Gå til innhold

ringerover

Medlemmer
  • Innlegg

    66
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Gjøvik
  • Interests
    Alt.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Gjøvik

Nylige profilbesøk

1 249 profilvisninger

ringerover sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. Nå er altså belgene skiftet, men problemet fortsatt ikke løst. Kompressor går og går, er nok ikke defekt, bak hever bilen seg som den skal. (nevnt i annen tråd her) men det ser ut som easboksens ventiler bør skiftes eller overhales. Er dette muligens rett og slett kurant å gjøre selv? Er vel ikke noe som krever mye arbeid under bilen i alle fall. Hvor bør/kan jeg få disse delene til fornuftig pris? Og er det fortsatt Dunlop? Alle kyndige råd og anbefalinger, evt henvisninger til info på nett mottas med stor takk! Inge
  2. Jeg fikk lokalt verksted her i Gjøvik til å skifte belger på bilen da den har vært på klossene framme en stund, og jeg ikke har hatt egnet sted til å gjøre jobben selv. Da jeg hentet den før helga var den brukbar på et par små kjøreturer, men den har ikke hevet seg etterpå og verkstedet vet ikke råd. Jeg har forsøkt å finne ut av det med Nanocom'en, men det virker ikke som den har full styring på ventilene lenger, i alle fall får jeg ikke hevet bilen framme, selv om jeg selv ikke kan høre eller påvise noen lekkasje noe sted.. Jeg tenker på alternativer, siden jeg har begrenset budsjett og det er en gammel bil (riktignok er den gått bare bagatellmessige 170tusen og er fin å se på..): Er det noen med ekspertise i nærheten som kan hjelpe meg med dette, og selvsagt få betalt for det, eller bør jeg henvende meg til mjøsregionens eneste merkeverksted PS Servicesenter i Hamar? Råd mottas med stor takk! Mvh, Inge
  3. Disse er fremdeles her, er det ingen som har bruk for dem?
  4. Takk for tips, jeg har sett mye interessant der nå, de har antakelig alt som trengs for hele systemet, og alternativer i mye solidere utførelse enn plastslangene jeg fikk hos Tess. Jeg har igjen erfart at 6mm tess-slangene (litt lysere blå enn de gamle 1/4" som kanskje var originale) ikke tåler så mye trykk/varme, nå hadde de allerede blåst seg opp og sprukket ved pumpa igjen, selv om kompressoren har gått maks en time i stillestående bil etter at de ble byttet for noen dager siden. Så har jeg iallfall fått verifisert at det er lekkasje et sted i tilknytning til fremre venstre belg eller tanken, som antatt. Fikk heiset bakparten opp til normalhøyde i dag etter å ha ordnet pumpeslangen, men framme hever den seg ikke, dette betyr vel at feilen ikke ligger i reservoaret/tank, men i belgen(e) foran? Bakparten senker seg ned til frampartens nivå med en gang motoren stopper, og det er vel bare normal nivåreguleringsfunksjon.. Ser at Eurodel har belger fra en produsent som heter Metalcaucho, regner med dette er kjent for noen her, er de ok? https://www.eurodel.no/luftfjaer-chassis-metalcaucho-42979 Blir glad for flere tips, evt med beskrivelse av jobben som må gjøres, antar at dette arbeidet ikke er veldig komplisert heller, om en har tilgang til egnet bukk/grav og bare skal bytte slanger og belger.
  5. Jeg har lurt på når belger ville takke for seg og nå virker det som det kan ha skjedd.. Men jeg har ennå ikke fått full klarhet i om det bare er fremre belger eller tank, eller noe annet, som lekker. Har såvidt hørt litt freselyd foran, og får ikke opp trykket eller hevet bilen fra klossene foran, står vel på litt over 40mm på begge sider. Baken vil heller ikke særlig høyt, bare såvidt over 70mm. Kompressor virker som den er i orden, ble byttet for et par år siden (har sjekket den og slanger i tilknytning til den og ventilene, ingen feil der nå). Nanocom sier ikke noe spesifikt om feil og lokasjon, har nullstilt en generisk "EAS faulty" et par ganger, gått igjennom alle verktøyprosedyrene med justering og nullstilling, "send to .." diverse modi, osv. Alt uten særlig mye bevegelse. Det ble påpekt sprukne/morkne utsider på belgene ved siste EUkontroll, forrige sommer, men bilen passerte med glans, og har hatt minimal tendens til å synke sammen ved stillstand siden kompressorbyttet, selv etter flere dager og uker, og har først fått problem etter en tur med henger ved påsketider, da jeg måtte ta på nyrebelte for å komme til målet .! Dessverre har jeg ikke fått motert T-koplingen med tilbakeslagsventil for nødfylling med ekstern kompressor/pumpe, og får dermed ikke sjekket hvor lufta siver ut, dvs. uten forstyrrende motorstøy.. Siden jeg fortsatt ikke