Jump to content
LRforum

SiggenRRC

LRF Society
  • Content Count

    505
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About SiggenRRC

  • Rank
    Hobbymekker

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lommedalen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lommedalen

Recent Profile Visitors

714 profile views
  1. Hm. Det skal jeg sjekke etterpå. Brukt dagen på å ligge under Disco for turbobytte, uten at turboen har kommet ut. Fikk litt LR-kvalme, så må «manne» meg opp for leting etter det kjørelys-releet...
  2. Får turboen og resten av delene i morgen. Bytter alt fra turbo og til innsug når jeg først er i gang. Dag to av turbobytte er ferdig. Overskrider antall timer relativt godt! Har vært ute siden kl. 10.15, og ryddet sammen kl 1630. Resultatet av det er at turboen fortsatt sitter den skal, og har ikke rikket seg en enenste millimeter. Endte med å borre ut boltene fra turbo og manifold, så ingen vits i å holde på med å lage verktøy osv. Får heller bruker noen gode bolter når det skrus sammen igjen.. Uansett, kan melde om at boltene til down-pipen sitter j***** godt. Endte med å bruke en sånn mutterknekker for å ordne opp! Boltene ble knukket og nå gjenstår det å borre noen få millimeter, og løsne den siste som sitter til manifolden....... Sånn går no dagan......
  3. Hei hei! Da er det klart for min første post i Defender-verdenen, og denne posten er «hvor skal jeg starte» eller om noen har en direkte løsning. Uansett, som tittelen sier, vil ikke «Store-Grå» slå av hovedlysene. Fjernlys fungerer, og alle lysene ellers fungerer. Hjelper ikke om jeg drar lysbryteren tilbake (mot meg) eller på. De står fortsatt på... Har lest noen poster i England hvor noen har hatt problemer med «Dim Dip», men denne saken fant jeg ikke når jeg tok av dashen. Forslag? Veldig uptraktisk å måtte ta ut og inn sikringene hver gang man skal bruke bilen...
  4. Ja, kommer til to av tre, eller egentlig alle tre med rustløser, problemet er at mange av boltene har vokst fra 13 til 14mm. Må nok til med litt pussing, gladvold, varme og diverse triks for å få eksos. Tar også å fjerner DPF i ren forbannelse når eksos først er ute, i stedet for å gjøre når den er montert! Håper og ha turbo ute i hendene mine i morgen, tatt meg fri fra jobb for å ordne dette. Turboen kommer i morgrn fra Hermes Norge, og intercooler og div. Kommer fra Advanced onsdag... Bilen er nok ikke operativ før onsdag ettermiddag...
  5. Gratulerer med snart overstått! Godt jobba
  6. Bare å starte! Dette er bare kosejobb Heiv meg i bilen, og dro tidlig hjem fra jobben for å starte med å bytte turbo. Er veldig glad for at jeg tidligere har byttet både styrestag, og bærearmene. De måtte selvsagt, sammen med alt annet av ting og tang. Er nå klar for å starte med selve turboen i morgen. Alt er tatt vekk, både bærearm, girkasse travers, varmeskjold osv. Her er et bilde av hva som må vekk for å starte med turboen, merk at her er ikke fremre mellomaksling helt ute, må ned på biltema å kjøpe en lang 3/4 greie for E10 skruene. Mer om det i how-to. opp ned bilder.... Poenget er at følgende må vekk før man i det hele tatt kan starte på selve turboen; - Øvre bærearm. - Nedre rattstamme / rattaksling (kjært bar mange navn). - Diverse varmeskjold. - Beskyttelsesplaten under motor. - Beskyttelsesplaten under girkasse. - Travers under girkasse. - Plastikk i hjulbue. - Fremre mellomaksling. Tid brukt hittil: 2.5 time. Merk at tiden er innafor fordi mine bærearmer ble tatt i våres. Har du ikke byttet disse kan du fint regne med et par timer ekstra.
