel på tide med en liten oppdatering her etter Islandstur i Juli. Vi hadde en utrolig fin tur til Færøyene og Island, så legger ut litt bilder fra turen her. Lørdag 13. juli begynte ferieturen med ferje til Danmark. Der var det noen timers venting før det var Smyril Line videre til Færøyene. Her står vi og venter på kaia i Hirtshals. Etter godt og vel et døgn på båten kjørte vi i land på Færøyene. Hær ble det første natt på madrass i bilen før vi brukte de neste 2,5 dagene vi hadde til å kjøre rundt på øyene med fastlandsforbindelse. Flott natur og mye å se på, absolutt anbefalt stopp om man er på vei til Island med båt. Etter 3 dager og 600 km på Færøyene var det videre med båten til Island. Da vi kom til Island satte vi kursen mot Askja og F910. Været var relativt grått, og det var landskapet innover også. Første natten på Island ble på campingplassen ved Askja. Dagen etter var det fortsatt rimelig grått og tåkete, så det var lite å se i dette området med været. Vi tok derfor F88 nordover i håp om bedre vær og endte til slutt opp ved Asbyrgi. Dagen etter kjørte vi til Akureyri for overnatting i leilighet. Etter å ha tatt en runde i byen fant vi ut vi skulle prøve F899 ut til kysten. Her var det ekstremt grønt og fint i forhold til de første F-veiene vi hadde kjørt på. En relativt grei vei og bare noen mindre bekkekryssinger. P7200368.MOV Kommer litt mer fra de neste dagene litt senere.
  8. Kan det være for høyt trykk som gjør at den stopper? Vet ikke om Discovery gir feilmelding på for høyt trykk. Hadde dette problemet etter verksted fylte for mye gass på en Alfa 159 jeg hadde. I skikkelig varmt vær med mye kjøling kuttet plutselig ACen ut. Fikk ikke feilkode i denne bilen, men så via diagnose at trykket nådde maksverdien som sto i verkstedmanualen til bilen. Slapp ut litt gass, så fungerte det perfekt etterpå.
  9. Vifta i min gikk på kun på fult når motstanden var gåen. Om ikke den funker når den settes manuelt på fult heller er det kanskje et annet problem.
  10. Disse verdiene så for meg ganske normale ut. Temperaturen i registeret i bilen vil jeg ikke tro du kan få så mye kaldere, så dersom dette er maks kjøleeffekt og du fortsatt ikke synes det blåser kaldt nok ville jeg tenke at feilen kan ligge et annet sted enn i selve AC systemet. F.eks. at den ikke sender all luften gjennom registeret til AC eller lignende. Registeret skal aldri få så lav temperatur at det fryser, så 2,5 grader er vel omtrent så kaldt som du får det. Jeg kan ta feil, men slik jeg tenker ser dette normalt ut, så må gjerne andre si i fra om jeg tar feil.
  11. Der kan du sjekke temperatur på registeret (evaporator) også siden du nevnte dårlig kjøleeffekt. Temperaturen på mitt ligger på 2 - 2,5 grader under maks kjøling og ellers rundt 4 - 5 grader når det ikke er behov for særlig kjøling.
  12. Sjekket min med IID Tool i sta. Den vist 450 kPa når bilen hadde stått 5 - 6 timer, omregnet er vel det ca 65 psi. Min ble fylt opp med gass for nøyaktig en uke siden. Vet ikke om du har tilgang på IID Tool for å sjekke hva den sier til sammenligning.
  13. Byttdekk er noe annet, svensk selskap (Bytthjul AB), de andre er samme selskap (Delticom). Byttdekk har ikke Pirelli dekkene inne ser jeg, så da får vi håpe Delticom er kjappere med å få oppover dine dekk enn de var med mine
  14. De ser endel snillere ut i virkeligheten enn på bildene ja. Er vel noe av grunnen til at de er "snille" å kjøre på og. Jeg kjøpte de på byttdekk.com. Prøvde først fra dekkonline, men etter de hadde surret en måned med å sende de frem og tilbake mellom Tyskland og Polen 3 - 4 ganger gav jeg opp å kansellerte ordren der og gikk til byttdekk.
  15. Nå har jeg ikke hatt bilen mer enn 8 - 9 måneder, så jeg har ikke fått sammenlignet med andre sommerdekk. Men forbruker i snitt har vært 0,94 med piggdekkene i vinder og 0.95 med sommerdekkene til nå, totalt 10 000 km. Er noen bilder av bilen i denne tråden. De svarte felgene er altså med sommerdekk.
×
×
  • Create New...