Gå til innhold

Landy_Wiik

Medlemmer
  • Innlegg

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Kristiansund
  • Interests
    Serie 3 - Ex-mil

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansund

Nylige profilbesøk

680 profilvisninger

Landy_Wiik sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Mener det finnes en del veldig utfyllende info om forskjellene på forumet. Tryggest er du om du søker opp Land Rover delenummerene fra feltvogner pdf'en. Litt redd for å si noe ifrykt for å si feil. Men jeg mener kort oppsummert at elektrisk annerledes pga 24V, bremsene er til noe større enn standard 109 (oneton). Girkasse er lavere giret enn sivil. Karosserimessig tror jeg faktisk norsk exmil er unik på hjulbue utkapp. Mener også at bakre del av ramma er unik for norsk exmil
  2. Hadde problemer med co på min exmil. Faktisk til den grad avgassmålingsmaskina på NAF verkstedet slo ut i feilmodus og "måtte renses". Et tips om du sliter her med dette og at blandingsskruen "ikke gjør noe". Altså ingen merkebare utslag på co ved justering på skruen. Visstnok kan de to støpte halvdelene av forgasseren "slå seg" over tid. Dette med all mulig morro som resultat. Finnes mye om dette om du søker på utenlandske forum. Kan visstnok planes og ovehales. Jeg tok den enkle utveien og kjøpte en helt ny kinakopi av forgasseren på ebay fra en britisk selger. Kostet vel ca 800kr inkludert frakt. Skrudde på ny gasser og bilen starta på første forsøk uten noe justering på gasseren. Strøken co som resultat
  3. Olav Teigen har forsvarets manual: https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/Product/Teknisk-håndbok-Landrover-109-militær/8711273 Vestfold ships og industriservice har delelager til exmil og har mye rart. De har også delekatalog liggende online: http://www.landrovernorge.no/index.php?side=delebok-x-mil Her kan man forespørre Vestfold eller søke på originalt delenummer. Om du ikke har gjort allerede er det absolutt lurt å lese seg opp på forskjellene på vanlig serie 3 og ex-mil. Finnes en del fine tråder om du søker her på forumet
  4. Det står svakt en SWL der på taggen (2,noe?). Safe Working Load. Dette er en løftekjetting. Sikkerhetsfaktor er typisk 4x ganger oppgitte SWL. Dette er ordentlig kjetting sammenlignet med det man får på diverse biltema osv. Kan ikke se for meg at forsvaret brukte penger på godkjent løftekjetting for slep/redning på feltvogn, men de er jo flinke til å bruke skattepenger så det er ikke umulig. Skal være innslått dato for kontroll på merkeplata. Årlig kontroll må være utført for å være godkjent for løft.
  5. Ville dette hatt noe for seg på en 2,25 bensin? Finnes det noe "test" på bremsekraftforsterkeren?
  6. Forskjell på lengden? Må si jeg ikke la merke til noe der. Er det da altså 4 forskjellige bremsebånd bak? Da må jeg åpne å se igjen. Står det beskrevet i Land Rover manualer hva som er forskjell og hvordan det skal være? Mener det ikke sto noe i forsvarets manual, men kan ikke garantere.
  7. Takk for knall svar Gaute!!! Har aldri vært borti å måtte slipe på bånd for å få god kontakt. Men så er dette min første Land Rover. Vi var ute nå i kveld (lever på "lånt garasje"). Bestemte oss for å ta av tromlene foran for å undersøke. Der viste det seg at det hjulet som bremset minst foran hadde veldig flekkete kontakt. Det som bremser godt har mye bedre kontaktområde. På det dårlige kunne man tydelig se de få plassene trommel og bånd hadde vært i kontakt. Så det er nok som dere i denne tråden har erfart hos meg også. Verkstedet som hadde skrudd for forrige eier hadde vært sparsomlige og bare byttet de øvre bremsesylinderene, mens de nedre var gamle. Når vi først var i gang byttet vi de 2 nedre sylinderene for å eliminere feilkilder. Men vi fikk ikke dessverre ikke ferdigmontert og testet bilen. Det visste seg at jeg hadde 4 bremsebånd for venstre side (og null for Høyre). Som nevnt: Lånt garasje så i desperasjon for å få bilen ut, monterte på det gamle bremsebåndet på høyre side slik at jeg kunne få luftet bremsene etter bremsesylinderbytte og få bilen ut av garasjen. I all kavet fram og tilbake presterte vi å pumpe reservoaret tomt (nå når klokken nærmet seg midnatt). Så da ble det en rask runde inn til garasjeeier og jeg fikk innvilget midlertidig oppholdstillatelse noen dager :-) Når det gjelder lyden fra master (eller hva enn som lager lyd når pedalen trøs): Lyden må nesten beskrive det som litt lav "knurring/murring/groaning". Pedalen går også litt ujevnt / rykkete når man kjenner veldig godt etter. Men jeg kjøpte bilen slik så vanskelig å si hva som "bare er sånn" i pedalmekanikk og hva som er noe feil. Så nå er det å få tak i korrekte bånd samt jeg tenker at jeg trolig bytter mastersylinder uansett. Jeg har den nye (NOS fra vestfold) ferdig innkjøpt og når vi attpå til klarte å pumpe den som står i bilen tørr så må vel den uansett luftes den og. Er det noen som vil dele teknikk og triks for lufting av bremser og master på seriebil/exmil til når jeg kommer så langt ? Jeg har lest en del på forum samt i manualer, men jeg ser at en del (deriblant min bror) har slitt veldig med å få dette til.