har noen verkstedfasiliteter tilgjengelig og er litt skeptisk til å ta fatt på denne oppgaven selv lurer jeg på om noen her har lyst/mulighet til å gjøre jobben selv (selvsagt mot vederlag) eller kan anbefale et verksted som er erfarne med denslags, helst i nærheten.. eller er det slik at dette problemet er vanlig verkstedmat og trygt kan settes til f.eks NAF, etc..? Og: Hvis jeg finner ut at jeg skal source delene selv: hvor bør de handles, hvilke/hva anbefales, (bare Dunlop, eller finnes det alternativer?) det kan jo selvsagt være at det er defekte ventiler eller mindre deler også.. Gode tips til diagnostisering uten tilgang undenfra mottas også med takk. God 17. mai forrresten! Dette forumet er sikkert ikke prioritet nr 1 for alle på denne dagen, så jeg er forberedt på å vente på svar. Mvh, Inge
  6. Hei, Frilendere! Det er kanskje en av medlemmene her som har lagt ut denne. Og jeg har blitt spurt av en kamerat om hva jeg tror, bilen ser veldig fin ut. Prisen på disse er jo veldig lav i forhold til bruksverdien om de er nogenlunde pålitelige. Hva er typiske problemer som en ikke enkelt kan fikse selv, dvs hva bør en være opptatt av og spørre om ved sondering ifm disse, og om du eventuelt kjenner/selger bilen med kode 237887042: send meg gjerne en PM eller skriv litt om den her, hvis du vil. Inge
  7. Hei! I alle fall går den ikke til mindre enn summen jeg skrev over her. Men det er lov å foreslå noe litt nord for det.. Jeg har begynt å bruke den nesten daglig igjen nå, og etter noen gode måneder (tilogmed null strømproblem, og jeg fikk nytt batteri på garantien) og flere lengre turer uten problemer har jeg fått fornyet tillit til dens ufeilbarlighet. :-D!
  8. Disse er fremdeles her, men prisen blir 'indeksregulert' siden jeg beholder bilen og kanskje kan få bruk for dem en gang! Nå er settet billig tilsalgs for...: 1500,- !
  9. Har to sett med hjul/felger (kommer ved neste korsveg til å kjøpe BFG AT og klare meg med ett sett felger heretter) og vil spare plass i kjelleren. Felgene er ikke nyvasket men fine, se bilder. Dekk er sju år gamle. Bud mottas!
  10. Jeg trekker denne i alle fall foreløpig fra markedet nå, jeg trenger ikke selge den for enhver pris, -det er uansett vanskelig å få en like kapabel bil til prisen jeg har satt her. Har i det siste fått mer lyst til å bli bedre kjent med den og holde den i drift selv, (-det blir vinter snart også!). Jeg tror ikke det er så mye som skjer med denne motoren, egentlig, og strømgreiene skal jeg takle. Så med mindre noen med virkelig interesse melder seg og gladelig betaler mitt forlangende med det aller første blir den værende, selv om jeg ikke har garasje og verkstedhall.
  11. Bilen er ikke solgt. Den selges nå til den første som gir 30K. Den har fortsatt gått mindre enn 180 000, ingenting tyder på at motoren er sliten, syns jeg. Dette er en bil som bør være mulig å holde i god brukssstand i årevis ennå.
  12. Et par bilder til, får forsøke å holde liv i denne tråden..:)
  13. Hei! Nei, den er fremdeles her, og til salgs. Jeg har ikke fått LRforummeldinger på mail slik som det skulle være den siste tida (min feil!), beklager seint svar!
  14. Det blir visst ferie i stedet for bildebonanza resten av denne uka. Kommer tilbake over helga. Men tok ett bilde i farten i dag, av den mest graverende rusten på bilen, venstre bakskjerm: Slikt er kanskje ikke det mest salgsfremmende, men. Høyre skjerm er nesten helt fri.
  15. Det kommer noen flere i tråden snart, ja. Jeg er hjemme nå og skal få tatt nye bilder når det blir lyst og ikke høljeregner, forhåpentligvis blir det i morgen. Tenker du på ny P38? Dumt spørsmål, selvsagt, -alle gjør vel det!! Den bilen du solgte nylig var sikkert finere i lakken enn min, selv om denne heller ikke har mye rust. (For ordens skyld i tilfelle noen lurer: det på taket på bildet over er bjørkeblader!) Jeg kom på noe jeg ikke har nevnt her: Det er faktisk litt elektrikk-kluss(?!?) med den, -nanocom-kommunikasjonen er ikke som den skal, denne sikringen går stadig, og sentrallås/låsing virker ikke for tida. Da bilen nylig var på verksted ifm vannpumpehavari ble låsing i orden igjen en stund, så det er sikkert enkelt å løse for dere som har mer erfaring og kunnskap. Bilen ble strømtom igjen like etter at den kom ut fra verkstedet, så da kom problemet med sentrallåsen/fjernkontrollen tilbake. Jeg vet ikke hva de gjorde, men de var ikke eksperter, i alle fall . . Pod'ene har nye batterier og dioder lyser rødt, så disse er ikke synderne.
×
×
  • Opprett ny...