Jump to content
LRforum

ringerover

Members
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

About ringerover

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Gjøvik
  • Interests
    Alt.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Gjøvik

Recent Profile Visitors

336 profile views
  1. Jeg prøvde med alle typer og størrelse av slikt, men skrue og mutter er rustet sammen så godt som mulig, og roterte like fullt, dessverre. Plasten bøyer seg ut og mutteren får plass til rotasjon.. Jeg begynte også å hogge av rundt, (se bilde) men måtte jo ligge under bilen og hadde ikke helt egnet hammer eller hoggjern. Jeg kjørte svært pyntelig de 15 milene hjem, men det gikk fint, og nåla pekte rett opp nesten hele tida, selv opp Lunner- og Lygnabakkene. (Jeg hadde på forhånd tatt en mils testtur med mer dynamisk profil i de bratte bakkene i nærheten, og fikk ingen indikasjon på lekkasje, så følte meg nesten trygg.) Syns forresten bilen har en lyd som er litt foruroligende, men mulig jeg er litt vâr for slikt nå. Kan i alle fall ikke se noen ting som tyder på topplekkasje, så den måtte evt være innvendig(men det er de kanskje vanligvis). Det er heller ikke skjedd noe med nivået på frostvæske på turen. Mulig at det er blitt en liten eksoslekkasje et sted ved motoren. Bilen lager nok litt mer lyd enn før, i alle fall.. Jeg har lastet opp lydfila av opptaket jeg tok i går, under, den blir feiltolket som mp4 video her, men er bare lyd, fint om noen som er motormusikalske eller kjenner akkurat denne motorlyden hører på den. RRlyd24mai2020.mp4
  2. Jeg borret først hullet med 6 mm borr og brukte deretter en gjengetapp 8/0.8 mm, som jeg fant ut er gjengene til en vanlig bildekkventil. I prinsippet kunne det like gjerne blitt satt inn en slik ventil fra en disponibel slange, -jeg bytter antakelig til det om dette funker og jeg kommer hjem helskinnet. Om radiatoren ikke trengs hos meg setter jeg veldig pris på å kunne returnere den, -takk for det. Jeg har samlet opp en del reservedeler til diverse, og det viser seg ofte nyttig, men jeg prøver å begrense unødig bruk av både plass og penger.. og egentlig skal denne bilen selges.
  3. Oppdatering. I bunnhjørnene av radiatoren er det to mutterskruer med muttere som sitter utrolig klønete plassert i "plastlommer", de er dermed umulig å komme til med verktøy, og fordi det rundt er plast roterer mutterne bare rundt. En må hogge bort plastlommene eller sage av skruene. Jeg tok ikke med det som kan vise seg å være viktigste verktøy for mekking på denne bilen (hoggjern og baufil) og vil ikke risikere å hogge i stykker andre ting (har slipt en flat skrutrekker om til hoggjern også, men droppet metoden da det ser ok ut med provisorisk nødløsning, antakelig er ikke radiatoren min gammel heller). Så derfor gjenget jeg opp plasten(!) og hullet etter opprinnelig lufteslangetilkopling, skrudde inn en hul messingskrue der (egentlig til sykkelbruk, en overgang fra Dunlop(!) til Schrader) og ser om det holder. Får teste dette litt før langtur.. Den nye og blanke radiatoren fra Kjernmoen er jo i hus, og jeg skal jo betale for den, så hadde jo helst skiftet til den.
  4. Det stemmer sikkert, ja, vifta var jo nettopp av. Jeg har 36 mm fast, 32 kan jeg sikkert bruke en stor skiftnøkkel til, det er en sjelden anledning til å bruke slikt..Får se om det trengs å ta av vifta, sikkert nødvendig pga arbeidsrom/adkomst, og om jeg får laget noe som jeg kan døpe LRT-12-093 og LRT-12-094 til formålet.. Edit: etter å ha sett videoen fra Atlantic British går jeg ut i fra at de to ovennevnte spesialverktøy er 32 og 36 fastnøkler, bare..
  5. Ja, jeg har ikke hele spekteret i 12-kant i tommestørrelser, men antar at det her ikke er veldig rare ting. Finner ikke slike data i verkstedhåndboka, så tar bare med det jeg har av piper og fast/vinkel/leddnøkler.
  6. Supert! Dette er jo et tilbud det er vanskelig å si nei til! Selv om du sikkert skal ha noe for den.. Send meg en melding om det ! Jeg vil helst endre på planene for pinse og gjøre jobben nå til helga, slik at jeg sparer den langhelga til andre og enda hyggeligere gjøremål enn bilmekking. Når det er sagt, for dere som har gjort dette: er det noen uventede ting eller veldig rare løsninger, sannsynlige scenarier som krever spesielle verktøy, slike som ikke inngår i en normalt mobil utrustning av piper, fastnøkler, tenger, skrutrekkere, hammere og sager(!), hvor det meste(!) er metrisk og nokså moderne? Hjemme har jeg en full kjeller med "nesten alt" av verktøy, men det er litt mindre plass i Pandaen enn i kjelleren, jeg må ta med verktøyet hjemmefra, og gjør jobben utendørs, med provisorisk tak om værgudene ikke samarbeider. Jeg skal selvsagt sjekke manualen før jeg pakker, også.