  8. Jeg kjøpte ny arm med adaptere til min på ebay. Originalt på min var det en vanlig liten skrue mot den runde aksling for å sikre armen. De nye jeg fikk hadde en umbrakoskrue med spiss tipp inn i akslingen. Har mye mer tro på at denne "biter seg fast" i den runde akslingen.
  9. Kaprer denne tråden litt: Har en serie 3 ex-mil som også bremser skjevt. Vet ikke hva som er gjort da tidligere eier satte dette bort til et vanlig bilverksted uten kjennskap til gamle LR. De slet visstnok veldig med å få tak i deler og få dette til å fungere, men "fikk det til til slutt" så dermed skylder de på master sylinder. Faktisk litt "ulyd" fra master når bremsepedalen trås så dette støtter deres konklusjon. Gjør meg klar til å bytte master nå i kveld. Men interessant det som nevnes her i denne tråden. Gaute: Hva menes med "dårlig tilpassede bånd"? Har ferdig klinkede nye fra Vestfold ships&industriservice. Et par andre bremsespørsmål når jeg først er her: Har gjort en inspeksjonsrunde i tromlene bak. Når jeg skal justere etter båndene er instruksen til det låser og to knepp tilbake. -På ene siden er det vanskelig å kjenne tydelige hakk. Kan denne delen byttes eller er det andre triks? -Når man skal etterjustere er det forskjellig motstand i løpet av en runde på trommelen. Altså en plass kan det knipe og andre plasser gå fritt. Hvordan bør dette stå når jeg strammer til båndene? Jeg opplever ikke dette med at det kniper litt noen plasser som veldig dramatisk. Mener å ha kjent dette på de fleste personbiler jeg har skrudd på som har trommel bak. Min tanke om dette var bare at bilen er lite kjørt og at jeg måtte kjøre litt før ting gikk seg til og jeg kunne etterjustere igjen.
  10. Hei. Takk for raskt svar. Skal se på dørpakningene mine. Har ikke lagt merke til at de er spesielt dårlige. Men bilen er ikke eu-godkjent så har stort sett bare putlet rundt på gårdsplassen. Merker vel dørpakningene først når jeg kommer opp i veihastigheter. Ammeter fant jeg en god auksjon på i kveld på eBay og fikk tak i 2 brukte for 60kr. Er det mye utslag på meteret når batteriene er godt ladet fra før? Mulig mitt virker, men utslaget er så lite at jeg er usikker. Mutterplate er 2x muttere sveist på ei plate. Brukes for å feste hardtoppen til karosseriet. Har forespurt Vestship så regner med at de har. Ellers har jeg funnet ut at jeg har litt dårlig kontakt i hovedlysbryteren(sivil/strids). Må stå helt eksakt hvis ikke kobler den ut blinklys, horn osv selv på ordinær sivil belysning. Det er vel ikke noe å "mekke på" denne bryteren sikkert?
  11. Hei, Skulle gjerne ha fraktet de to bakre støtfangerene fra en Ex-mil fra Verdal til Kristiansund. Se forumtråd for bilde. Relativt "håndterlige deler". Ta kontakt om noen skal den veien. Tidsmessig ikke noe hast. Mvh Christofer Mob: 93610314
  12. Hei, Er litt fersk i gamet her. Tror jeg skjønner poenget med forumekspressen. Så jeg slenger inn en "ønskes" på forumekspressen. Når det gjelder boka så tror jeg at jeg har denne. Kjenner ikke igjen forsiden, men jeg mener at min var avdelingsvedlikehold den også. Den virker å være gull verd. Skal sjekke neste gang jeg er i bilen.
  13. Hei, Ønsker å komme i kontakt med noen som har deler / delebil til serie 3. Allerhelst Ex-mil. Driver med en oppussing av en rullende bil. Per nå behøver/ønsker jeg: -Felger (og dekk)? -Mutterplate for å feste tak -Amperemeter -Dørtrekk -Vinsj 24V? Jeg tror ønskelisten vil øke etterhvert som jeg blir mer kjent med bilen. Så om noen har en delebil/donorkjøretøy stående og er interessert i å selge litt deler vil jeg gjerne komme i kontakt. Jeg har dessverre ikke anledning til å kjøpe en hel delebil. Jeg holder til i Kristiansund.
  14. Trenger bare den ene. Kunne gjerne tatt den andre "som reserve", men det driver nok prisen på frakt opp en del tenker jeg. Christofer
  15. Ja det er den til høyre på ditt bilde uten noe for å holde døren. Den ser veeeldig mye rettere ut enn den jeg har. Jeg holder til i Kristiansund. Jeg har dessverre ikke noe særlig kjentfolk oppe i Trøndelag så om ikke du vet har kjentfolk som suser litt opp og ned så er vi vel på postpakke. Du kan jo foreslå en pris for delen med frakt? Mvh Christofer
×
×
  • Opprett ny...