  7. Har studert samtlige innlegg, og Youtube-videoer av operasjonen, Ser absolutt ikke galt ut, men vi får se... Enkelte ganger er det lettere enn andre, og film har en lei tendens til å vise fra enn annen virkelighet! Takk for det @jorgenht, men tviler på at du må i gang på grunn av denne grunnen, dere får se så fort jeg får åpnet alt sammen! Absolutt ikke, denne årsaken er nok selvforskyldt. Kommer tilbake til hvorfor i løpet av morgen dagen. Åpner henne opp da. Om det er slakk i turbo, eller feilmelding / manglende trykk i 3000+++ rpm er det nok aktuatoren (??)), som har hengt seg. Dette kan fikses, men du må ut med turbo...
  8. Da er deler bestilt, eneste jeg mangler er selve turboen, men så at @oggioffshore hadde fått et tilbud fra en sjappe på Lillehammer, så det blir disse som leverer turbo til meg! Utover det bytter jeg intercooler, og slange fra IC til innsug, renser alt annet for evt. Spon. Har mine mistanker om hva som har forårsaket dette havariet, men sier ingen ting for sikkert før jeg har turboen i fanget. Har noen tanker rundt turbo-bytte, dette er jo potensielt en jobb, som noen andre må gjøre senere, kanskje jeg skal lage en WIKI på dette? Vil også måtte lage noe verktøy for jobben, disse kan sendes rundt til dem som evt. Måtte komme på å gjøre jobben selv. Ser at folk ligger inne med ca. 7-8 timer på jobben, så da har man noe å strekke seg etter!
  9. Gruer meg litt til jobben ja, men sånn er det. Liker best preventivt vedlikehold til fordel for at det blir ødelagt slik som nå, da kan jeg bestemme selv når bilen skal stå - og ikke motsatt. Håper det! Sitter og studert alt sammen nå, sendt ut noen meldinger her og der. Var inne på tanken med et karosseriløft, men slått det fra meg. Flere som mener det er en jobb som går an å gjøre med karosseriet på, og som han i videoen viser; det er bare å lage seg litt verktøy. Gjør det samme selv Gjør det litt underveis, slik at jeg ikke bommer på lengder her og der.
  10. Da var det min tur til å få et realt lite opphold i min Disco-hverdag.. Alt var fryd og gammen på vei til Råholt, kommer ut på E6 retning gardemoen og merker at noe ikke er helt som det skal. Mister stor kraft i oppover bakker, og blir forbikjørt glatt av alt fra mopeder til andre biler. Kommer hjem, krysser fingere og tær for intercoolerslangen, men neida, istedet finner jeg metallspon i innsuget. Blir sånn passe stressa og åpner det jeg kan for å se om sponet har forsvunnet lenger inn i motoren. Det har det ikke. Derimot har jeg null turbotrykk, virkelig null. Det blir derfor bytte av turbo; og da er spørsmålet; Har noen gjort det før, og er det noen tips på veien? Jeg planlegger å gjøre jobben med karosseriet på.
  11. Testet webasto også? Greit å gjøre da den normalt ikke brukes via sommeren (hilsen en som trodde slt var i orden)
  12. Grattis med prosjekt @jorgenht!!! Kos deg!!
  13. Helt forjævelig syn.... Har åpnet innover i motoren, og det er ikke spon videre inn (HELDIGVIS). Planlegger et bytte i ganske nær fremtid, begynner å ta av turboen i morgen / mandag. Her på Lommedalen Pølse & Mekk har vi ikke løftebukker, heller ikke tak, så her tror vi på værguder og rå muskelkraft, sammen med blodige hender.... Det blir med andre ord bytte av turbo med karosseriet på Regnet ut at det tar kanskje en dag med inn og ut av turbo, hadde sikkert brukt samme tid på bare å få av karosseriet tipper jeg...
  14. Da er vi i samme båt @oggioffshore, må bytte turbo på min bil..... Havari, fant spon i innsuget....
×
×
  • Create New...