  7. Egentlig burde de ikke gitt meg en så stor regning som de gjorde, syntes og sa jeg, jeg prøvde å forhandle med sjefen, men kom ingen veg. Prisnemnda for verkstedbransjen har koronastengt..:) Shit happens, som det heter, og gutta på gølvet der var sympatiske, i alle fall. Neste gang falken skal taue meg til verksted i Hønefoss så velger jeg nok den andre mekonomen. Men håper det blir ei stund til , da.
  8. Jeg har heldigvis til gode å oppleve koking på denne motoren. Vurderer ny radiator, Mekonomen skulle ha seks lapper for den, men kan sikkert finnes rimeligere. Og brukt kan være bra nok, selvsagt. Takk for tips!
  9. Trodde jeg allerede hadde fortalt denne historien, men hadde dårlig nettdekning i går og noe må ha skjedd da jeg sendte inn svaret her. Så her kommer en oppdatering: Da jeg syklet til Hønefoss for å hente bilen i går formiddag fikk jeg tlf, i lufteøyemed hadde verkstedet knekt det røret som den lille lufteslangen øverst koples på, det er utrolig nok mye plast på toppen her, og denne er sikkert sprøere enn ingeniørene som designet bilen.. brekkasjen gjorde at jeg måtte områ meg og kontaktet NAF, som var snille nok til å frakte bilen til Sokna der familie bor, og jeg må forsøke å reparere resten selv, dvs bytte hele radiatoren, antar jeg. Se vedlagte bilder av det brukne rørtappen. Vet ikke om det kobberrøret som sitter inni er noe verkstedet har satt inn i forsøk på å fikse skaden. Men det ville nok vært kortlivet. Er det alternativer til å bytte hele radiatoren? Den er jo ganske dyr, dessverre, men slike ting bør vel ikke kjøpes godt brukt, heller..? Jeg vet ikke alderen på denne. Hva tror panelet om saken?
  10. Veldig mye bra informasjon, tusen takk alle sammen! Jeg skal formidle det til verkstedet når de åpner, så håper jeg at de klarer det uten å havarere motoren, og at termostaten er tipp-topp. Ellers må jeg tvinge NAF til å transportere beistet til et sted hvor det er fint å drive med slikt når jeg får tid, dvs i pinsehelga.
  11. Hipp hurra, og gratulerer med dagen til alle! Jeg har fremdeles dette problemet her å tenke på, og det kan jo hende det er andre som ikke er så opptatt med feiring av nasjonaldagen. All hjelp og delt ekspertise settes pris på! Det ser jo ut til å være overkommelig å følge manualen, ja. Men det er ikke jeg som gjør jobben på verkstedet, og jeg får foreløpig ikke bilen noe sted uten for egen maskin. NAF ville ikke kjøre den til destinasjonen, dvs lenger enn nærmeste verksted, selv om jeg syns det ser ut til at vilkårene sier noe annet. (Ser i alle fall ut som jeg kan kreve transport videre om reparasjonen ikke er sluttført i løpet av to dager. https://www.naf.no/medlemskap/vilkar-veihjelp/) Må vel kontakte dem igjen om det ikke blir luftfritt og ok i morgen. Men det er jo litt kjedelig å betale verksted for mange timer med videre prøving og feiling, om termostaten er årsaken, så spørsmålet mitt er fortsatt om lufteproblemet kan skyldes dennes defekt? (Edit:)Og om noen i nærheten har en slik termostat som er i fin stand og vil selge meg den, da kan jeg jo reise innom på veg til Hønefoss igjen i morgen..
  12. Takk, det skal jeg tipse dem om over helga. De to gutta hadde ikke skrudd på denne motoren før, og brukte forståelig nok litt tid. D.v.s. de hadde holdt på i to timer siden jeg ga dem delene, det var fremdeles luft igjen, og de var visst redde for å ødelegge den med varmgang. Huff, men tror ikke det har skjedd, jeg hørte den i drift, og den gikk fint og jevnt med normal lyd og oppførte seg som vanlig da bilen ble kjørt for parkering i hallen. Det ville vel vært påviselig vann i eksosen også? Jeg antar at det er vanskeligere på en slik brumlebassmotor å merke endring i både lyd, effekt og oppførsel, men.. jeg har aldri hatt toppakningsbrudd eller tilsvarende med åtte sylindre før. Takk for tips, ja, det skal jeg si til dem. Men hva tror dere ekspertene om termostaten, er det bare å bestille den, eller er det bare så kinkig lufting at dette kan løses med mer tid og tålmod?
  13. Det var ikke så vel som annonsert over, bilen har flyttet inn på verksted og jeg må sykle hjem. Vifte og pumpe fra donorbilen til Superpedro passet fint og de er satt på, men verkstedet får ikke lufta ut av systemet, og har fått nyss om at det er en termostat nede i slangeloopen(?), og mistenker at denne ikke åpner seg, slik at det ikke sirkulerer(?). (Jeg er ikke ekspert, så det er godt mulig jeg har misforstått hypotesen). Jeg har heller ikke verkstedmanualen for hånden akkurat nå.. kan noen fortelle meg om mulige årsaker til dette lufteproblemet, og evt. opplyse om delenummer på termostaten hvis den kan være defekt? Jeg har aldri hatt tilfeller av overoppheting med bilen, er det normalt at den plutselig er kaputt..?
  14. Verkstedet kan fikse dette i dag om jeg skaffer delene, sier de. Hva tenker du er riktig pris på disse delene?
  15. Nå er den blitt sett på hos mekonomen, og de sier kjølevifte og vannpumpe <snip> Oj, takk for tips, skal forsøke å spore han opp og spørre! (edit: ringte nummeret som gule sider ga meg, men intet svar, .. )
×
×
  • Create New...